1 Laatst bewerkt door Tante Tien (09-11-2013 07:45)

Onderwerp: White-chocolate-buttercream

Van de website van Wilton heb ik het ideale recept gevonden voor het maskeren van cakes. Voorwaarde was dat het vooral lekker smaakt en dat doet het! Je kunt er ook toeven mee spuiten op cupcakes of bloemen, randen enz. De icing is te kleuren met gel. Door het gebruik van witte chocolade is de icing net niet helemaal wit. De icing crusht flink, wordt dus wat hard/krokant aan de randjes, vooral bij het spuitwerk.
Ik heb voor jullie de amerikaanse cup-maten omgerekend naar grammen, want niet iedereen heeft een cup-maatje (ik wel, vind het heerlijk om hiermee te spelen in keuken). Dit recept is, in vergelijking tot de website van Wilton, overigens een half recept, waarmee je 2 taarten kunt maskeren. Want zeg nou zelf, wie maakt er 4 taarten tegelijk? Wat je over hebt, kun je trouwens wel een poosje invriezen.

Zelf heb ik deze taart ermee gemaakt: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=229083

Het recept dan.

Je hebt nodig:
- 250 gram witte chocolade,
- 113 gram roomboter (halve cup)
- 113 gram crisco (halve cup)
- 520 gram suikerbakkerspoeder (of 4 cups)
- snuf zout,
- 1 theelepel vanille-extract
- 60 ml. melk (kwart cup)

In grammen zijn de aantallen wat vreemd, omdat ze zijn omgerekend vanaf de amerikaanse cups.

Aanpak:

Smelt de witte chocolade au-bain-marie of in de magnetron voor de helft en laat de rest daarna in de kom verder smelten. Laat afkoelen, maar niet stijf laten worden.

Mix de boter en crisco flink door elkaar, voeg de vanille en zout eraan toe en mix opnieuw. Mix daarna in 4 keer de suikerbakkerspoeder erdoor op middelhoge snelheid. Als alle suiker erin zit, lijkt het mengsel droog en wat klonterig. Doe dan de melk erbij (bewaar een klein beetje, want elke chocolade reageert anders en soms heb je meer of minder melk nodig) en klop flink op. Daarna de gesmolten, afgekoelde chocolade erbij kloppen.

Nu heb je stevige icing, geschikt om mee te spuiten. Als je het meer smeerbaar wilt, bijvoorbeeld om je taart mee af te smeren, doe je er nog wat melk door.

Dek je icing af met een vochtige doek, terwijl je een deel verwerkt. Deze icing wordt vrij hard aan de buitenkant als je hem aan de lucht laat staan.

Voor iets meer pit, doe ik er weleens wat limoensap door.

Tieneke

2

Re: White-chocolate-buttercream

klinkt goed, zou je ipv melk ook water kunnen gebruiken? dan kan het tenminste veilig buiten de koelkast bewaren :)

3

Re: White-chocolate-buttercream

Dat heb ik zelf nooit uitgeprobeerd. Gewone buttercream-icing maak je wel met water, maar ik weet niet precies hoe het gaat als je er witte chocolade door doet zoals bij deze. Hmmm... wellicht een beetje apart nemen en het daarmee uitproberen?

Tieneke

4

Re: White-chocolate-buttercream

Dankjewel voor het vertalen Tineke, klinkt heerlijk! Ik vind een taart met buttercream sowieso al lekker, maar ga zeker tijd maken om deze uit te proberen!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Re: White-chocolate-buttercream

Dit klinkt zeker de moeite waard om te proberen.
Ik twijfel altijd tussen afsmeren met vanille merengue botercrème en witte chocolade ganache (= strakker, maar ook veel zoeter), en dit is precies tussenin.

Bedankt voor het delen, ik test het meteen uit op mijn volgend taartje!

6

Re: White-chocolate-buttercream

Bedankt! Dit ga ik zeker een keer proberen!

7

Re: White-chocolate-buttercream

Ik heb van de week de witte chocola vervangen door pure chocola om zo een bruine frosty te krijgen, ging prima en mijn zoon die de taart nodig had was er blij mee. Ik heb er iets minder melk door gedaan dan in het recept staat, mijn man dacht dat iets van hazelnoot pasta erdoor ook lekker zou zijn, of de boter vervangen door choco boter.

Dank Tieneke voor je hulp.

Christine.

Re: White-chocolate-buttercream

thanks, deze ga ik ook een keer proberen

Re: White-chocolate-buttercream

kan je de crisco ook vervangen voor iets anders?
ik heb dat nl niet in huis

10

Re: White-chocolate-buttercream

Op mijn pot crisco staat dat 1 cup boter/margarine wil vervangen door crisco je aan een cup crisco 2 eetlepels water moet toevoegen. Je zou dus kunnen proberen dit andersom te doen.
Dus crisco vervangen door boter/margarine, en dan 1 eetlepel (=15 ml) melk minder gebruiken.

11

Re: White-chocolate-buttercream

Ja, daar ben ik het mee eens, er moet dan minder vocht bij. Boter bevat ongeveer 20% water en als je helemaal boter wilt gebruiken, dan klopt het dat je 15 ml. melk minder moet gebruiken op iets meer dan 100 gram boter in plaats van crisco.

Laat je me weten hoe het is gegaan? Ik ben wel benieuwd.

Tieneke

Re: White-chocolate-buttercream

oke dank je wel...zal het volgende week proberen

13

Re: White-chocolate-buttercream

Hoi ,

Begrijp ik het goed, en kan ik deze chocolade botercreme kleuren?
Gewoon wat van de wilton gel in mixen?
Groeten Astrid.

14

Re: White-chocolate-buttercream

Hoi ,

Begrijp ik het goed, en kan ik deze chocolade botercreme kleuren?
Gewoon wat van de wilton gel in mixen?
Groeten Astrid.

15

Re: White-chocolate-buttercream

Ja dat kan, hoewel je het al weet, want we hebben elkaar gemaild. Maar nu weet de rest het eventueel ook.

Tieneke

16

Re: White-chocolate-buttercream

Hoi hoi,

Ik vroeg me af hoe lang je het eigenlijk allemaal moet mixen?  de meeste botercreme moet ongeveer 10 min. , is dat bij deze ook het geval?

Groetjes Astrid.

17

Re: White-chocolate-buttercream

Volgens klop ik maar ongeveer 5 minuten, maar 10 kan ook best. Probeer het maar gewoon en proef af en toe of je hem al lekker luchtig genoeg vindt.

Tieneke

18

Re: White-chocolate-buttercream

Ik heb hem gisteravond gemaakt en de chocolade was afgekoeld, niet koud maar wel afgekoeld.. kan het ook zijn dat het in de schift komt nadat ik de chocolade erdoor heb gemixt? weet niet zeker hoe dat dan eruit ziet, maar ik twijfelde erover.
Ik heb hem afgesmeerd en staat in de koelkast.

19

Re: White-chocolate-buttercream

Botercrème in de schift is niet mooi glad maar het ziet er korrelig uit. Zou best kunnen gebeuren als de chocola niet genoeg afgekoeld is, dan zijn de temperatuursverschillen te groot.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

20

Re: White-chocolate-buttercream

Kan dat kwaad als je het eten moet?

21

Re: White-chocolate-buttercream

Nee hoor, het is niet bedorven, alleen de ingrediënten mengen niet goed met elkaar. Het zal misschien wat raar voelen in je mond, dat wel, maar dat is alleen de structuur.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

22

Re: White-chocolate-buttercream

Oh jakkes, wat naar. Ik heb het zelf ook weleens gehad en toen gebruikte ik verkade i.p.v. eigen merk jumbo witte chocoladerepen. Ik gaf de schuld aan de chocolade, maar geen idee of dat ook klopt. Ik hoop dat hij nog smaakt, echt. Het is niet leuk als je allereerste poging niet goed gaat.

Tieneke

23

Re: White-chocolate-buttercream

Hallo,

Okeej dan gaan we hem gewoon proeven haha.
Ik had 2 Taarten gemaakt en 1 is opgekomen maar de andere nog niet..( je hebt toch altijd teveel )
die taart gaan we vandaag dan maar proeven :)

Het is inderdaad jammer als de eerste poging mislukt.
Maar zal het gewoon nog een keer proberen en dan echt goed laten afkoelen, ik had denk gewoon te weinig geduld, was pas savonds om half 1 klaar met alles haha. volgende keer dus iets meer tijd ervoor nemen om de chocolade echt goed te laten afkoelen.

bedankt voor de hulp op mijn vragen.

Astrid.

24 Laatst bewerkt door astap79 (30-07-2014 09:58)

Re: White-chocolate-buttercream

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … 14edd3d1ff

Even kijken of het me lukt een foto te uploaden.
Dit is de taart afgesmeerd met witte chocolade botercreme.

Ook de eerste keer dat ik zulke bloemen hebt gemaakt.

Astrid.

Re: White-chocolate-buttercream

kun je hier alleen mee afsmeren?
of ook mooie toeven mee maken?
of evt vullen??