1

Onderwerp: Taart buiten koeling

Hoi!

Tijd geleden dat ik op het forum was, ik maak bijna geen taarten meer maar alleen nog voor mijn eigen zoontje en andere dierbaren. Deze week mag ik een bruidstaart maken voor mijn vriendin. Het wordt een 3 (of 4) laagse stapeltaart. Ik ga vulling gebruiken die je buiten de koeling kan bewaren.

Ik ga voor het eerst in tijden weer werken met fondant (omdat de bruid marsepein niet lekker vindt). Nu zal ik de taart opgestapeld en al in mijn koelkast bewaren. Dit was met marsepein nooit een probleem, ik hoop het fondant ook niet?

Verder zal ik de taart donderdagavond brengen naar het huis van het bruidspaar. De taart zal de dag erna, vrijdagmiddag, aangesneden worden. Ze hebben zelf geen ruimte voor de taart in een koeling (en ik kan hem vrijdag niet meer brengen) dus de taart zal iets minder dan 24 uur buiten de koeling staan. Ik zal vullingen gebruiken op basis van botercreme, chocola en jam (en evt. kersenvlaaivulling uit pot/blik). Is het geen probleem dat dit dan een dagje buiten de koeling staat?

Alvast bedankt en groetjes Danielle

2

Re: Taart buiten koeling

dat lijkt me toch niet :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Re: Taart buiten koeling

Heb je een super hoge doos dan om je gestapelde taart in te doen voor het koelen? Als je een fondant-taart zo in de koeling zet is de kans heel erg groot dat het condens er op neerslaat en het fondant gaat glimmen, plakken en/of smelten.

Ik zou zelf een taart altijd in de koeling bewaren, zelfs als er een vulling in zit die buiten de koeling bewaard kan worden. Het moet kunnen maar dan moet het echt wel een koele ruimte zijn.

4

Re: Taart buiten koeling

ja dat is wel een probleem

taarten horen nou eenmaal in de koeling bewaard te worden.
je kan hem gerust even voor gebruik uit de koeling halen maar zeker geen 24 uur!

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

5 Laatst bewerkt door Pietenatelier (21-05-2013 14:20)

Re: Taart buiten koeling

Is er niemand uit de omgeving van het bruidspaar die een tafelmodel koekastje voor dit doel te leen heeft? Of een piepschuimbox met koelelementen? De elementen kunnen evt nog tussendoor vervangen worden zodat de taart enigzins koel blijft... Als ik voor ons zelf taart maak zet ik deze vaak in de schuur, de doos op een afwasteil waar koelelementen inzitten, dan koelt ie van onderen.

6 Laatst bewerkt door Esther68 (21-05-2013 14:43)

Re: Taart buiten koeling

Ik werk ook met bc. Bc kan wel wat wel hebben to room oid (hier staat de taart ook vaak een paar uur op de tafel, wij houden niet van harde bc en marsepein  ;)) zeker als er een suikerlaag overheen zit. Maar 24 uur vind ik ook wel erg lang. Als het nou winter was.... Nu is het ook niet erg warm voor de tijd van het jaar, maar toch te warm.
Een koelbox zou ik niet doen voor de nacht (of je moet er ´s nacht uit willen?). Ik heb dit ook eens gedaan, maar de volgende morgen was mijn bumba drijfnat. og niet gesmolten, maar had niet langer moeten duren...(was wel voorgekleurde rode marsepein, die toch al zweetgevoelig is...) De koelelementen waren al gesmolten en het vocht kon nergens heen. Had de rits van de grote koeltas (voor in een krat) dichtgedaan.

7

Re: Taart buiten koeling

Bedankt voor jullie tips! Heb gebeld en kan de taart die vrijdagmiddag om 2 uur afleveren, dan staat het maar 3,5 uur ofzo erbuiten. Ik ga van verschillende taartdozen een grote constructie maken en dan kan het zo in de koeling. Koeling zal ik ook wat lager zetten en her en der maar wat schaaltjes met suiker/zout voor het vocht.