76

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

hartstikke bedankt voor het reageren..
Ik ben vanochtend vroeg begonnen en dus niet een avond van tevoren, heb de chocolade met de slagroom laten smelten en daarna heb ik de kom in de koelkast gezet om af te koelen..  :S 
af en toe eruit gehaald om door te roeren, toen deze afgekoeld was heb ik hem opgeklopt tot een soort mousse, afgedekt en hij staat nu in de koelkast voor gebruik.

groetjes.

77

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Ik vroeg me eigenlijk wel af.. hij is nu namelijk in de koelkast erg hard geworden, ik moet hem dan natuurlijk weer op kamer temperatuur laten komen, of tenminste zo dat hij weer smeerbaar wordt.
Ik gebruik hem als een soort mousse, hij is al opgeklopt, maar als hij straks weer op temperatuur is gekomen moet ik hem dan opnieuw beetje opkloppen? of gewoon zo tussen de taart?

Hoe lang van tevoren moet deze taart met de opgeklopte ganache vulling uit de koelkast? zodat de vulling niet te hard is?

sorry voor de vele vragen..

78

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

minimaal een uur van te voren uit de koeling

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

79 Laatst bewerkt door Vanillestokje (13-02-2015 16:09)

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Ik ga morgen thuis een poging doen tot bonbons maken .. Zou ik de opgeklopte versie ook kunnen gebruiken voor de vulling van bonbons? Of alleen de ongeklopte versie? En hoelang zou ik de ongeklopte versie moeten laten afkoelen voordat ik deze in de vorm kan gieten?

80

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Waarom zou je hem op willen kloppen, zelf zou ik hem laten opstijven en dan gebruiken.

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Ik zou denken dat de 'luchtige massa' misschien wat minder zwaar op de maag ligt...?

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Ik vind het nog maar moeilijk om de taarten mooi glad te krijgen met de ganache!
Vind het wel veeeel prettiger bekleden dan met botercreme.
Heb nog maar 6 taarten zo geprobeerd, maar óf mijn ganache wordt te dik óf als ik het weer opwarm lijkt het net of de room en chocola weer van elkaar scheiden en er wat olie vrijkomt.
Dan wordt het te glad om er goed mee te kunnen smeren. :think:
Maar ik blijf oefenen, de aanhouder wint!

83 Laatst bewerkt door LaLuub (23-04-2016 19:17)

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Tante Fondante schreef:

Ik vind het nog maar moeilijk om de taarten mooi glad te krijgen met de ganache!
Vind het wel veeeel prettiger bekleden dan met botercreme.
Heb nog maar 6 taarten zo geprobeerd, maar óf mijn ganache wordt te dik óf als ik het weer opwarm lijkt het net of de room en chocola weer van elkaar scheiden en er wat olie vrijkomt.
Dan wordt het te glad om er goed mee te kunnen smeren. :think:
Maar ik blijf oefenen, de aanhouder wint!

Zó herkenbaar! Ik ben zelf ook net begonnen om taarten met ganache af te smeren, nadat ik zoveel goede verhalen erover had gehoord. En ik had dus ook dat het vet vd chocola gescheiden wordt (bij witte chocola). Paar keer weer warm gemaakt, en dan leek het weer goed, maar na een poosje scheidde het vet weer af. Halve internet afgespeurd naar een oplossing. Dit simpele antwoord vond ik bij Culy.nl:

"Mocht je mengsel schiften en scheidt het vet zich van de chocolade? Geen nood. De handregel bij schiften is dat je bij een warm mengsel er koud vocht door mengt, en bij een koud mengsel warm vocht. In dit geval meng je één eetlepel tegelijk koud water door de ganache, herhaal dit totdat het terug is naar waar het hoort te zijn. Voeg geen room toe, hierdoor zal de verhouding vet-chocolade veranderen en wordt het mengsel minder sterk van smaak."

Mijn ganache was afgekoeld, dus ik heb er 1 eetlepel heet water bij gedaan. Werkte geweldig!! Ganache gered van een gang naar de kliko, en ik kon de taart er toen alsnog mooi strak mee afsmeren  :Y  :thumb:

84

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Oh lekker! Dit ga ik onthouden en snel eens proberen