76

Re: Glutenvrij kapsel

ireen123 schreef:

Succes met de ketanrijst.
Ik vond het jakkie, synthetische smaak. Nu vind ik dat ook van andere bereidingen met ketan- (=kleef), rijst. Ik heb met de rijstkorrel en het meel geprobeerd. het is niet mijn ding.

Vraagje, als jezelf proeft van het gv baksel bereid met rijstmeel, vind je dat dan hetzelfde smaken als glutenvol, dus niet minder droog?

de eerste keren heb ik alleen gv gebakken en vond het gevuld prima. Visite vond het ook lekker en had niet door dat ze gv aten. Maar het biscuit zo eten vind ik wel droog. Het brokkelt ook veel sneller met afsmeren e.d.
Daarom ben ik toen ik ook voor andere begon te bakken toch met funcakes aan de slag gegaan en ik vind het echt veel minder droog, smaakvoller en zeker makkelijker te bereiden. Maar goed... ik kan kiezen, mensen met coeliakie niet.

77

Re: Glutenvrij kapsel

myrquin schreef:
ireen123 schreef:

Succes met de ketanrijst.
Ik vond het jakkie, synthetische smaak. Nu vind ik dat ook van andere bereidingen met ketan- (=kleef), rijst. Ik heb met de rijstkorrel en het meel geprobeerd. het is niet mijn ding.

Vraagje, als jezelf proeft van het gv baksel bereid met rijstmeel, vind je dat dan hetzelfde smaken als glutenvol, dus niet minder droog?

de eerste keren heb ik alleen gv gebakken en vond het gevuld prima. Visite vond het ook lekker en had niet door dat ze gv aten. Maar het biscuit zo eten vind ik wel droog. Het brokkelt ook veel sneller met afsmeren e.d.
Daarom ben ik toen ik ook voor andere begon te bakken toch met funcakes aan de slag gegaan en ik vind het echt veel minder droog, smaakvoller en zeker makkelijker te bereiden. Maar goed... ik kan kiezen, mensen met coeliakie niet.

Is precies de ervaring die ik had, gevuld merkt niemand het verschil, zelfs als je het zegt nog niet eens! Zelf proef/voel ik het verschil wel en vind ik met tarwebloem zeker lekkerder. Maar inderdaad als je geen keus hebt is het een goed alternatief!

Ik proefde trouwens geen verschil tussen ketanmeel en rijstemeel bij dit recept. Of het nou echt veel minder kruimelt etc dat weet ik trouwens ook niet hoor...  :think:

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

78 Laatst bewerkt door ireen123 (13-04-2012 10:03)

Re: Glutenvrij kapsel

Ik vind rijstmeel en ketanmeel in gerechten die harde, droge textuur meegeven (scherp randje als je de biscuit proeft.) Dit is vaak ook de reden dat gv brood opgewarmd dient te worden voordat je het eet.(anders is het droog en hard)

Ik proef het verschil tussen gv en glutenvol met die smeuige zachte textuur nog heel goed herrineren, na al die jaren.

Evenaring van die zachte textuur krijg je door vezelrijke melen (amandel/hazelnoot, dit houd vocht vast) met gv meel te combineren.

Natuurlijk blijft snijden een ramp, aparte lagen bakken is makkelijker.

Voor de keuze ;)

De kieskeurige, raad ik aan om de combi met vezelrijk meel te proberen, maar dat heb ik al eerder gezegd.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

79

Re: Glutenvrij kapsel

Of deze, ook heeeeeel lekker!
http://www.nigella.com/recipes/view/cle … -cake-2559

Kan ook met citroen of sinaasappel, allemaal lekker!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

80

Re: Glutenvrij kapsel

lilo schreef:

Of deze, ook heeeeeel lekker!
http://www.nigella.com/recipes/view/cle … -cake-2559

Kan ook met citroen of sinaasappel, allemaal lekker!


Bedankt, word beslist getest

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

81

Re: Glutenvrij kapsel

Wha! Mijn kapsel zakte ondank warme, ruim 10 minuten geklopte eieren en de oven pas open doen toen hij gaar was in, sterker nog hij klapte in voor de oven uberhaupt open was geweest. Ik ga het zo nog een probern, maar dan met wat extra wijnsteenzuur en maiszetmeel.

Mijn truck om hem uit de vorm te krijgen is misschien nog handig.
Ik vet de vorm dik in, en daarna doe ok er een heel dun laagje rijstmeel over heen. Hj kwam er heel mooi uit en was ook erg lekker.
Zelfs het inezakte stuk smaakt lekker en is nog luchtig.

Ik heb de mix amandelmeel, plaktijstmeel en rijstmeel gebruikt.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

82 Laatst bewerkt door ireen123 (11-03-2013 18:25)

Re: Glutenvrij kapsel

Teveel bakpoeder/wijnsteenzuur veroorzaakt ook het inklappen /krater effect.

Of een te hete oventemperatuur

Het beslag rijst te snel dan.

Geduld :D

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

83

Re: Glutenvrij kapsel

Ik heb vandaag dit recept geprobeerd en volgens de aanwijzingen in de oven.. Maar mijn taartje is aan de buitenkant echt krokant :s  volgens mij hoort dat niet?

Re: Glutenvrij kapsel

Hoi Hoi,

Ik heb voor a.s een behoorlijke uitdaging, een bruidstaart welke glutenvrij dient te zijn, wat op zich niet zo ernstig is, maar tevens lactose,noten etc vrij moet zijn. Bij navraag hoe ernstig de notenallergie bleek (er zijn natuurlijk gradaties) bleek het de ernstigste vorm te zijn. EN je wilt dus niet dat er iemand omvalt door jouw toedoen dus ben ik aan het zoeken geslagen.
Dit recept wilde ik zeker proberen, dus ben ik de ingredienten in huis gaan halen.
OP zich ging alles voorspoedig,met uitzondering van de baktijd, die bleek bij mij te halveren!! Omdat het een testronde was heb ik het biscuit doordemidden gesneden opzoek naar oneffenheden maar dat bleek er absoluut niet te zijn. Hij rook overigens ook écht lekker, maar toen ik en mijn team er een hap van namen bleek hij allereerst kurkdroog (testblokje was iets groter als een dobbelsteen) en bleef in de nasmaak in mijn keel een soort van scherpe prikkel over.

Hij rees ook niet al te erg, maar dat is niet zo erg, ik bak het wel af in lagen, maar wat kan dit zijn?
Hoop dat iemand weet wat te doen :think:

"A party without CAKE is just a MEETING"
www.sweetcleefcakes.nl

85

Re: Glutenvrij kapsel

SweetCleefCakes schreef:

Hoi Hoi,

Ik heb voor a.s een behoorlijke uitdaging, een bruidstaart welke glutenvrij dient te zijn, wat op zich niet zo ernstig is, maar tevens lactose,noten etc vrij moet zijn. Bij navraag hoe ernstig de notenallergie bleek (er zijn natuurlijk gradaties) bleek het de ernstigste vorm te zijn. EN je wilt dus niet dat er iemand omvalt door jouw toedoen dus ben ik aan het zoeken geslagen.
Dit recept wilde ik zeker proberen, dus ben ik de ingredienten in huis gaan halen.
OP zich ging alles voorspoedig,met uitzondering van de baktijd, die bleek bij mij te halveren!! Omdat het een testronde was heb ik het biscuit doordemidden gesneden opzoek naar oneffenheden maar dat bleek er absoluut niet te zijn. Hij rook overigens ook écht lekker, maar toen ik en mijn team er een hap van namen bleek hij allereerst kurkdroog (testblokje was iets groter als een dobbelsteen) en bleef in de nasmaak in mijn keel een soort van scherpe prikkel over.

Hij rees ook niet al te erg, maar dat is niet zo erg, ik bak het wel af in lagen, maar wat kan dit zijn?
Hoop dat iemand weet wat te doen :think:

Dat het wat droger is dan gewoon biscuit klopt wel, maar kurkdroog is niet mijn ervaring. Als het iets te droog wordt naar je smaak kun je natuurlijk altijd licht tremperen met een suikersiroop, en natuurlijk lekker vullen met bv creme en jam, dan alles bij elkaar vind ik het allemaal goed te doen. Gasten merkten bv geen verschil in smaak, hoewel ik dat zelf wel merk :) Rijzen ging hier trouwens ook niks anders dan normale biscuit. Ei en suiker wel 10 minuten luchtig gemixt?
Kloppen je oventemperaturen wel? Bak je op hete lucht? Dan kun je de temperatuur 10-20 graden verlagen.
Succes, misschien lukt het de volgende poging wel :)

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

Re: Glutenvrij kapsel

lilo schreef:
SweetCleefCakes schreef:

Hoi Hoi,

Ik heb voor a.s een behoorlijke uitdaging, een bruidstaart welke glutenvrij dient te zijn, wat op zich niet zo ernstig is, maar tevens lactose,noten etc vrij moet zijn. Bij navraag hoe ernstig de notenallergie bleek (er zijn natuurlijk gradaties) bleek het de ernstigste vorm te zijn. EN je wilt dus niet dat er iemand omvalt door jouw toedoen dus ben ik aan het zoeken geslagen.
Dit recept wilde ik zeker proberen, dus ben ik de ingredienten in huis gaan halen.
OP zich ging alles voorspoedig,met uitzondering van de baktijd, die bleek bij mij te halveren!! Omdat het een testronde was heb ik het biscuit doordemidden gesneden opzoek naar oneffenheden maar dat bleek er absoluut niet te zijn. Hij rook overigens ook écht lekker, maar toen ik en mijn team er een hap van namen bleek hij allereerst kurkdroog (testblokje was iets groter als een dobbelsteen) en bleef in de nasmaak in mijn keel een soort van scherpe prikkel over.

Hij rees ook niet al te erg, maar dat is niet zo erg, ik bak het wel af in lagen, maar wat kan dit zijn?
Hoop dat iemand weet wat te doen :think:

Dat het wat droger is dan gewoon biscuit klopt wel, maar kurkdroog is niet mijn ervaring. Als het iets te droog wordt naar je smaak kun je natuurlijk altijd licht tremperen met een suikersiroop, en natuurlijk lekker vullen met bv creme en jam, dan alles bij elkaar vind ik het allemaal goed te doen. Gasten merkten bv geen verschil in smaak, hoewel ik dat zelf wel merk :) Rijzen ging hier trouwens ook niks anders dan normale biscuit. Ei en suiker wel 10 minuten luchtig gemixt?
Kloppen je oventemperaturen wel? Bak je op hete lucht? Dan kun je de temperatuur 10-20 graden verlagen.
Succes, misschien lukt het de volgende poging wel :)


Bedankt voor je vlotte reactie! Ik heb nu poging 5 erin staan, de overige bleven hetzelfde resultaat geven.  Alle andere handelingen hebben we exact gevolgd, echter nu heb ik de eieren vervangen door 'winkel'eieren. Ik haal mijn eieren altijd met de honderden tegelijk bij een bevriende boer hier in de buurt, en daardoor zijn de eieren kakelvers zeg maar :)
Toch blijkt in sommige recepten dat, dat soort verse eieren niet altijd voor een goed resultaat zorgen.
Na het mixen van de verse 'winkel'eieren kreeg ik ook een hoger resultaat dan met de boerderijeieren. Deze zijn dan nog té vers.

Het is even wennen met dit soort meel etc een biscuit te maken, het is voor mij de eerste keer en ik ben echt een glutenfan dus ik wist ook niet precies wat te verwachten  ;)

Nu nog even 25 minuten wachten op het resultaat!

"A party without CAKE is just a MEETING"
www.sweetcleefcakes.nl

87 Laatst bewerkt door ireen123 (18-04-2013 16:46)

Re: Glutenvrij kapsel

Ja, droog is het grootste nadeel van glutenvrij.
En helaas proeft iedereen het.

Oplossing die voor mij en de taarten en cakes werkt. is het toevoegen van vezels dmv amandelmeel. 30-50% van de totale hoeveelheid meel, vervangen door amandelmeel.
Enne amandelen zijn geen noten!
Tevens voeg ik op het allerlaatst 8 gram vloeibare afgekoelde boter per ei langzaam toe.
Dit zijn de compensaties voor het droge van glutenvrij.

Het word lekker van smaak en beslist niet kurkdroog.
Tenminste, niet te lang van te voren bakken en niet invriezen van de kapsels...dat vind glutenvrij niet leuk  :nooo
Het word dus een last minute job :Y .

Voor de zekerheid toch even navragen of amandelen ook tot de allergie van de klant , niet in notenopzicht maar voor de totale allergie, hoort. (er zijn vaak combinaties van allergien tegelijkertijd)

Rijzen gaat idd iets bewerkelijker bij gv.
Voor mij werkt: de eiwitten+puntje zout of een deel vd suiker en de eigeel+suiker scheiden en separaat kloppen, het beste en luchtigste. Heerlijk zacht en luchtig word het dan.

Niet te heet bakken!

Als vulling adviseer ik een fruitige bij glutenvrij.
Ook lactose vrij: Je kunt ook zelf heerlijke jam maken van vers fruit en de geleisuiker halfzoet (van Gilse)
Of de kookpudding vanille van Dr Oetker aanmaken met kokosmelk is ook lekker romig.

Succes

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

Re: Glutenvrij kapsel

Nou dat waren precies een aantal vervolg vragen haha, bedankt voor deze alvast in te vullen!
En het resultaat is geweldig! Het biscuit heeft dezelfde hoogte aangehouden als de mix die ik gestort had dus geen inzakkers.
Hij is goudbruin, boven en onderop, dus ik ik ben gerust gesteld!

De bruid vroeg eigenlijk om een biscuit van Johannesbroodpitmeel, maar daar heb ik alleen maar nare bakervaringen mee gehoord dus dit recept was een betere oplossing.
De vulling moet lemoncurd met vanillecrème worden en afgesmeerd met bc.
Ik trempreer al mijn taarten, dat is ooit zo aangeleerd en blijven hangen ;) , dus ik hoop dat de droogheid daar ietsje mee gecompenseerd word.

De stap in de vriezer dus overslaan...kan ik het kapsel wel in huishoud inpakken en koel leggen? Tot morgen want dan is het vuldag zeg maar  :P

Alvast bedankt voor ale vlugge adviezen ( wat een heerlijk forum is dit toch!)

Groetjes Tamara :thumb:

"A party without CAKE is just a MEETING"
www.sweetcleefcakes.nl

89

Re: Glutenvrij kapsel

O geweldig dat het toch nog gelukt is! De aanhouder wint!
In mijn recept zit inderdaad ook gesmolten roomboter, maar dat genruik ik ook in mijn tarwe biscuit, geeft een veel lekkerdere smaak.

Als amandelen wel mogen is dit ook nog een lekker recept (en zeker niet droog!), maar dat is meer cake dan biscuit...
http://www.nigella.com/recipes/view/cle … -cake-2559

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

90

Re: Glutenvrij kapsel

Misschien stel ik een stomme vraag :o
maar ik ben sinds kort aan de bak en wil voor mijn zoon zijn verjaardag zelf een taart maken.
Hij heeft een heftige vorm van koemelk allergie, en mag dus niets hebben met koemelk..
Maar de biscuit is dus koemelk vrij, maar wat is met een koemelkallergie handig om als vulling te doen..?

91

Re: Glutenvrij kapsel

Bij de recepten op deze website staat ergens een recept voor gele room met sojamelk. Die maak ik altijd en die combineer ik dan met vlaaivulling, jam, lemoncurd etc.  Gebruik je liever geen sojamelk dan kun je hem ook maken met rijstemelk of melk van haver. Ik zal kijken of ik het recept kan vinden.

This too shall pass!

92

Re: Glutenvrij kapsel

Oja...de bosbessenyoghurt van alpro soja mengen met gelatine. (gelatine verwerken volgens aanwijzingen en even oplossen in warme siroop, goed mengen en dan opstijven) is hier ook een groot succes!

This too shall pass!

93

Re: Glutenvrij kapsel

http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … oemelkvrij

Ook lekker als pudding...of als je hem dunner maakt heb je vla. Mijn zoontje is er gek op!

This too shall pass!

94

Re: Glutenvrij kapsel

Bavarois van soya slagroom.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

95

Re: Glutenvrij kapsel

Bedankt voor alle genoemde tips!  Ik ga deze zeker toepassen