1

Onderwerp: Recept De perfecte zelfgemaakte biscuit bodem

Dag iedereen,


De titel zegt het al.


Is er iemand die een recept heeft voor een super goed biscuit en die echt heerlijk lekker smaakt en lekker luchtig is.

Ik heb in het begin altijd een mix gebruikt en ben daarna zelf gaan werken met bloem enz maar ik heb nog steeds geen biscuit waarvan ik denk hé deze is echt super lekker deze ga ik weer maken.

Dus wie heeft er een super goed recept voor een biscuit en wil die graag met mij delen.


Alvast bedankt!


Gr Marijke

Groetjes Marijke

2 Laatst bewerkt door D_niEsZz (05-10-2014 12:54)

Re: Recept De perfecte zelfgemaakte biscuit bodem

Het recept wat ik altijd gebruik (onderstaande even uitgaande van een 24cm ronde vorm):

250 gram ei (5 M eieren op kamertemperatuur)
125 gram suiker
15 gram citroenrasp
125 gram patentbloem

De ei, suiker en citroenrasp in een vetvrije kom mixen (10 minuten hoge stand)
Daarna de bloem er door spatelen. Let op dat je niet gaat roeren/kloppen want dan haal je de lucht eruit.

In de vorm en zo'n 25-30 minuten op 170 graden (boven/onderwarmte)

Persoonlijk vind ik de smaak goed. Het biscuit is luchtig en bakt mooi gelijkmatig (er komt geen bol op). Lekker trempreren met een likeurtje of iets dergelijks... Jammie :)
Dit recept komt van de opleiding brood/banket :)

Less is more :)

Re: Recept De perfecte zelfgemaakte biscuit bodem

Ik lees eventjes mee! :)

4 Laatst bewerkt door JPS (01-10-2014 21:05)

Re: Recept De perfecte zelfgemaakte biscuit bodem

Na de zoveelste keer geen mix voorradig zojuist maar een biscuit zonder mix gemaakt maar hoe die smaakt weet ik nog niet maar hij ruikt alvast lekker en is mooi gerezen tot ruim 7 cm. (na afkoelen)

De ingrediënten: 5 Size L eieren, 100 gr kristalsuiker, 30gr poedersuiker, 90 gram tarwemeel, 75 gr maïzena, 2 afgestreken theelepels bakpoeder, 1afgestreken theelepel vanillepoeder (of zakje vanillesuiker), snufje zout, 2eetlepels heet water.

Eieren voorverwarmd in bakje heet water
Meel mengen en zeven met bakpoeder erdoor
Eieren splitsen

Eigeel met suiker, heet water en vanillepoeder 10 min mixen

Eiwit met zout met mixer opkloppen in vetvrije kom garde, als er zachte pieken vormen poedersuiker toevoegen en nog even goed doorkloppen/mixen

1/4 eiwit door door eigeel spatelen , daarna rest eiwit door het eigeel spatelen
Gezeefde meel in 2 delen door mengsel spatelen

Bakvorm doorsnede 20 cm voor helft vullen en op 160 gr (onder en bovenwarmte) in 30 tot 40 min bakken


Ik zal t.z.t nog laten weten hoe de biscuit smaakt.

Edit: tarwemeel was tarwebloem maar daar wordt het wel ietsje broodachtiger en steviger door. De smaak was nog nog iets te neutraal, te weinig vanille. Morgen ga ik het nog een keertje proberen maar dan met patentbloem en meer vanille.


Gr, John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

5

Re: Recept De perfecte zelfgemaakte biscuit bodem

Bedankt voor jullie reactie!

Groetjes Marijke

6

Re: Recept De perfecte zelfgemaakte biscuit bodem

NIEMAND MEER van de vele GOEDE Taartenbaksters /kers????


Iemand die nog een goed recept heeft voor een lekker biscuit?

Groetjes Marijke

7

Re: Recept De perfecte zelfgemaakte biscuit bodem

http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … aartbodems
Staan er zat. Probeer ze uit en kijk of het wat is.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8 Laatst bewerkt door Marijke1981 (05-10-2014 12:31)

Re: Recept De perfecte zelfgemaakte biscuit bodem

Sorry hoor maar ik vind dit een raar antwoord. Ik zit al langer op dit forum, ik weet hoe de zoekmachine werkt!

En ik heb ze al uitgeprobeert ( alleen nog niet met maizena), dus ik weet hoe ze zijn.

Ik weet dat er dames ( of heren) zijn die een heel ander en lekkerder of beter biscuit recept hebben dan die er op het forum bij de recepten staan.

Vandaar mijn vraag of iemand het met mij wil delen, van mijn part via een prive email.

Groetjes Marijke

9 Laatst bewerkt door JPS (02-10-2014 10:59)

Re: Recept De perfecte zelfgemaakte biscuit bodem

Volgens mij noemt niemand hier iemand achterlijk maar pooh kan ook niet ruiken dat je die al geprobeerd hebt.

On-Topic: Zelf ben ik ook niet snel tevreden en zoek ik een alternatief voor de Mix van FC. Dat alternatief moet dan wel net zo lekker zijn en een fijne structuur hebben.
De taartbodem recepten die op deze site te vinden zijn komen wel in de buurt van de kwaliteit van de mix maar zijn toch net niet wat ik zoek.

Lang geleden voordat ik de overging op de mix had een een recept dat dicht genoeg in de buurt kwam maar het boek waar dat in stond kan ik niet meer vinden. Ik weet nog wel dat ook daarin een deel van de bloem door maizena vervangen werd.

Als mijn experiment van vanavond niet gaat lukken ga ik alles overhoop gooien om dat boek alsnog te vinden. Of ik koop gewoon een nieuw exemplaar :lol:

Bij een goed resultaat zal ik het recept hier delen.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

10

Re: Recept De perfecte zelfgemaakte biscuit bodem

Ik gebruik altijd het recept van deze site, die met maizena. Deze komt er eigenlijk altijd goed uit, en krijg altijd te horen dat mensen deze erg lekker vinden. Dit biscuit is wel beter te snijden als je m al even hebt staan (ik bak meestal de ene dag, en maak de taart de volgende dag af). Hierdoor wordt de buitenkant van het biscuit ook zacht, terwijl als deze helemaal vers is de buitenkant wat harder is. Hierdoor scheurt de taart makkelijker bij het snijden.

Maar mochten er mensen zijn met een ander recept, dan ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar!

11

Re: Recept De perfecte zelfgemaakte biscuit bodem

Zijn er nog mensen met meer biscuit recepten die deze willen delen aub.

mag ook via email bericht

Wil zo graag een goed en lekker biscuit recept  :9

Groetjes Marijke

12

Re: Recept De perfecte zelfgemaakte biscuit bodem

Mijn recept van hierboven geeft met dubbele hoeveelheid vanille de smaak die ik zocht.
De textuur is echter pas optimaal na 2 dagen buiten de koelkast te hebben gestaan in een afgesloten zak.

Ik lees voorlopig nog even meer met dit topic, wie weet heeft er nog iemand een goed recept.

Ben blij dat ik nu zelf eindelijk een goede biscuit kan maken met basisingrediënten en dat ik niet meer afhankelijk ben van het voorraad beheer van de winkel. En ook dat ik niet meer onaangenaam verrast wordt door wijzigingen in de samenstelling van de mixen.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.