1

Onderwerp: Werkmateriaal elke keer afwassen?

Sinds ik bezig ben met taarten en cupcakes maken, was ik elke keer netjes mijn werkmateriaal af.
Maar ik vroeg mij af of dat voor bijvoorbeeld de ijzeren uitstekers nu wel zo goed is. En voor de malletjes.

Wassen jullie alles wat je gebruikt af?
Of is een natdoekje erover juist beter voor het behoud van je spullen?

Misschien een beetje een gekke vraag, maar ik zat er nu al een paar keer aan te denken. Want de spullen die ik gebruik zit echt zelden een restje marsepein aan.

Zelf doe ik ze gewoon in een sopje, spoel alles na met lauwwater en droog het dan gelijk af, laat het dan nog even op een schone theedoek liggen zodat er geen druppels achter blijven.

Re: Werkmateriaal elke keer afwassen?

ik spoel het altijd af (behalve als het goed vies is dan maak ik het schoon) ik doe het niet in de vaatwasser maar droog het altijd snel met een doek

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

3 Laatst bewerkt door Carien (04-11-2013 18:42)

Re: Werkmateriaal elke keer afwassen?

tsja..... die fabrikanten houden geen rekening met ons :s

inderdaad, steeds afwassen, soms alleen spoelen met heet water

oh ja, ik laat het gewoon aan de lucht drogen op een schone theedoek, al die hoekjes afdrogen is geen doen :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Re: Werkmateriaal elke keer afwassen?

Ik was het zo heet mogelijk af met een klein beetje sop, spoel het na (ivm sopresten) en laat het daarna aan de lucht drogen. Uitrolstok en plastic uitstekers gaan op een kort programma in de vaatwasser.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

Re: Werkmateriaal elke keer afwassen?

ik kreeg juist bij meerdere winkels de tip om een uitrolstok niet in de vaatwasser te doen.. want dan gaan ze sneller plakken en van die vezels loslaten (die plastieken)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

6

Re: Werkmateriaal elke keer afwassen?

ik heb geen vaatwasser, en was alles dus met de hand af.

elke keer weer,
met een gewoon sopje, wel goed heet, naspoelen met heet water,
en aan de lucht (in het druiprek) laten drogen. (tegen pluisjes van de theedoek)

Behalve grotere dingen als bakpannen, smoothers, rolstokken,
die droog ik wel af.

Maar molds en uitstekertjes bv laat ik gewoon aan de lucht drogen.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

7

Re: Werkmateriaal elke keer afwassen?

Bedankt voor de reacties.
Zo te lezen wast of spoelt iedereen het materiaal gewoon af.
Dan kan het vast geen kwaad dat de uitstekers bijvoorbeeld eerder gaan roesten of iets dergerlijks. Als het goed materiaal is dan gebeurt dat natuurlijk ook helemaal niet.

8

Re: Werkmateriaal elke keer afwassen?

bij uitstekers met een veertje, haal ik trouwens de uitsteker uitelkaar,
en was ik alleen het gedeelte af waar je ook werkelijk mee uitsteekt.

(en af en toe de rest van de steker, maar nooit het veertje, die word ook niet vies)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

9

Re: Werkmateriaal elke keer afwassen?

Dat is ook een goede tip, anders wordt het ook niet echt goed droog om zo'n veertje heen.

10

Re: Werkmateriaal elke keer afwassen?

Ik was alles op de hand af, ook de rolstokken en bakblikken, klein spul spoel ik met heet water na en laat het drogen op een theedoek, de rest droog ik zo af. Hout gaat nooit in het sop maar wel in heet water en dan laat ik het op de theedoek drogen.

Christine.

11

Re: Werkmateriaal elke keer afwassen?

Poe. Wat een gedoe he! Afwassen, keer op keer. Erg leuk, taarten versieren maar dit haat ik echt!!! Daarom gooi ik toch vaak mijn 'knutsel koffer' gewoon dicht na de werkzaamheden, eens in de zoveel tijd eens grondig reinigen. Maar wel wanneer uk er zin in heb!

perfectionist in hart en nieren. vermoeiend!!

12

Re: Werkmateriaal elke keer afwassen?

Voor het kleine spul zoals uitstekers en ook de sugar gun gebruik ik tuitenragers (koop ik op een motorbeurs) maar zijn vast ook in andere winkels te koop zoals Dille en kamille, voor de grotere gebruik ik ook wel eens een de borstel waar je zuigflessen mee reinigt (hema, prenetal, babywinkel).

Christine.