26

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

hoi,

Kan het trouwens kwaad als ik deze botercreme opnieuw opklop nadat hij in de koelkast heeft gestaan, terwijl hij nog niet op kamer temperatuur is?

27

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Ik denk van niet, maar ik weer niet hoe je mixer daarover denkt.....

Groetjes Kirsten

28 Laatst bewerkt door astap79 (21-01-2015 23:06)

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Ik heb hem opnieuw gemixt nadat hij uit de koelkast kwam.. was nog niet helemaal op kamer temperatuur. Heb hem paar minuten gemixt en hij zag er toen goed uit!
Maar ze hebben het weleens over in de shift gaan door de temperatuur, van koelkast naar warmte en dan te vroeg mixen?.ja misschien stomme vraag, maar daar kan je dan toch niet ziek van worden.
Ik heb sowieso mijn eiwitten tot 71 graden verwarmd dus dat zit wel goed.

29

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Had je dan geen klontjes/harde stukjes in je mbc?
Het gaat trouwens wbt de schift niet om het ziek worden, maar wanneer het niet goed mengt krijg je zo'n drab, zeg maar  ;) . Kun je niet echt mee vullen/opspuiten  ;)

30

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Ohw gelukkig maar haha,  want had de 2 laag botercreme al op de taarten zitten :)
Hij werd een klein beetje korrelig, je zag dat het niet helemaal compact was, maar na paar minuten mixen werd de botercreme weer goed.

31

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

De botercreme wordt wel erg hard in de koelkast en ik heb hem ook als vulling tussen de taart, nu vraag ik me af hoe lang van tevoren de taart uit de koelkast kan voor het aansnijden? als de creme zo hard is dan is dat natuurlijk niet zo lekker.

32

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

een uur of 2-3  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

33

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

ja dat dacht ik ook wel.. een uur is dan wel te weinig.
Ik heb ook nog een vulling van Zwitserse room die blijft  dan toch ook wel goed? ik heb de taart afgesmeerd met de creme en een laag aan de binnenkant, neem aan dat de zwisterse room ook wel goed koud blijft? kan ik dus 2 a 3 uur gewoon aanhouden?

34

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

nee, Zwitserse room is een koelkastvulling!
Daarom, nooit crème en een koelkastvulling in 1 taart verwerken....

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

35

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

oh ok, dom..dan heb ik dus een probleem.
Bedankt voor het snelle reageren.

36

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

:)  graag gedaan (en eenmaal in punten gesneden is die crème best snel op temperatuur hoor ;) ).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

37

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

:) ok dat hoop ik dan maar, ga hem straks naar de verjaardag van m'n nichtje brengen.
De volgende keer toch maar even meer ik gaan verdiepen, of vullen met een andere soort botercreme die minder hard word als de Swiss meringue.. :D

38

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

elke bc wordt hard, omdat boter hard wordt....

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

39

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

haha ja das waar.. ;)

40

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Hoi,

Als ik nu een taartje wil maken en deze wil afsmeren met de Swiss meringue botercreme en decoreren, zoals rozen erop van botercreme..( er komt dus geen fondant op de taart )doe ik dat dan met de 1:2:2 variant ? lijkt me wel het lekkerste  ( minder boterig, hard )

41

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Deze botercreme is niet te vergelijken met de "gewone" botercreme, fluweelzacht in de mond, de botersmaak vindt je niet meer terug. Ik heb net 5 minuten geleden nog een lading gemaakt in de verhouding 1:2:2,5. Zelfs de 1:2:3 smaakt niet naar boter. Maar dat is mijn mening.

Probeer gewoon wat uit, niemand kan je precies zeggen hoeveel je moet maken of welke verhouding het beste is omdat smaken verschillen en de 1 de ander niet is. Als jouw gevoel uitgaat naar de 1:2:2 verhouding dan doe je dat toch gewoon. Niet onzeker worden omdat het misschien de eerste keer niet gelijk lukt of omdat je het net even anders doet dan een ander, het is geen exacte wetenschap....

Succes!!  :thumb:

Groetjes Kirsten

42

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

hoi hoi, ja boterig is eigenlijk het verkeerde woord,sorry :)  maar omdat er meer boter in de 1:2:3 verhouding gaat namelijk :) ik heb de 1:2:2,5 verhouding een paar keer gemaakt, en deze is inderdaad lekker luchtig,en ik vul er dan ook gelijk mee, maar als ik hem dan paar keer afgesmeerd hebt en in de koelkast op hebt laten stijven komt er toch een beetje gele boterachtige gloed terug.
Ik wil een keer een taartje maken zonder de fondant en dus alleen de botercreme, dan ga ik denk toch voor de wat zachtere versie en dus de 1:2:2.. deze is toch nog wel stevig genoeg daarvoor is eigenlijk mijn vraag. :D

groetjes.

43

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Ik vraag me af hoe jullie het doen met maken van de twee verschillende manieren.
Want de 123 voor afsmeren en 122 voor vullen maken jullie dan 2 ladingen? Of kun je ook de 122 maken daar  de helft van af nemen en van de rest weer 123 maken?
Want ik begrijp uit het verhaal dat de 122 niet geschikt is om af te smeren? Even zeker weten

44

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Ik vraag me af hoe jullie het doen met maken van de twee verschillende manieren.
Want de 123 voor afsmeren en 122 voor vullen maken jullie dan 2 ladingen? Of kun je ook de 122 maken daar  de helft van af nemen en van de rest weer 123 maken?
Want ik begrijp uit het verhaal dat de 122 niet geschikt is om af te smeren? Even zeker weten

45

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Ik vraag me af hoe jullie het doen met maken van de twee verschillende manieren.
Want de 123 voor afsmeren en 122 voor vullen maken jullie dan 2 ladingen? Of kun je ook de 122 maken daar  de helft van af nemen en van de rest weer 123 maken?
Want ik begrijp uit het verhaal dat de 122 niet geschikt is om af te smeren? Even zeker weten

46

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Hoi Janice1981,

Ik maak daarom eigenlijk de 1:2:2,5 verhouding.. deze is luchtig maar ook stevig genoeg voor onder je fondant.

Astrid.

47

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

ik smeer af met ganache, dus maak altijd alleen de 1:2:2.... =)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

48

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Hallo dames,

Ik had nog is een vraagje over die Temp. van de eiwitten, ik verwarm die steeds tot 70 graden, maar op sommige websites lees ik verwarmen tot minimaal 60  of 59.. wat is nu het beste, want het duurt bij mij altijd erg lang voordat hij de 70 graden heeft bereikt en als dat geeneens nodig is dan liever niet haha.

groetjes Astrid.

49

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Is er iemand die mij de hoeveelheden van 1:2:2,5 kan vertellen? Wil hem gebruiken voor vullen en maskeren

Een dag niet gebakken is een dag niet geleefd!

50 Laatst bewerkt door astap79 (01-12-2015 23:36)

Re: Zwitserse Meringue Botercreme

Hallo Jolien,

met het recept van hier dan kom je uit op:
140 gram eiwit
280 gram suiker
350 gram boter

ik heb ook een andere versie die ik eigenlijk vaak gebruik, en gevonden op een amerikaanse site.
deze is heerlijk luchtig om mee te vullen, en wordt ook hard in de koelkast en smaakt heerlijk! 
150 gram eiwit
250 gram suiker
340 gram boter

ze komen eigenlijk bijna op hetzelfde neer.
groetjes Astrid.