Onderwerp: Help! Bekleden mislukt!

Ik heb twee problemen die de laatste tijd bij alle taarten voorkomen, ongeacht welke kleur fondant ik gebruik.

Als ik de taart bekleed heb, vooral de bodems van 15 en 20 cm doorsnee, dan lukt het me de laatste tijd niet meer om de taart strak te bekleden. Ik blijf telkens een stuk over houden als een soort flapje aan de zijkant. Als ik dit weg wil werken door het fondant strak te strijken dan scheurt het uit bij de randen. Nu heb ik geprobeerd om het flapje dan maar om te vouwen, af te snijden en daar overheen te decoreren, maar nu krijg ik alsnog scheurtjes aan de randen. Dit heb ik voorheen nooit gehad.

Ik werk altijd met de rolfondant van Funcakes en kneed deze met crisco tot het echt een hele soepele massa is geworden. Verder voeg ik geen kleurstof toe. Vervolgens rol ik de fondant uit op een mat op tafel met een minimale hoeveelheid poedersuiker (poedersuiker strooien en daarna grootste gedeelte weer wegvegen, zodat er echt een dun laagje ligt).

Nu probeer ik de scheurtjes weg te werken door ook hier overheen te decoreren, maar als de scheurtjes naast elkaar zitten, dan is het al niet meer mooi.

Wie heeft er tips?

2

Re: Help! Bekleden mislukt!

Callebaut fondant. Is magisch spul!

3

Re: Help! Bekleden mislukt!

Ik had dat ook de laatste tijd met Funcakes. Ben overgestapt naar callebaut. Inderdaad geweldig spul!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4

Re: Help! Bekleden mislukt!

Ik heb bij mijn laatste 2 taarten callebaut fondant gebruik, en beide keren zonder scheurtjes en plooien kunnen bekleden. Dat is me met andere merken fondant nog nooit gelukt. (Alleen met Balina paste to cover, maar die is in Nederland niet meer te koop).

Re: Help! Bekleden mislukt!

Dat heb ik dus de laatste tijd ook met de fondant van Funcakes. Mijn taarten waren altijd strak bekleed maar nu barst het steeds op de randen.

Re: Help! Bekleden mislukt!

meteen vastzetten aan de randen en de randen insmeren met crisco

7

Re: Help! Bekleden mislukt!

Ik heb het ook de laatste tijd met funcakes, is toch raar. Ik dacht eerst dat het aan het weer lag ofzo! Ga toch maar eens callebaut proberen.

8

Re: Help! Bekleden mislukt!

Waarom kneed je crisco door je fondant?
Ik heb begrepen dat funcakes erg in kwaliteit achteruit is gegaan.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

9 Laatst bewerkt door Jolly-Joycie (05-05-2014 15:01)

Re: Help! Bekleden mislukt!

Ik heb dat ook met funcakes! Ik gebruik dat merk al drie jaar en het ging altijd prima maar de laatste tijd, omgeacht weersomstandigheden, scheurt t als een malle! Zelfs als ik er marsefond van maak wil het niet meer netjes afwerken...
Zou er iets veranderd zijn in de receptuur ofzo?

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

Re: Help! Bekleden mislukt!

Ik heb dit ook met funcakes fondant! Het lukt me maar niet om het zonder scheuren om een taart heen te krijgen en er blijft altijd een plooi over die ik niet glad kan krijgen. Voor mijn laatste taartje heb ik Satin Ice fondant gebruikt en dat vond ik zelf heel prettig werken.

Re: Help! Bekleden mislukt!

Waar is dat fondant van Callebaut te koop? Dan ga ik dat maar eens proberen en dan hoop ik dat het idd aan de fondant van Funcakes heeft gelegen en niet aan mijn bakkunsten :P

12

Re: Help! Bekleden mislukt!

Denk ook dat aan het fondant ligt, had het ook. Heb nu Fondant van Niels de Veije, werkt super. Plakt niet en scheurt niet. Hoef niet eens meer crisco, poedersuiker of maizena te gebruiken.

13

Re: Help! Bekleden mislukt!

Is ook niet duur trouwens. 5,75 per kilo.

14

Re: Help! Bekleden mislukt!

Ramona, waar heb je dit dan gekocht? Ik koop Niels de Veije fondant direct bij de Sligro ( is hun eigen merk) en ik betaal 3,75 ex btw ( ongeveer 3,95 Inc btw) per kilo

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

15

Re: Help! Bekleden mislukt!

Webshop. Ik kan niet naar de sligro. Moet ik toch eens zien te regelen, want dat is idd veel goedkoper.
Wist ik niet, dat het verschil zo groot is.

16

Re: Help! Bekleden mislukt!

Ik ook niet tot nu! Ik vind het eerlijk gezegd echt afzetterij zo'n groot verschil!

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

17

Re: Help! Bekleden mislukt!

Kan je de  Niels de Veije fondant ook een ander kleurtje geven? Ik heb nog nooit fondant zelf gekleurd dus vandaar mijn vraagje.

18

Re: Help! Bekleden mislukt!

Ja hoor, die kun je prima kleuren.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Re: Help! Bekleden mislukt!

Ik heb hetzelfde probleem met funcakes fondant. Lang kneden en toch nog scheuren. Waar kun je fondant van Callebaut kopen?

20

Re: Help! Bekleden mislukt!

In diverse webshops.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

21

Re: Help! Bekleden mislukt!

Meiden ik heb uit pure frustratie van de week voor het eerst Callebaut gekocht. Uiteraard wel eerst een bericht naar funcakes gestuurd met de vraag of er iets in hun receptuur is veranderd... Daar hoor ik nog van want ze gaan t onderzoeken volgens  degene die mijn mail beantwoordde.

Maar wat is dat callebaut geweldig zeg!!! Totaal geen problemen.. ik heb een zebrataart ermee gemaakt met de zwarte fondant van funcakes voor de strepen... totaal geen scheurtjes of wat ook alleen op de rand gingen de streepjes wel wat scheurtjes vertonen :D ik geloof dat ik officieel ook ben overgestapt op dat spul... bij deze... ben zooo blij!!

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl