51 Laatst bewerkt door Carien (05-11-2010 20:13)

Re: biscuit recept

erg lekker recept, alleen.... het wil niet :(  :s .
Ik heb een heteluchtoven, begin op 10 min 120 gr, 10 min 140gr en dan 15 min op 160gr (omdat je altijd 10procent af moet trekken, werkt anders altijd prima). Nu rijst het deeg al bij de 120, is prachtig hoog bij de 140 en stort vervolgens in als ik naar 160 ga. :(  :(
De prikker komt er schoon uit, de biscuit is ook wel gaar, maar ja, wel ingestort.
Enig idee? Moet ik niet door naar 160gr?

Oh ja, in de Blanda's 12 gaat het een stuk beter; daar 'koken ze over' maar dat komt neem ik aan omdat ik er teveel ingedaan had. Of moet de begintemperatuur nog lager?
Het is zo zonde om alles steeds uit te proberen en weg te gooien :(

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

52

Re: biscuit recept

ik dit nu eens proberen normaal gebruik ik het recept van hier op de site ben benieuwd.

53

Re: biscuit recept

Ik gebruik niet anders mee...bij mijn lukken ze altijd eigenlijK!

Het leven is kort, dus geniet er daarom extra van!

54

Re: biscuit recept

Ik heb een bakvorm van 30 x 30 x 10.
Ik heb het recept keer 4 gedaan (misschien wat veel maar er moeten nog andere dingen worden gebakken ook, dus het komt wel op)

Maarrrr hoe zit het dan met de tijd???
Hellepie..

55

Re: biscuit recept

of kan ik dit aanhouden? Komt van een ander recept.

Baktijd:
2/3 eieren: 30min.
3-6 eieren: 40min.
7-10 eieren: 50 min.

56

Re: biscuit recept

Hallo allemaal,
Vandaag een kapsel gebakken volgens bovenstaand recept en voor het eerst de oventemperatuur  gelijkmatig laten oplopen. Ik heb de bakvorm in het midden van  de oven gezet, maar vond de bovenkant van mijn kapsel behoorlijk droog, hij was wel goed gerezen. Op welke hoogte zetten jullie je bakvorm in de oven?

BVD
Gr Angelique

57

Re: biscuit recept

Misschien toch maar eens proberen, want mijn biscuit mix is bijna op en ik heb even geen tijd en gelegenheid om te bestellen....

Thnx voor de tip.

Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

58

Re: biscuit recept

trendygirl schreef:

Hallo allemaal,
Vandaag een kapsel gebakken volgens bovenstaand recept en voor het eerst de oventemperatuur  gelijkmatig laten oplopen. Ik heb de bakvorm in het midden van  de oven gezet, maar vond de bovenkant van mijn kapsel behoorlijk droog, hij was wel goed gerezen. Op welke hoogte zetten jullie je bakvorm in de oven?

BVD
Gr Angelique

Ik zet hem ook altijd in het midden.
Misschien was hij al wel 10 min. eerder klaar.
En daarom droger.
Ik probeer altijd zo kort mogelijk te bakken.
Dus als hij met 30 min. gaar is, probeer ik de volgende keer op 25 min.
Iedere oven werkt net weer anders, dus moet je zelf uitproberen hoelang het erin moet.
Weet je na wat ervaring hoelang hij er precies over doet, dan heb je een gare taart, maar die niets te lang erin heeft gezeten, dus niet droog.
Succes.

59

Re: biscuit recept

En hoe lang het in de oven moet, kan ik nu niet meer zeggen.
Heel eerlijk gezegd ben ik al een hele tijd geleden overgestapt op de mix.
Al werkte dit recept heel goed hoor, maar de mix is net wat sneller, hoger, en luchtiger.
En omdat ik erg veel kapsels moet bakken, bevalt de mix me nu prima.

60

Re: biscuit recept

witje75 schreef:

En hoe lang het in de oven moet, kan ik nu niet meer zeggen.
Heel eerlijk gezegd ben ik al een hele tijd geleden overgestapt op de mix.
Al werkte dit recept heel goed hoor, maar de mix is net wat sneller, hoger, en luchtiger.
En omdat ik erg veel kapsels moet bakken, bevalt de mix me nu prima.

Bedankt voor de reacties. Ik ga het maar eens uitvogelen en kijken wat voor mij het beste is.
Gr Angelique

61

Re: biscuit recept

net de taart gebakken.
vorm goed ingevet en met bloem bestrooit, ik heb de zijkanten los gemaakt en vervolgens is ie compleet aan de bodem blijven plakken, helemaal kapot dus.
kon wel mooi proeven... HEERLIJK!

hoe kan ik het plakken voorkomen?

62

Re: biscuit recept

minemike schreef:

net de taart gebakken.
vorm goed ingevet en met bloem bestrooit, ik heb de zijkanten los gemaakt en vervolgens is ie compleet aan de bodem blijven plakken, helemaal kapot dus.
kon wel mooi proeven... HEERLIJK!

hoe kan ik het plakken voorkomen?

De spray van dokter utker werkt veel makkelijker dan boter en bloem, en werkt ook nog eens veel beter. (geen bloem gebruiken daarbij) Gewoon in de supermarkt te krijgen.
Dan floept hij er zo uit.
Succes.

63

Re: biscuit recept

Heb net dit recept uitgeprobeerd!   en het ging supergoed!!  lekker luchtig en gelukkig niet de eiersmaak.


de eerste keer dat het zo goed is gelukt!!!

64

Re: biscuit recept

Hallo allemaal,

ik heb nu twee keer dit recept gebruikt en twee keer prima gelukt Ik heb wel 25 min op 160 en 15 op 180 gedaan, maar in een combimagnetron op heteluchtstand. Hij wordt bij mij zelfs bijna 8 cm hoog (in 24 cm vorm).

Maar nu vroeg ik me af, ik zag eerder staan dat Witje geen cacao maar een chocoladereep toevoegt voor choco-biscuit. Doe je dan nog steeds 1 dl water erbij? En als je wel voor cacao zou kiezen, moet je dat dan tegelijk met het meel erbij doen?

bedankt alvast!

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

65

Re: biscuit recept

Als je er met een prikker ingaat om te kijken of hij gaar is, moet de prikker dan droog zijn? Ik had de taart ruim 40 minuten in de oven gehad en de temp geleidelijk laten op lopen.
Toen ik de taart eruit  haalde en op het rooster deed brak hij open en kwam er allemaal vloeibare vulling uit. Het grootste deel is wel cake geworden maar de rest is pudding.

66

Re: biscuit recept

Wat een heerlijk recept, haal net voor de tweede keer een bakvorm uit de oven.

Het was de eerste keer alleen niet helemaal goed gegaan. MAAR dat ligt aan mijn oven. Ik heb een "halve" oven (half oven/half vaatwasser). De eerste keer heb ik de vorm in het midden van de oven gezet. De bovenkant was verbrand omdat het tegen het verwarmings-element kwam. Gelukkig heb ik het er af kunnen snijden en kon je het niet proeven.
Net heb ik hem dus een trapje lager in de oven gezet. Ik heb de baktijd (180 graden) met 10 minuten verlengd omdat hij nog niet helemaal gaar was.

Hij is perfect!!

Be the change you wish to see in the world..

67

Re: biscuit recept

hey, heb het ook geprobeerd en mijn biscuit deed het heel goed rees heel mooi, na 20 min zet ik hem op 180 graden de oven en ik zag men biscuit voor men ogen inzakken  :(  weet iemand hoe dit komt?
En moet ik de cake even in de vorm laten alvorens hem uit de springvorm te halen ? En moet hij nog even in de oven staan met de deur open ? Weet het veel vragen maar ben dan ook nog maar net begonnen ....

gr sandy

68

Re: biscuit recept

Zumba-Sandy schreef:

hey, heb het ook geprobeerd en mijn biscuit deed het heel goed rees heel mooi, na 20 min zet ik hem op 180 graden de oven en ik zag men biscuit voor men ogen inzakken  :(  weet iemand hoe dit komt?
En moet ik de cake even in de vorm laten alvorens hem uit de springvorm te halen ? En moet hij nog even in de oven staan met de deur open ? Weet het veel vragen maar ben dan ook nog maar net begonnen ....

gr sandy


Ik heb precies hetzelfde! Dit zou mij allereerste (gedecoreerde) taart moeten worden, mag zag m idd bij 180 zo inzakken! Hij zakte ook erg ongelijk in, dus was hij totaal niet recht meer :( Ik heb er maar allemaal kleinere rondjes uit gehaald.. Probeer ik die zo te decoreren..

69

Re: biscuit recept

Jammer. Bij biscuit bakken is het belangrijk dat hij niet te kort, maar zeker ook niet te lang in de oven staat.
Als de taart eenmaal gaar is, en hij staat nog 5 minuten langer in de oven, dan zal hij eerst iets van de rand los gaan staan, en kort daarop ook de hoogte verliezen. Zo snel je dus ziet, dat hij van de kant los gaat laten, ben je eigenlijk al net te laat. Dus direct eruit halen.

Iedere oven werkt anders, dus probeer zeker 5 min. voor tijd al of hij gaar is. Als je vaak taarten bakt, weet je na een paar keer precies met hoeveel minuten de taart klaar is in jouw oven.
Als je bang bent dat 180 te warm is voor jouw oven, probeer dan eens 160. Hij wordt ook dan zeker wel gaar.

Als hij gaar is, kan je de taart direct uit de oven halen, en op een rooster af laten koelen. Dus direct ook uit de vorm halen.

Als je hem op z'n kop kiept om af te koelen, zie je ineens een rechte bovenkant.
Gebruik die "onderkant" dan dus ook voor de bovenkant.
Is dan de onderkant erg hobbelig, zou je die recht kunnen snijden.
En heb je alsnog een prachtig rechte taart. Hij is alleen iets minder hoog.

Succes

70

Re: biscuit recept

Lindadepinda schreef:

Hallo allemaal,

ik heb nu twee keer dit recept gebruikt en twee keer prima gelukt Ik heb wel 25 min op 160 en 15 op 180 gedaan, maar in een combimagnetron op heteluchtstand. Hij wordt bij mij zelfs bijna 8 cm hoog (in 24 cm vorm).

Maar nu vroeg ik me af, ik zag eerder staan dat Witje geen cacao maar een chocoladereep toevoegt voor choco-biscuit. Doe je dan nog steeds 1 dl water erbij? En als je wel voor cacao zou kiezen, moet je dat dan tegelijk met het meel erbij doen?

bedankt alvast!

Sorry, ik zie je vraag nu pas. De gesmolten reep doe ik er op het laatst als extra bij. Dus ook gewoon het water gebruiken.

71

Re: biscuit recept

Zou je de bloem en het bakpoeder kunnen vervangen door zelfrijzend bakmeel, denk je??

Deliclaire, de toef op de taart.

72

Re: biscuit recept

Ja hoor, dat kan prima. Zelfrijzend bakmeel is bloem met bakpoeder.
Succes

73

Re: biscuit recept

Hallo dames!!
Dit  recept is echt top!! Heb het gisteren uitgeprobeerd en dit is de eerste keer dat ik een nattige taartbodem had!!!
SUPERLEKKER! had er een zakje vanille suiker doorgedaan dat maakte hem helemaal compleet! :lol:

74

Re: biscuit recept

Dames,

Ben geen rekenwonder, wat als ik een bakvorm van 25 en van 30cm gebruik?

Hoeveel beslag moet ik dan erin doen?

75

Re: biscuit recept

Zou iemand deze vraag voor mij willen beantwoorden?