1

Onderwerp: Beginnende bakker

Hallo taartenbakkers en baksters :)

Ik ben nieuw hier en ook helemaal nieuw in het taarten bakken. Ik heb vandaag mij eerste taart afgemaakt. Ik had een paar dagen geleden het biscuit gebakken en ingevroren. Ik had namelijk ergens gelezen dat je het na het bijna helemaal ontdooien wat beter kunt snijden. Nou dat ging dus helemaal niet goed  :nooo
Eerst sneed ik er een kapje van een halve centimeter af en daarna sneed ik hem wel netjes in het midden, maar zo scheef als wat. Of hij nou toch nog niet goed ontdooid was of dat de taartensnijder van 3 euro van de Xenos het probleem was weet ik niet  :lol:
Toch maar gevuld met botercreme, want dan kon ik tenminste even oefenen met de marsepein eroverheen. Marsepein bleef plakken aan het aanrecht, teveel poedersuiker eronder gedaan tegen het plakken, marsepein wit aan de bovenkant.... De 4e keer proberen kreeg ik een mooie lap, die meteen scheurde toen ik hem over de taart wou leggen, want inmiddels veel te veel poedersuiker erdoor en helemaal uitgedroogd  :s
Uiteindelijk zag het er toch en klein beetje uit als taart. Ik heb hem samen met de kinderen versierd (ziet er heel professioneel uit ahum  :x ).
Durf hem niet aan te snijden, want dat ziet er niet uit natuurlijk zo helemaal scheef!

Maar... ik vond het wel leuk om te doen en wil graag verder met oefenen. Alleen heb nu geen biscuitmix meer  :(

Even een vraagje nog, wat doen jullie met al die taarten? Ja opeten natuurlijk, maar hoeveel taart kun je eten in de week? Is niet echt goed voor de lijn denk ik met een heel pak boter erin en al die marsepein  :/

Nou ik ga het forum even verkennen en jullie prachtige taarten bekijken! Tips zijn altijd welkom  :y

groetjes,
Suzy

2

Re: Beginnende bakker

Hoi Suzy,

Welkom op het forum.
Mag ik je meteen tips geven? Ik snij nog altijd mijn taarten door met een gewoon Ikea-broodmes. Hand plat op de bovenkant houden en je mes horizontaal erin steken. Dan de taart steeds iets draaien en zagen maar. Een beetje scheef is trouwens niet zo erg hoor, dat zie je niet op je bordje. Als je hem maar op dezelfde manier terug legt. Anders krijg je een golvende bovenkant.
Je marsepeinen plak kun je beter niet omdraaien als je hem over je taart legt, dan krijg je inderdaad poedersuiker vlekken erop. Ik rol hem losjes tot de helft over mijn onderarm en rol hem dan weer terug over de taart heen. Maar het blijft een kwestie van veel oefenen hoor.
Zelf maak ik vaak taarten voor een verjaardag in de familie. Dan komt het wel op. Of anders vinden ze hun weg wel naar mijn collega's.

Veel plezier,
Tieneke

3

Re: Beginnende bakker

Hai Tieneke,
Bedankt voor je reactie en tips. Ik ga het volgende keer inderdaad eens met een gewoon broodmes proberen! En ik had de marsepein plak ook niet omgedraaid, maar door al dat geklungel zat er poedersuiker op de roller en kwam het ook op de bovenkant van de taart :)
groetjesss

4

Re: Beginnende bakker

Ja, dat heb ik ook vaak, poedersuikervlekken van de roller. Op de marsepein trekt het vaak nog wel in en dus weg, vind ik, vooral in de koelkast.

Tieneke

5

Re: Beginnende bakker

Welkom op het forum en hier kan je zeker heel veel tips vinden :)

Leuk dat je er zo veel plezier in het :y  :y

Ja en al die taarten op eten is voor ons allemaal niet zo goed denk ik :lol:  maar er zijn vast wel buren, vrienden , kennissen klas genootjes noem maar op die het lekker vinden :9  :9  :9

6

Re: Beginnende bakker

Hey Suzy,

Welkom welkom
Er zijn hier een paar keien in taarten bakken, versieren, noem maar op, dus je bent zeker aan het goede adres.

Het spreekwoord "oefening baart kunst" is zeker en vast van toepassing, hoe meer je oefent, hoe beter je zal worden. Een ander spreekwoord "keep calm ... " zal je ook vaak aan jezelf moeten toefluisteren, want af en toe zal je stressen, maar de afgewerkte taart zal je zoveel voldoening geven, dat je alle ellende meteen weer zal vergeten.

Ik kijk alvast uit naar jouw taarten ... maakt niet uit hoe ze eruit zien ... bij elke taart zal je weer een beetje beter worden ... enne tja, wat taarten eten betreft ... trommel maar vrienden en familie op, want zij zullen naar hartelust kunnen smullen :)

Succes!

Baking makes me smile to see you smile
Blog: Whippy's fun baking

7

Re: Beginnende bakker

Hoi Suzy!

Welkom op dit leuke forum!

Een tip: op het youtubekanaal van 'Deleukstetaarten' staan veel filmpjes met uitleg over bijvoorbeeld het doorsnijden en vullen van taarten en het bekleden met marsepein of fondant. Heel handig, ik heb daar heel veel aan gehad!

Ik gebruik bij het uitrollen van marsepein geen poedersuiker, maar smeer mijn werkblad in met een beetje crisco (plantaardig vet). Iedere keer als je een paar keer met de roller over de plak marsepein bent gegaan, de plak even een kwartslag draaien tegen het plakken en voor het gelijkmatig uitrollen van de marsepein. Werkt als een tierelier!

Succes en veel plezier!