1 Laatst bewerkt door Tante Tien (07-07-2012 05:36)

Onderwerp: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

In de basis Wilton-cursus leer je Amerikaanse buttercream maken met crisco. Ik vind het niet erg lekker en aangezien ik taarten maak om op te eten, ben ik gaan experimenteren met gewone Nederlandse roomboter. Na verschillende verhoudingen, kom ik het volgende ideale recept, waarbij de verhouding 2/3 boter en 1/3e crisco is:

- 250 gram roomboter
- 100 gram crisco
- 2 theelepels citroensap of water
- 1 theelepel vanille-extract en een halve theelepel amandel-extract
- snufje zout
- 15 gram meringuepoeder
- 675 gram suikerbakkerspoeder

Mix de boter, crisco, citroensap/water en smaakjes door elkaar tot de boter bijna wit ziet (bijna, want helemaal wit krijg je het nooit). Daarna de merinquepoeder, zout en in gedeelten het suikersbakkerspoeder erbij mixen.

Je krijgt hiermee stiff icing, dik dus, om rozen mee te spuiten. Als je medium nodig hebt, dus om andere bloemen mee te spuiten, doe je er 2 theelepels water bij. Voor dun, dus om je taart mee af te spatelen, nog 2 (in totaal dan 4). Met dit recept kun je een hoge taart van 24 cm. afsmeren in twee lagen en dan houd je ook nog over om bloemen en randen te spuiten.

Het smaakt heerlijk, niet zo chemisch en bitter als met alleen crisco. Het citroensap maakt het iets frisser. Als je weleens Amerikaanse buttercream hebt gemaakt, zal je opvallen dat in het recept veel minder water gaat. Dat komt omdat roomboter voor 20% uit water bestaat. Je hoeft dus veel minder water toe te voegen.

Spuiten gaat prima met deze Hollandse buttercream. Je kunt de icing kleur geven met gelkleurstof en eventueel ook een andere smaak met patidess o.i.d. Het crusht ook goed (opgedroogde, iets harde buitenkant en zacht van binnen), maar je moet wel iets meer geduld hebben dan wanneer je enkel crisco gebruikt. Opgedroogde bloemen bewaar ik na een dagje in de koelkast om ze goed te houden.

Bewaren van gemaakte icing/buttercream doe je in de koelkast. Denk eraan om het er op tijd uit te halen, want in de koelkast wordt het te hard om te verwerken. Je kunt het uit de koelkast ook 10 seconden in de magnetron zetten. Ik bewaar het zelf een paar weken in de koelkast. Eigenlijk zou het net zo lang houdbaar moeten zijn als de roomboter waarmee je het maakt. Ik heb nog niet eindeloos geprobeerd of dat klopt.

Een afgesmeerde en gedecoreerde taart (met royal icing bloemen bijvoorbeeld) kan, in tegenstelling tot wat je op de cursus leert, gewoon in de vriezer. Ik heb het uitgeprobeerd en hij kwam er perfect uit.

Het enige nadeel is dat het niet spierwit is. Als je een echt witte taart wilt maken, moet je alleen crisco gebruiken. Dat recept staat hiernaast bij de recepten. Je kunt witte kleurstof van Wilton toevoegen om de creme witter te krijgen. Echt spierwit wordt het dan nog steeds niet en er moet extra suiker bij, want de kleurstof werkt verdunnend.

Vragen beantwoord ik graag als ik kan,

Tieneke

2

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Tieneke  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb: 

Kijk hier heb ik nog eens iets aan, ik vind het namelijk ook niet super lekker haha. En mijn 1e wilton taart moesten wij met een cake maken dus geen biscuit en jeetje wat was dat machtig zeg, na één klein stukje zat je al super vol en mijn examen taart heb ik toen met een biscuit gemaakt en dat is veel lekkerder !!

Ben je al naar je eerste les geweest? hoe vond je het? Bij ons was les één meer een verkoop praatje van wilton, it's amazing  hihi

Liefs Ivy

3 Laatst bewerkt door Tante Tien (29-02-2012 21:10)

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Ivy84 schreef:

Tieneke  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb: 

Kijk hier heb ik nog eens iets aan, ik vind het namelijk ook niet super lekker haha. En mijn 1e wilton taart moesten wij met een cake maken dus geen biscuit en jeetje wat was dat machtig zeg, na één klein stukje zat je al super vol en mijn examen taart heb ik toen met een biscuit gemaakt en dat is veel lekkerder !!

Ben je al naar je eerste les geweest? hoe vond je het? Bij ons was les één meer een verkoop praatje van wilton, it's amazing  hihi

Liefs Ivy

Hoi Ivy,

Leuk! Bedankt voor je berichtje. Ik heb zelf mijn cake gemaakt van het recept op het forum tussen cake en biscuit in van Mamakaat. Dat smaakte prima.

Ik heb aanstaande vrijdag mijn eindwerkstuk. Vandaag heb ik alvast gevuld en gemaskeerd. Wat een gedoe! Ik heb een prachtig hoge taart, maar aan de zijkant bleef de cake donker doorschijnen na 2 lagen en helemaal glad krijg ik hem ook niet. Wist je dat je kunt afstrijken met een warm mes? Bij deze icing kleurt het dan wel wat geler op. Nou ja, ik hoor wel hoe het anders had gekund. Ik maak er een snoepjestaart van voor mijn nichtje die morgen 3 wordt, Lies vond het geen probleem als ik er snoep in wilde verwerken.

Groetjes,

Tieneke

4

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Super, bedankt

5

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Top.
Hier het zelfde, vind het niet. Te eten. Dus dit ga ik ook proberen.
Heb vandaag mn laatste les gehad.
Gr chantal

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

waar kun je crisco krijgen?
alleen in de webshops of ook gewoon in de winkel?

wil je recept nl proberen maar heb geen crisco in huis

gr

7

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

eileen_posthuma schreef:

waar kun je crisco krijgen?
alleen in de webshops of ook gewoon in de winkel?

wil je recept nl proberen maar heb geen crisco in huis

gr

Je kunt het in taartenwinkels krijgen en volgens mij zag ik het laatst ook bij de jamin. Je kunt het ook met enkel boter maken, maar dan krijg je bijna geen uitgehard korstje erop en ik zou dan het water helemaal weglaten. Succes!

Tieneke

8

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

eileen_posthuma schreef:

waar kun je crisco krijgen?
alleen in de webshops of ook gewoon in de winkel?

wil je recept nl proberen maar heb geen crisco in huis

gr

Crisco is ook te koop bij de Welkoop :)

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

oke bedankt
zal van de week eens kijken in winschoten bij de welkoop

gr

10

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Ik ga je recept zeker uitproberen Tien!! Aangezien ik alles zelf wil maken voor mijn toekoemstige taartjes.


Je kunt crisco ook bij de toko of de makro kopen, bij laatst genoemde is wel het goedkoopst 3 euro nog wat, bij de toko 5 euro. Makro begint beetje een Wilton lijn te krijgen....

Een taart met liefde gemaakt is dé taart die het beste smaakt!

11 Laatst bewerkt door viaDaniëlle (10-04-2012 12:44)

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Vrijdag heb ik mijn laatste WiltonBasic les. Ik heb de buttercream (helaas) al klaar. Hierna ga ik zeker dit recept uitproberen. Is er ook witte kleurstof? Zou je de buttercream daar weer wit mee kunnen krijgen?

Groet, Daniëlle

12 Laatst bewerkt door Tante Tien (07-07-2012 05:39)

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

viaDaniëlle schreef:

Vrijdag heb ik mijn laatste WiltonBasic les. Ik heb de buttercream (helaas) al klaar. Hierna ga ik zeker dit recept uitproberen. Is er ook witte kleurstof? Zou je de buttercream daar weer wit mee kunnen krijgen?

Groet, Daniëlle

Volgens mij bestaat er kleurstof om marsepein helemaal wit te krijgen. Ik weet eigenlijk niet of het werkt om dat ook hiervoor te gebruiken. Ik ga ook vrijdag en zal het Lies eens vragen.

Veel succes vrijdag!

Tieneke

Ik heb zojuist geprobeerd om de creme wit te krijgen met Wilton kleurstof. Het werd wel lichter, maar niet spierwit. Door de kleurstof werd de consistentie dunner. Dat kun je wel oplossen met extra suikerbakkerspoeder erdoor te mengen. Voor echt wit moet je toch het recept op basis van crisco gebruiken, vrees ik.

Tieneke

13

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Hoi Tieneke,

Mijn gezinsleden zijn niet zo dol op fondant of marsepein en nu wil ik graag jouw hollandse buttercream proberen (ik sta op de wachtlijst voor de wilton cursus). Ik had alleen een vraagje: ik heb nog ooit echt gespoten (alleen cupcaketoeven  :P ) en ik zou graag de taart "gewoon" met fondant verder willen decoreren. Weet jij of dit kan?

Alvast bedankt voor je reactie,
Petra

Iedere dag is een cadeautje, geniet ervan telkens weer, ook al is de inhoud niet altijd wat je wenst.

14 Laatst bewerkt door Tante Tien (03-01-2013 22:04)

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Peca schreef:

Hoi Tieneke,

Mijn gezinsleden zijn niet zo dol op fondant of marsepein en nu wil ik graag jouw hollandse buttercream proberen (ik sta op de wachtlijst voor de wilton cursus). Ik had alleen een vraagje: ik heb nog ooit echt gespoten (alleen cupcaketoeven  :P ) en ik zou graag de taart "gewoon" met fondant verder willen decoreren. Weet jij of dit kan?

Alvast bedankt voor je reactie,
Petra

Hoi Petra,

Daar vraag je me wat. Ik ben zelf in verband met vakantie gestopt bij Wilton 2 en Wilton 3 gaat over fondant. Hoewel... bij 2 leerden we een bloem maken van gumpaste (ook een soort fondant) en dat kon je gebruiken op je afgesmeerde taart. Ik denk dus dat het wel kan. Ik heb het zelf toen niet geprobeerd. Wat wel kan, is bloemen van royal icing op de taart plakken. Die blijven gewoon goed, ook in de diepvries. Dan moet je er toch ook fondant op kunnen plakken? Zo nadenkend moet het kunnen. Als ik er weer eens eentje maak, zal ik het uitproberen en dan zet ik het op het forum.

Veel succes met decoreren en met je cursus!

Tieneke

Edit: ja, het kan, plakken van fondant decoraties op deze buttercream. Er hoeft geen water tussen zolang de creme niet is opgedroogd, anders even plakken met een beetje creme.

15

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Peca schreef:

Hoi Tieneke,

Mijn gezinsleden zijn niet zo dol op fondant of marsepein en nu wil ik graag jouw hollandse buttercream proberen (ik sta op de wachtlijst voor de wilton cursus). Ik had alleen een vraagje: ik heb nog ooit echt gespoten (alleen cupcaketoeven  :P ) en ik zou graag de taart "gewoon" met fondant verder willen decoreren. Weet jij of dit kan?

Alvast bedankt voor je reactie,
Petra

Volgens mij is het ook geen probleem. Als ik Amerikaanse youtube filmpjes bekijk, zie ik het vaak.

16

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Hoi Tieneke,

Heel fijn dit botercreme recept! Hier geen fans van fondant en marsepein, dus wordt steeds weggegooid :s Ga deze dus zeker proberen! Alleen nog een vraagje, als ik een stapel wil maken, kan dat dan met botercremetaarten? Moet altijd taartkarton tussen toch? Maar plakt dit dan niet vast aan de botercreme? Hoor het graag van je, alvast bedankt!!

17

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

eileen_posthuma schreef:

waar kun je crisco krijgen?
alleen in de webshops of ook gewoon in de winkel?

wil je recept nl proberen maar heb geen crisco in huis

gr


Jamin en sommige Jumbo ook (even vragen aan medewerker want staat op rare plekken  :Y )

En bij Makro groothandel

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

18

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

laar84 schreef:

Hoi Tieneke,

Heel fijn dit botercreme recept! Hier geen fans van fondant en marsepein, dus wordt steeds weggegooid :s Ga deze dus zeker proberen! Alleen nog een vraagje, als ik een stapel wil maken, kan dat dan met botercremetaarten? Moet altijd taartkarton tussen toch? Maar plakt dit dan niet vast aan de botercreme? Hoor het graag van je, alvast bedankt!!

Het droogt wel iets op en krijgt een wat harde buitenkant. Maar ik vrees dat het inderdaad gaat plakken als je stapelt. Plakken gebeurt trouwens ook als je met marsepein bekleed hoor, de onderste stapel is nooit heel mooi als je de bovenste taart eraf haalt.
Ik hoor graag je ervaringen.

Tieneke

19

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Hallo,

Ik vroeg me af of het nodig is om de Meringuepoeder toe te voegen, maakt het enig verschil als ik dit eruit laat?
Ik hoor het graag van je.
Deze is ook lekker om de taart mee af te smeren als er geen fondant of wat dan ook op komt? niet te zoet en niet te boterig?

Ik twijfel nog of ik de taart wil afsmeren met de witte chocolade botercreme of deze botercreme, welke is lekkerder?

Groetjes Astrid.

20

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Hoi Astrid,

Het meringuepoeder zorgt ervoor dat de crème enigszins hard opdroogt aan de buitenkant (crusting van de laag). Ik denk dat het erg zacht blijft als je het er niet bij doet. Wellicht kun je het vervangen door eiwitpoeder als je dat in huis hebt?
Zelf vind ik de witte chocoladevariant lekkerder. Trouwens, ik heb laatst verkadechocolade gebruikt en toen werd de crème wat korrelig. Als ik de repen van Jumbo gebruik, wordt de crème het mooist.

Tieneke

21

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Hoi hoi,

Super bedankt!
Er zijn zoveel recepten en wil ze eigenlijk allemaal wel proberen haha.
Bedankt voor de tip van de chocolade, ik had ook al wat chocolade gekocht van het jumbo merk, gelukkig maar :)

Groetjes Astrid.

22

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Hallo.

Nu ben ik toch eigenlijk nog wel heel nieuwsgierig ergens over...er is dus van die botercreme mix van Funcake mix, die smaakt op zich ook erg lekker en je kan er mee afsmeren, dus dan zou ik kunnen zeggen nou makkelijker kan haast niet.
waarom zou ik dan toch voor deze versie botercreme gaan? is dat puur omdat je met deze ook bloemen mee kan maken en waarschijnlijk wat steviger is of is deze ook lekkerder dan de mix?
waarom deze en niet de funcake-mix?

Hier ben ik gewoon even nieuwsgierig naar :D

groetjes.

23

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

De botercrememix heb ik maar 1 keertje gebruikt, ik ben niet zo van de mixen. Wel lekker hoor, maar ik vind de toevoegingen niet zo. Je kunt er ook geen bloemen mee spuiten, wel van die rozetten bijvoorbeeld. Het is net wat jij wilt.

Tieneke

24

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

Bedankt!

het is natuurlijk ook per persoon verschillend, en de mix is gewoon erg makkelijk,
maar het is ook altijd leuk als je het helemaal zelf gemaakt hebt en ook nog lekker smaakt natuurlijk ;)

nogmaals bedankt!

25

Re: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus

hallo,

nogmaal een vraagje van mij..
Gebruik je deze botercreme ook als laagje onder je fondant? of gebruik je daar dan weer een andere voor?

groetjes astrid.