1

Onderwerp: Waarmee bekleed jij?

Ik gebruikte altijd marsepein... nu krijg ik toch het idee dat werken met fondant veel fijner is en vooral het boetseren maar vinden de mensen dit wel net zo lekker?
Wat gebruiken jullie en waarom?

2

Re: Waarmee bekleed jij?

Ik bekleed met marsepein. Boetseersels maak ik meestal van fondant, maar dit wordt zo hard dat het niet meer te eten is  ;). Toevallig had een paar weken geleden een fondant taart, maar ik heb liever marsepein om mee te bekleden. Is niet zo slap ;). Vind fondant ook niet lekker...

3

Re: Waarmee bekleed jij?

Grappig, ik was net op zoek naar hetzelfde onderwerp.
Ik bekleed met marsepein, dit vind ik (en vele familieleden en vrienden met mij) lekkerder dan fondant.
Voor boetseren gebruik ik wel vaak fondant, al vind ik het lastig dat er dan vaak scheurtjes in het fondant zitten, die ik er niet uit krijg.

Maar als ik de taarten hier zie, zie ik duidelijk het verschil met mijn marsepein bekleding. Marsepein is grover en met fondant lijk je veel strakker te kunnen werken. Nu weet ik dat ik natuurlijk een beginner ben, dus sowieso minder strak werk, maar kun je met fondant inderdaad strakker bekleden? En kun je marsepein en fondant eventueel ook mengen om de lekkere smaak van marsepein met de 'strakheid' van fondant te combineren?

En heeft iemand een tip hoe ik de scheurtjes in fondant kan voorkomen? (als ik bijvoorbeeld een balletje rol, zit daar altijd minimaal één scheurtje in) Moet ik dan langer kneden?

4

Re: Waarmee bekleed jij?

Ik werk altijd met fondant.
Waarom? Omdat ik marsepein op taart niet lekker vind.
Ik persoonlijk vind het een te uitgesproken smaak hebben.
Fondant is neutraler, alleen wat zoetig, en kan dus (naar mijn mening) bij elke smaak taart en vulling.

Ook vind ik fondant heel fijn en prettig werken,
maar ja, ben ook niet anders gewent  :+


Marsepein en fondant kunnen prima samen!
Gewoon 50-50, fijnere structuur van fondant,
en toch net de smaak van marsepein.
Dit word marsefond genoemd.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

5 Laatst bewerkt door Siena (06-11-2014 17:50)

Re: Waarmee bekleed jij?

Scheurtjes kunnen ook komen door juist te lang te kneden,
dan is het droog geworden.

Voor mij de truuk :

het balletje zowel links als rechtsom In je hand draaien!


Oja,
Fondant is er overigens in vele soorten,
Van heel extreem soepel tot vrij stug,
en van neutraal zoet tot bijna mierzoet.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

6

Re: Waarmee bekleed jij?

Liefst fondant, niet door de smaak maar van marsepein krijg ik viezere handen. :o
Marsepein is wat stugger dan fondant, fijn als je net begint met taarten bekleden. Ik vind de soepelheid van fondant wel fijn, maar soms lastig in de zomer met warm weer als het te snel een kant op gaat die ik niet wil.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Re: Waarmee bekleed jij?

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik heb hier nu net een doos met 5 kilo marsepein staan, maar ik ga zeker ook eens proberen met fondant te bekleden!

8

Re: Waarmee bekleed jij?

Pooh schreef:

Liefst fondant, niet door de smaak maar van marsepein krijg ik viezere handen. :o
Marsepein is wat stugger dan fondant, fijn als je net begint met taarten bekleden. Ik vind de soepelheid van fondant wel fijn, maar soms lastig in de zomer met warm weer als het te snel een kant op gaat die ik niet wil.

Daarom gebruik ik eigenlijk altijd handschoenen  ;) . Zeelandia marsepein is trouwens helemaal niet stug. Soms zelfs te zacht om mooi mee te bekleden, en erg lekker  ;) , als is fondant idd nog zachter

9 Laatst bewerkt door saskiahuisman (07-11-2014 13:56)

Re: Waarmee bekleed jij?

Hoi,

Ik gebruik altijd vanille fondant of marshmallowfondant als basis omdat deze zo lekker soepel is, maar je kunt ook heel goed marsefond gebruiken dat is de helft marsepein en de helft fondant, dan heb je toch ook een lekkere smaak van de marsepein, maar is je basis heel soepel door de fondant.

10

Re: Waarmee bekleed jij?

Ik gebruik altijd marsefond. Lekker van smaak (Zeelandia) en toch soepel (funcakes of satinice). Echt het proberen waard.

Tieneke