1

Onderwerp: hetelucht of boven en onderwarmte?

Ik heb sinds een week eindelijk een 90CM Smeg  fornuis.
Voorheen bakte ik in de combimagnetron.
Ik heb ondertussen een klein rond biscuitje gebakken met de heteluchtfunctie wat goed ging.
echter is een grote vierkante biscuit mislukt, niet gaar in het midden
Is het beter om voor grote vormen op boven en onderwarmte te bakken of met heteluchtfunctie?

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

2

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

Ik kan ook kiezen tussen hete lucht of onder en bovenwarmte. Persoonlijk bak ik alle gebak op boven en onderwarmte...omdat (in mijn oven) het eindresultaat gewoon beter is. Heb het idee dat op boven en onderwarmte het wat regelmatiger bakt...

3

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

als je cake of biscuit bakt op 1 rek  is dit het fijnste op boven/onderwarmte
maar bij de hetelucht kun je er meer tegelijk bakken zet ze dan niet recht onder elkaar maar een beetje verspringend
en zeker als je oven 90 cm is zou je er zomaar 4 in 1 keer kunnen bakken

veel plezier met je nieuwe aanwinst

ps wat een passende avatar

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

4 Laatst bewerkt door ireen123 (27-02-2012 13:08)

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

Gebak bak op onder en bovenwarmte =conventioneel
Zelfs op de onderste rekken zodat je meer warmte van onderen krijgt en het gebak meer tijd krijgt om te garen.

Die methode bevalt mij het beste

Hetelucht gebruik ik voor ovenschotels
En schuimbodems/meringue want die moeten uitdrogen


Hetelucht droogt ook sneller uit, wat natuurlijk ook weer te compenseren is door wat water in een ovenschaaltje.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

5

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

nou bak ik m'n biscuits altijd tot volle tevredenheid op 150 hetelucht, maar wilde toch eens de boven- en onderwarmte methode uitproberen :) .

Ik heb nu een rond 15 en een vierkant 15 in de oven staan op 170 graden (naast elkaar).

:think: Duurt het nu ook zo'n 30min of is het op deze manier langzamer of sneller gaar?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6 Laatst bewerkt door coconuts (28-02-2012 09:21)

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

meestal duurt boven/onderwarmte iets langer 10 %
en de temperatuur iets hoger maar dat heb je al

dus hetelucht  10% korter bakken en 10% lagere temperatuur
de aangegeven tijden in kook/bakboeken zijn voor boven/onderwarmte mits anders aangegeven

een bakje water in de oven is nergens voor nodig
je moet zowiezo nooit iets rechtstreeks op de ovenvloer zetten ivm warmteverspreiding

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

7

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

:thumb: dank  :thumb:

van de temp wist ik, de tijd niet

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

coconuts schreef:

een bakje water in de oven is nergens voor nodig
je moet zowiezo nooit iets rechtstreeks op de ovenvloer zetten ivm warmteverspreiding


Ik zeg ook niet op de ovenvloer.
Ik zeg ook alleen dat het uitdrogen voorkomt, wat de hete lucht functie onttrekt.
Soms, moet je wat meer aandacht aan de droogheid besteden en dan is een bakje water wel zeer zinvol. ( bijvoorbeeld als de bovenkant te hard word, voor beter garing, of bij dieet recepten)

Wat iedereen doet moeten ze zelf weten.
Sorry, als het niet duidelijk was

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

9

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

Carien schreef:

nou bak ik m'n biscuits altijd tot volle tevredenheid op 150 hetelucht, maar wilde toch eens de boven- en onderwarmte methode uitproberen :) .

Ik heb nu een rond 15 en een vierkant 15 in de oven staan op 170 graden (naast elkaar).

:think: Duurt het nu ook zo'n 30min of is het op deze manier langzamer of sneller gaar?

En?...zie of proef je verschil?

10

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

Bedankt voor alle reacties
De eerst volgende keer ga ik het eens proberen met alleen boven en onder warmte
In tegenstelling tot de combi magnetron kan ik de temperatuur traploos instellen dus dat komt wel goed

Ik ben ook benieuwd naar het resultaat van Cariens proef.
Als ik zelf een nieuwe biscuit gebakken heb zal ik het ook laten weten

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

11

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

nou, mijn proef was geslaagd hoor. Tenminste, het zijn 2 mooie biscuits geworden (wel heel raar dat de bloem15 veel lichter bleef dan de vierkant 15 :think: ).
Vond wel dat het echt veel langer duurde voor ze gaar zijn.

Moet ze nog wel proeven, maar al met al.... hogere temp en langer bakken.... boven- en onderwarmte is dus wel duurder :think:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

Zoveel duurder zal het niet zijn hoor.
Als je oven al op temperatuur is gebruikt is niet continu de volle mep
En als je een kwartier langer bakt er misschien iets van 0,25 Kwh meer elekra gebruikt is. De Kwh prijs was dacht ik rond de 25 eurocent.

Als het resultaat daardoor mooier en/of lekkerder is, vind ik dat die paar extra centen wel waard.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

13

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

helemaal mee eens hoor; ga komend weekend proeven :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

14

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

Ik heb ook een 90 cm oven en ik bak wel op hete leuk (geforceerde hetelucht)
Ik voer alleen langzaam de temperatuur op. Ik bak eerst 9 min op 130 graden, dan 9 minuten op 150 graden en daarna 9 min op 170. Er mislukt nooit een taart, nooit te droog en ze zijn mooi plat

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

Ik bak eerst 9 min van 0 naar 90 graden, dan 9 min op 130 graden en uiteindelijk afbakken op 150 graden. Dit allemaal op hetelucht......ook nooit problemen gehad. Maar ik begin in een koude oven......ooit per ongeluk zo gedaan, maar het geeft bij mij de mooiste resultaten!

16

Re: hetelucht of boven en onderwarmte?

:think: tsja, ik proef echt geen verschil hoor :nooo
volgende keer weer (gewoon) hetelucht denk ik  :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl