1

Onderwerp: 2die4 Yoghurtcake met appel&walnoten (ook lactosevrij)

Hoi hoi,

Ik heb laatst zo'n lekkere cake gebakken! Origineel met yoghurt en roomboter, maar dus stiekem nog beter gelukt met Alpro soya en gewone plantaardige margarine! Wordt een soort van muffincake, super zacht en smeuïg.  En hij ziet er zooo mooi uit, toch?!

http://kleinstukjedan.nl/wp-content/uploads/2014/01/DSC_5190kopie.jpg

Recept hieronder, zie voor meer foto's en printbaar recept: http://kleinstukjedan.nl/bakken-met-alp … lnootcake/


Cakebeslag
3 Granny Smith appels
sap van 1 citroen
300 gram suiker + 2 theelepels
60 gram plantaardige margarine
3 eieren
1 eetlepel sla-olie
225 ml. Alpro Mild & Creamy naturel
1 theelepel vanille- en 1 theelepel amandelextract
280 gram tarwebloem + 30 gram
3 theelepels baking powder
1,5 theelepel + een snuf kaneel
Snuf zout, nootmuskaat en kruidnagel
50 gram walnoten

Topping
90 gram walnoten
50 gram donkerbruine basterdsuiker
1 theelepel Alpro Lekkere & Gezonde Keuken (vloeibaar)
Snufje zout

Glazuur
50 gram poedersuiker
1 theelepel water
0,5 theelepel Alpro Lekkere & Gezonde Keuken (vloeibaar)

Hoe je het maakt
Beslag
Verwarm de oven voor op 160 graden. Schil en snijd de appels, zet de stukjes weg bespenkeld met citroensap. Mix de margarine of halvarine in stukjes met de 330 gram suiker totdat het crumble-achtig is. Mix daarna met de eieren en olie erbij tot een glad beslag, gevolgd door de Alpro Mild & Creamy en de vanille- en amandelessence.
Zeef de 280 gram bloem, baking powder en alle kruiden en schep dit luchtig door het beslag. Er blijven wat klontjes inzitten, don’t worry!
Mix de resterende 30 gram bloem, 2 theelepels suiker en snuf kaneel en schep dit door de (uitgelekte en afgedroogde) appels. Dit voorkomt dat de appels naar de bodem van het beslag zinken. Schep de appels en de walnoten (gehakt) door het beslag en vul er een ingevet cakeblik voor ¾ mee!
Topping
Mix de ingrediënten voor de topping met een foodprocessor of snijd met de hand fijn en meng door elkaar. Bedek er het gehele cake mee. Bak de cake vervolgens ca. 60 minnuten of tot een sateprikker er gaar uitkomt
Glazuur
Maak een dikke glazuur van de poedersuiker, water en de Alpro Lekkere & Gezonde Keuken. Verdeel dit met een vork of met een spuitzak in sliertjes over de afgekoelde cake. Wacht even met aansnijden totdat de glazuur hard is geworden.

www.kleinstukjedan.nl: Onweerstaanbare recepten
www.facebook.nl/kleinstukjedan: nieuwe recepten op je wall

2

Re: 2die4 Yoghurtcake met appel&walnoten (ook lactosevrij)

Wow bedankt! Ik ben lactose intolerant dus ga het zeker proberen!

3

Re: 2die4 Yoghurtcake met appel&walnoten (ook lactosevrij)

Leuk om te horen Vera! Deze doen het denk ik ook goed als muffins! Laat je weten wat je ervan vond?

Groetjes Myrthe

www.kleinstukjedan.nl: Onweerstaanbare recepten
www.facebook.nl/kleinstukjedan: nieuwe recepten op je wall

4

Re: 2die4 Yoghurtcake met appel&walnoten (ook lactosevrij)

Hij ziet er geweldig uit! Ik denk dat als je er een soort muffins van bakt het er ook super uit ziet.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/