1

Onderwerp: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

Ik heb gister de Bruidsspecial van Mjam gekocht (ja gister pas, maar was bij Pipoos en wilde hem eerst inzien)
Nu staat er een heel stuk geschreven over hoe je het beste een bruidstaart kunt plannen.
Deze planning is compleet anders als de mijne. Aangezien ik vrijdag mijn eerste bruidstaart klaar moet hebben, vraag ik mij af of ik het fout heb.

Mjam schrijft:
*biscuit 4 dagen van tevoren bakken
*vullingen/bekleden 3 dagen van tevoren. evt. decoreren.
Ze hebben het daarna wel over dat ze een HELE dag over hebben dus ik denk dat ze bedoelen dat ze 2 dagen van tevoren alles klaar maken. Maar goed.

Mijn idee:
*Woensdag: biscuits bakken. Vullingen twijfelde ik over om van tevoren te maken want het smeert juist zo lekker als het net uit de Kenwood komt. Aan de andere kant is het natuurlijk wel tijdrovend
*Donderdag: vulling maken (of niet?) bekleden en decoreren. En stapelen.
* Vrijdag bruiloft. Ik ben zelf gast want het is mijn zusje. Daarom wilde ik kijken of mijn planning niet te gek is want ik heb snel last van mijn bekken en ik moet natuurlijk die dag ook beetje leuk mee kunnen doen.


Wat doen jullie? De planning van Mjam vind ik persoonlijk dat je het dan niet meer over een verse taart hebt....
Of hebben jullie hem ook een dag eerder klaar (dus niet dag voor bruiloft, maar dag ervoor nog)
En wanneer maken jullie de vulling? Kan ik die beter woensdag maken, in koelkast zetten en donderdag er op tijd uithalen zodat het lekker smeert?

2

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

3 dagen vantevoren vullen? Hoe durven ze dat te adviseren..

Ik vind jouw planning prima, gewoon donderdag vulling maken en vullen...
Opzich kan je in 2 a 3u wel taarten vullen en bekleden

3 Laatst bewerkt door anotschka (05-05-2013 11:12)

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

Ha, ha.... 4 dagen van tevoren je biscuit bakken????? Ik zou het niet durven leveren. Mijn planning ziet er altijd al volgt uit:

Bijvoorbeeld zaterdagmiddag taart leveren voor 80 personen.

Vrijdagochtend bakken, vrijdagmiddag/avond vullingen maken en gelijk daarna afsmeren en bekleden. Zaterdagochtend de versieringen erop doen en leveren.

De decoraties maak ik wel van tevoren.

Mijn planning is wel heel strak hoor maar dat vind ik het fijnste werken dus jouw planning lijkt me goed hoor :thumb:. Als het houdbare vullingen zijn kun je ze gewoon eerder maken hoor maar ik vind het ook het lekkerste om de vulling gelijk in de taart te verwerken.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

het is toch beter als je de kapsels eerst hebt ingevroren?
Dat wordt hier aangeraden.

De aanhouder wint!

5

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

Janny Wiemelink schreef:

het is toch beter als je de kapsels eerst hebt ingevroren?
Dat wordt hier aangeraden.

Ik bak daarom een dag eerder. Dan is het biscuit niet te vers om te snijden. Als ik last-minute wil bakken, doe ik het idd even in diepvries

6 Laatst bewerkt door anotschka (05-05-2013 11:26)

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

Ik weet niet wat er beter is aan kapsels invriezen, eerlijk gezegd. Het maakt het wat makkelijker om te plannen (en ik snap ook dat je gebruik maakt van deze mogelijkheid, zeker als je daarnaast nog vele andere dingen te doen hebt) maar wat is er nu lekkerder om gewoon een heerlijk verse taart met verse vullingen op een bruiloft te serveren? Daarnaast vind ik het nog een heel gedoe hoor, alles inpakken in de vriezer, daarna alles weer laten ontdooien. Ik vind het gewoon echt makkelijker om even door te werken.

Edit: ik snap nu dat je bedoelt met snijden? De volgende dag snijden is wel makkelijker maar het is ook geen onoverkomenlijk probleem als het biscuit vers is hoor.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

7

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

anotschka schreef:

Ik weet niet wat er beter is aan kapsels invriezen, eerlijk gezegd. Het maakt het wat makkelijker om te plannen (en ik snap ook dat je gebruik maakt van deze mogelijkheid, zeker als je daarnaast nog vele andere dingen te doen hebt) maar wat is er nu lekkerder om gewoon een heerlijk verse taart met verse vullingen op een bruiloft te serveren? Daarnaast vind ik het nog een heel gedoe hoor, alles inpakken in de vriezer, daarna alles weer laten ontdooien. Ik vind het gewoon echt makkelijker om even door te werken.

Edit: ik snap nu dat je bedoelt met snijden? De volgende dag snijden is wel makkelijker maar het is ook geen onoverkomenlijk probleem als het biscuit vers is hoor.

Het invriezen zorgt voor een lekkerder smaak aan de taart en zorgt er ook voor dat hij niet droog word.

8

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

Daar heb ik echt nooit iets van gemerkt. Ik vind verse taart toch echt het lekkerste wat er is en het ruikt ook zo heerlijk. Ik gebruik trouwens geen mix of zo, misschien scheelt dat. En mijn taart wordt ook niet droog ;)  (tenminste niet als je hem gelijk gebruikt wel na 4 dagen natuurlijk) :lol:

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

9

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

Dat was mij ook al opgevallen van die 3 dagen....en dacht ook  :think: .
Botercreme vul ik wel 2 dagen van tevoren wanneer ik een druk taartweekend heb, maar anders het liefst 1 dag van tevoren.
Roomvulling vul ik zeker pas de dag ervoor. Vullingen van tevoren maken doe ik eigenlijk niet. Wel de bc 1:1.
Ik heb ook vaak gelezen dat een ingevroren biscuit lekkerder is en dacht dus ook...dan zal dat wel (ik las het nl. zo vaak) maar hier ben ik van teruggekomen. Ik merk echt geen verschil. Het ligt dus echt aan de planning of ik een biscuit van tevoren maak en invries en niet aan de smaak  ;)
Met het snijden heb ik ook geen problemen of het op de dag zelf gebakken is, of dat de biscuit ingevroren is geweest....

10

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

:think:  :think:  vreemd zeg...

Zou lekker je eigen plan van aanpak doen  :Y

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

11

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

.

Ik doe altijd alles in 2 dagen..
dus 1e dag biscuit vullen en maskeren (ganache) en de 2e dag bekleden & decoreren.. Afhankelijk van het moment van consumeren bezorg ik hem op de locatie.

12 Laatst bewerkt door manika (05-05-2013 19:05)

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

suusve schreef:
anotschka schreef:

Ik weet niet wat er beter is aan kapsels invriezen, eerlijk gezegd. Het maakt het wat makkelijker om te plannen (en ik snap ook dat je gebruik maakt van deze mogelijkheid, zeker als je daarnaast nog vele andere dingen te doen hebt) maar wat is er nu lekkerder om gewoon een heerlijk verse taart met verse vullingen op een bruiloft te serveren? Daarnaast vind ik het nog een heel gedoe hoor, alles inpakken in de vriezer, daarna alles weer laten ontdooien. Ik vind het gewoon echt makkelijker om even door te werken.

Edit: ik snap nu dat je bedoelt met snijden? De volgende dag snijden is wel makkelijker maar het is ook geen onoverkomenlijk probleem als het biscuit vers is hoor.

Het invriezen zorgt voor een lekkerder smaak aan de taart en zorgt er ook voor dat hij niet droog word.

Dat hoor ik vaker...dus ik heb het eens getest met mijn eigen taart maar  ik proef het niet  :o dus ik doe dat niet voor bestelling..ik had voor de rest enkel een bisquit ongevuld in de vriezer gedaan...gevuld en bekleed durf ik niet..

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

ik heb pas geleden biscuit ingevroren en paar dagen later gevuld en bekleed maar lekkerder vond ik eht niet.. vond het veel te droog :o

en iemand die mijn gedachten niet kon lezen zei wat ik dus dacht.. ze vond hem zo droog vergeleken met vorige keer

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

14

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

Ik vries ze ook niet in, tenzij ik een rampenplanning heb en het niet anders kan, maar zelf doe ik dan ook geen grote taarten. Het snijden van een vers biscuit lukt mij prima, geen last van teveel kruimelen.
Bij ontdooien gaat iets van de structuur van het biscuit verloren, waardoor het wat vocht afgeeft, wat sommigen volgens mij interpreteren als smeuïger. Dat vind ik zelf niet, je kruim wordt er minder mooi van. En hij ruikt gewoon zooó goed als hij vers is..
Snap dat bij grote opdrachten je qua planning wel meer ruimte krijgt door het in te vriezen.

In ieder geval; geef mij maar jouw taart i.p.v. die van de mjam.

Geeft de mjam taart aan dat je op dag 1 moet bakken en dan invriezen, of adviseren ze echt met droge ogen dat je hem 4 dagen kan bewaren?
Ik zou denken dat ze in dat geval gewoon een Amerikaans stukje hebben gekopieerd en zelf geen verstand van bakken hebben. In de VS gebruiken ze meestal cake en dat is wel wat makkelijker houdbaar.  Maar een biscuit 4 dagen bewaren.. moet er niet aan denken.

15

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

mieperdepiep schreef:

Geeft de mjam taart aan dat je op dag 1 moet bakken en dan invriezen, of adviseren ze echt met droge ogen dat je hem 4 dagen kan bewaren?
Ik zou denken dat ze in dat geval gewoon een Amerikaans stukje hebben gekopieerd en zelf geen verstand van bakken hebben. In de VS gebruiken ze meestal cake en dat is wel wat makkelijker houdbaar.  Maar een biscuit 4 dagen bewaren.. moet er niet aan denken.

Is geschreven door ene Evelien Keijer, met een website uit Nederland.
Ik mag niet citeren maar er staat dat je biscuit 4 dagen van tevoren kan bakken en dat dit ook de dag is dat zij de botercreme klaar maakt.
Nou ik vind dat gewoon echt niet vers.

Enige waar ik nu voor mezelf nog even over twijfel is of ik de vulling woensdag maak (omdat ik ook meerdere smaken doe en 1:1 afsmeer, dus das wat werk)

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

Ik zou me voor kunnen stellen dat je inderdaad van te voren bakt en ze invriest maar dat zou ik alleen met het biscuit eventueel doen, zeker niet met een gevulde of bekleede taart doen, normaal al niet en voor een bruiloft zeker niet. Ik vind jouw planning eigenlijk prima.

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

17

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

Je planning ziet er top uit hoor. Ik weet niet hoe groot de taart moet zijn en hoe ingewikkeld de decoraties zijn, maar je zou eventueel kunnen overwegen om dinsdagavond al je biscuits te bakken zodat je woensdag sneller verder kunt. Mocht er dan in het bak-/maakproces iets fout gaan heb je meer tijd om dat op te vangen.  Maar het kan prima.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

18

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

elleoj schreef:

Je planning ziet er top uit hoor. Ik weet niet hoe groot de taart moet zijn en hoe ingewikkeld de decoraties zijn, maar je zou eventueel kunnen overwegen om dinsdagavond al je biscuits te bakken zodat je woensdag sneller verder kunt. Mocht er dan in het bak-/maakproces iets fout gaan heb je meer tijd om dat op te vangen.  Maar het kan prima.

De taart is 15/20/25 (vierkant)
Decoraties ga ik sowieso veel van tevoren maken (bruidspaartje, rozen) Maar randjes/icing op de dag zelf.
Het bakken woensdag vind ik niet zo'n probleem. De vulling moet ik dus alleen nog ff zien.

19

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

[MOVE] -> taartdecoratie algemeen

Deze vraag gaat over planning in het algemeen, en is daarom niet specifiek van toepassing op alleen het bakken voor anderen.

20

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

Qua planning:
Hangt er ook helemaal van af wat je verder op donderdag moet doen, qua werken, andere taken, voorbereiding voor het feest. Als je hele dag is gereserveerd voor de taart, met hooguit een klein klusje erbij kan het vullen en afwerken prima op donderdag (zelfs bakken als je zin zou hebben de hele dag achter elkaar door te werken tot 's avond laat) . Wel neemt het wat stress weg als je op woensdag bakt en misschien al begint met de vullingen. Je had (op de aardbeien na) toch houdbare vullingen? Niet heel erg, hoor om deze vast woensdagavond aan te maken en in bakjes bewaren. Volgende dag nog weer even door roeren, eventueel wat opmixen als dat van toepassing is en dan donderdag vullen. Marsepein/ fondant kun je misschien al vantevoren kleuren, dat scheelt ook weer tijd op donderdag.

Verder; bij mij is het echt élke keer  :rolleyes: weer zo dat het proces mij 2 x zo lang kost dan ik vantevoren voorspeld had. Met gevolg dat ik dan weer 's nachts nog bezig ben  :s met laatste puntjes op de i. Zou bij mij bij een bruidstaart helemaal zo zijn, dus alleen daarom al: neem je planning vooral heeeel ruim. :)

21

Re: Planning bruidstaart a la Mjam vs. de mijne ;) Wat vinden/doen jullie?

mieperdepiep schreef:

Qua planning:
Hangt er ook helemaal van af wat je verder op donderdag moet doen, qua werken, andere taken, voorbereiding voor het feest. Als je hele dag is gereserveerd voor de taart, met hooguit een klein klusje erbij kan het vullen en afwerken prima op donderdag (zelfs bakken als je zin zou hebben de hele dag achter elkaar door te werken tot 's avond laat) . Wel neemt het wat stress weg als je op woensdag bakt en misschien al begint met de vullingen. Je had (op de aardbeien na) toch houdbare vullingen? Niet heel erg, hoor om deze vast woensdagavond aan te maken en in bakjes bewaren. Volgende dag nog weer even door roeren, eventueel wat opmixen als dat van toepassing is en dan donderdag vullen. Marsepein/ fondant kun je misschien al vantevoren kleuren, dat scheelt ook weer tijd op donderdag.

Verder; bij mij is het echt élke keer  :rolleyes: weer zo dat het proces mij 2 x zo lang kost dan ik vantevoren voorspeld had. Met gevolg dat ik dan weer 's nachts nog bezig ben  :s met laatste puntjes op de i. Zou bij mij bij een bruidstaart helemaal zo zijn, dus alleen daarom al: neem je planning vooral heeeel ruim. :)

Ik heb vooral veel houdbare vullingen inderdaad.
Nou, ik wil dus voorkomen dat ik midden in de nacht nog bezig ben, want ik heb volgende dag een bruiloft  ;)
Heb verder geen werk erbij. Wel een kind maar manlief is ook vrij.
Ik moet vooral zorgen dat ik vooral zittend ga werken want anders wordt lopen volgende dag niet zo heel erg grappig.