Onderwerp: Broodhorentjes

http://members.ziggo.nl/nosje/broodhorentjes.jpg
Een lekker gebakje eh... broodje... of gebakje... of... nou ja... noem ze zoals je wilt.

200 gr witte bloem
100 ml lauw water (ongeveer)
4 gr gedroogde gist
5 gr (room)boter
4 gr zout
5 gr suiker
3 el azijn
metalen roomhoornpennen

Ik kom wel eens op rare gedachtes, wat vele mensen hebben. Alleen breng ik het vaak ten uitvoer en zie daar... er is weer iets nieuws uitgevonden. In plaats van oblihorentjes waar een ijsbolletje op zit, heb ik nu brood genomen en daar bakkersroom in gedaan. Eigenlijk een kruizing tussen een oblihorentje en een berlinerbol.  :9
Doe de bloem en gist in de kom en tijdens het langzaam draaien water er bij doen en dan de andere ingrediënten er in en als laatst het zout.
Kneed alles tot een soepel deeg en laat het ongeveer 45 minuten rijzen op een warme tochtvrije plaats (in de oven zonder hem aan te zetten is een mooie plaats).
Kneed het dan nog een keer en maak dan het deeg plat met een dikte van ongeveer één centimeter.
Snij nu een cirkel uit het deeg en verdeel het in 4 stukken. De stukken zijn iets korter dan de roomhoornpennen, want het deeg zet nog uit en je moet ze er wel uit kunnen halen na het bakken.
Oven voorverwarmen op ± 160 graden. Dit geheel bakken tot het mooi bruin is.
Na het afkoelen, de metalen roomhoornpennen er uit halen en dan vullen met iets wat je lekker vind bijvoorbeeld slagroom, maar je kan ook heel gezond salade er in doen. Ik heb hier bakkersroom er in gedaan.

Tip:
Zet de roomhoornpennen recht op, dat kan, want het deeg blijft gewoon zitten en ze worden dan rondom lekker bruin.