1

Onderwerp: 3D figuren maken

Hallo,

Onlangs zag ik op tv en tevens ook in een kookboek (maar ik ben het alweer vergeten.. domme ik haha) dat sommige (grotere) 3D-figuren gemaakt worden van iets anders dan fondant of marsepein, iets dat er een beetje rijst-achtig uitziet wat je vervolgens kan boetseren. Deze wordt later dan wel bedekt met fondant. Het lijkt mij namelijk enorm zoet om een homp fondant te moeten eten...

Heeft iemand enig idee wat dit precies is? want ik kan het echt nergens vinden...  :s

Groetjes,

Re: 3D figuren maken

Dit is een mengeling van boter, rice krispies en marshmellows. Recept kun je vinden als je rice crispy treats intikt op google ;-) succes!

Re: 3D figuren maken

Dit is een mengeling van boter, rice krispies en marshmellows. Recept kun je vinden als je rice crispy treats intikt op google ;-) succes!

Re: 3D figuren maken

Ohh super!! Heel erg bedankt :) wist ook niet dat het zo heette dusja dan kom je niet ver haha
Maar bedankt!

Re: 3D figuren maken

overigens hier een site met goede uitleg voor het boetseren! ga het zeker binnekort uitproberen. laat het resultaat nog wel weten.

http://www.zoetezinnen.nl/boetseren-met-rice-krispies/

Re: 3D figuren maken

Misschien een kleine tip: als je ermee gaat boetseren is het verstandig om je handen eerst met boter/crisco in te smeren. Dan krijg je het nog van je handen ;-)

Re: 3D figuren maken

Ik lees steeds boter maar dat zou ik niet doen hoor, tenzij je het binnen een week op eet, want boter is een melkproduct en kan dus behoorlijk bederven en moet je ook in de koelkast bewaren als je de houdbaarheid wilt verlengen. Maar wil je decoraties langere tijd van tevoren maken, dan kun je de boter er beter uit laten (crisco kan dan weer wel, dat is een lang houdbare plantaardige 'boter')
Gewoon 1 op 1 marshmallows met rice krispies. En op zn hollands: spekkies met gepofte rijst (ik heb de eerste paar keer bij jumbo rice krispies gehaald, maar gisteren voor het hoofd van een hond heb ik die choco choco's huismerk gepofte rijst gebruikt, gepofte granen werken ook, maar weet niet of dat net zo lekker is :)
Zonder boter is de houdbaarheid hetzelfde als de ingredienten, mits je het goed verpakt (vershoudfolie en dan in een ziplock zak). Voor gebruik even in de magnetron en inderdaad, je handen goed insmeren met crisco of ander plantaardig vet (hier dus ook geen boter, daar kun je dan alsnog behoorlijk ziek van worden).
Ik heb al best wat gemaakt met rice krispies, stuk lichter dan fondant en enorm goedkoop in vergelijking met fondant of marsepein!

Nathasja Flapper - FlappergastedCakes Facebook website

Re: 3D figuren maken

haha, uiteindelijk echt gefaald... ik kon de 'normale' rice crispies niet vinden dus heb die met chocoladesmaak genomen van kellogs.. daarna met american marshmallows en boter (was voor snel gebruik, hoefde dus niet bewaard te worden). Maar uiteindelijk toen alles gemengd was (voor zover dat lukte) bleef alles plakken en was het lastig te boetseren.. ik heb uiteindelijk nog wel het vogeltje kunnen maken dat ik wilde, alleen helaas niet egaal. ook was hij heel zwaar geworden, niks luchtigs aan dus.. heeft iemand nog dé ultieme tip waardoor het een mogelijke volgende keer wél zou lukken? :D

9

Re: 3D figuren maken

Ik maal de crispies altijd fijn in de keukenmachine. Dat scheelt al een hoop hobbels.
Welk recept heb je gebruikt?

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Re: 3D figuren maken

Uhm, een recept van smulweb geloof ik.. Ik weet het niet precies meer