1

Onderwerp: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Hallo lieve dames en heren,

Ik mag voor mijn nichtje een verjaardagstaart  en cupcakes maken. Maar er zitten in de familie mensen met een koemelk en lactose allergie. Dat betekent dat ik de biscuit, vulling en bekleding koemelk en lactosevrij moet maken!

Ik heb hier en daar eens rondgeneusd. Ik kom veel tegen. Veel te veel, waardoor ik het nu niet aandurf wat wel te doen en wat niet!

Kan iemand mij vertellen hoe ik met dit aan de slag kan gaan?

Alle hulp is welkom!

MERCI !

2

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Dat is geen probleem hoor!

Botercreme maak ik van Ah planten margarine.
De biscuit maak ik zelf volgens het recept hier op de site.
Als vulling jam of vers fruit.
Bavarois van soya slagroom kan ook heel goed.

Stuur me gerust een pm of bel me als je er niet uit komt.

Succes!

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

3

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Djoeke schreef:

Dat is geen probleem hoor!

Botercreme maak ik van Ah planten margarine.
De biscuit maak ik zelf volgens het recept hier op de site.
Als vulling jam of vers fruit.
Bavarois van soya slagroom kan ook heel goed.

Stuur me gerust een pm of bel me als je er niet uit komt.

Succes!


Echt waar?! Ik maakte me zo druk! En heb me rotgezocht op internet naar biscuitmix dat dus koemelk en lactosevrij is. Uiteindelijk wel gevonden. Maar hoe doe jij het dan met fondant of marsepein. Hier op de webshop zie ik dat de SatinIce wel glutevrij is , maar dat is niet hetzelfde als koemelk en lactosevrij! Welke gebruik jij?

4

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Hoi, ik heb zelf lactose intolerantie en sluit me helemaal aan bij Djoeke!
Fondant en marsepein is vaak lactose en melkvrij maar check altijd even de verpakking. Ik weet dat funcakes en niels de veye (sligro) lactosevrij is. En Zeelandia marsepein ook.

5

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Vera12345 schreef:

Hoi, ik heb zelf lactose intolerantie en sluit me helemaal aan bij Djoeke!
Fondant en marsepein is vaak lactose en melkvrij maar check altijd even de verpakking. Ik weet dat funcakes en niels de veye (sligro) lactosevrij is. En Zeelandia marsepein ook.


Ah kijk es aan! Zou Callebaut ook  Koemelk en Lactosevrij zijn? Die heb ik nml nog genoeg van in huis!

6

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Kijk even op de verpakking ;)
Wettelijke verplichting om deze allergenen erop te zetten. Als ze nergens genoemd worden, zitten ze er niet in!

7

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

TineL schreef:

Kijk even op de verpakking ;)
Wettelijke verplichting om deze allergenen erop te zetten. Als ze nergens genoemd worden, zitten ze er niet in!


Hmmm, maar hoe weet ik in welke ingredient koemelk of lactose zit? Of stel ik nou een hele domme vraag??

8

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Adam schreef:
TineL schreef:

Kijk even op de verpakking ;)
Wettelijke verplichting om deze allergenen erop te zetten. Als ze nergens genoemd worden, zitten ze er niet in!


Hmmm, maar hoe weet ik in welke ingredient koemelk of lactose zit? Of stel ik nou een hele domme vraag??

UP!

9

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Ik heb je mail gekregen. Ga er straks even voor zitten.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

10

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Als bij de ingrediënten vermeld staat 'koemelk', of 'bevat lactose' of 'kan sporen van lactose bevatten' of 'kan sporen van koemelk bevatten', gebruik je het niet. Als deze dingen niet in de ingrediënten of in het lijstje allergenen vermeld worden, zit het er ook echt niet in. De wetgeving is hier echt wel streng op. Anders moet je, als je het niet aandurft, even de lijst met ingrediënten overtypen in dit topic? Dan kan ik even meekijken, heb zelf namelijk geen callebaut fondant in huis. Ik ben dan weer allergisch aan noten, en dat staat er zeker wel op vermeld: 'kan sporen van noten bevatten'. Veel succes!

11

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

TineL schreef:

Als bij de ingrediënten vermeld staat 'koemelk', of 'bevat lactose' of 'kan sporen van lactose bevatten' of 'kan sporen van koemelk bevatten', gebruik je het niet. Als deze dingen niet in de ingrediënten of in het lijstje allergenen vermeld worden, zit het er ook echt niet in. De wetgeving is hier echt wel streng op. Anders moet je, als je het niet aandurft, even de lijst met ingrediënten overtypen in dit topic? Dan kan ik even meekijken, heb zelf namelijk geen callebaut fondant in huis. Ik ben dan weer allergisch aan noten, en dat staat er zeker wel op vermeld: 'kan sporen van noten bevatten'. Veel succes!

Hoi TineL,

Bedankt voor je antwoord.
Ja , ik weet er echt geen raad mee! De ingredienten die bij de callebaut fondant staan zijn als volgt:
Suiker, glucosestroop, water, gehard plantaardig vet, geleermiddel: E413, plantaardige olie, bevochtigingmiddel: E422, voedingszuur: citroenzuur, vanilline. Allergenen: kan hazelnoten, amandelen, soja en eieren bevatten.

Ik twijfel vooral aan glucosestroop, geleermiddel en die E nummers. Ik nml niet wat dat is
Ik hoop dat jij er meer vanaf weet!

12 Laatst bewerkt door cakebym (30-08-2014 22:07)

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Glucosestroop bevat geen lactose/koemelk.
E413 is tragacanthgom (Een natuurlijk polysaccharide, gewonnen uit de boom Astralagus gummifer uit Iran, Syrie en Turkije) en is ook veilig
E422 is Glycerol (Een natuurlijke suiker-alcohol, een van de onderdelen van alle vetten. Het komt ook in lage concentraties vrij voor in het bloed. Commercieel geproduceerd vanuit propeen (synthetisch) of door bacteriële fermentatie van suikers. Het wordt niet gewonnen uit vet.)

Van de site van de VWA:
Bij in totaal 14 voedselallergenen moet op het etiket staan of ze voorkomen in het product. Dit zijn de voedselallergenen die de meeste overgevoeligheidsreacties veroorzaken, te weten:

ei;
glutenbevattende granen ;
lupine;
melk, inclusief lactose;
mosterd;
noten zoals amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten;
pinda;
schaaldieren;
selderij;
soja;
sulfiet (in hoeveelheden van > 10mg/kg);
vis;
weekdieren.
Ook de hiervan afgeleide stoffen die overgevoeligheidsreacties kunnen veroorzaken moeten zijn vermeld.

Fabrikanten vermelden vaak dat een product sporen van een allergeen kan bevatten, of dat het product is geproduceerd in een omgeving waar allergenen aanwezig zijn. Dit is een extra waarschuwing voor mensen die zo heftig op een levensmiddel reageren dat een levensbedreigende situatie kan ontstaan.

Dus: als er melk of lactose in zit MOET dat op de verpakking staan.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

13

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

ooooow wat lief van je Cakebym! Dank je wel voor je uitleg! :thumb:

14

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Google is my best friend ;)

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

15

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

cakebym schreef:

Glucosestroop bevat geen lactose/koemelk.
E413 is tragacanthgom (Een natuurlijk polysaccharide, gewonnen uit de boom Astralagus gummifer uit Iran, Syrie en Turkije) en is ook veilig
E422 is Glycerol (Een natuurlijke suiker-alcohol, een van de onderdelen van alle vetten. Het komt ook in lage concentraties vrij voor in het bloed. Commercieel geproduceerd vanuit propeen (synthetisch) of door bacteriële fermentatie van suikers. Het wordt niet gewonnen uit vet.)

Van de site van de VWA:
Bij in totaal 14 voedselallergenen moet op het etiket staan of ze voorkomen in het product. Dit zijn de voedselallergenen die de meeste overgevoeligheidsreacties veroorzaken, te weten:

ei;
glutenbevattende granen ;
lupine;
melk, inclusief lactose;
mosterd;
noten zoals amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten;
pinda;
schaaldieren;
selderij;
soja;
sulfiet (in hoeveelheden van > 10mg/kg);
vis;
weekdieren.
Ook de hiervan afgeleide stoffen die overgevoeligheidsreacties kunnen veroorzaken moeten zijn vermeld.

Fabrikanten vermelden vaak dat een product sporen van een allergeen kan bevatten, of dat het product is geproduceerd in een omgeving waar allergenen aanwezig zijn. Dit is een extra waarschuwing voor mensen die zo heftig op een levensmiddel reageren dat een levensbedreigende situatie kan ontstaan.

Dus: als er melk of lactose in zit MOET dat op de verpakking staan.

Maar even voor de zekerheid. Met deze ingrediënten kan ik de callebaut fondant dus gewoon gebruiken? het recept dat hier op de site staat is glutenvrij. Maar ik moet juist alleen koemelk en lactose vrije biscuit hebben. Of kan ik deze ook gewoon daarvoor gebruiken?

Bedankt voor het antwoord alvast!

16

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Ik heb een bakkerij voor mensen met voedselallergie. Als je nog iets wilt weten mail mij gerust

17

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Callebaut kun je gebruiken.
En als je gewoon het basisrecept voor biscuit gebruikt kan er ook niets gebeuren.
Dus eieren, bloem en suiker.
En ff opletten met het invetten van je vorm. Ook daarvoor Wajang o.i.d. gebruiken.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

18

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

cakebym schreef:

Callebaut kun je gebruiken.
En als je gewoon het basisrecept voor biscuit gebruikt kan er ook niets gebeuren.
Dus eieren, bloem en suiker.
En ff opletten met het invetten van je vorm. Ook daarvoor Wajang o.i.d. gebruiken.


Ja das een goeie idd! Maar ik ga denk ik ook bakpapier gebruik dit keer!

Thanks verry verry verry much!!

19

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

sayang schreef:

Ik heb een bakkerij voor mensen met voedselallergie. Als je nog iets wilt weten mail mij gerust


Ow wat leuk! Heb je ook een webshop?

20

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Nou zat ik es te denken he.......(ahum ahum) Maar hoe ga ik dit oplossen met kleurstoffen in de fondant???
Ik heb es gezocht , maar volgens mij bestaan er geen koemelk en lactose vrije kleurstoffen???

Wie weet hier een antwoord op???

21

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Dat is nieuw voor mij.
Ik heb alleen maar koemelk vrije stoffen.
Hoe zie je dat er melk in zit? Ik bedoel, waar kijk jij naar?

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

22

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Djoeke schreef:

Dat is nieuw voor mij.
Ik heb alleen maar koemelk vrije stoffen.
Hoe zie je dat er melk in zit? Ik bedoel, waar kijk jij naar?


Dit is wat er staat op de site van hier:
Wilton Icing kleurstoffen
Gemaakt in een fabriek die ook pinda's, noten, vis, schaaldieren, ei, melk, soja en tarwe verwerkt.

23

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Progel is in elk geval lactose vrij (wat overigens niet wil zeggen dat ze koemelk vrij zijn!)
Als ik naar de ingrediënten kijk vind ik echter niets wat op koemelk duidt.

Ik zou navragen of het echt koemelk én lactose intolerante mensen zijn. dat maakt namelijk wel verschil.
Bij een koemelkallergie mag je geen melkeiwit en bij lactose-intolerantie geen melksuiker
En bij die laatste groep zit vaak veel verschil in hoeveel lactose ze nog wel kunnen verdragen. Kleurstof is dan zo weinig dat dat geen problemen oplevert. 
Bij de Wilton kleurstoffen kán er een besmetting zijn opgetreden in de fabriek, maar dat hoeft dus niet zo te zijn.
Ik zou dit echt allemaal overleggen met de opdrachtgever (als je de antwoorden al niet weet), anders maak je het jezelf wellicht onnodig moeilijk.
Mensen met een allergie weten zelf prima wat ze wel en niet kunnen hebben.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

24

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

Wat voorgaande schrijver zegt.
Ik acht de kans erg klein dat er sporen in zitten.
Wilton is een Amerikaans bedrijf en zullen die melding op elk product zetten.
Als het niet op een product staat zegt dat ook niets omdat het niet wettelijk verplicht is om er op te zetten.
Even met de klant bespreken dus :)

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

25

Re: HELP?! Koemelkvrij EN Lactosevrije taart maken!

thans ladys!