1

Onderwerp: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

Hoi medebaksters,

een vraagje.. ik wil graag een keer een fondant taart invriezen ivm tijdsgebrek.

heb ik het nou goed begrepen: taart in doos, zak om de doos in de vriezer.

ontdooien.. in doos en zak er om heen in de koelkast

een uur voor het eten: uit de koelkast, uit de doos en zak aan de lucht laten drogen ?

ik hoop dat jullie mijn vraagje willen beantwoorden.

2

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

ik doe altijd een pedaalemmerzak om de taart zonder doos. Maar dit kan ook met doos en dan een plastic zak eromheen in de vriezer :Y

Als je hem ontdooit in de koelkast geen :nooo  plastic zak eromheen laten zitten! Dan gaat het fondant zweten.
Dus alleen met doos, of alleen de taart met onderbord in de koelkast!

Oja en vergeet niet, dat als je spullen in de koelkast hebt liggen zoals Salami of Knoflook wat heel erg geurt, dit eruit te halen of goed af te dekken anders gaat je taart er ook naar ruiken :s

Ennuh een kwartier ofzo is lang zat om hem uit de koelkast te halen je taart, mag ook korter.
Ik haalde hem uit de koelkast en sneed hem direct aan dat kan ook :Y

3

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

Oh super chan1985 voor je snelle antwoord !

Dank je wel je bent een schat !

4

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

:)
als ik iemand kan helpen, doe ik dat graag

5 Laatst bewerkt door sayang (08-11-2013 12:25)

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

oh ja nog een vraagje..

als ik de bevroren taart in een koeldoos wil meenemen dan ?
ook zonder zak ??

ik denk het wel want het lijkt me een soort koelkast idee maar graag nog jullie mening.

6

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

De taartdoos eromheen is eigenlijk altijd van karton. Die neemt het vocht uit je taart op zodra je hem gaat ontdooien, vervoeren. Dus dat moet je niet afdekken met plastic, want dan kan het vocht nergens naar toe behalve in je taart, en dat wil je niet.
Zelf zou ik dus nooit een bevroren taart in kunststof bewaren/vervoeren.
Succes ermee, en het werkt echt goed hoor!

Doe waar je van houdt, en je zult houden van wat je doet!
Groetjes, Ienke

7

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

[MOVE] -> taartdecoratie algemeen

Welke vulling heb je gebruikt?

8

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

Oh sorry ik wist niet dat ik het verkeerd had gezet.
Ik heb banaancreme vulling. Stond op de lijst van vullingen die im de vriezer kunnen

9

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

Moet de taartdoos waarin je de taart invriest volledig van karton zijn of is het ook mogelijk in een doos met een "venster"? :o

10

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

Ik heb het in een kartonnen doos gedaan en dat ging super goed. Ik zou het niet met venster doen omdat plastic niks opneemt. Ik heb het niet geprobeerd misschien hebben de anderen een andere mening.. Dus ik lees graag even mee.

11

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

Ik heb het in een kartonnen doos gedaan en dat ging super goed. Ik zou het niet met venster doen omdat plastic niks opneemt. Ik heb het niet geprobeerd misschien hebben de anderen een andere mening.. Dus ik lees graag even mee.

12

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

Ik zou het ook niet met venster doen. Denk dat er misschien druppels (condens) aan de binnenkant ontstaan, die dan op je taart zouden kunnen vallen  :think:

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

Ik zou wel uitkijken met een bevroren taart vervoeren. zorg inderdaad dan echt dat het een koelkastidee is, anders is de overgang van koud naar warm te groot en is het risico op smelten erg groot.
Doos met venster idd niet doen ivm condens die drupt op je taart. En waterdruppels blijf je op fondant altijd zien.
Nog een tip: kijk tijdens het ontdooien niet naar je taart en kom er al zeker niet aan. je bent als de dood dat het niet goed gaat komen, whaha! En als je er aan komt blijf je dat zien.
Ik stop hem altijd met doos en zonder zak voor 24 uur in de koelkast en daarna een half uur tot uur op kamertemperatuur. Ligt aan de grootte en de vulling.

14

Re: spoedvraagje.. 1e keer invriezen

Ik heb laatst een bevroren taart in een kartonnen doos in een koeldoos met een taart koerier mee gegeven. Deze ging naar 180 km verderop. Hij is perfect ondooit aangekomen en de klant was erg tevreden :)

Ik heb eerst nog getwijfelt met of zonder plastic  zak maar ik heb uiteindelijk er voor gekozen zonder zak te doen.

De klant was er trouwens van op de hoogte dat dit de 1e x was dat ik het ging versturen en de taart was ingevroren maar daar had ze geen problemen mee.
Inmiddels heb ik meerdere taarten op deze manier verstuurd en dat gaat super goed.

Zo hoeven mensen niet km's  te rijden voor de hypoallergeen taarten