1

Onderwerp: bisuit zakt na het bakken in

hoe kan dit en wat kan ik in het vervolg er aan doen om het te voor komen omdat hij behoorlijk hoog was

Re: bisuit zakt na het bakken in

Waarschijnlijk niet lang genoeg gebakken, dus niet helemaal gaar. Heb je je biscuit aan het einde ook gecontroleerd?

Groetjes Kirsten

3

Re: bisuit zakt na het bakken in

Als hij in het midden inzakt is hij waarschijnlijk inderdaad niet gaar

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

4

Re: bisuit zakt na het bakken in

Misschien dat je ook meer info kan verschaffen..... hoe heb je getest of hij gaar was??

Inzakken is gedeeltelijk 'normaal' omdat de warme lucht in de biscuit afkoelt en dus inzakt.........te ver inzakken en als je na het doorsnijden natte plekken ziet is idd niet gaar.

5

Re: bisuit zakt na het bakken in

Graag een beetje meer info: hoe heb je gebakken, welke temp., hoe lang, hetelucht?
Hoe heb je hem gestort etc.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

6

Re: bisuit zakt na het bakken in

ik heb hem op 170 gebakken
een uur in de oven en na het uit draaien in de oven laten staan
hij is inderdaad in zijn geheel gezakt maar in het midden meer
heb een elctrische oven
heb hem laten afkoelen in de vorm
en heb hem daarna geproefd nou hij was behoorlijk droog

ik heb hem  gemaakt
door eieren te scheiden
ik gebruik patent bloem
en het bloem met het eigeel werd wel heel erg stijf  heb er dus nog een ei door heen gegooid  dus 6 eieren erdoor

Re: bisuit zakt na het bakken in

Wanneer je een biscuit wil maken heb je lucht nodig in je beslag en rijsmiddel. Je hebt helaas niet het goede recept voor je biscuit gekozen. De eieren heb je in zijn geheel nodig, vooral eiwitten aangezien die door het kloppen van de mix op hoge snelheid voor 10 minuten lucht vasthouden en ervoor zorgen dat het volume van je mix verdubbeld/verdrievoudigd.

Voor een luchtig en niet droog biscuit kan je gebruik maken van een kant en klare biscuit-mix of je kan de recepten aanhouden van deze site, hierbij een linkje http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … sisbiscuit

Hopelijk ga je het nog een keer proberen met het juiste recept en lukt je biscuit dan wel goed. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

En succes met je volgende poging.

Groetjes Kirsten

8

Re: bisuit zakt na het bakken in

Ik gebruik een mix, dus kan je niet helpen met het recept. Al weet ik wel dat er hele eieren in gaan  ;) .
Maar ik zou na het bakken je biscuit gelijk storten en zeker niet af laten koelen in de oven en/of bakvorm. En dat de biscuit omhoog komt is normaal, maar moet ook weer niet te hoog. Je biscuit rijst te snel en zakt daarna iid weer in. Maar te ver inzakken duidt idd op niet gaar.
Biscuit is trouwens sowieso droger dan cake en niet echt lekker (saai  ;) ) om zo te eten. Vandaar al die lekkere vullingen die ertussen gaan  :9

9 Laatst bewerkt door mama_anja (21-10-2014 16:41)

Re: bisuit zakt na het bakken in

ik heb het eiwit met helft suiker opgeklopt en er later door heen gespateld
en heb het eigeel met de andere helft  door de bloem gedaan

10

Re: bisuit zakt na het bakken in

Een uur op 170 klinkt lang en warm...
Ligt een beetje aan de grootte van de vorm.
Een 25 cm bak ik 40-45 minuten op 150. Als je te heet bakt rijst het biscuit heel snel, maar zakt het ook net zo snel weer in. En na een uur is het denk ik veel te gaar en dus droog.

Ik ken het recept niet wat je gebruikt, maar als ik geen mix gebruik neem ik het recept voor basisbiscuit. Dat werkt prima.
Ik denk dat het een beetje een combinatie van factoren is.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

11

Re: bisuit zakt na het bakken in

cakebym schreef:

Een uur op 170 klinkt lang en warm...
Ligt een beetje aan de grootte van de vorm.
Een 25 cm bak ik 40-45 minuten op 150. Als je te heet bakt rijst het biscuit heel snel, maar zakt het ook net zo snel weer in. En na een uur is het denk ik veel te gaar en dus droog.

Ik ken het recept niet wat je gebruikt, maar als ik geen mix gebruik neem ik het recept voor basisbiscuit. Dat werkt prima.
Ik denk dat het een beetje een combinatie van factoren is.

Ik bak een 25 cm ong 50-55 min op 160 gr hetelucht. Mama-Anja heeft een electrische oven dus is 170 gr niet te hoog, volgens mij. Baktijd vind ik wel lang iid.
Mijn biscuit komt wel ietsje omhoog maar na de baktijd is de biscuit redelijk plat, gaar en niet droog  ;)

12

Re: bisuit zakt na het bakken in

Ik bak electrisch op 150.  Mss. de oventemperatuur eens controleren met een thermometer? Kan nogal eens afwijken (die van mij is overigens écht 150 ;))

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

13 Laatst bewerkt door astap79 (17-03-2015 23:17)

Re: bisuit zakt na het bakken in

Hallo,

Ik wou nog even op dit bericht reageren..
Ik ben ook aan het proberen om mijn biscuit zelf te bakken zonder de mix en heb een paar keer basisbiscuit 2 gemaakt en lukte prima, maar vond hem best droog, nu heb ik pas een ander recept gemaakt, ongeveer hetzelfde als wat Mama-anja gebruikt, het is eigenlijk hetzelfde recept als basisbiscuit van hier, maar dan andere werkwijze, en vond deze best prettig werken qua bereiding en het beslag werd ook veel voller, tijdens het bakken scheurde de bovenkant wel een beetje, terwijl ik de temp. maar rond 150 had staan.
Het biscuit was lekker, en niet zo droog meer vond ik, alléén moet ik nog beetje kijken of hij wat langer in de oven moet de volgende keer, want hij was ietwat ingezakt na het bakken/koelen.
Als ik temp hoger zet dan heb ik binnen no time de bovenkant zwart ( heb elektrische oventje ) vandaar dat ik op 150 zet, en pas zelfs geprobeerd eerst op 140, daarna na 15 min verhogen naar 150 maar hier had ik bakpoeder aan toegevoegd en toen rees hij te snel, en scheurde.

dit is de werkwijze trouwens wat ik gebruikte:

https://www.youtube.com/watch?v=EgVpw6qTbV8

Ik heb dus niet echt een tip omdat die van mij ook ietwat inzakte na het koelen, maar wou toch reageren op dit bericht :)

groetjes Astrid.