1

Onderwerp: FunCakes fondant wordt dof

Ik ben helemaal fan van de fondant van FunCakes, er is alleen één ding waar ik telkens tegenaan loop: in de plakjes zien de kleuren er mooi helder uit, maar zodra ik het begin te kneden wordt de kleur dof.
Zo wordt rood, meer roze en knalgeel meer zachtgeel.
Enig idee of dit te verhelpen is? Of zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Re: FunCakes fondant wordt dof

jolien87 schreef:

Ik ben helemaal fan van de fondant van FunCakes, er is alleen één ding waar ik telkens tegenaan loop: in de plakjes zien de kleuren er mooi helder uit, maar zodra ik het begin te kneden wordt de kleur dof.
Zo wordt rood, meer roze en knalgeel meer zachtgeel.
Enig idee of dit te verhelpen is? Of zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Wanneer ik funcakes fondant over heb, doe ik die in van die sluitzakjes.
Ik merk, als de fondant wat langer heeft gelegen in een zakje, dat de kleur dan heel fel en donker is geworden. Wanneer ik het weer doorkneed wordt het inderdaad wat doffer en lichter van kleur. Maar is het dan niet zo dat de fondant, zodra deze over de taart zit, vanzelf weer donkerder wordt? Of moet deze dan ook eerst 3 weken blijven staan?  :lol:

www.taartenvankris.nl <-- Ook voor het bestellen van eetbare prints op icing, frosty en ouwel!

3

Re: FunCakes fondant wordt dof

Volgens mij is dat bij alle soorten fondant zo?

4

Re: FunCakes fondant wordt dof

Ik zou het niet weten Safiye, ik heb namelijk nog geen ervaring met andere (voor gekleurde) merken.

@Kris: Ook wanneer ik de fondant nieuw uit de verpakking haal wordt het dof bij het doorkneden.

Ik vind het zo jammer, want een rode taart wordt niet lekker knalrood, tenzij ik hem flink insmeer met crisco maar dan krijg je weer zo'n hoogglans, vettig effect en daar houd ik niet van.

5 Laatst bewerkt door jo-oosie (16-09-2013 17:06)

Re: FunCakes fondant wordt dof

ik heb laatst een Bumba taart gemaakt met funcake's fondant.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MRQKWINL-D.jpg

Ik kan er toch niet over klagen eerlijk gezegd dat de kleuren niet meer lekker fel zijn, wat dof wordt fondant altijd volgens mij.......

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

6

Re: FunCakes fondant wordt dof

Ik meng/kleur gewoon alle gekleurde fondsnt zelf, baas in eigen kleur zeg maar hihihi

Scheelt je veel geld en je kunt een kleur maken zoals jij het wilt

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

7

Re: FunCakes fondant wordt dof

Tigrasas schreef:

Ik meng/kleur gewoon alle gekleurde fondsnt zelf, baas in eigen kleur zeg maar hihihi

Scheelt je veel geld en je kunt een kleur maken zoals jij het wilt

Maar dan moet je best wel veel kleurstof gebruiken, en dan krijg je zo'n rare fondant. Het werkt bij mij voor geen meter. Scheurt aan alle kanten.

8 Laatst bewerkt door Safiye (18-09-2013 09:43)

Re: FunCakes fondant wordt dof

jolien87 schreef:

Ik zou het niet weten Safiye, ik heb namelijk nog geen ervaring met andere (voor gekleurde) merken.

@Kris: Ook wanneer ik de fondant nieuw uit de verpakking haal wordt het dof bij het doorkneden.

Ik vind het zo jammer, want een rode taart wordt niet lekker knalrood, tenzij ik hem flink insmeer met crisco maar dan krijg je weer zo'n hoogglans, vettig effect en daar houd ik niet van.

Ik ben het met je eens hoor, de kleur is gewoon niet mooi rood! Pettinice had wel altijd knalrode fondant. Die heb ik wel eens gebruikt. Is inderdaad veel beter qua kleur dan Funcakes.

Of misschien kun je er wat rode kleurstoffen in doen?

9

Re: FunCakes fondant wordt dof

Heeft Pettinice die nu niet meer dan?

Ik meng/kleur gewoon alle gekleurde fondsnt zelf, baas in eigen kleur zeg maar hihihi
Scheelt je veel geld en je kunt een kleur maken zoals jij het wilt

Qua prijs merk ik geen verschil tussen voorgekleurde of ongekleurde fondant, dit heeft allemaal dezelfde prijs.

10

Re: FunCakes fondant wordt dof

Rood is een heel lastige kleur. Er zou ook in voorgekleurde fondant zoveel rood in moeten om hem knal te maken dat het over de grens van de hoeveelheid kleurstof die er in mag zou gaan.  Maar als je het roder wilt kan je ook voorgekleurde fondant nog wat doorkleuren met een beetje rode kleurstof.

Als je gekleurde fondant gaat doorkneden dan wordt het altijd wat lichter maar dat hoort weer terug te komen als je het laat rusten (in een zakje of op je taart)

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

11

Re: FunCakes fondant wordt dof

Ja ik heb dat ook met de fondant, dat is jammer. Heb me laten vertellen dat het bij marsepein niet is dus als je de kleur wilt behouden, probeer dan marsepein eens

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

12

Re: FunCakes fondant wordt dof

Ik heb ook al meermaals gewerkt met marsepein en dat was me inderdaad ook opgevallen lady-vall.
Helaas vind ik fondant veel fijner werken.
Ik zal eens kijken of het scheelt als ik zelf wat bijkleur met kleurgel.

13

Re: FunCakes fondant wordt dof

Safiye schreef:
Tigrasas schreef:

Ik meng/kleur gewoon alle gekleurde fondsnt zelf, baas in eigen kleur zeg maar hihihi

Scheelt je veel geld en je kunt een kleur maken zoals jij het wilt

Maar dan moet je best wel veel kleurstof gebruiken, en dan krijg je zo'n rare fondant. Het werkt bij mij voor geen meter. Scheurt aan alle kanten.


Daar heb ik echt geen last van, ik gebruik Bouwhuis fondant

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda