1 Laatst bewerkt door Xaar (11-01-2013 17:07)

Onderwerp: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

let op aanvulling onderaan.

Voor een leuke vegan opdracht dit weekend heb ik eens lopen nadenken over een veganistische versie van botercreme.
In de zoekfunctie vond ik alleen maar 1:1 met wajang en dat leek me uiterst smerig  :D

Het recept voor de cake dat ik kreeg bevatte ook custardpoeder. Toen bedacht ik als dat vegan is dan kan ik daar wel wat lekkers van maken.
Aangezien de custard (dr oetker) sporen kan bevatten van melk, ei en lupine is het niet geschikt voor allergieen, maar misschien bestaat er wel een custardpoeder die WEL geschikt is waardoor dit recept ook daarvoor gebruikt kan worden.

Hier het recept voor 1 taart 25cm (gok ik ;) , om te vullen niet om af te smeren)
Benodigdheden:

16 gr custardpoeder (dr oetker)
3 of 4 zakjes vanillesuiker
1 pakje alpro soja cuisine (250ml culinairroom van soja)
200gr wajang boter (uit de wikkel NIET het kuipje)
50gr poedersuiker
2 theelepels vanillearoma

Meng de custard en vanillesuiker door elkaar.
Met een paar lepels sojaroom een papje maken.
Breng de rest bijna aan de kook en haal van het vuur. Voeg het custardpapje toe onder constant roeren. Roer goed door tot het een mooi gladde vla is. Dek goed af om velvorming tegen te gaan en zet in de koeling.
De boter in de mixer goed romig kloppen.
Als de custardvla is afgekoeld dit lepel voor lepel toevoegen aan de boter.
Het vanillearoma en poedersuiker toevoegen. Het is niet heel zoet of sterk van smaak met deze hoeveelheden dus je kan evt meer poedersuiker en of vanille toevoegen.
Goed doorkloppen en je hebt een vegan vanille botercreme!

Suggesties en commentaar is welkom!

AANVULLING 11 jan 2013

Even ter aanvulling.
Wajang is officieel niet Vegan in verband met toegevoegde vitamine D.
Het is onduidelijk of het D2 (plantaardig) of D3 (dierproduct) bevat.
Daarom kan ik voor Veganisten deze keuze afraden. (er zullen mensen tussen zitten die het geen probleem vinden)

Het alternatief dat ik vandaag heb gemaakt is met kokosolie/vet.
Het lijkt op crisco/shortening. Ziet er prima uit en de smaak is ook prima.
Je kan het ook als 1:1 maken om af te smeren.

Afhankelijk dus of je te maken heb met Vegans of allergieen
variaties op het recept bovenaan zijn:

- wajang (kan vit D3 bevatten)of shortening/crisco of coconut oil/kokosvet
- custardpoeder (kan sporen van melk ei en lupine bevatten) of maizena met vanillearoma
- sojaroom of sojamelk of rijst/amandel/havermelk (bij soja allergie bijv)
- vanillesuiker of gewone suiker met vers vanillestokje of essence

Door met het recept te varieren zoals hier boven staat kun je voor veel mensen botercreme maken!

2

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

iemand wellicht een tip voor  sporen van melk en ei-vrije custardpoeder??
dan is het tevens geschikt voor allergieen.

3 Laatst bewerkt door Mirjam5 (07-01-2011 21:53)

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

Je kan custard vervangen door maizena en vanille-aroma. (En evt. een beetje gele kleurstof, want dat zit ok in custard) dan heb je exact wat het is.

Heb je dit recept trouwens al uitgeprobeerd? Want als het wat is dan lijkt het me wel wat voor het allergievrije topic. :Y

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

Ohja natuurlijk. Meer dan dat is het natuurlijk niet. Wat fijn dat jij daar aan gedacht hebt! Bedankt.

De vulling zit as-we-speak in een vegan taart hier op tafel (ben aan t decoreren)
Mijn man heeft m geproefd en is uiterst kritisch maar vond het heel erg lekker. Ik vond m ook lekker.
Dus ik ga m zeker vaker gebruiken als het nodig is.
Het is geen bestaand recept, heb het uit mn mouw geschud maar ik vind m lekker!

5

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

hmmmm...... dan ga ik die mouwen van jou maar eens in de gaten houden. Wie weet wat er nog meer uitkomt ;) (Heb hier nl een kind met koemelkallergie, dus dit recept ga ik zeker eens proberen.)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

De ontvangers waren heeeeeel enthousiast.
Hij is dus door de test. :D

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

Heeft iemand een tip wat ik kan gebruiken i.p.v. de soja room?
Mijn zoontje mag dit namelijk niet (ook geen koemelk trouwens).
En kan ik i.p.v. de wajang ook andere plantaardige margarine gebruiken? In wajang zit namelijk ook soja...

Alvast bedankt !

8

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

De buttercream (van de recepten hier links) kan je maken met kokosolie ipv crisco. Dat heeft iemand hier al eens geprobeerd en is iig ook sojavrij!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

@ Sanne, ik denk dat je ipv sojaroom een koemelk/soja vrije melk of room kunt gebruiken om de custard mee aan te maken. Verder kan je gewoon de margarine gebruiken die wel geschikt is voor je zoontje.

10

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

:think: ik ga deze even aan-melden, voor het allergie topic :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

Goede tip ga dit zeker uitproberen!

12

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

Hi Xaar,

Vandaag je botercreme gemaakt, maar hij bleef vrij vloeibaar. Ik wil de creme gebruiken om een taart af te smeren. Hij is voor iemand met lactose intolerantie + notenallergie, moet dus rolfondant gebruiken om de taart te bekleden.

Iemand tips voor een lactosevrije afsmeer variant voor onder fondant?

Dank je!

13

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

Hmm bij mij blijft hij nooit vloeibaar. Was de margarine misschien warm of komt t door het weer? je hebt wel de wajang uit een wikkel gebruikt (niet uit een kuipje)?
Voor afsmeren gebruik ik nooit iets waar water/vocht in zit ivm smeltgevaar. Ik zou 'gewoon' 1 op 1 maken met wajang, dus 250 gr wajang en 250 gr poedersuiker (evt een paar druppels vanille extract) voor het afsmeren. Het is altijd maar een dun laagje en het werkt bij mij altijd prima.
Succes!

14

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

ik heb een aanvulling gedaan op de openingspost ivm nieuwe ervaringen en nu kun je het recept ook voor bepaalde allergieen gebruiken.

15

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

Sanne Bogers schreef:

Heeft iemand een tip wat ik kan gebruiken i.p.v. de soja room?
Mijn zoontje mag dit namelijk niet (ook geen koemelk trouwens).
En kan ik i.p.v. de wajang ook andere plantaardige margarine gebruiken? In wajang zit namelijk ook soja...

Alvast bedankt !

Ik maak af en toe een lactose en soja vrije taart. Ik smeer af met een creme van Ossewit en als vulling gebruik ik banketbakkersroom gemaakt met rijstmelk. De ontvangers vinden het lekker.

Groetjes, Renata

16 Laatst bewerkt door ireen123 (28-01-2013 20:53)

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

ossewit????

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

17

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

ossewit is een dierlijk frituurvet.  er heeft hier al eens iemand botercreme mee gemaakt en dat is toen prima gelukt zei ze. enige nadeel van ossewit vind ik is dat ik er niet aan kan komen. een gezond alternatief is kokosolie. dat wordt hier ook vaker gebruikt en gaat ook heel goed. kokosolie kan je kopen in natuurvoedingswinkels en turkse supermarkten. enige nadeel van kokosolie is dat het vloeibaar wordt bij 25 graden, maar daar zullen we voorlopig hier nog even geen last van hebben. :D

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

ik ben hem nu aan het maken.. maar ik maak hem iets anders :P

ipv extra vanille doe ik er om uit te proberen speculoos door (mijn meid heeft een lactose intolerantie en is verzot op speculoos en dat wilt ze in dr taart)


je hoort van me hoe die is geworden...  voor de zekerheid heb ik nog een extra pakje wajang gekocht voor 1:1 als t fout gaat :P hahaha

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

19

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

Ja, ik ga dan ook liever voor Wajang 1:1 dan Ossewit.
We deden Ossewit weleens voor een deel in arretjescake ( opstijven), maar nooit volledig Ossewit.
Frituurvet :(

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

moet zeggen heb nu deze creme gemaakt voor in de taart en ipv vanillearoma en een extra zakje suiker  heb ik er speculoos erin gedaan..

lekker spuitbaar (is om te vullen niet om af te smeren)

speculoos is trouwens vrij van dierlijke producten :)

en moet zeggen best lekker :)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

Re: koemelk-/ei-/lactose-/lupine-/dierlijke toevoegingen-vrije botercreme

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=226490

de taart ;)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby