1

Onderwerp: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

De topic titel zegt het al:

Kun je met ganache strakker afsmeren dan met botercreme?
Ik gebruik altijd botercreme maar ben niet tevreden over het resultaat. Ik krijg het gewoon niet strak genoeg, laat staan mooie scherpe randen.

Ik ga als volgt te werk:
1e  laag botercreme erop, dan in de koelkast min. 2 uur. Dan de 2e laag erop en weer in de koelkast. Na weer min, 2 uur in de koelkast ga ik er met een heet paletmes (zo heet het geloof ik) er langs om oneffenheden weg te werken. Daarna bekleden met fondant.
Ik smeer wel dunne lagen botercreme.

Ik heb er al aan gedacht om eerst met marsepijn te bekleden en daarna een laagje fondant, maar dat lijkt me zo zoet en machtig.
Maar ja, dan wordt het wel weer strakker.

Heeft er iemand tips of advies?

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

2

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Ik smeer vanaf het begin met ganache en dat is me zo goed bevallen dat ik het niet eens met botercreme geprobeerd heb. Ik vind ganache ook veel lekkerder :-)

Ik gebruik dit recept:
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/17/Ganache/

Ongeklopt is het perfect om mee af te smeren, maar je kan het ook opkloppen (als het koud is) en dan heb je een heerlijke vulling.

Inspired by Michelle heeft een paar handige filmpjes over het maken van en afsmeren met ganache:
http://www.youtube.com/user/InspiredByMichelle

(ik gebruik trouwens niet de magnetron methode van Michelle - maar doe gewoon de slagroom koken)

3

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

ik maak het wel volgens Michelle's methode :Y maar natuurllijk wel veeeeeel dunner afsmeren.

Ik gebruik ganache omdat ik het
- veel makkelijker, stiller en sneller maken vind
- veel lekkerder vind
- strakker vind werken :Y

Een kwartiertje in de koelkast en het is hard genoeg voor het volgende laagje; net als bij bc doe ik 2 dunne laagjes.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4 Laatst bewerkt door Sinful Sweets (01-12-2012 23:02)

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Ik heb pas 4 taarten gemaakt en 1 van die taarten heb ik met ganache afgesmeerd. Véél lekkerder en strakker! Volgende keer ga ik dus gewoon weer voor ganache!

Life is short, eat dessert first!
https://www.facebook.com/tantetaart.nl

5

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Dankjulliewel.

Jullie zijn eensgezind fan van afsmeren met ganache, maar dan smeer je dus altijd af met chocolade. Maar wat nu als dat niet past bij de andere vullingen?
Moet eerlijk zeggen dat ik zo 123 geen vullingen kan bedenken waar geem chocolade bij past, wat mij betreft kan dat altijd :Y , maar stel.

Kun je dan minder scocolade toevoegen zodat ie minder chocoladerig wordt? Of witte ganache misschien? Of ben ik nu vaag

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

6

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Ik kan me ook geen vulling voorstellen waar geen chocola bij past  :9

Maar je kan toch altijd op botercreme terugvallen als je een keer echt geen chocola wilt? Ik zou niet de verhoudingen gaan veranderen, anders blijft het te vloeibaar, denk ik.

Je kan ook heel goed afsmeer-ganache met witte chocolade maken, dan zijn de verhoudingen wel anders trouwens, omdat er meer vet zit in witte chocolade. De verhouding is dan: 300 gr witte chocolade op 125 ml slagroom

7

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Zit ik me net te bedenken:
Schijnt de (bruine) ganache niet door bij de bv witte marsepein/fondant die over de ganache komt?

Ik kook en bak glutenvrij :-))

8

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Zit ik me net te bedenken:
Schijnt de bruine ganache niet door bij de bv witte marsepein of fondant die over de ganache komt?

Ik kook en bak glutenvrij :-))

9

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

ik smeer nagenoeg alleen af met witte choc ganache, da's redelijk neutraal (1:3).
Alleen bij gebakken appeltjesroom vind ik het niet passen, daar gaat kaneelbc bij (gewoon 1:1 met wat kaneel erdoor).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Vissertjuh, ik dacht dat dat mee zou vallen, maar heb laatst een taart gemaakt, waaruit blijkt dat dat helemaal niet meevalt :grr:
Kzal 'm effe opzoeken...

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

En hoe vul je zonder dijkjes?

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Even een blonde vraag als je 250 ml ongeklopte slagroom hebt hoe veel gram witte chocola heb je dan nodig om ganache te maken?

13

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

... deze http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=212644
De carstaart, de ene met witte choc ganache, de andere met melkchocganache...

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

14

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Annemarie, ik gebruik geen dijkjes :nooo

Simpeltaartje schreef:

Even een blonde vraag als je 250 ml ongeklopte slagroom hebt hoe veel gram witte chocola heb je dan nodig om ganache te maken?

Gelukkig ben ik ook blond ;) ..... 1:3, dus 250 slagroom, 750 chocola.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Carien schreef:

Annemarie, ik gebruik geen dijkjes :nooo

Simpeltaartje schreef:

Even een blonde vraag als je 250 ml ongeklopte slagroom hebt hoe veel gram witte chocola heb je dan nodig om ganache te maken?

Gelukkig ben ik ook blond ;) ..... 1:3, dus 250 slagroom, 750 chocola.

Ohh ja logisch maar thanks dan ga ik die van de week eens maken :-) x

16

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Hebben de ganache afsmeerders geen last er van dat de ganache te snel hard word bij het afsmeren en je daardoor algauw met een te dikke laag eindigt omdat het anders niet strak is?
Om die reden ben ik nu weer terug bij botercreme omdat dat met het afsmeren  langer 'bewerkbaar' blijft. Zu het schelen als ik aan de ganache boter toe zou voegen?
Ik heb tot u toe de Inspired by Michele verhoudingen gebruikt en Callebout chocolade.

Life is what you bake it.

17

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

ik doe ook Michelles methode :Y , maar maak de ganache wat warmer, dus dunner.
De eerste laag is een soort van crumbcoat, echt dun laagje eromheen om de vulling en de kruimels vast te zetten.
Na een kwartiertje koelkast er een dunne, tweede laag omheen en dan met een warme schraper er langs om hem haaks en strak te maken. Evt tekorten een beetje bijsmeren en weer met de schraper erlangs.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

18 Laatst bewerkt door ireen123 (02-12-2012 22:58)

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Wss bedoelt Carien ook zo'n erg handig super goedkoop deeg schrapertje. :thumb:  Je hebt ze in plastic..ongeveer 0.60 cent.
http://i101.twenga.com/wonen/deegschraper/patisse-deegschraper-12-cm-tp_2451695556985562300.jpg
Hou hem tegen de zijkant en de taart draai je.
Gaat dat deel alvast lukken :)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

19

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

ik gebruik metalen, van de Gamma O-)  Die blijven lang warm :Y
https://lh6.googleusercontent.com/-sRETTUPGkV8/UIZFERO2ZcI/AAAAAAAAWYA/UpdIsyu0mOk/s800/IMG_5509.JPG
Set van 4 plamuur :think: ....dingen :o ; kost iets van 2 euro per 4 :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

20

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Ik heb nog nooit gewerkt met ganache, maar het lijkt me zo´n kliederboel. De chocolade druipt toch aan de onderkant. Zet je de taart dan op een rooster?

21

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Ik heb nog nooit gewerkt met ganache, maar het lijkt me zo´n kliederboel. De chocolade druipt toch aan de onderkant. Zet je de taart dan op een rooster?

22 Laatst bewerkt door ireen123 (03-12-2012 09:42)

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Mirie schreef:

Ik heb nog nooit gewerkt met ganache, maar het lijkt me zo´n kliederboel. De chocolade druipt toch aan de onderkant. Zet je de taart dan op een rooster?

Ja maar wat jij bedoelt ben je al 1 fase verder, eerst moet de taart strak afgestreken met opgeklopte ganache ( ganache maken, koelen en opkloppen)
Giet ganache= warme ganche, taart op een rooster, bak of (ik doe een kleiner dienblad) iets anders passends eronder als opvangbak.

(zie bericht van Carien)
Restant uit de opvangbak terug schudden, taart even koelen, ganache warmen, gieten klaar.

Klinkt makkelijk he ;)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

23

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

Carien schreef:

ik gebruik metalen, van de Gamma O-)  Die blijven lang warm :Y
https://lh6.googleusercontent.com/-sRETTUPGkV8/UIZFERO2ZcI/AAAAAAAAWYA/UpdIsyu0mOk/s800/IMG_5509.JPG
Set van 4 plamuur :think: ....dingen :o ; kost iets van 2 euro per 4 :)


Wat dat in prijs scheelt, als er geen Wilton printje op staat :D
Een lijmkam is ook zoiets

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

24

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

ireen123 schreef:
Mirie schreef:

Ik heb nog nooit gewerkt met ganache, maar het lijkt me zo´n kliederboel. De chocolade druipt toch aan de onderkant. Zet je de taart dan op een rooster?

Ja maar wat jij bedoelt ben je al 1 fase verder, eerst moet de taart strak afgestreken met opgeklopte ganache ( ganache maken, koelen en opkloppen)
Giet ganache= warme ganche, taart op een rooster, bak of (ik doe een kleiner dienblad) iets anders passends eronder als opvangbak.

(zie bericht van Carien)
Restant uit de opvangbak terug schudden, taart even koelen, ganache warmen, gieten klaar.

Klinkt makkelijk he ;)

Dus als ik het goed begrijp smeer je af met opgeklopte ganache wat dus smeerbaar is en niet druipt en na het afkoelen gaat de marsepein- fondant erover.

25 Laatst bewerkt door Carien (03-12-2012 10:13)

Re: Afsmeren met ganache strakker dan met botercreme?

idd niet gieten, maar smeren :)

ik klop niks op hoor :nooo  smelten, af laten koelen, weer een beetje verwarmen en smeren maar :)

gebruik 1 deel slagroom op 3 delen witte chocolade, of 1 deel slagroom op 2 delen melkchocolade; ik gebruik er Callebaut callets voor.

Kijk maar op youtube, inspired by Michelle, 3 filmpjes (en dan veeeeeeeel dunner afsmeren dus ;) ).

Verwerking is eigenlijk dezelfde als bij bc :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl