1

Onderwerp: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Een stel vrienden van mij gaat binnenkort trouwen en ze hadden mij gevraagd een bruidstaart te maken. op het moment dat ze het vroegen had ik al aangegeven dat ik geen ervaring heb met bruidstaarten, en dat ik het wel wil doen maar dat het afhangt van hun wensen of ik het ook daadwerkelijk kan.

ze gaven aan dat dat niet erg was, ze vonden het al leuk zat dat het een taart van mij zou zijn en ze hadden andere taarten van me gezien en hadden er het volste vertrouwen in dat dat goed zou komen. ze zouden me mailen met hun wensen

daarna heb ik een poos niets meer van ze gehoord. en nu, 3 weken voor hun bruiloft krijg ik een mail met wat ze willen.

een taart voor 80 personen T.T ik die nog nooit een taart gestapeld heb zou nu een taart moeten gaan maken met 5 lagen.

hoe ga ik dat ooit doen? ik heb niet de ruimte om zo iets groots te koelen en hoe ga ik dat ooit vervoeren? ze willen wel echt een stapeltaart.

Ik wil mijn vrienden niet laten zitten. en zo kort op de bruiloft zullen ze ook niet zo snel iets anders gaan vinden.

ik zat te denken dat ik het met houdbare vullingen zou kunnen doen zodat het niet gekoeld hoeft te worden, maar dat wordt nogal zoet en dat lost nog steeds het vervoer probleem niet op.

heeft iemand ervaring met zo'n grote taart? hoe doen jullie dit?

2

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

ai... leermomentje in ieder geval dat je eerst moet kijken naar de mogelijkheden voordat je toezegt.  En 3 weken ervoor is idd laat. Je had er eerder naar kunnen informeren. Zeker ook voor jezelf: 1ste keer wil je je toch goed voorbereiden. Nou ja.. de situatie is zo... zo leer je er weer wat van.

Houdbare vulling hoeven niet perse zoet te zijn. Je kunt door verschillende smaken te combineren minder zoete taarten krijgen. Welke smaken wil het bruidspaar?

Over het vervoer:  moet je het op locatie brengen op de dag zelf of kan het al de dag ervoor?  Je zou eventueel meerdere keren kunnen rijden.  En daar de taarten stapelen. Maar ja... dat hangt ook van de mogelijkheden van de locatie af.  Vervoeren kan door het goed vast te zetten. Anti-slipmatje eronder. En heel rustig rijden.

Waarom een 5-laagse taart?  Wil het bruidspaar dit?  Je kunt er ook voor kiezen om bijv. een 3 laagse taart te maken en er 2 aansnijtaarten bijleveren. 

Succes met de voorbereidingen

3

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

mja leermomentje inderdaad, hoewel ik wel eerder geinformeerd had, ze hebben het steeds uitgesteld, en ik had inderdaad aangegeven onder voorbehoud dat ik het wil doen mits het in mijn vermogen ligt. maar zo kort van te voren wil ik ze ook niet laten zitten, want dan hebben ze gewoon geen taart..

het bruidspaar heeft nog niet aangegeven wat voor smaken ze willen, ze vroegen mij om suggesties. wat voor vullingen had jij in gedachten?

Ik heb zelf geen rijbewijs dus ik zal anderen moeten vragen voor mij te rijden (normaal gesproken halen mensen hun taart bij mij op.)

ik zal inderdaad eens informeren wat er mogelijk is op die locatie. en ik zal met ze overleggen wat ze nou precies willen, of aansnijtaarten ook goed zijn erbij.

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Ik zou, wanneer ik iemands anders bruiloftstaart zou maken alleen een smaak kiezen die ik zelf al eerder had gemaakt en waarvan ik zeker wist dat dat lekker was en dat ik dat recept goed in de vingers had, weet wat het doet met warm weer, hoe lang iets stijft etc... Want ik kan bijvoorbeeld suggereren iets met ganache, ddl en nootjes, of  orangecurd, witte ganache en amandelcake, of frambozen MCB en met champagnesiroop getrempeerde cake, maar ja; jíj moet het bakken. En je moet zelf achter de smaak kunnen staan.

Misschien kan je noemen wat van houdbare taarten je zelf al graag bakt en jij zelf goed gelukt vindt?

Hoeveel km/ tijd moet je vervoeren? Heeft de auto een goede airco waarvan je gebruik kan maken?
Houd er ook rekening mee, dat met dit weer je zoiezo moet koelen om je BC of ganache goed op te kunnen laten stijven, zodat je strak kan afsmeren. En eigenlijk moet boven de 25 graden zo'n taart zoiezo in de koeling, wil hij daarna niet wegsmelten. (daaronder eigenlijk ook, maar daar zijn de meningen over verdeeld)

Verder is stapelen ook nog een kunst.
Als ik jou was zou ik hier eerst wat mee oefenen. Ook kunnen dowels in een warme taart wat wegzakken, afhankelijk van hun stevigheid en vlakke uiteinden.

Belangrijkste tip: maak een goede tijdplanning! Bij mij duurt een taart altijd 2 keer zo lang als ik denk, terwijl ik inmiddels best een aantal gemaakt heb. Voor 80 personen kun je door tijdsgebrek echt flink in de problemen komen. Dus als je overal dubbel de tijd voor neemt en voor de laatste afwerking 3 maal de tijd neemt dan je denkt, kom je hopelijk aardig in de buurt.

5

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Ik zou ook kiezen voor een 3-laags en 2 aansnijtaarten. Ik heb al vaker gestapeld en dit is nooit misgegaan, maar een 5-laags durf ik (nog) niet aan. Ik begrijp goed dat je ze niet wil laten zitten, maar je hebt duidelijk aangegeven dat je de taart wel wilt maken maar dat je het wel moet kunnen, qua techniek en zo. Ik zou dit dus ook gewoon zeggen tegen hun. Als je nu nog moet gaan experimenteren met smaak en bv moeilijke decoraties dan krijg je er alleen maar stress van. Zou de lat dus niet te hoog leggen voor jezelf. Ik ben zelf niet van het invriezen, maar als iemand een taart wilt en ik kan dat weekend niet vries ik, in overleg natuurlijk, de taart wel in. Misschien een optie? 
En inderdaad een leermomentje voor de volgende keer  ;). Het eerste wat ik altijd vraag is...wat is het thema en voor hoeveel personen? Dan weet je gelijk waar je aan toe bent (heb ook eens ja gezegd en pas later erachter gekomen dat de taart voor 70 personen was  :s )

6

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

bedankt voor jullie reacties. ik had het echt niet aan zien komen dat het een taart voor 80 personen zou worden. het is namelijk een studentenbudget bruiloft. ik vraag me ook af of ze wel doorhebben hoeveel geld zoiets gaat kosten.

Ik probeer contact met ze te krijgen maar tot zo ver geen resultaat.

wat betreft houdbare taarten, mijn allereerste taart was een houdbare, maar dat was erg zoet. ik had een bananenbotercreme en een chocoladebotercreme. daarna heb ik eigenlijk nooit meer houdbare taarten hoeven maken.

van mijn huis naar de locatie is ongeveer 45min rijden. maar voor zover ik nu zie heeft de locatie ook geen koelkast/koelcel waar een taart in kan staan

7

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Ik zou het allemaal niet zo moeilijk doen, zeker niet als je nog niet zo ervaren bent.

Waarom bak je niet 3 hoge taarten van 30cm doorsnede, je vult ze drie keer (met vanillecrème en aardbei ofzo) en je vriest ze in.
Dit doe je meer dan ruim van te voren!

Dan twee dagen voor de bruiloft ontdooi je ze en ga je decoreren. Je laat ze dan ophalen en je geeft (tegen borg) er een 3 laags standaard bij.

Succes!

Jacqueline

8

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

mag ik vragen waar je woont? ik wil je evt wel helpen.

9

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

precies, dat wilde ik ook net zeggen. Geef (ongeveer) aan waar je woont en dan krijg je vast wel hulp :Y 
Desnoods alleen als achtervang, maar dan heb je iets meer rust misschien :)

Frambozencrème is echt niet zoet hoor (mits niet met smaakstof, maar met echte vruchten) en wel heel erg bruidstaartachtig :)

Begin nu alvast te plannen met wat je wanneer maakt!
De crème kun je een paar dagen van tevoren maken (nog geen frambozen doordoen, dat doe je een dag van tevoren).
Taarten kun je op voorhand bakken (mits je ze kunt invriezen).
Decoratie kun je van tevoren maken.
Fondant/marsepein kun je van tevoren kleuren.
enzenz
Alvast een stappenplan op papier zetten en daar een paar dagen later nog eens heel kritisch naar kijken of je niks vergeten bent.

Succes :thumb:  :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Frambozencreme en frambozenjam in combinatie met witte ganache, mmmm  :9

Waarom ga je niet voor cake? Dan heb je maar de helft nodig en kan je met 3 hoge lagen al af. Is ook steviger, dus waarschijnlijk minder stress.

11

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

als ik het goed lees, heb je ook nog geen bedragen doorgesproken?

ik zou allereerst eens goed met het stel om de tafel gaan zitten, want ik zie het gebeuren dat jij a. een enorme hoeveelheid stress voor je kiezen krijgt, en b. met en schadepost achterblijft :Y
ze zijn nergens duidelijk over, je krijgt 3 wk tevoren te horen dat het idd door gaat dat jij de taart levert, enz.

vrienden is leuk, maar niet tot elke prijs, ik vind hen er erg nonchalant mee om gaan.

zorg dat je niet met een kater achterblijft :nooo

12

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Ik zou ook eerst om tafel gaan zitten met het paar. Je hebt zelf al aangegeven "alleen als het binnen mijn mogelijkheden ligt" en zo kort op is gewoon lastig als je nog nooit zo'n taart hebt gemaakt. Als je 'm maakt, zou ik 'm simpel houden, niet teveel tierelantijnen, simpele vullingen en klaar. 3 lagen en twee aansnijtaarten lijkt mij een prima oplossing.

En "nee" is dan ook een antwoord  ;)

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

13

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Ik probeer nog steeds contact met ze te krijgen. mijn instelling momenteel is dat ik aangegeven heb het te willen doen mits het binnen mijn mogelijkheden ligt. en nu ze zo laat hebben aangegeven dat ik het idd moet gaan doen betekent dat dat ze hun wensen zullen moeten aanpassen aan mijn mogelijkheden

14

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Heel verstandig. Hou het dicht bij jezelf. Mocht je je er teveel in laten sleuren en gaat er wat fout (wat ik echt niet hoop voor je) dan is het wel jou naam die aan die taart hangt.

Ik zou trouwens niet invriezen. Persoonlijk vind ik de taart er niet lekkerder op worden.
Hou trouwens bij je keuze voor vullingen er rekening mee dat het niet altijd op een constante temperatuur gehouden wordt. Slagroom en vers fruit worden er dan niet beter op.

15

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

MissFluffy schreef:

Ik probeer nog steeds contact met ze te krijgen. mijn instelling momenteel is dat ik aangegeven heb het te willen doen mits het binnen mijn mogelijkheden ligt. en nu ze zo laat hebben aangegeven dat ik het idd moet gaan doen betekent dat dat ze hun wensen zullen moeten aanpassen aan mijn mogelijkheden

Als je de taart gaat maken moet je het wel heel graag willen doen .......
Je kunt een mailtje sturen met een uiterste termijn waarbij alles besproken moet zijn. Neem zelf het heft in handen en laat hen niet te veel keuzes.

Je vrienden hebben er blijkbaar geen idee van hoeveel voorbereiding een bruidstaart vergt.  Bij mij zou dit dus een gevalletje helaas pindakaas zijn.....Ben wel goed, maar niet gek  ;)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

16

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Als je dit project aanpakt wens ik je super veel succes ermee! :)

17

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Succes meid! Het komt allemaal goed  :Y

18

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

heb je al iets van het bruidspaar gehoord..?

19 Laatst bewerkt door MissFluffy (07-08-2013 11:00)

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

ja, ik heb ze via facebook chat gesproken. ze hadden eerder al aangegeven dat ze geen tijd konden vinden om rond de tafel te gaan zitten. en mailen ging me te langzaam.
Ik heb ze verteld waar ik moeite mee had, en ik heb ze gevraagd of ze wel wisten hoeveel zoiets zou kosten. Ik vraag de kost prijs voor ze, dit omdat ik geen ervaren bakker ben en het ook gewoon heel leuk vind om te doen. het is mijn hobby. en gratis je hobby uitoefenen vind ik al heel wat.

ze gingen akkoord met de prijs en we hebben afgesproken dat het een 3 etage taart wordt met 2 losse taarten. de etage taart komt in dezelfde smaak, namelijk witte chocolade - kers. de bruid wilde heel graag gewoon kersen jam dus dat scheelt mij weer.

de losse taarten worden appel-kaneel citroen smaak.
ik zat te denken aan een botercrème met appelkanneel confiture erdoor en een laag lemon curd.

decoratie wordt ook vrij simpel. ze willen graag gewone uitsteek bloempjes want die vinden ze zo schattig. de taarten worden volledig gemaakt van witte marsepein en bovenop de stapeltaart komen 2 hondjes te staan die ze ook op hun trouwkaart hebben.

ze gaven aan geen andere afbeelding van die hondjes te hebben dan een hele kleine onduidelijke, maar het was niet erg als het er niet op leek, als het maar op een hondje lijkt. of als het niet op een hondje lijkt, ook prima.

op de losse taarten komt hun naam te staan (1 naam per taart) en een bogenstrikje met accenten in hun favoriete kleuren nl lichtgeel en marine blauw.

aan de onderkant van de taarten komt een parelrandje met parelmoer kleur wit en dat accent wil ik ook in de hartjes van de bloemen verwerken.

wat betreft vervoer mogen we van het bruidspaar een busje huren op hun kosten en dan kunnen we de taart gewoon meenemen op het moment dat we zelf naar hun bruiloft toe komen (een vriend kan wel rijden)

volgens mij is dit duidelijk zat :)

20

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Nou dat is goed uitgepakt dan!
Super! Veel succes en plezier met maken en wel je resultaat showen he!  :thumb:

21

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Mooi opgelost dan!

Succes met het maken!!

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

22

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Je bent een heel eind idd,

toch een klein dingetje...

je schrijft dat ze het goed vinden alleen de kostprijs te hoeven betalen,
maar heb je al verteld hoeveel dat is???

(ja, ik weet het, kostprijs is het minste,
maar zelfs dat vinden sommige mensen (te)veel....
er gaat gewoon heel veel tijd én geld zitten in het maken van een taart!)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

23

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

ik neem aan dat het maken van de taarten dan jouw kado is aan het bruidspaar :)
en als je speciaal een busje mag huren omd e taart te vervoeren, is het allemaal niet zo heel ´low budget´ :/

maar goed, als jullie het eens zijn, dan zal het wel goed komen :)

veel plezier en sterkte met bakken,
en de bruiloft tzt.

laat je nog weten of het allemaal goed is gegaan?
en foto´s uiteraard :Y

24

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Ik heb ze inderdaad verteld hoeveel het is. ze gingen akkoord.
enigszins bijzonder was het inderdaad wel, de rest van hun bruiloft is wel redelijk low-budget.

zaterdag en zondag ga ik hem maken. decoraties al wat eerder.

uiteraard plaats ik een paar foto's van het resultaat ;)

25

Re: help! een bruidstaart voor 80 personen!

Ik ben heel benieuwd. Veel succes MissFluffy!