51

Re: [HOW TO] Macarons

Eh, zou het dan andersom zijn?
Ik heb dit recept uit een boekje en de José Marechal is een chef-kok uit Parijs.
Bedanktf Pooh voor dit antwoord.
Ik zou daar niet aan gedacht hebben.

52

Re: [HOW TO] Macarons

monique63 schreef:
peet78 schreef:

waar koop ik eigenlijk amandelpoeder?

Probeer eens bij een Toko of Turkse supermarkt . Daar hebben ze bakjes van 200 gram .

Ik heb 110 gram amandelschaafsel op de markt gehaald, gemalen en gemaakt naar het recept uit dit topic :

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=175161

Dank je wel voor het recept !  :thumb:

Re: [HOW TO] Macarons

Bedankt voor deze how to. Wil het ook eens gaan proberen.

54

Re: [HOW TO] Macarons

heleena schreef:

Eh, zou het dan andersom zijn?
Ik heb dit recept uit een boekje en de José Marechal is een chef-kok uit Parijs.
Bedanktf Pooh voor dit antwoord.
Ik zou daar niet aan gedacht hebben.

De Italiaans is met de suikerstroop, de meest stabiele versie. Volgens Google dan.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

55

Re: [HOW TO] Macarons

..dan die toch ook een keer gaan uitproberen.

56

Re: [HOW TO] Macarons

Ik heb de amandelpoeder al een paar weken liggen, maar me er nog niet aan gewaagd. Van het weekend toch maar eens gaan proberen.

Ben dus blij met dit topic!!!

Ik vind alleen wel dat die amandelpoeder best duur is. Pffffffffff. Betaal voor 500 gr 7,95!

57

Re: [HOW TO] Macarons

Ik had het per kilo en ik meen dat het ongeveer 13 euro was.

58

Re: [HOW TO] Macarons

ow, hoe doe je die poesjes, ze zijn zo snoezig... mijn dochter is helemaal verliefd op de poesjes...

59

Re: [HOW TO] Macarons

Tja... we zouden showen.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=175271

60

Re: [HOW TO] Macarons

en hier de mijne  :Y

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=175378

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

61

Re: [HOW TO] Macarons

Ze zijn gelukt!

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=175400

62

Re: [HOW TO] Macarons

ik heb ze trouwens van amandel-schaafsel gemaakt (in de keukenmachine poeder van gemaakt)

63

Re: [HOW TO] Macarons

Moet ik toch eens dit recept gaan proberen. Ik heb gemalen amandelen in huis is dat hetzelfde als amandelmeel?

64

Re: [HOW TO] Macarons

Ja...zie het bovenstaande berichtje boven die van jezelf.

65

Re: [HOW TO] Macarons

oeps sorry :o

66

Re: [HOW TO] Macarons

Ik heb een tijdje geleden amandelschaafsel eerst licht gebakken en daarna tot poeder gemalen. Is dat poeder/meel dan ook bruikbaar of moet je de schilfers direct tot poeder vermalen?

En de eiwitten moeten even in de magnetron maar op welke temperatuur moet het eerst zijn, koelkast of kamertemperatuur?

Bedankt voor de verder heel duidelijke en mooie How To.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

67 Laatst bewerkt door heleena (27-11-2011 13:54)

Re: [HOW TO] Macarons

daan77 schreef:

oeps sorry :o

Geen sorry...soms zie je niet alles.  ;)

Ik bewaar mijn eieren nooit in de koelkast...
Je kunt het beste uit gaan van eieren op kamertemperatuur.
Meentje beschrijft dus dat zij ze heel kort op de ontdooistand in de magnetron doet. (Geen zin om het terug te lezen tijdens het typen maar ik dacht 10 sec.)
Bij mij was dat lastig omdat ik dan een programma heb waarin ik kan kiezen of het vlees, groente, vis of soep ...etc. is en dan moet ik het gewicht aangeven en dan zou dat ontdooien automatisch gaan naar aanleiding van het soort en het gewicht.
Nu heb ik dus maar voor soep gekozen en de kleinste hoeveelheid en zelf na die 10 sec. gauw de magnetron  op die ontdooistand weer uitgeschakeld.

Ik denk niet dat je die amandelschaafsel had hoeven voor te bewerken ....alleen dan natuurlijk het malen.

68

Re: [HOW TO] Macarons

@heleena, denk dat ik hetzelfde boek heb :D

wil ze ook al hele tijd maken maar mijn oven is niet geschikt, wachten tot ik bij mijn mama terecht kan.

en ik zou niet weten waar ik in breda amandelpoeder kan vinden dus moet het toch zelf gaan malen , helaas heb ik geen keukenmachine...

ff kijken hoe we dat doen... maar komt vast goed. thanx voor de mooie how to.

Het boek wat ik heb is ook zeker aan te raden, gewoon leuk om te lezen en veel achtergrond info. schrijver is jose marechal.

THANX

My dream, een cupcake en koekjes winkel...keep dreaming...

69

Re: [HOW TO] Macarons

Hey meiden en Heren  :D ,

sorry voor de late reactie, maar heb het ietwat druk gehad met de verjaardag van mijn zoontje  :Y

En oooh wat vind ik het leuk om al jullie creaties te bewonderen  :Y  dat doet echt deugd hoor, vind het super dat ik dit kan delen en dat jullie ook kunnen ervaren dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn om die lekkere macarons te maken!!!  Blijven jullie zeker proberen en vooral posten hoor, doen jullie mij véél plezier mee  :Y

Even de vraagjes beantwoorden:

deze manier is idd de franse manier, ik heb de italiaanse nog niet geprobeerd, maar zal dit binnenkort wel eens uittesten  :Y

eieren bewaar je het best op kamertemperatuur, in de koelkast worden ze namelijk veel sneller slecht  :Y

Ik stop ze zo'n 10 sec in de micro op ontdooifunctie, lukt perfect  :Y

Je kunt gerust amandelschaafsel gebruiken, maar niet roosteren, gewone blanke amandelen gebruiken  :Y 

Moest ik iets vergeten hebben, laat het me gerust weten  :)

70

Re: [HOW TO] Macarons

Vraagje, ik heb ook een recept hiervoor liggen (een heel boekje zelfs) maar hoe kom ik aan amandelpoeder?
Ik heb zelf altijd amandelmeel op voorraad, kan het daar ook mee?

71

Re: [HOW TO] Macarons

amailtje schreef:

Vraagje, ik heb ook een recept hiervoor liggen (een heel boekje zelfs) maar hoe kom ik aan amandelpoeder?
Ik heb zelf altijd amandelmeel op voorraad, kan het daar ook mee?

ja daar heb ik het ook mee gdaaan dit weend. waren erg lekker

72

Re: [HOW TO] Macarons

Bedankt voor de tips.

Dat eieren in de koelkast sneller bederven kijk ik wel van op. Zo'n beetje elke koelkast die ik open gezien heb heeft toch een speciaal treetje voor de eieren.
Maar nu ik regelmatig wat bak gaan de eieren zo hard dat ze toch altijd binnen een week weer op zijn dus zal het weinig uitmaken.

Ik zal toch maar nog een paar toko's bezoeken voor amaldelmeel.
Heb er al heel wat gehad maar nog nergens tegengekomen in Rotjeknor.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

73

Re: [HOW TO] Macarons

Ik heb ze ook een paar keer gemaakt en wat waren ze lekker!!  :9  :9

De eerste keer kreeg ik geen mooie rondjes. Maar hoe vaker ik oefende hoe beter dat ging.

Bedankt voor dit superrecept!!

74

Re: [HOW TO] Macarons

Men zegt dat amandelmeel en amandelpoeder hetzelfde is.  ;)

Tja, ik zit nu met het pootje omhoog in het gips en mag deze week 'm totaal niet belasten maar wat zou ik een zin hebben om even in de keuken te mogen staan.

75

Re: [HOW TO] Macarons

meentje schreef:

eieren bewaar je het best op kamertemperatuur, in de koelkast worden ze namelijk veel sneller slecht

:think:  :think:

Van de site gezondheid.be :
( www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4848 )

Hoe bewaren?
• Eieren moeten koel maar niet koud worden bewaard, beschut tegen licht en vocht. Eieren verliezen gedurende een dag op kamertemperatuur meer van hun versheid dan gedurende een week in de koelkast.
• Bewaar de eieren het best in hun originele verpakking in de koelkast. Bewaart u ze in de speciale vakjes van de koelkastdeur, dan kunnen temperatuurschommelingen en condensatie het risico op besmetting met Salmonella doen stijgen.
• Indien u de eieren in het speciale vakje in de koelkastdeur legt, leg ze dan met de puntige kant (waar de luchtkamer zich bevindt) naar beneden. De dooier zal op deze manier beter in het midden blijven.
• Eischalen zijn poreus. Vermijd daarom ze in de buurt van sterk geurende levensmiddelen zoals look of gerookte vis te bewaren. Ook contact met vocht is te mijden want bacteriën zouden op die manier door de schaal kunnen dringen en het ei aantasten.

en het voedingscentrum zegt het volgende:
( www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eieren.aspx )

Bewaren

Bewaar eieren in de koelkast. Zo verklein je het risico op salmonellabesmetting. Bovendien drogen de eieren minder snel uit in de koelkast, maar dan moet je ze wel in de doos bewaren.

Met de punt naar beneden blijven eieren langer goed. Leg ze niet in de buurt van vis, ui, knoflook of ander sterk geurend eten. Eieren nemen geurtjes snel over.

Op de verpakking staat de houdbaarheidsdatum. Het is wettelijk vastgelegd dat een vers ei 28 dagen na de legdatum houdbaar is. Na 28 dagen zijn ze niet ineens bedorven. Je kunt ze nog enkele dagen hardgekookt of gebakken (goed doorbakken) eten.

Als je twijfelt of eieren nog eetbaar zijn, kun je een test doen. Leg een ei in water met zout (verhouding 80 gram per liter). Een ei dat drijft is niet goed meer.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)