1

Onderwerp: Waarop fondant uitrollen?

LET OP: OUD TOPIC MET NIEUWE VRAAG

Ik ben een beginner en had laatst een taart gemaakt. Ik had maizena op de tafel gedaan want ik had gelezen dat het dan niet bleef plakken. Dat klopt ook wel, maar de bruine fondant veranderde daardoor ook van kleur. Hij werd helemaal mat. Wat kan ik beter op de tafel doen zodat de fondant niet van kleur veranderd maar er ook niet aan blijft plakken?

Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door Carien (28-04-2011 19:49)

Re: Waarop fondant uitrollen?

plastic tafelkleed (per meter bij Blokker), maar topfavoriet is de Pröjs (ofzoiets) bureau-onderlegger van IKEA :Y  (4 euro nog wat)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: Waarop fondant uitrollen?

Je kunt een tafelzeil gebruiken dat je dan alleen voor taarten gebruikt, of transparant kado/bloemenfolie over je tafel leggen. Als je dit insmeert met wat crisco (plantaardig vet) dan kun je de fondant erop uitrollen zonder dat het blijft plakken :)

Zelf vind ik dit ook een stuk hygiënischer werken dan zo op een tafel met maizena :)

'I love it when a cake comes together'

4

Re: Waarop fondant uitrollen?

Klopt idd. Die doorzichtige mat is top! Je hoeft dan helemaal niets te gebruiken. Ik zou als je toch iets wil gebruiken poedersuiker nemen, en zorgen dat het alleen aan de onderkant van je fontant blijft. Suc6

5

Re: Waarop fondant uitrollen?

de onderlegger van IKEA heeft een antisliplaag aan de onderkant,  :think: bloemenfolie schuift toch alle kanten op bij het uitrollen??

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Re: Waarop fondant uitrollen?

Ik heb een houten werkplank van de ikea en daar heb ik ook van dat dikke doorzichtige tafelzeil omgespannen... werkt erg goed

7

Re: Waarop fondant uitrollen?

Bureau mat van Ikea!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

8

Re: Waarop fondant uitrollen?

vinyl tafelkleed voor mij....

die Ikea onderlegger is trouwens niet goedgekeurd door de voedselveiligheid en mag dus in principe niet gebruikt worden

9

Re: Waarop fondant uitrollen?

Oke bedankt allemaal!

Re: Waarop fondant uitrollen?

Ik zeg nog steeds poedersuiker....
Als je niks gebruikt, of iets van crisco ofzo, rol je je fondant niet uit, je duwt het meer.
Het is dan moeilijker om een mooie egale lap te krijgen die overal even dik is, en omdat de kans groot is dat je je fondant uit z'n verband duwt is de kans op scheurtjes ook groter.

En als zo'n mat inderdaad de beste manier was, denk je niet dat Wilton of PME dan ook zo'n mat op de markt zouden brengen?

Dus gewoon poedersuiker op je werkblad en maar een heeeeel klein beetje bovenop je fondant. De poedersuiker bovenop dan weer goed wegvegen zodat er net genoeg op zit om hem niet te (veel) aan je rolstok te laten plakken.
Maizena kan ook, maar niet bij alle soorten fondant. Maar voor kleine dingetjes die gemaakt zijn van fondant met tylose of gumpaste gebruik ik juist alleen maar maizena.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

11

Re: Waarop fondant uitrollen?

Suikertaartjes-Suuz schreef:

En als zo'n mat inderdaad de beste manier was, denk je niet dat Wilton of PME dan ook zo'n mat op de markt zouden brengen?

Ik ben zelf ook van de poedersuiker hoor, maarre.. Wilton heeft wel zo'n mat ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Re: Waarop fondant uitrollen?

Ja klopt, maar Wilton zegt zelf ook dat je daar poedersuiker op moet strooien.
http://www.wilton.com/store/site/produc … D799506E6A

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

13

Re: Waarop fondant uitrollen?

Maar in hun Gum Paste & Fondant course weer niet  :think:
Dan hebben ze het over shortening (dus niet 'niets').

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

14

Re: Waarop fondant uitrollen?

Ik zag bij iedere taart die ik wilde gaan maken op tegen het uitrollen  :s
Tijdens de basis workshop rolden ze uit op tafelzeil. Dat ben ik thuis ook gaan doen, maar ik kreeg allemaal 'putjes' in mijn fondant.
Het forum er op na geslagen en toen ben ik uit gaan rollen op poedersuiker. Het zal beginnersgeluk geweest zijn want het lukt me niet meer mijn fondant er netjes op uit te rollen.
Ook vanavond niet, dus opnieuw het forum geraadpleegd!
En toen las ik hierboven (in eerdere berichten) dat enkele van jullie uitrollen op het Ikea-bureaublad. En laat ik die nou toevallig een nog zo goed als nieuwe in huis hebben!
Ik heb heel zachtjes het 'ding' van mijn zoontjes bureau gepakt, hem schoon gemaakt uiteraard  :) en ben er op uit gaan rollen.

Ik hoop niet dat ook deze methode 'beginnersgeluk' is...het werkt echt PERFECT!!
De fondant bleef helemaal niet aan het blad plakken. Ik kon het zo op mijn kapsel leggen.

Dank jullie wel  voor deze (gouden...) tip!!

Groetjes, Ilse

15

Re: Waarop fondant uitrollen?

Ook hier een ikea gebruiker! :)

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

16

Re: Waarop fondant uitrollen?

Hier poedersuiker :Y

17

Re: Waarop fondant uitrollen?

CakeStudio schreef:

vinyl tafelkleed voor mij....

die Ikea onderlegger is trouwens niet goedgekeurd door de voedselveiligheid en mag dus in principe niet gebruikt worden

dit is een oud topic maar kwam hem tegen en toch even reageren :)

Ik gebruik ook de onderlegger van de Ikea, kan dit dan kwaad ?

groetjes Astrid.

18

Re: Waarop fondant uitrollen?

Het zal wellicht niet kwaad kunnen, maar of het goed is weet je ook nooit zeker. Het is een bureaumat, die is nou eenmaal niet gemaakt met als doel te gebruiken voor voedsel. Dus of-ie voedselveilig is, is onbekend.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

19

Re: Waarop fondant uitrollen?

hoi,

ben dan best wel benieuwd wat anderen zoal gebruiken dan om op uit te rollen, zit eraan te denken om anders zon mat te kopen.

gr astrid.

20

Re: Waarop fondant uitrollen?

Ik gebruik zelf van alles. The Mat Professional (voor uitrollen van heule grote lappen fondant), m'n aanrecht, de Wiltonmat (handig door de maatverdeling) of zo'n kunststof board (ben ff de naam kwijt...). het hangt er maar net vanaf voor mij.

21 Laatst bewerkt door astap79 (29-11-2014 20:43)

Re: Waarop fondant uitrollen?

hoi hoi,

Dit matje is dan ook voor het uitrollen van fondant dacht ik zo?
banggood.com/Large-Silicone-Dough-Rolling-Mat-Fodant-Cutting-Baking-Pad-50x40CM-p-957311.html

groetjes Astrid.

Ik had de link niet-klikbaar gemaakt, graag zo laten.(M.)

Re: Waarop fondant uitrollen?

Ik gebruik het PME 'werkblad, de blauwe, hier in de webshop te koop. Ik heb de grootste en gebruik deze altijd en met enorm veel gemak! Kost even een hoop maar het werkt perfect!!

23

Re: Waarop fondant uitrollen?

Thx! ja hij is inderdaad erg prijzig :)

24 Laatst bewerkt door Tassie60 (29-11-2014 19:16)

Re: Waarop fondant uitrollen?

De lichtblauwe siliconen bakmat met zwarte print van Ikea. Te vinden bij de bakspullen. Geen crisco meer nodig, geen poedersuiker nodig. Er zit ook een superhandige spatel bij, die ik altijd gebruik om uitgestoken figuurtjes van het matje af te scheppen. De maat van deze mat is even groot als de bovengenoemde buro onderlegger.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00175250/

25

Re: Waarop fondant uitrollen?

Hoi Tassie60

Bedankt, dat lijkt me inderdaad ook wel handig, en niet duur...Thx!