1

Onderwerp: Geboorte petit fours of zo

Hallo,

Ik ben hier eigenlijk te lang al niet geweest, maar ineens heb ik weer zin om te bakken.

Ik ben over 4 weken uitgerekend van onze tweede en zit te bedenken wat ik voor leuke traktatie kan maken. Nu zat ik zelf te denken aan petit fours, maar het rollen van fondant is wat lastig met die buik. Hebben jullie ervaring met muisjes bovenop? En zijn ze dan in te vriezen? Het lijkt me fijn om ze van tevoren te maken, als ik bevallen ben, heb ik daar niet zo'n zin in/tijd voor ;)

Of hebben jullie misschien nog andere leuke ideeën?

Groetjes!

2

Re: Geboorte petit fours of zo

misschien cupcake's of mini cupcakes bakken en invriezen,
en als je wilt gaan trakteren de bovenkant even ligt met boter insmeren (of misschien gewoon even in zachte boter(creme) dippen) en dan in de muisjes dippen?....

gewoon maar een ideetje.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

3

Re: Geboorte petit fours of zo

Ja, zoiets kan ook, maar is misschien te makkelijk, maar misschien is het beter om het juist makkelijk te houden ;)

Re: Geboorte petit fours of zo

Koekjes kun je van tevoren maken en is niet zo veel werk ;-). Gewoon luchtdicht bewaren.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GTLLDIEH-D.jpg

En anders cupcakes of mini cupcakes? Die kun je gewoon invriezen en per x aantal ontdooien als er kraamvisite komt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6RWZDPEV-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L48CJCQE-D.jpg

5

Re: Geboorte petit fours of zo

Hoi hoi,

Bij de geboorte van onze jongste hebben de kinderen hierop getrakteerd:
http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=177396
Toen onze jongste gedoopt werd heb ik zelf petitfours gemaakt: http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=182862
Het is eenvoudig. we hadden ronde cakes gebakken voor de beschuiten en een 3 bakplaten vol voor de petitfours. Je kunt natuurlijk ook cc's maken.
De roomboter en gestampte muisjes neem je 1:1. Dat betekent 1 pakje roomboter mixen met 1 pakje gestampte muisjes. Dat mix je lang tot het mooi luchtig is.
Dat smeer je erop en dan strooi je daar de muisjes in. Je kunt het ook prima met de muisjes invriezen. Dat heb ik toen ook gedaan. Je kunt ze gewoon laten ontdooien. Er gebeurd niets met de muisjes. Ze worden alleen wat zachter. Maar dat vind ik persoonlijk niet erg. Ik vind zelf vaak de muisjes erg hard.

Succes met het maken van de traktatie en natuurlijk met je laatste loodjes.

Groetjes Gerien

6

Re: Geboorte petit fours of zo

Ooh ik vind alles leuk! Die petit fours, Gerien, waren die niet te droog? Ik bedoel meer: moeten ze niet gevuld worden? Of heb je ze met echte cakemix gemaakt?

En die koekjes, Jolanda, zijn doe echt over een paar weken nog goed? Hoe kan ik ze dan het beste bewaren?

7

Re: Geboorte petit fours of zo

Kaas schreef:

Ooh ik vind alles leuk! Die petit fours, Gerien, waren die niet te droog? Ik bedoel meer: moeten ze niet gevuld worden? Of heb je ze met echte cakemix gemaakt?
...................

Nee de cake was echt niet droog.
Voor 1 ronde cake (rond 25 cm) gebruikte ik:
- 150 gram suiker
- 150 gram zelfrijzend bakmeel
- 3 eieren
- 150 gram boter

een normale verhouding dus.
Het was echt een heerlijke cake. Als je ze luxer zou willen maken zou je altijd de petitfours overdwars door kunnen snijden en daar ook een laagje botercrème kunnen smeren. Dat is vast lekker maar niet noodzakelijk.

Groetjes Gerien

8

Re: Geboorte petit fours of zo

Ok! Ik vind het wel echt heel erg leuk. Hoe hoog is de cake geworden? Mijn bakplaat heeft geen opstaande rand. Ik heb wel een 25×25 bakvorm, die zou ik dan eventueel kunnen gebruiken,  enig idee hoeveel hier dan in zou moeten?

En bedankt voor je reactie, natuurlijk!

9 Laatst bewerkt door grietje (16-09-2014 05:52)

Re: Geboorte petit fours of zo

Kaas schreef:

Ok! Ik vind het wel echt heel erg leuk. Hoe hoog is de cake geworden? Mijn bakplaat heeft geen opstaande rand. Ik heb wel een 25×25 bakvorm, die zou ik dan eventueel kunnen gebruiken,  enig idee hoeveel hier dan in zou moeten?

En bedankt voor je reactie, natuurlijk!

Ik denk dat je het best even je bakvorm kunt meten met water. Je moet dan kijken hoeveel liter water erin kan. Dan neem je per halve liter water 1 ei.
Dus als er 2 liter in je vorm past moet je 4 eieren gebruiken en dan de rest van de ingrediënten daar op aanpassen.

Snap je het nog?
Bij mij was geloof ik de cake een cm of 3 á 4 hoog.

Groetjes Gerien

10

Re: Geboorte petit fours of zo

grietje schreef:
Kaas schreef:

Ok! Ik vind het wel echt heel erg leuk. Hoe hoog is de cake geworden? Mijn bakplaat heeft geen opstaande rand. Ik heb wel een 25×25 bakvorm, die zou ik dan eventueel kunnen gebruiken,  enig idee hoeveel hier dan in zou moeten?

En bedankt voor je reactie, natuurlijk!

Ik denk dat je het best even je bakvorm kunt meten met water. Je moet dan kijken hoeveel liter water erin kan. Dan neem je per halve liter water 1 ei.
Dus als er 2 liter in je vorm past moet je 4 eieren gebruiken en dan de rest van de ingrediënten daar op aanpassen.

Snap je het nog?
Bij mij was geloof ik de cake een cm of 3 á 4 hoog.

Dankjewel! Ik heb wat te doen in m'n vrije tijd!

11

Re: Geboorte petit fours of zo

Kaas schreef:
grietje schreef:
Kaas schreef:

Ok! Ik vind het wel echt heel erg leuk. Hoe hoog is de cake geworden? Mijn bakplaat heeft geen opstaande rand. Ik heb wel een 25×25 bakvorm, die zou ik dan eventueel kunnen gebruiken,  enig idee hoeveel hier dan in zou moeten?

En bedankt voor je reactie, natuurlijk!

Ik denk dat je het best even je bakvorm kunt meten met water. Je moet dan kijken hoeveel liter water erin kan. Dan neem je per halve liter water 1 ei.
Dus als er 2 liter in je vorm past moet je 4 eieren gebruiken en dan de rest van de ingrediënten daar op aanpassen.

Snap je het nog?
Bij mij was geloof ik de cake een cm of 3 á 4 hoog.

Dankjewel! Ik heb wat te doen in m'n vrije tijd!

Fijn, dan hoef je je niet te vervelen  ;)   :lol:

Groetjes Gerien

12

Re: Geboorte petit fours of zo

Kaas schreef:
grietje schreef:
Kaas schreef:

Ok! Ik vind het wel echt heel erg leuk. Hoe hoog is de cake geworden? Mijn bakplaat heeft geen opstaande rand. Ik heb wel een 25×25 bakvorm, die zou ik dan eventueel kunnen gebruiken,  enig idee hoeveel hier dan in zou moeten?

En bedankt voor je reactie, natuurlijk!

Ik denk dat je het best even je bakvorm kunt meten met water. Je moet dan kijken hoeveel liter water erin kan. Dan neem je per halve liter water 1 ei.
Dus als er 2 liter in je vorm past moet je 4 eieren gebruiken en dan de rest van de ingrediënten daar op aanpassen.

Snap je het nog?
Bij mij was geloof ik de cake een cm of 3 á 4 hoog.

Dankjewel! Ik heb wat te doen in m'n vrije tijd!


Goed om te weten met die verhouding water en ei, houd je dan rekening met het rijzen van de  cake? ofwel tot hoe ver is je bakblik dan gevuld met beslag?

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

13

Re: Geboorte petit fours of zo

Het is al even geleden dat ik het gedaan heb, maar ik geloof dat je bakblik dan mooi vol wordt.
Dus niet helemaal vol met beslag, maar na het bakken wel.

Om het zeker te weten zal je het even moeten uittesten.

Groetjes Gerien