51

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Oh gelukkig, dus het maakt niet dat de vulling dan zeg maar voor de 2e keer de vriezer in gaat?

Groetjes, Serena

52

Re: Slagroomtruffels, recept 2

ik heb ze van de week voor het eerst gemaakt..
het mengsel zelf vond ik niet echt lekker maar als ze eenmaal uit de vriezer komen en in de chocola gedoopt zijn zijn ze wel heerlijk!

gelukkig had ik geen last ervan dat de chocola niet bleef plakken maar misschien komt dit ook omdat ik een grote zak Belgische melk chocolade van de groothandel heb gehaald.. iedereen vond ze zo lekker de volgende keer willen ze ze zelfs van me kopen haha

53

Re: Slagroomtruffels, recept 2

hoelang moet je de truffels laten opstijven in de  koelkast?

54

Re: Slagroomtruffels, recept 2

ze zeggen hier ongv 45 minuten in de vriezer maar bij mij waren ze l sneller hard geworden licht er denk ik ook wel aan wat voorn koelkast of vriezer je hebt... en dan als je ze dan verder afmaakt kunnen ze gewoon in de koeling blijven of terug in de vriezer als je ze wilt bewaren..

55

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Heb ze hier ook al regelmatig gemaakt! Erg lekker!

Had gezien dat iemand had gevraagd hoe dat zit als je er bijvoorbeeld Baileys aan toe wilt voegen.. Heeft iemand een idee? Kan je dan een deel van de slagroom vervangen?

Ben heel benieuwd!

Re: Slagroomtruffels, recept 2

erg lekker gister gemaakt mmmmmmmmmmmmm

groetjes  patries.....wil alles ook zo mooi kunnen

57

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Lindas2 schreef:

Heb ze hier ook al regelmatig gemaakt! Erg lekker!

Had gezien dat iemand had gevraagd hoe dat zit als je er bijvoorbeeld Baileys aan toe wilt voegen.. Heeft iemand een idee? Kan je dan een deel van de slagroom vervangen?

Ben heel benieuwd!

Niemand een idee? :)

58 Laatst bewerkt door Lindas2 (21-01-2012 20:43)

Re: Slagroomtruffels, recept 2

2x...

59

Re: Slagroomtruffels, recept 2

sorry :D

ik doe dan gewoon een scheutje bij het mengsel, even goed roeren.

groetjes José

60

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Tip om de chocolade dun te houden, af en toe klein scheutje melk toevoegen, goed door roeren en je kunt verder!

61

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Zag bij Rudolph de tip! cocktailprikkertje in het opgespoten bolletje. Dan in de vriezer en dan met stokje door de chocola en cacao. Als alles dan hard is kun je het stokje er uit draaien.

Hoe lang zou je deze truffels in de koelkast kunnen bewaren?

62

Re: Slagroomtruffels, recept 2

menzo33 dat doe ik idd ook altijd, kijk maar eens....

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … mtruffels/

alleen heb ik dat in mijn starttopic niet gezet geloof ik? :D

groetjes José

63

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Bij deze nog een tip voor degenen die truffels willen gaan maken...

Bezuinig niet op de slagroom!

Mijn manlief had (heel lief natuurlijk) de boodschapjes voor me gedaan en goedkope slagroom meegenomen. Deze was maar 30% vet en de hele vulling mislukte  :(

Ik heb ze intussen al zeker 8x eerder gemaakt met goede slagroom en dit ging wel heel goed....

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

64

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Gisteren heel enthousiast aan de truffels begonnen en vandaag verder gegaan met de cacao en chocolade. Nou had ik van iemand hier gelezen dat zij Tony chocolade gekocht had dus die heb ik zelf gister ook maar gehaald (aangezien ik geen idee heb wat voor chocolade daar omheen gaat! ;) ). Alleen ik krijg hem niet goed gesmolten. Ik heb een pannetje met water opgezet en toen het water goed warm was een bakje met chocolade erin gezet. De chocolade begon te smelten maar veranderde vrij snel daarna in een dikke klomp. Uiteindelijk heb ik er flink wat melk bijgedaan en elke keer een beetje opgewarmd in de magnetron tot ik de goede substantie kreeg, maar heb het idee dat dit makkelijker kan ;).
Hebben jullie tips voor mij? Heb nu nog 35 truffels in de vriezer liggen die ik graag van wat chocolade en cacao voorzie :D.

65

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Heb je de vulling direct in het pannetje met chocolade gedoopt? Dan is dat het probleem, op de een of andere manier reageert (iedere) chocolade hier al vrij snel op door een dikke klont te vormen.

Ik smelt de chocolade altijd au bain marie in een pannetje en laat dit gedurende de hele tijd dat ik bezig ben met het 'jasje geven' op laag vuur staan. Ik pak dan steeds 5-10 vullingen uit de vriezer, vul een apart bakje met een beetje van de gesmolten chocolade, even doorroeren, de 5-10 truffels een jasje geven en dan weer herhalen.

Op deze manier komt de vulling niet in aanraking met de 'bulk' chocolade en vormt deze ook geen klont

Ik heb zelf op deze manier nog nooit problemen gehad met Tony's chocolade (ik vind 'm echt de lekkerste   :9 )

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

66

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Oh ja, de eerste paar keer (toen ik dus ook een chocoladeklomp kreeg), heb ik daar chocolademelk van gemaakt  :9

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

67

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Dank je voor je reactie!
Ik heb hem gewoon au bain marie proberen te verwarmen, maar daar ging het al mis ;).
Klopt het ook dat het chocoladelaagje wat er omheen gaat niet knapperig/hard word? Ze vonden de truffels gisteren erg lekker, maar misten het "knapperige" :rolleyes:

68 Laatst bewerkt door Kaasvrouwtje (10-08-2012 14:02)

Re: Slagroomtruffels, recept 2

hm dat is wel raar, ik heb nog nooit problemen gehad met au bain marie verwarmen, ook geen idee hoe dat dan kan...

Het kan dat de chocolade niet heel knapperig was, om echt een goed, knapperig chocoladelaagje te krijgen zul je de chocolade moeten tempereren (is veel over te lezen), zodat de chocolade tijdens het stollen de juiste kristallen vormt.

Ik tempereer zelf de chocolade niet, ik houd wel altijd wat ongesmolten chocolade achter de hand, dan kun je als je steeds dat beetje chocolade in een apart bakje doet, daar een klein stukje ongesmolten chocolade bij doen, dit er goed door roeren tot het weg is, meestal gaat het wel goed.

En uh... ik ben ook geen expert, meestal doe ik maar wat, soms gaat het goed en soms iets minder  :o  :rolleyes:  :x

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

69

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Dank je! Ga ik daar eens mee aan de slag :).

70

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Kaasvrouwtje schreef:

Oh ja, de eerste paar keer (toen ik dus ook een chocoladeklomp kreeg), heb ik daar chocolademelk van gemaakt  :9

De chocolade wordt een "klomp" als er water bijkomt. Zelfs een drupje vocht gaat al fout. Geen idee hoe t komt, maar zo werkt t helaas.

De chocolade is het beste op een temperatuur van ongeveer 32 graden. De chocolade eerst smelten, dan is t wel warmer als 32 graden, maar dat kun je dan afkoelen door er stukjes ongesmolten chocola door te roeren. Dan verwerkt t het makkelijkste en krijg je t mooiste resultaat.

Overigens draai ik meestal de truffels ff door de chocola, zet ze op een dienblad met cacao, en strooi daarna over de hele bups cacao. Dat werkt sneller en resultaat is prima. voordeel is ook dat er niet 'teveel' cacao aan plakt, doordat de chocola dan al wat is uitgehard.

Hopelijk post ik nu geen dubbelgeval, maar dit zag ik in dit topic nog niet staan. Ben nieuw hier, dus mijn excuses als ik een foutje maak met reageren  :rolleyes:

71 Laatst bewerkt door Fanny1978 (26-06-2013 18:12)

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Een tip: Gebruik fondantsuiker ivm kristalsuiker.
Dan worden ze nog lekkerder!

En als je 2/3 deel gesmolten heb dan 1/3 deel niet gesmolten chocolade erbij doen. Dan hebben ze de bite wel.

Groetjes en succes!

Re: Slagroomtruffels, recept 2

ik heb deze ook zondag gemaakt met vriendin samen mmmmmmmmm ze zijn erg lekker .bedankt voor dit recept.

Re: Slagroomtruffels, recept 2

ik heb deze ook zondag gemaakt met vriendin samen mmmmmmmmm ze zijn erg lekker .bedankt voor dit recept.