1 Laatst bewerkt door mieperdepiep (15-08-2013 15:56)

Onderwerp: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

N.a.v. het showen van een taartje in de parade gaf iemand mij het idee om een draadje te openen over natuurlijke kleurstoffen. Leuk om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en natuurlijk te laten zien hoe de kleuren uiteindelijk eruit zien in de taart.

Ik heb zelf tot nu toe alleen ervaring in het kleuren van marsepein. Juist omdat (zeelandia) marsepein minder gefabriekte suikers, toevoegingen en e-nummers heeft dan de meeste fondant gebruik ik deze graag. Mogelijk werkt het op fondant anders?

Cacao en chocola.
Met cacao kun je prima je marsepein kleuren. Voor een mooi donker bruin heb je best een aantal eetlepels cacao nodig voor het bekleden van een taart. Daardoor kan het zijn dat je je marsepein te droog vindt worden, wat je kunt oplossen door het toevoegen van paar druppels (amandel)olie, vocht of kokosolie (crisco kan ook, maar vind ik zelf ook niet zo'n lekker vet voor in de bekleding). Cacao blijft nog redelijk 'reebruin' van kleur. Als je nog donkerder bruin wilt kun je ook zelf rolbare chocolade maken van pure chocola. (http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … eather%29/)

Op deze taart heb ik de bekleding van marsepein met cacao gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XBSHD3CK-D.jpg

Groen:
Met Japanse Matcha thee, een gifgroen poeder kun je prima groen maken. Het smaakt naar groene thee en geeft een frisse, licht bittere smaak aan het marsepein. Het combineert prima met fruit of witte chocola.
Deze bekleding is gemaakt met matchapoeder:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WIIKJXKC-D.jpg

Van spinazie schijn je ook groen kleurstofwater te kunnen maken. Ik zie graag iemands probeersel!

Roze:
Van bietensap kun je ook roze maken. Ik heb gezien dat iemand dat maakte door een biet met de sapcentrifuge uit te persen en het sap vervolgens in te dikken op het vuur. Ook kun je het bietennat gebruiken van het koken, maar dat duurt wel lang voordat je het tot een dikkere vloeistof hebt ingedikt, die voldoende kleur heeft.

Daarnaast kun je ook kant en klaar kleurstoffen kopen. Ik kocht ze bij 'Vrouwtje deeg'. Deze taart maakte ik er mee: De bruine lijntjes zijn overigens gemaakt van pure rolbare chocolade, die ik zelf had gemaakt. (chocolate leather)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TBAQV3RF-D.jpg

2

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Wat een interessant topic!

3

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

niet zelf geprobeerd, maar bessensap, caramel, (oplos)koffie........

Ik vind die matcha-groen trouwens erg mooi!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4 Laatst bewerkt door Carien (16-01-2012 10:35)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

heel mooie groen en roze  :thumb:
:think: waar kun je dat thee-poeder kopen?

ik blijf dit topic ook effe volgen O-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Mirjam 5: Ja, koffie en caramel geven vast weer hun eigen tinten bruin. Goed idee! Hoe en met welke verhouding zou je ze kunnen verwerking in marsepein tot een verwerkbaar product?
Vind het zelf ook leuk om zo het marsepein niet alleen te kleuren, maar meteen ook van een nieuwe smaak te voorzien, zodat je taart nog wat extra's mee krijgt.

Carien; Ik had de matchathee in een Japans thee winkeltje gekocht, maar in mijn topic van gisteren van dit taartje in de taartenparade gaf iemand aan dat je het ook in de toko zou kunnen krijgen. Ik had zelf al gezocht in een Indonesische toko, maar daar hadden ze het niet, maar was ook wel een heel klein ienieminiewinkeltje. Als je googled op internet zie je ook wel wat, met heel veel verschillende prijzen. 

Ik had eerder hier op het forum gelezen dat kleuren met een vloeistof nooit goed zou kunnen gaan, maar die vloeistoffen die ik van vrouwtje deeg had gekocht ging het prima mee, met marsepein. Je gebruikt er wel meer van dan met kunstmatige gel, maar vond niet dat het marsepein te nat werd. Ze zijn wel duurder dan kunstmatige gels en ook minder lang houdbaar.
las in mijn andere topic rond dat matchataartje dat net ook een ander webwinkeltje ze ook aan gaat bieden.

6

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Leuk topic, ga ik ook eens proberen.

Veel liefs,
Willeke

7

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Goed topic! Ik ga t zeker proberen

Zoete groetjes, Inti

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

ben blij dat ik je op ideeen bracht :)

hopelijk wordt dit een druk bezocht topic..
ik post er in om in iedergeval het nog terug te vinden :P

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

ben blij dat ik je op ideeen bracht :)

hopelijk wordt dit een druk bezocht topic..
ik post er in om in iedergeval het nog terug te vinden :P

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

10

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Hallo, eens een raar vraagje

Ik snap wel dat al die kleurstoffen zo chemisch zijn dus dat je daarom een alternatief wil zoeken, maar dan bekleed je de taart met fondant, dat is toch ook volledig chemisch? Dan is het toch even 'slecht' of niet  :D

naomi-taart.blogspot.nl

11

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

fondant is suiker , glucose, een bindmiddeltje (gelatine) en vet............ wat is daar chemisch aan?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

ik vermoed dat nokie de e-nummers interpreteerd voor chemisch..

veel enummers zijn inderdaad kunstmatig
maar meestal komen die enummers ook voor in natuurlijk verbouwen groenten en fruit..

ligt dus aan de enummers

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

ik vermoed dat nokie de e-nummers interpreteerd voor chemisch..

veel enummers zijn inderdaad kunstmatig
maar meestal komen die enummers ook voor in natuurlijk verbouwen groenten en fruit..

ligt dus aan de enummers

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

14

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

nokie schreef:

Hallo, eens een raar vraagje

Ik snap wel dat al die kleurstoffen zo chemisch zijn dus dat je daarom een alternatief wil zoeken, maar dan bekleed je de taart met fondant, dat is toch ook volledig chemisch? Dan is het toch even 'slecht' of niet  :D

Een interessante vraag! En een hele discussie op zich waard.. Je zou er een apart draadje mee kunnen openen, waarschijnlijk genoeg mensen die daar een mening over hebben.  ;)
Maar om toch even op je vraag in te gaan:
Ik denk dat iedereen voor zich daar andere keuzes in maakt, maar dit is hoe het voor mij is: Ik zelf kocht vorig jaar mijn eerste fondant en vond het bepaald niet lekker. Ik kook zelf graag alles van echt ingrediënten, dus maak eigen nauwelijks gebruik van pakjes en mixjes en proef dat meestal ook terug in eten als dat er wel in zit. Zowel qua gezondheid als gewoon qua lekker kies ik liever voor échte en vaak ook voor wat meer ongeraffineerde producten. En tja, dan heb je aan fondant van funcakes dus niet een goede. Vervolgens over gestapt op marsepein, maar dan zit in die van funcakes opnieuw weer veel troep. Uiteindelijk Zeelandia marsepein gekocht en daar ben ik redelijk tevreden mee. Er schijnt ook biologische marsepein te bestaan, en vast nog eigen recepturen die nóg beter zijn, maar daar heb ik nog niet aan kunnen komen. Als je een tip hebt hoor ik dat graag. Soms ga ik dus voor 'goed genoeg'. Voor mij is een compromis tussen gezond leven en soms ook gewoon 'lekker' leven een goed recept voor een gelukkig leven. ;)

15 Laatst bewerkt door willempie78 (18-01-2012 16:12)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

mieperdepiep schreef:
nokie schreef:

Hallo, eens een raar vraagje

Ik snap wel dat al die kleurstoffen zo chemisch zijn dus dat je daarom een alternatief wil zoeken, maar dan bekleed je de taart met fondant, dat is toch ook volledig chemisch? Dan is het toch even 'slecht' of niet  :D

Een interessante vraag! En een hele discussie op zich waard.. Je zou er een apart draadje mee kunnen openen, waarschijnlijk genoeg mensen die daar een mening over hebben.  ;)
Maar om toch even op je vraag in te gaan:
Ik denk dat iedereen voor zich daar andere keuzes in maakt, maar dit is hoe het voor mij is: Ik zelf kocht vorig jaar mijn eerste fondant en vond het bepaald niet lekker. Ik kook zelf graag alles van echt ingrediënten, dus maak eigen nauwelijks gebruik van pakjes en mixjes en proef dat meestal ook terug in eten als dat er wel in zit. Zowel qua gezondheid als gewoon qua lekker kies ik liever voor échte en vaak ook voor wat meer ongeraffineerde producten. En tja, dan heb je aan fondant van funcakes dus niet een goede. Vervolgens over gestapt op marsepein, maar dan zit in die van funcakes opnieuw weer veel troep. Uiteindelijk Zeelandia marsepein gekocht en daar ben ik redelijk tevreden mee. Er schijnt ook biologische marsepein te bestaan, en vast nog eigen recepturen die nóg beter zijn, maar daar heb ik nog niet aan kunnen komen. Als je een tip hebt hoor ik dat graag. Soms ga ik dus voor 'goed genoeg'. Voor mij is een compromis tussen gezond leven en soms ook gewoon 'lekker' leven een goed recept voor een gelukkig leven. ;)

Leuk om iemand tegen te komen met dezelfde eetgewoonten.
bij detaartenfee in belgie verkopen ze natuurlijke kleurstofpoeder.

Veel liefs,
Willeke

16

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Bedankt Willeke voor de nieuwe link! Ik zie dat ze daar ook andere kleuren verkopen dat bij bijvoorbeeld vrouwtjedeeg. Zoals blauw, rood en zwart. Waarschijnlijk omdat ze 'natuurlijk' net weer anders definiëren. Waar zou blauw en zwart mee gemaakt zijn? Iemand ervaring met deze kleurstoffen? En wie wil ze showen?? :D

17

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

mieperdepiep schreef:

Bedankt Willeke voor de nieuwe link! Ik zie dat ze daar ook andere kleuren verkopen dat bij bijvoorbeeld vrouwtjedeeg. Zoals blauw, rood en zwart. Waarschijnlijk omdat ze 'natuurlijk' net weer anders definiëren. Waar zou blauw en zwart mee gemaakt zijn? Iemand ervaring met deze kleurstoffen? En wie wil ze showen?? :D

Ik heb nog geen ervaring met deze kleurstoffen. Weet ook niet waar zwart mee gemaakt is. Iedere nieuwe kleurstof die ik nodig heb, ben ik van plan te gaan kopen van dit merk. Ik zie trouwens net dat ze het ook verkopen bij zoetewarenhuis in Hengelo en bij stichtingaandebak in zwijndrecht. Ben inderdaad wel benieuwd naar ervaringen.

Veel liefs,
Willeke

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

zwijndrecht belgie of zwijndrecht nederland?

want als het in nederland is ga ik eens de brug over fietsen :P

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

19

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

pennyroyaltea schreef:

zwijndrecht belgie of zwijndrecht nederland?

want als het in nederland is ga ik eens de brug over fietsen :P

Zwijndrecht Nederland. Google er maar eens op. Het is de kleurstof van Scrapcooking.

Veel liefs,
Willeke

20

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

De voorgekleurde marsepein vind je op steeds meer plekken. Het merk is cakelovers. meestel rond de €4,-  per 250gr. dus niet goedkoop.
Hier in de buurt in ieder geval bij Betsies Kookwinkel in Utrecht en bij Basiko in IJsselstein te koop

het is 1:3 'ambachtelijke' marsepein met 100% natuurlijke kunststoffen.

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

21

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Bij hoeve eiteweert verkopen ze natuurlijke kleurstoffen in de kleuren: blauw, bruin, geel, groen, oranje, rood, roze, wit en zwart.

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

hoi dames
Ik twijfel al een poosje of ik wel of niet moet reageren op dit draadje. Als aanbieder van natuurlijke kleurstof / extracten sta ik er een beetje apart in. Ik heb heel veel ervaring opgedaan met natuurlijke kleurstoffen en wil die best delen. Aan de andere kant wil ik me er niet teveel mee bemoeien en iedereen zijn eigen keuze laten. 

Toch wilde ik het volgende even kwijt. In eerste instantie ben ik net als jullie op zoek gegaan naar natuurlijke kleurstoffen voor mijn eigen taarten. Hierbij belandde ik in een wirwar van definities over wat al dan niet natuurlijk is en de regelgeving die het fabrikanten mogelijk maakt 'natuurlijk' op hun etiket te zetten. Mijn eerste aangeschafte 'natuurlijke' kleurstof was bij de supermarkt Tesco in Engeland. Thuis las ik op het etiket dat er ook propyleen glycol in zat, een stof gemaakt uit petroleum en niet erg natuurlijk maar toch als 100% natuurlijk vermeld op het etiket. Toen ben ik verder gaan zoeken naar meer natuurlijke producten en kwam uit bij de extracten van planten, fruit en groenten die naar mijn mening het meest natuurlijk zijn. Het aantal aangeboden kleuren groeit wel maar is nog niet heel uitgebreid. Rood is bijv tot nu toe nog niet echt te maken van planten extracten. Rode natuurlijke kleurstof wordt bijna altijd gemaakt van een soort bladluis. Hier komen veel bewerkingsprocessen aan te pas die niet natuurlijk zijn. Toch hoeft de fabrikant op de verpakking alleen maar te zetten 'natuurlijk rode kleurstof'. Zoals mieperdepiep al schreef heeft iedereen zo zijn eigen definitie van wat acceptabel is, maar ga er niet zomaar van uit dat natuurlijk ook altijd natuurlijk is en maak je eigen afweging.

vrouwtje Deeg; natuurlijk lekkere bakproducten

23

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ik vind het leuk dat je reageert in dit topic, hoor. Ik merk zelf dat ik de productkennis soms mis om precies te weten wat een chemisch klinkende naam nou precies is. Wat jij dan vertelt over propyleen glycol wist ik bijvoorbeeld niet en zo van veel meer toevoegingen. Interessant als jij er iets over kan vertellen!
Het gaat er ook niet om dat wat de één zijn visie is de visie moet zijn voor iedereen, maar wel prettig als mensen weten wát ze eigenlijk kiezen. (Kennis is macht..)
Heb ik ook meteen een vraag aan jou, want ook op de kleurstoffen die ik bij jou gekocht heb zie ik namen waarvan ik me dan afvraag wat het is; kaliumsorbaat. Geen idee persoonlijk.. Of op een ander flesje; sorbitol; is dat niet een soort suiker waar je ook niet teveel van binnen moet krijgen.. (je gebruikt het natuurlijk wel in hele kleine hoeveelheden.. En hoe zit dat met de andere gefabriekte toevoegingen?

Dus wat mij betreft, leuk als je je kennis deelt!!

24

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Sorbitol kan (niet bij kleine hoeveelheden natuurlijk) diarree veroorzaken.
E420
Sorbitol, Sorbitolstroop, Sorbitolsiroop, Dulcitol, Glucitol
Bereiding/oorsprong:
Sorbitol is een kunstmatige zoetstof op suikerbasis (zogenaamde polyolen). Het wordt gemaakt door druivensuiker met enzymen te behandelen, waarbij een deel van het molecuul wordt vervangen is door een zogenaamde alcoholgroep. De term "alcohol" betekent hier echter niet dat het gemaakt wordt van alcohol of dat het alcohol bevat.
Algemene opmerking:
Sorbitol is een extensieve zoetstof, wat betekent dat het even zoet of minder zoet is dan suiker.
Een deel van de sorbitol wordt opgenomen in de dunne darm en in het lichaam verwerkt als fructose. Het resterende deel kan in de dikke darm fermenteren, waarbij gassen vrijkomen. Dit resulteert in krampen en winderigheid.
Het mag niet toegevoegd worden aan voeding voor zuigelingen, aangezien het laxerend werkt bij zuigelingen.
Sorbitol komt bijvoorbeeld in hoge concentraties voor in pruimen, kersen en andere steenvruchten, en in appels en peren.

E202 kaliumsorbaat

Deze groep omvat:

t-2,4-hexadieenzuur kalium zout
2-propenylacrylzuur kalium zout

Kalium zout van sorbinezuur, een natuurlijk zuur van de bessen van de lijsterbes Sorbus aucuparia, waar de naam ook aan is ontleend. Commercieel wordt het chemisch gemaakt via verschillende processen.

Sorbinezuur en sorbaten zijn conserveermiddelen, vooral werkzaam tegen schimmels en gisten in een licht zure omgeving. Ze werken niet tegen bacteriën. Het werkt evenmin bij niet zure producten (pH boven 6.5).

Kaliumsorbaat is een veelgebruikt synthetisch bewaarmiddel dat je o.a. in sauzen, citrussap en snacks terugvindt. Bij sommige vleeswaren wordt het ook als oppervlaktebehandeling gebruikt. Ook in roggebrood wordt het gebruikt.

Acceptable dagelijkse inname (ADI): Tot 25 mg/kg lichaamsgewicht

Een klein percentage van de bevolking heeft last van allergische reacties.

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ik wil het niet te ingewikkeld maken. Het komt er in het kort op neer dat de stoffen die op het etiket vermeld staan (zoals sorbitol en kaliumsorbaat) worden gebruikt als 'processing aid'. (zoals de fabrikant het omschrijft.)

sorbitol absorbeert bijvoorbeeld water, wat het geschikt maakt voor het bereiden van soorten voedsel die dikker moeten worden.
Het kristalliseert niet wanneer het wordt verhit, zoals suiker dat wel doet. Deze stof wordt dus gebruikt bij het productieproces.

Officieel hoeven deze stoffen niet op het etiket van de extracten vermeld te worden omdat het alleen gebruikt wordt bij de productie en geen hoofdbestanddeel van het extract vormt. Ik vind dat de consument wel moet kunnen zien wat er gebruikt wordt en zet het daarom op het etiket.

Ik heb wel eens nagevraagd bij een andere aanbieder van extracten wat de productspecificatie van zijn producten was omdat er alleen extract en glycerine op het etiket stond, maar dat vonden zij geheim.

Ik vermeld alle ingrediënten en heb de extracten die aangeboden worden gekozen op zo natuurlijk mogelijk. 100% natuurlijk in combinatie met natuurlijke kleurstof is een reclame term die moeilijk waar te maken is omdat er altijd processen aan te pas komen om de kleurstof te verkrijgen. Het ene proces is daarbij natuurlijker dan het andere.

Vraag blijft of het vermelden van de 'processing aids' op het etiket iets toevoegd. Ik ken geen andere aanbieders die dit doen waardoor het net lijkt of de vrouwtje deeg producten meer toevoegingen bevatten, hetgeen dus juist niet het geval is. Zelf vind ik het wel belangrijk om te weten, maar wat vinden jullie?

vrouwtje Deeg; natuurlijk lekkere bakproducten