1

Onderwerp: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Ook op dit forum heb ik de discussie meermaals gelezen,
waar bewaar je eieren?

Het antwoord verraste mij wel eigenlijk:

http://youtu.be/7xhQ0avJq2M


(Ik twijfel of ik in het goede hoekje staan, maar dat merk ik vanzelf dan wel)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

2

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Siena schreef:

(Ik twijfel of ik in het goede hoekje staan, maar dat merk ik vanzelf dan wel)

Of je meld even je berichtje, zodat wij er actief naar kunnen kijken ipv toevallig tegenkomen ;)

Ik verplaats hem sws naar Taartdecoratie algemeen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Dus toch......

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

4

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Die uitleg ben ik inderdaad laatst ook ergens tegengekomen.
Maar toch staan ze bij (mijn) Appie in de koeling...

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Dat is dan wel weer apart CakebyM, ik heb ze zelf nooit in de koeling zien staan in een supermarkt.

(en bewaar ze thuis ook gewoon buiten de koelkast, ze zijn zo op, en ik heb ze regelmatig juist op kamer temperatuur nodig ;) )

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

6

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Ik heb het filmpje gekeken en heb eigenlijk niks nieuws gezien, en gehoord, eerlijk gezegd....
De eieren kun je ook het beste niet bij sterk geurende etenswaren bewaren, omdat deze geur in het ei kan gaan trekken (door de poreuze schaal), wat dus de smaak van het ei beïnvloed. Mijn eieren koop ik per 20 en zijn met plastic (luchtdicht?) verpakt. Denk dat deze het vocht ook wel tegenhoud  ;) . Nou moet ik zeggen dat mijn eieren er erg snel doorheen gaan. Maar wanneer ik geen taart heb, maar nog best wat eieren, maak ik gewoon eiersalade of kook ze en eet een extra koud ei. Vult en is beter dan een koek  ;)

7

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

ik heb echt geen plek in de koelkast en heb meestal een doos of 3-4 staan (van 10 stuks)

doe ze toch voor gebruik (bij biscuit maken) altijd in een bak warm water, zo kan je altijs zien of ze nog goed zijn, drijven ze dan is het foute boel.
werkt super, had er pas een met een barst en dat zag ik pas bij het drijven

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

8

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

het is waarschijnlijk 'off topic'  , maar nu jullie het toch over eieren hebben:

is het jullie ook opgevallen dat de gekookte eieren van de laatste tijd (jaar ofzo)  zo verschrikkelijk moeilijk pellen?
De schaal laat wel los, maar het vlies wat daaronder zit, zorgt hier dus al heel lang voor ergernis.
Laat bijna niet los van het ei, grrrrr....

We laten onze eieren altijd even 'schrikken' in koud water, hebben geprobeerd met water en al te verwarmen, geprobeerd om ze pas in het water te doen als het al kookt, zout erbij, inprikken, zelfs een electrische eierkoker helpt niet...   :s

Is dit HERKENBAAR voor iemand ??

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Hoi,

Veel supermarkten bewaren de eieren buiten de koelkast omdat deze dan langer vers blijven. Lees je deze link even over eieren bewaren omdat je eieren wel degelijk in de koelkast moet bewaren:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema- … wwodtL4AQQ

10

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Dat is precies wat Siena postte Saskia.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

11

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

jo-oosie schreef:

het is waarschijnlijk 'off topic'  , maar nu jullie het toch over eieren hebben:

is het jullie ook opgevallen dat de gekookte eieren van de laatste tijd (jaar ofzo)  zo verschrikkelijk moeilijk pellen?
De schaal laat wel los, maar het vlies wat daaronder zit, zorgt hier dus al heel lang voor ergernis.
Laat bijna niet los van het ei, grrrrr....

We laten onze eieren altijd even 'schrikken' in koud water, hebben geprobeerd met water en al te verwarmen, geprobeerd om ze pas in het water te doen als het al kookt, zout erbij, inprikken, zelfs een electrische eierkoker helpt niet...   :s

Is dit HERKENBAAR voor iemand ??

Dat heb ik soms, maar meer niet dan wel. Ik heb wel eens gehoord dat wanneer eieren erg vers zijn, ze moeilijk te pellen zijn.

12

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

we hebben zelf kippen en hebben ze dus altijd verser dan de supermarkt. Pellen is inderdaad niet makkelijk dan...Ik pel een klein stukje en ga dan met de botte kant van m'n mes tussen de schil en het ei rond, dat werkt redelijk goed :-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Bij Jumbo foodmarket staan ALLE eieren in de koeling, en eieren in een bak warm water???? Dat is vragen om ellende want evt.. Bacteriën vermenigvuldigen zich juist dan RAZEND snel!

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

14

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Tigrasas schreef:

Bij Jumbo foodmarket staan ALLE eieren in de koeling, en eieren in een bak warm water???? Dat is vragen om ellende want evt.. Bacteriën vermenigvuldigen zich juist dan RAZEND snel!

De eieren moet op kamertemperatuur zijn wanneer je biscuitbeslag maakt. Zo recht uit de koeling is dus te koud. Ik heb mijn eieren altijd op kamertemperatuur en hoef ze dan ook niet in een bakje warm water te leggen. Al lees ik wel vaker dat sommige het dan ook doen. Mij lijkt het, eerlijk gezegd, ook niet echt goed. Een ei schrikt zich dan toch rot  ;)

15

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Ik heb ze gewoon in de koeling staan, en hal ze paar uur van te voeren er uit, werkt prima.
En inderdaad, ze schrikken zich rot, letterlijk

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

16

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Ik heb ze niet in de koeling maar ook niet helemaal op kamer temperatuur. Doe je ze in een bak met warm water dan schrikken de eieren niet zo als ze de oven in gaan.

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

17

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Ik gebruik mijn eieren altijd recht uit de koelkast. Niks aan het handje...

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

18

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Tigrasas schreef:

Bij Jumbo foodmarket staan ALLE eieren in de koeling, en eieren in een bak warm water???? Dat is vragen om ellende want evt.. Bacteriën vermenigvuldigen zich juist dan RAZEND snel!

Nee joh, ja, als je ze 2 uur in warm water legt misschien. Ik leg de eieren voor mijn biscuits altijd 10 minuten in heet water. Zo krijg ik de luchtigste biscuit.
Het staat trouwens al sinds jaar en dag zo beschreven bij de recepten hier op de site...

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

19

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Ik denk dat jij echt NIET wilt zien wat er in dat ei gebeurt zodra je dat in warm water legt.......ik neem in ieder geval echt nooit die gok en bewaar mijn eieren in de koelkast en haal ze paar uur van te voren uit koelkast.

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

20

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Als de eieren vergeten ben uit de koelkast te leggen leg ik ze altijd in lauw water en ververs het water een aantal keren zodat ze wel redelijk snel op kamer temperatuur komen, maar niet in warm of heet water terecht komen.

Al moet ik zeggen dat ik het probleem niet zie als de eieren een korte tijd in warm/heet legt en ze daarna gelijk gebruikt, de bacteriën hebben dan echt nog niet de kans om veelvuldig te groeien hoor.

21

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

én de eieren verdwijnen direct in je beslag, dan wordt die bacterie flink geklutst en daarna flink warm gebakken .... knappe bacterie die daar tegen kan  ;)
ik doe het niet hoor, dat warm water geklieder.... ik bewaar m'n eieren gewoon bovenop de koelkast, zoals altijd :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

22

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Tigrasas schreef:

Ik denk dat jij echt NIET wilt zien wat er in dat ei gebeurt zodra je dat in warm water legt.......ik neem in ieder geval echt nooit die gok en bewaar mijn eieren in de koelkast en haal ze paar uur van te voren uit koelkast.


Ik ben wel nieuwsgierig naar wat jij gezien hebt dan?
Ik gebruik de warm water 'techniek' nooit, maar zo verschrikkelijk zal die toch niet zijn? :think:
Ben heel benieuwd waarom je denkt dat het wel zo onverstandig is...
Géén aanval, gewoon interesse!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

23

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Siena schreef:
Tigrasas schreef:

Ik denk dat jij echt NIET wilt zien wat er in dat ei gebeurt zodra je dat in warm water legt.......ik neem in ieder geval echt nooit die gok en bewaar mijn eieren in de koelkast en haal ze paar uur van te voren uit koelkast.


Ik ben wel nieuwsgierig naar wat jij gezien hebt dan?
Ik gebruik de warm water 'techniek' nooit, maar zo verschrikkelijk zal die toch niet zijn? :think:
Ben heel benieuwd waarom je denkt dat het wel zo onverstandig is...
Géén aanval, gewoon interesse!

Ik kan me eerlijk gezegd (ook) niet voorstellen dat dit zo erg is  :O . De eieren liggen geen uren/dagen in het warm water  :/ , toch?...
Zelfs mijn man, die al in 'paniek' raakt wanneer de vleeswaren te lang (15 min) buiten de koelkast ligt, vind het geen probleem dat de eieren hier niet in de koelkast liggen  ;) . Soms denkmik dat we in het westen een beetje aan het doorslaan zijn  :o  ;)

24

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Esther68 schreef:

Soms denk ik dat we in het westen een beetje aan het doorslaan zijn  :o  ;)

:think:  :s  :shh:  :y  :lol:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

25

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Ik heb het op tv gezien, onder de microscoop, bij een temperatuur van iets van nog maar net vijfentwintig graden was de groei echt enorm, terwijl warm water echt veel warmer is. Misschien is dit filmpje op you tube of zo te vinden, het was een test van een of andere Engelse voedsel autoriteit
Als je ei bakt is er niet veel aan de hand nee, dat snap ik zelf ook nog wel maar als je zelf botercreme of andere zaken maakt met rauw ei en je verwarmt het niet of niet genoeg kun je toch een probleem krijgen

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda