1 Laatst bewerkt door Jelly (25-06-2013 07:27)

Onderwerp: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Geen idee of ik in het goede topic zit, maar ik stel mijn vraag toch maar even:
Ik moet voor 5 en 7 juli 2 taarten maken en zie dat helemaal niet zitten, 2 tegelijk. Nou stelde één van de moeders voor om er één van te voren te maken en in te vriezen. Maar ik heb geen idee of dat kan.
Het is ook nog eens een buurman en buurman taart. Dat is ook nog niet zo makkelijk ook!

Kan iemand mij alsjebleift helpen daarmee???? Ik moet haar vandaag uitsluitsel geven.

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Ik heb je even gemeld, omdat je vraag over invriezen gaat.

Waarom is een buurman en buurman taart moeilijker dan een andere, of heb je gewoon een ingewikkeld idee? ;)

Ik vries nooit in, maar er zijn er genoeg die het wel doen, dus kan prima

Verder begrijp ik het 2 taarten tegelijk maken niet zo, er zit toch 2 dagen tussen?

Succes in ieder geval

I never met a calorie I didn't like....

3

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Bewaarvragen mogen in Taartdecoratie algemeen. Bij twijfel kun je even de omschrijvingen en de sticky's (uitleg over de rubrieken, topic bovenin elke rubriek) erbij pakken :)

[MOVE] --> TDA

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

taartenprinsesje schreef:

Ik heb je even gemeld, omdat je vraag over invriezen gaat.

Waarom is een buurman en buurman taart moeilijker dan een andere, of heb je gewoon een ingewikkeld idee? ;)

Ik vries nooit in, maar er zijn er genoeg die het wel doen, dus kan prima

Verder begrijp ik het 2 taarten tegelijk maken niet zo, er zit toch 2 dagen tussen?

Succes in ieder geval

Dank je wel voor het reageren. De taarten moeten tegelijk, omdat wij 5 juli op vakantie gaan. En ze moeten dan alletwee op 5 juli opgehaald worden. Of ik moet er één al deze week maken en dan dus invriezen. Maar hoe doe ik dat dan en hoe lang kan dat??

Verder heb ik gezocht op buurman en buurman (had geen idee wat het was!!) maar er zijn niet zo gek veel puzzelplaatjes van. En boetseren zie ik helemaal nog niet zitten. Ik moet daar maar eens een workshopje in volgen.
Vandaar mijn problemen

5 Laatst bewerkt door Esthers Feestelijke Taart (25-06-2013 08:00)

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Misschien heb je heir iets aan;

Het invriezen van een gedecoreerde taart;

Uitgeharde, invorm gebrachte fondant zal zijn hardheid en daardoor meestal zijn vorm verliezen.....

Dit kan bijna altijd, hangt wel een beetje af van de vulling maar de meeste standaard vullingen kunnen prima ingevroren worden. Plaats de taart in een taartdoos en in een pedaalemmerzak in de vriezer. Aan de smaak en aan het uiterlijk zul je niet merken dat de taart ingevroren is geweest!


Het ontdooien van een gedecoreerde taart;

Haal de taart 24 uur van te voren uit de vriezer en plaats deze in de koelkast, in de verpakking zoals hij in de vriezer stond, dus met doos en zak. De laatste paar uur voor consumptie laat je de taart buiten de koelkast opdrogen. De marsepein of rolfondant worden namelijk nat door condens. Als je hier niet aankomt en de taart gewoon met rust laat die 24 uur, is er niets aan de hand en droogt de taart gewoon op.

(Natuurlijk geen taarten met bederfelijke vulling uren buiten de koelkast laten staan)

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

6

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Ik heb altijd begrepen dat je de taart inderdaad in een doos+zak invriest, maar wanneer je de taart vanuit de vriezer in de koelkast zet (24 uur van tevoren) de zak van de doos haalt. Ivm vocht wat niet weg kan...

@Jelly: links bij de FAQ staan veel handige antwoorden  ;)

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Esther68 schreef:

Ik heb altijd begrepen dat je de taart inderdaad in een doos+zak invriest, maar wanneer je de taart vanuit de vriezer in de koelkast zet (24 uur van tevoren) de zak van de doos haalt. Ivm vocht wat niet weg kan...

@Jelly: links bij de FAQ staan veel handige antwoorden  ;)

Dat heb ik ook begrepen maar zelf nog nooit gedaan :o

Als je googlet op pat a mat kom je ook een paar taarten tegen, ze zijn heel makkelijkte boetseren

I never met a calorie I didn't like....

8

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

taartenprinsesje schreef:
Esther68 schreef:

Ik heb altijd begrepen dat je de taart inderdaad in een doos+zak invriest, maar wanneer je de taart vanuit de vriezer in de koelkast zet (24 uur van tevoren) de zak van de doos haalt. Ivm vocht wat niet weg kan...

@Jelly: links bij de FAQ staan veel handige antwoorden  ;)

Dat heb ik ook begrepen maar zelf nog nooit gedaan :o

Als je googlet op pat a mat kom je ook een paar taarten tegen, ze zijn heel makkelijkte boetseren

Ik vries eigenlijk ook nooit in, maar omdat wij zaterdag al op vakantie gaan, heb ik eergisteren een taart gemaakt die ingevroren moet worden (is voor zondag). Nou heb ik dus het advies wat ik hierboven zeg, zo ook tegen die mensen gezegd.....Hoop dat het het goede advies is...

9

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Ik heb 1x een gedecoreerde taart ingevroren. Dat ging prima. Gewoon doen zoals hierboven beschreven.

Groetjes Gerien

10

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Welke 'zoals hierboven' ? Er staan er 2  ;)  Dus met of zonder zak in de koelkast laten ontdooien  ;)

11

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Esther68 schreef:

Welke 'zoals hierboven' ? Er staan er 2  ;)  Dus met of zonder zak in de koelkast laten ontdooien  ;)

sorrie :o , zonder zak. Anders kan de condens niet weg en slaat het neer op je taart.

Groetjes Gerien

12

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Misschien had je beter niet twee taarten kunnen aannemen, maar dat had je je zelf ook vast al bedacht.
Zou die taart voor de 7e dan vantevoren maken en invriezen.
Als je die uit de vriezer haalt wanneer de klant m komt halen dan kan ie bij hen in de koelkast ontdooien.
Anders wordt het wel een erg ouwe taart denk ik.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

13

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Hoi Jelly,

Ik vries regelmatig taarten in, al is dat alleen voor eigengebruik.
Zo kan ik privé-taartjes (bijv. voor Vaderdag/Valentijn) al van te voren maken en hou ik tegen die tijd over voor een eventuele bestelling.

Ik doe ze altijd mét doos én zak in de vriezer en laat ze 24 uur van te voren zónder zak in doos in de koelkast ontdooien.

Mijn ervaring is dat als je hem in de zak laat, de condens juist niet weg kan.

Verder net als anders de taart een half uurtje/uurtje voor consumptie op de aanrecht op temperatuur laten komen.

Het gaat bij mij altijd prima.

Als je een taart wilt maken met boetseersels er op, zou ik die er pas opzetten na het ontdooien.

Groetjes & succes!

Elke taart is een feestje waard!!   Groetjes, Nancy
www.facebook.com/opentoptaart. :-)

14

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Misschien denk ik heel simpel, maar "nee" zeggen tegen een van de taarten?
Ik vries nooit een compleet gedecoreerde taart in, hooguit eens een biscuit, maar als ik het niet red, dan is het heel jammer.

Of is dat niet mogelijk?

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

15

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Het verschil, vind ik wel, dat die mevrouw zelf voorstelde om dan de taart in te vriezen. Zo is het met 'mijn' taart ook gegaan. Ik ben zondag al op vakantie en had dus geen tijd, maar toch wilde ze per se een taart. Nou, dan maar invriezen. Dit vond ze prima.
Voor wie zou Jelly dan de taart moeten annuleren  :think: ....voor die mevrouw die zelf voorstelde om in te vriezen, of de andere taart?

16

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Zelfs als iemand voorstelt een taart in te vriezen, als ik er zelf niet achter sta, dan is het gewoon nee. Als het niet in mijn planning valt, is het ook gewoon nee.

In dit soort gevallen ben ik echt van de afdeling, wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Als mensen graag een taart bestellen als ik vol zit, dan stel ik ook voor om m eerder te maken en in te vriezen. Qua smaak en uiterlijk merk je er echt niks van! Als ze er mee instemmen is dat toch prima en heb je iedereen tevreden kunnen houden!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Zelf doe ik het ook liever niet, maar als de klant het in dit geval goed vindt, waarom dan niet? Ik zie daar geen probleem in, ieder zijn eigen keuze!

I never met a calorie I didn't like....

19

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Sja, ik denk daar anders over.  ;)  Als die taart toch smaakverlies heeft, ondanks dat ze instemde met het invriezen, dan zal dat toch een negatief effect hebben. Maar dat moet ieder voor zich weten.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

20

Re: Helpvraag: kant en klare taart invriezen????

Ik zei het meer omdat ze zelf zegt ertegenop te zien.
Ik ben van mening dat als het je hobby is, het wel leuk moet blijven ;-)

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart