251

Re: Chocolate mud cake

@Kiruiv: op de Nigella website kwam ik het recept tegen wat ik heb:

250 grams butter, chopped
150 grams white cooking chocolate, chopped
2 cups (440 grams) caster sugar
1 cup (250ml) milk
1 1/2 cups (225 grams) plain flour
1/2 cup (75 grams) self-raising flour
1 teaspoon vanilla essence (or extract)
2 eggs, lightly beaten

WHITE CHOCOLATE GANACHE:
1/2 cup (125ml) cream
300 grams white cooking chocolate, chopped

Preheat oven to moderately slow (170C). Grease deep 20cm-round cake pan; line base and side with baking paper. Combine butter, chocolate, sugar and milk in medium saucepan; using wooden spoon, stir over low heat, without boiling, until smooth. Transfer mixture to large bowl; cool 15 minutes. Whisk in flours then essence and egg; poor mixture into prepared pan. Cover loosely with foil, bake for 1 hour. Discard foil, stand cake in pan for 10 minutes then turn onto a wire rack; turn top-side up to cool. Place cake on serving plate, spread all over with white chocolate ganache. White Chocolate Ganache: Bring cream to a boil in a small saucepan; pour over chocolate in a small bowl, stir with a wooden spoon until chocolate melts. Cover bowl; refrigerate, stirring occasionally, about 30 minutes or until ganache is of a spreadable consistency.

Dit zag er overigens ook lekker uit, maar weer anders:
http://www.lifestylefood.com.au/recipes … h-frosting

Bak ze!

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

252

Re: Chocolate mud cake

ik ga straks de CMC proberen. Mijn lief is jarig en al vieren we het verder nog niet, hij is staaaaaapel op chocola dus ik wil toch ff een taartje voor hem bakken. Eigenlijk is het gewoon een excuus, ik wil hem gewoon zo graag uitproberen!  :D
Heb alleen niet zoveel bakblikken, alleen 2 grote springvormen, dus misschien ga ik hem maar in een Blanda-schaal mikken, zou dat ook kunnen? Dan wordt het maar een bol taartje..
ik laat nog wel weten of het gelukt is.

253

Re: Chocolate mud cake

Ik weet niet hoe groot je springvormen zijn maar de taart wordt dan gewoon wat lager en je hoeft hem minder lang te bakken. Je kan ook CC maken, dan krijg je met 1 recept 24x CC en wat ik overhoud doe ik in de vriezer voor een later moment. De CC bak ik op 190 graden en minimaal 20 minuten.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

254

Re: Chocolate mud cake

Oe oe oe ik heb het nu net in de oven staan in een blanda vorm...
Ben zo benieuwd.... En het beslag was goddelijk dus hoop het eindresultaat ook.... :9

Ik praat zelfs "taart"......!!!

255

Re: Chocolate mud cake

Nou hij is goed gelukt hoor....
Ik had trouwens ipv de alcohol er de koffie bijgedaan gewoon met de senseo darm roast.
En dat was prima...en goddelijk lekkerrrrrr....

Bedankt voor dit heerlijke recept...

Ik praat zelfs "taart"......!!!

256

Re: Chocolate mud cake

Darm roast is darm roast....

Ik praat zelfs "taart"......!!!

257

Re: Chocolate mud cake

Tjonge dark roast... Lekker zo'n I pad en als je Ff niet oplet... :o

Ik praat zelfs "taart"......!!!

258 Laatst bewerkt door MadameMuffin (08-03-2012 13:56)

Re: Chocolate mud cake

Oh ja die chocolate mudcake van Nigella is echt zo orgastisch lekker.... Ik heb met een leuke en goedkope deal een kookboek van haar kunnen scoren. Maar het is ook fijnn dat ze veel van haar recepten op Nigella.com heeft gezet  :). Zo hoef je er ook niet per se geld voor uit te geven. Ik vind het soms wel irritant een recept op internet te vinden, aangezien er zoveel keuze is en er vaak grote verschillen in de hoeveelheid (gram, liter etc.) zijn. Dus weet ik dan nooit goed welk recept ik nu moet volgen.

259

Re: Chocolate mud cake

ik wilde hiervan graag cupcakes maken, zou het goed gaan als ik kersen door het beslag roer? en zou ik de wiskey dan kunnen vervangen door de siroop waar de kersen in zitten?

260

Re: Chocolate mud cake

Ik zou de kersen heel goed uit laten lekken en daarna nog even met een keukenrolletje extra droog deppen. Anders wordt het misschien zo'n kleffe zooi. De whiskey kan je vervangen door koffie/sinaasappelsap/rum/wodka maar ik denk dat kersensiroop ook lekker is. De kleine toevoeging van bovenstaande overheerst namelijk niet bij de extra rijke chocolade smaak.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

261

Re: Chocolate mud cake

had t toch met koffie gedaan, en door de helft van t beslag kersen geroerd, met kersen smaakt echt HEERLIJK! die smaken wel t best wanneer ze nog warm zijn, vind de gewone lekkerder als ze afgekoeld zijn;)

262

Re: Chocolate mud cake

even een vraagje heb hem van de week gemaakt en hij is erg lekker!!! alleen nog een vraagje de bovenkant is helemaal gebarsten waardoor hij brokkelt als je hem aansnijdt , wat heb ik fout gedaan?

263

Re: Chocolate mud cake

fotosss!! :D

264

Re: Chocolate mud cake

Ik heb het verzoek gekregen voor iets voor bij de koffie voor op een beurs. Nou lijkt dit recept me super voor mini cupcakes omdat ze zo machtig zijn. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe lang moeten ze in de oven?

Heb de taart al een paar keer gemaakt maar nog nooit cupcakes en zeker geen mini cupcakes dus advies is zeer welkom!

265

Re: Chocolate mud cake

Zou je ook vlaaivulling door de beslag heen roeren  :think: of zou het te zwaar zijn  :rolleyes:

Ik leer elke dag weer een beetje bij ...

266

Re: Chocolate mud cake

Ik heb er 2 gemaakt voor de verjaardag van mijn man. Eentje gevuld met cocoscreme en eentje gevuld met bananenmousse.
Heerlijk, maar ozo machtig! :Y  Weet iemand hoe je de mudcake iets luchtiger kunt krijgen?

267

Re: Chocolate mud cake

@SasjaBerg: ik heb al vaker CC en mini CC gemaakt. Het enige wat ik anders doe is de temperatuur en de tijd in de oven. Ik doe het beslag in een maatbeker en giet daarna het beslag in de cupjes tot net onder de rand. Degene die daarna bij mij over zijn vries ik in, want ik vind het zonde van mijn tijd om maar het halve recept te maken. Ik maak eigenlijk geen taart meer altijd CC.

24 CC: gehele recept op 190 graden 20 minuten
48 mini CC: gehele recept op 190 graden 10 a 15 minuten
http://7.media.hyves-static.net/825920838/6/RSqU/0/img825920838.jpegDit is met Royal Icing met een beetje glycerine om het niet helemaal hard te laten worden.
http://5.media.hyves-static.net/930447524/6/nktn/0/img930447524.jpegDeze zijn gemaakt met Vanille Cream Frosting zie: http://thepioneerwoman.com/cooking/2010 … -ever-had/

@Marian57: geen ervaring mee, je zou het zelf uit moeten proberen. Ik ben alleen bang dat het beslag niet goed bind en de taart uit elkaar zal vallen met het uit de vorm halen.

@sasje67: Mudcakes kunnen niet luchtiger, het is een soort brownie achtige substansie. Je kan dan beter even zoeken in de Ingezonden Recepten, daar heb ik wel eens luchtigere varianten gezien van een chocolade CC of taart. Bv: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=90186

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

268

Re: Chocolate mud cake

Dank voor je antwoord. Ga het binnenkort uitproberen.

269

Re: Chocolate mud cake

sasje67 schreef:

Ik heb er 2 gemaakt voor de verjaardag van mijn man. Eentje gevuld met cocoscreme en eentje gevuld met bananenmousse.
Heerlijk, maar ozo machtig! :Y  Weet iemand hoe je de mudcake iets luchtiger kunt krijgen?

beetje baking soda erbij

270

Re: Chocolate mud cake

Hoi dames

Gister ook deze over heerlijke taart gemaakt een 10cm en 12 hartjes cupcakes.
De cupcakes waren binnen 30min klaar en heerlijk dat het is alleen de taartje heeft 21/2 uur in de oven gestaan voor het gaar was! (voor mijn gevoel wel erg lang haha) bij het omdraaien zat er een kuil in heel vreemd weet iemand hoe dat kan?? De bovenkant was open gebarst dat geeft niet eet het toch zo op :D  het ligt nu in de vriezer voor vrijdag!

Groetjes

271

Re: Chocolate mud cake

Hij zit nu 3 kwartier in de oven en het ruikt lekker! Beslag vond ik niet zo geweldig om de kom uit te likken, dus ik hoop op een heerlijke taart... :)

Alleen gebruikte ik callebaut chocoladedrupjes. En die smolten gewoon niet goed. Dus ik heb wel kleine stukjes chocola erin. Ik zal laten weten hoe hij geworden is! Straks gaat hij de vriezer in, om hem zondag aan te snijden met een dotje slagroom erbij.

272

Re: Chocolate mud cake

Ik had de kookwekker op 1,5 uur gezet. Daarna was ik van plan om folie erop te leggen en hem nog een uurtje in de oven te zetten. Mijn oven doet er altijd wat langer over.
Maar... hij is al klaar! Precies goed volgens mij. Ben heel benieuwd hoe hij smaakt!

273 Laatst bewerkt door Siena (17-07-2014 14:04)

Re: Chocolate mud cake

Oeioeioei, wat is dit een fout recept!!!  :+  :+  :+  Dit is véél te lekker  :9  :9  :9


@ Chantal:Ik heb hem ook gemaakt met Callebaut pure choc Callets, smolt prima.


Na een uur in de oven was hij klaar, en lekker!!!

Wat ik me nu alleen ineens afvraag... in het recept staat dat je het vloeibare gedeelte door de bloem/cacao moet MENGEN,
dus niet MIXEN? (met mixer)

ik heb het nu met een garde gedaan, maar ben toch wel benieuwd of dat juist was of niet...


De cake is overigens niet super hoog geworden, maar toch zo'n 6cm.


O, en zou je de 100gr cacao kunnen vervangen door 100gr chocolade?
Dat lijkt me lekkerder...

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

274 Laatst bewerkt door G.I. Jane (19-07-2014 10:47)

Re: Chocolate mud cake

Ik doe het vloeibare mengsel en droge ook altijd met een handgarde en dat gaat goed. Zorg ervoor dat het mengsel goed door mekaar geroerd zit dan is het prima. Ik zou de cacaopoeder niet vervangen voor chocolade maar het valt te proberen (misschien is het wel nodig voor de gehele constitentie). Wat ik tegenwoordig vaak doe is CC/mini CC maken, dan doe ik het respectievelijk 25/15 minuten in de oven bij 190C! Dat is lekker als onderdeel voor een high tea, verjaardag of als toetje met ijs. Het is een recept wat niet zo erg rijst en klef is van binnen zoals een kleffe brownie. Ik gebruik ook de pure Callebaut chocolade callets en die smelten onwijs goed ivm een chocolade reep. Succes ermee! Het is bij ons het meest gemaakte recept en ook ontzettend populair bij familie en vrienden.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

275

Re: Chocolate mud cake

Ik heb hem 3 maanden geleden gemaakt voor mijn dochters verjaardag. (zie hierboven mijn berichtje). De helft gebruikt voor de gasten, de andere helft in de vriezer.
Deze helft er vorig weekend uitgehaald na 3 maanden dus.
En... hij is gewoon echt veel lekkerder als 'vers'! Vorige keer had hij maar 1 nachtje in de vriezer gelegen.
Dus als ik hem weer ga maken, heel ruim van tevoren zodat hij lekker de vriezer in kan!

Heerlijk nattig van binnen :)