Onderwerp: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

Hallo allemaal,

Zoals de meeste van jullie misschien weten ben ik bezig met mijn rijbewijs.
Nu heeft hij sinds 9 weken een adoptie dochter en zei word 16 augustus
3 jaar en viert voor het eerst echt haar verjaardag! Hij heeft mij gevraagd
om voor deze bijzondere gelegenheid een taart te maken.

Nu ben ik hobby bakker, ik woon op een klein flatje, kleine koelkast,
kleine vriezer en nog niet heel erg veel ervaring.. sinds januari begonnen
en nu zo een 51 taarten gemaakt... maar natuurlijk zijn er nog een hoop
verbeterpunten. Desomdanks voel ik me vereerd dat ik een taart mag maken..

Mijn vragen...
1. Is dit haalbaar, is het te doen met die warme temperaturen?
2. Ik heb bakvormen 24 cm, 18 cm, 15 cm, wat doe ik om die 150 te bereiken?
3. Stapeltaarten... kunnen die zonder gevaar met een gewone auto vervoerd worden? Of moet je dan op locatie stapeken, maar hoe doen jullie dat ivm foto?

--- Iemand die nog leuke ideetjes heeft voor de taarten.. ik heb totaal de vrije hand en aangezien er zoveel mensen komenen het mijn rij ininstructeur betreft wil ik echt dat het hele mooie, gave taarten worden.

Het meisje word ovrigens 3 jaar.

Mocht het niet haalbaar zijn zou hij bij de bakker taart bestellen, maar jullie begrijpen dat ik dolgraag zelf deze taarten zou willen maken, overigens mogen wij ook op de verjaardag komen en hoe leuk is het dan je eigen taart te zien staan?!

Tips, ideetjes, alles is welkom!

Ps: Ik werk voornamelijk met fondant en qua vulling zijn er geen wensen... vrije hand dus!

Alvast enorm bedankt!
liefs, Taartensprookje

2

Re: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

Wat gaaf dat je daarvoor gevraagd wordt! Wat een schat van een instructeur heb jij zeg.

Maar 150 personen, da's wel veel! Als je 24-18-15 stapelt kom je aan 30 personen (volgens de tabellen). Dat zou dus 5 van deze stapels betekenen.
En het verschil 18-15 is erg klein, niet zo mooi in een stapel.

Maar misschien is er iemand in de buurt van wie je de 30 vorm kunt lenen? Dan kun je 30-24-18 stapelen. Dan heb je al voor 48 personen taart en zou je met 3 stapels klaar zijn.
Maar op een kinderverjaardag komen meestal ook veel kindjes. En die zijn vaak net zo blij met een lekkere cupcake. Als je die een aantal kunt maken met een mooie lekkere toef... Denk dat dat wel in tijd scheelt.
Qua vulling zou ik het simpel houden: botercreme (mix of mbc) en vruchten. Dat is het beste te doen met warm weer. En dat kan evt. ook buiten de koelkast.
Je kunt nu vast beginnen met het maken van versiering zoals bloemen en puzzelplaatjes of boetseersels. Maar ook hier: maak het jezelf niet te moeilijk. Zeker bij zo'n hoeveelheid is eenvoud vaak mooier.

Je kunt natuurlijk ook één stapel maken en de rest aansnijdt-taarten. Bij die laatste kun je de decoratie wat simpeler houden.
Ik zou in elk geval met één thema werken en niet 5 verschillende dingen gaan doen. Je kunt met botercreme en vruchten vrij gemakkelijk varieren in smaak: vanille-creme met aardbeien, bokkenpootjescreme met kersen chocoladecreme met peren etc.
1x botercreme maken en dan verdelen in porties. Aan die porties voeg je dan de smaak toen.
Botercreme kun je prima invriezen, dus die kun je ook ruim van te voren maken. Net als de 1:1 om af te smeren.

Misschien is er ook wel iemand in je buurt die je wil helpen?
Stapeltaarten kunnen trouwens prima in de auto, als je maar genoeg dowels gebruikt en rustig de bochtjes en drempeltjes neemt ;)

Succes!!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

3

Re: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

Hoi Taartensprookje,

Ik moet eind september een bruidstaart maken voor 150 personen. Ik maak hiervoor een grote 5 laags stapel van 30-25-20-15-10 en daarbij nog 4 losse aansnijtaarten van 30cm erbij. Zo kwam ik volgens mij ronde de 150 personen. Of idd meerdere stapeltaarten. Maar jeetje, wat een werk! (voor een verjaardag)

Re: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

Of werken met cake, dan heb je de helft nodig. Dus een 20cm taartje is dan niet meer voor 12 personen, maar voor 24 personen.

Re: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

taartjesdroom schreef:

Of werken met cake, dan heb je de helft nodig. Dus een 20cm taartje is dan niet meer voor 12 personen, maar voor 24 personen.

Dit snap ik niet helemaal, zou je het misschien willen uitleggen?

Ik gebruik nu biscuit kapseldeeg om taart te maken.. maar cake gebruik voor de taarten, dat begrijp ik niet al helemaal al klinkt de oplossing ideaal!

Re: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

Ik gebruikte voor veel taarten geen biscuit, maar een lekkere cake. Die vulde ik 3x. Omdat cake compacter is, gaan er veel meer stukken uit een taart. (Het dubbele aantal van biscuit)
Er zijn veel mensen op het forum die geen cake willen gebruiken, omdat het minder lekker zou zijn en te machtig. Ieder zijn ding, maar ik heb eigenlijk altijd alleen maar positieve reacties gehoord. De kunst is om kleine stukjes te snijden, dan is het gewoon een lekker hapje. Daarbij vind ik cake prettiger bij grote taarten. Het is steviger en makkelijker te vervoeren.
Ik gebruikte het recept van Suuz. Als je een google doet op: 'opa's cake Suuz' dan kan je daar het recept vinden. Supersimpel, maar erg lekker. Ik bakte de cakes altijd in 2 keer, dan worden ze iets hoger.

Re: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

Cakebym: Ja he, het is echt een schat van een man! De planning is trouwens wat gewijzigd!  Hij wil graag voor de zaterdag en onverwachts een week eerder haha, taart voor 100 mensen en de dag erna taart voor 50 mensen. Tot nu toe had ik bedacht.. voor zaterdag 3 stapeltaarten en voor zondag 1 stapel en 1 losse aansijdtaart. En dan moet ik nog bedenken hoe ik ze allemaal eruit wil laten zien.

Ik heb gekozen voor de kleuren roze, wit en zwart. En strikjes. Mocht je nog iets leuks qua ideetje hebben hoor ik het graag. Ik wil het mezelf niet te moeilijk maken, anders ga ik het echt niet redden!

Marisje: Ja echt een hoop he voor een verjaardag, dat komt omdat het meisje nu zo een 2 maanden hier in nederland woont en ze voor het eerst hier haar verjaardag viert en het gelijk een soort 'kraamfeest' is want nog maar heel weinig mensen hebben het meisje gezien! Het word dus een heel bijzonder weekend!

Re: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

taartjesdroom schreef:

Ik gebruikte voor veel taarten geen biscuit, maar een lekkere cake. Die vulde ik 3x. Omdat cake compacter is, gaan er veel meer stukken uit een taart. (Het dubbele aantal van biscuit)
Er zijn veel mensen op het forum die geen cake willen gebruiken, omdat het minder lekker zou zijn en te machtig. Ieder zijn ding, maar ik heb eigenlijk altijd alleen maar positieve reacties gehoord. De kunst is om kleine stukjes te snijden, dan is het gewoon een lekker hapje. Daarbij vind ik cake prettiger bij grote taarten. Het is steviger en makkelijker te vervoeren.
Ik gebruikte het recept van Suuz. Als je een google doet op: 'opa's cake Suuz' dan kan je daar het recept vinden. Supersimpel, maar erg lekker. Ik bakte de cakes altijd in 2 keer, dan worden ze iets hoger.

Bedankt voor de nadere uitleg. Ik denk dat ik het even veilig houd.. ik weet nl dat de mensen de taarten die ik nu maak erg lekker vinden, ik weet precies hoe lang ze in de oven moeten, alle ingrediënten zijn gehaald en ik ben anders toch bang dat ik het verkeerd bak, het toch minder lekker daardoor smaakt en ik alleen maar tijd verlies!

in eerste instantie was de bestellimg viir 16 en 17 augustus, maar onvrwachts is het al volgend weekend!

9 Laatst bewerkt door MirandaB (03-08-2014 20:51)

Re: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

Wat een superleuke en gave opdracht!
Maar toch wat praktische vragen: als je een kleine koelkast hebt (zoals je schreef), waar laat je dan zoveel taart? Want ik neem aan dat je de taarten tussentijds wilt koelen om bijvoorbeeld je creme of ganache op te laten stijven? En ik weet niet precies hoe warm het aanstaand weekend wordt, maar misschien moet/wil je de taarten als ze klaar zijn, ook wel koel wegzetten? Waar doe je dat?

Ik heb ooit een bruidstaart voor 200 personen gemaakt. Ik mocht de keuken van de trouwlocatie gebruiken, wat hartstikke fijn was. Zowel qua koelen als qua werkruimte. Thuis had ik dat niet kwijt gekund. Want of het nou 200 of 150 personen zijn... het is echt veel ha ha!
Uiteraard kun je al wel veel voorbereidend werk doen: biscuits bakken, fondant kleuren, decoraties maken, onderbord bekleden of inpakken. Maar verkijk je er niet op...

In ieder geval heel veel plezier en succes gewenst!

10

Re: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

OMG, voor aanstaand weekend al?
Dan zou ik het inderdaad simpel houden :D
Bij de stapel is bijvoorbeeld een laag met stippen, een effen laag en een laag met verticale strepen al heel mooi. En dan op die effen laag de naam van het meisje.
Bovenop een mooie (lussen)strik en klaar (wat klinkt het zo simpel hè ;) )

Veel plezier ermee, ben héél benieuwd naar het resultaat. Als ik niet zo'n end weg woonde zou ik je zo komen helpen!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Re: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

Hallo meiden, omdat ik afgelopen week erg druk was met plannen, voorbakken (kon de helft invriezen), zie ik nu pas jullie berichtjes! Uiteindelijk is de aanvraag wat gewijzigd.. voor vandaag voor 100 personen taart en morgen voor 50. De stapeltaarten voor vandaag zijn klaar en staan onder het subforum Stapeltaarten!  :D

Vanavond maak ik de taarten voor morgen, die zijn al gebakken, dus kan ik vanavond vullen, bekleden en versieren. Straks komt hij om 1 uur de taarten van vandaag ophalen en morgenochtend de bestelling voor morgen. Ik ben iig zeer teden met het resultaat,  hihi de foto daarvan staat dus bij stapeltaarten!  :y

Nogmaals heel hartelijk dank voor het meedenken, ben benieuwd wat jullie er van vinden!  *D

Re: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

cakebym schreef:

Als ik niet zo'n end weg woonde zou ik je zo komen helpen!

Ach wat vind ik dit nu een super lieve reactie!! Vind je meedeleven en het meedenken, ook in mijn topic over mijn rijbewijs altijd erg lief en fijn! Dat geeft kracht en warmte!!  :y

13

Re: Spoed! Taart voor 150 personen! -- Hobbybakster!

Ach wat vind ik dit nu een super lieve reactie!! Vind je meedeleven en het meedenken, ook in mijn topic over mijn rijbewijs altijd erg lief en fijn! Dat geeft kracht en warmte!!  :y

:O  :O

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym