1

Onderwerp: Grote dowel voor bruidstaart 4-hoog?

Hoi hoi,

Ik ben gevraagd om binnenkort voor familie een bruidstaart te maken van 4 of 5 lagen (15-20-25-30 (35) cm). Nu vroeg ik me af of het noodzakelijk is om een grote dowel helemaal van boven tot onder door de taart en de cakeboards te steken (dus nog naast de dowels per laag) voor stabiliteit? Ik kan de taart op locatie stapelen dus hoef me niet zo'n zorgen te maken over vervoer.

Wat is jullie ervaring hiermee? Is zo'n grote dowel nodig of is de taart ook wel voldoende stabiel zonder?

Alle tips zijn heel welkom!

2

Re: Grote dowel voor bruidstaart 4-hoog?

bij de pme adviseren ze er om een grote dowel door te steken
ik doe het tegenwoordig gewoon altijd

3

Re: Grote dowel voor bruidstaart 4-hoog?

Ik heb al menig bruidstaart gemaakt en vervoerd. Tot 4 hoog vervoer ik ze gestapeld. Natuurlijk goed gedoweld, op een drum en tussen de 2e en 3e laag een board en verder tussen de lagen een dotje royal icing.
Vanaf 5 lagen vervoer ik ze in een 3-laags en 2-laags (of 3 en 3)  en stapel ze af op locatie.
Nooit gebruikte ik een lange dowel door alles taarten heen.
Ik denk dat je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt. Succes.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

Re: Grote dowel voor bruidstaart 4-hoog?

Dank voor de reacties, ik ga nog even goed nadenken of ik het aandurf zonder grote dowel!

5

Re: Grote dowel voor bruidstaart 4-hoog?

miss schreef:

bij de pme adviseren ze er om een grote dowel door te steken
ik doe het tegenwoordig gewoon altijd

Mag ik vragen hoe je die lange dowel dan door je cakeboards heen krijgt?

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

6

Re: Grote dowel voor bruidstaart 4-hoog?

Petra68 schreef:
miss schreef:

bij de pme adviseren ze er om een grote dowel door te steken
ik doe het tegenwoordig gewoon altijd

Mag ik vragen hoe je die lange dowel dan door je cakeboards heen krijgt?

In een filmpje van Edna de la Cruz heb ik gezien dat zij er een scherpe punt aan maakt en die dwars door alles heen timmert.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

7

Re: Grote dowel voor bruidstaart 4-hoog?

Boska schreef:
Petra68 schreef:
miss schreef:

bij de pme adviseren ze er om een grote dowel door te steken
ik doe het tegenwoordig gewoon altijd

Mag ik vragen hoe je die lange dowel dan door je cakeboards heen krijgt?

In een filmpje van Edna de la Cruz heb ik gezien dat zij er een scherpe punt aan maakt en die dwars door alles heen timmert.

Dat heb ik ook gezien, maar dat schijnen een ander soort boards te zijn, die veel zachter zijn dan die wij gebruiken. Ik zou graag ervaringen horen van mensen die dit door de harde boards doen.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

8

Re: Grote dowel voor bruidstaart 4-hoog?

Boska schreef:

Ik heb al menig bruidstaart gemaakt en vervoerd. Tot 4 hoog vervoer ik ze gestapeld. Natuurlijk goed gedoweld, op een drum en tussen de 2e en 3e laag een board en verder tussen de lagen een dotje royal icing.

Nooit gebruikte ik een lange dowel door alles taarten heen.
Ik denk dat je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt. Succes.

Zo doe ik het ook.

Groet, Jolanda

9 Laatst bewerkt door anouckjewel (22-01-2013 19:23)

Re: Grote dowel voor bruidstaart 4-hoog?

Ik heb een boor gekocht voor dit soort doeleinden en boor een gat in ieder board voor ik er een taart opzet.
Dan in de onderste (drum) een gat en wat houtlijm waarin ik de lange dowel een aantal dagen vantevoren vastlijm. Ik doe dan tussen de drum en de eerste taart nog een kartonnetje (ivm de lijm)

Wel een punt aan de lange dowel maken zodat je makkelijker door de taarten gaat.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

10

Re: Grote dowel voor bruidstaart 4-hoog?

Wat een goede tips :)

taart in Alphen aan den Rijn
http://www.zoetegedachte.nl

11

Re: Grote dowel voor bruidstaart 4-hoog?

Ik heb laatst een filmpje zitten kijken van een 4 lagen taart met grote dowels en 1 door alle taarten in het midden heen.

Maar wat ik me nu uiteindelijk afvraag, als je een stuk snijd om te eten heb je dan niet meer dowel dan taart? :+

12

Re: Grote dowel voor bruidstaart 4-hoog?

Als je gewoon de dunne dowels gebruikt niet, met de holle dowels vraag ik het me ook wel eens af ja.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart