1 Laatst bewerkt door Theatje (13-08-2011 16:47)

Onderwerp: Het maken van een zout dummy.

Ingr: 1 kopje zout                   Nodig: Bolschaaltje 15 cm doorsnede
         3 kopjes bloem                          Senseo kopje als maatje
         1 1/2 kopje water (lauw)            Kranten
         1 thl slaolie                                Alufolie

* Het bolschaaltje heb je alleen nodig als indicatie zodat je ongeveer de maat kunt bepalen.

Doe de bloem in een schaal en maak een kuiltje, strooi hier het zout in. Doe een beetje water bij het zout en roer vanuit het midden, voeg steeds meer water toe tot alle bloem opgenomen is.
Voeg de slaolie toe en kneed verder met de hand. Als het deeg plakkerig is voeg dan een beetje bloem toe. Vorm een bal en laat even rusten.
Maak een prop van de kranten en omwikkel het met alufolie(ongeveer de grote van het bolschaaltje) Vorm er een zo goed mogelijke bal van.
* Je kunt de bal ook van alleen deeg maken maar dan is de droogtijd een stuk langer en heb je 3x het recept voor het deeg nodig.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-B3EKJ4QI-G.jpg

Bekleed de bal met het deeg. Maak je handen vochtig en probeer het zo glad mogelijk te krijgen. Bestrooi met bloem en smoother net zo lang tot je hem mooi genoeg vindt.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CXUALTXK-G.jpg
Zet de bal op bakpapier in de KOUDE oven in het midden.
Stel de oven in op 100 graden, als de oven op temperatuur is stel dan 45 minuten in. Stel daarna de oven op 125 graden in en bak tot de bal hard is.(in mijn geval was dat 2 uur en 45 minuten)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OEMQBWRS-G.jpg
Schuur de bal eventueel op met een stukje schuurpapier.

Teken de middenvorm met stift op de bal zoals op de foto.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L3UGX4DV-G.jpg
Trek dit over met overtrekpapier.(ik heb keukenrol gebruikt omdat mijn overtrekpapier op was!!)
Knip de vorm uit en leg hem terug op de bal, markeer op de bal en op het papier met een sterretje zodat je later nog weet hoe het papiertje gelegen heeft.(zie foto)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EZUED3DZ-G.jpg
Verdeel de bal in 12 stukjes en teken dit op de bal. Trek deze stukjes ook weer over op overtrekpapier en zet op het papier en op de bal een nummer zodat je tijdens het bekleden ook weer weet welk stukje je op de bal moet plaatsen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EG7H74LA-G.jpg
Van het weekend ga ik bekleden en zal ik weer foto's plaatsen. Als je al wilt beginnen met bekleden: De fondant kun je plakken met eetbare lijm. Groetjes Thea
Nog even een foto van mijn vorige dummy
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PIYQZOFD-G.jpg

Het vervolg/bekleden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-G3RNUPBS-G.jpg
Bekleed eerst de top en daarna kleur voor kleur de strepen.Pas nog even je malletje van een streep op de taart voordat je hem uitsnijdt van het fondant. Gebruik voor het plakken maar heel weinig lijm.
En zo is mijn tweede zoutbrooddeeg dummy geworden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WC66J74Q-G.jpg

Voor detail foto's zie de taartenparade" Theatjes theepotje".

Heel veel plezier en bedankt voor het kijken. Groetjes Thea

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

2

Re: Het maken van een zout dummy.

Geweldig Theatje, wat een werk maar heel hartelijk bedankt voor deze goede howto. En nogmaals mijn complimenten voor deze prachtige dummy. Ik ben nu al benieuwd naar je volgende....

groetjes, anne-mieke

3

Re: Het maken van een zout dummy.

Graag gedaan hoor, en kijk in het weekend nog even dan is ie denk ik wel af.

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

4

Re: Het maken van een zout dummy.

Wauw, dat ziet er heel veelbelovend uit! Ik wacht met spanning op het vervolg!  :Y

5

Re: Het maken van een zout dummy.

ooohh, hij staat er al :D  :o
dus toch 'hol' :)

superdank :thumb:  :thumb: ; hier kunnen we mee aan de slag :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Re: Het maken van een zout dummy.

:thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:

N-Joy Cakes

7

Re: Het maken van een zout dummy.

Jij was er al vroeg bij vanmorgen  :D
Helemaal top de How-to, ga ik zeker eens proberen
Bedankt voor het plaatsen en de foto's   :thumb:

8

Re: Het maken van een zout dummy.

gertieneke schreef:

Jij was er al vroeg bij vanmorgen  :D
Helemaal top de How-to, ga ik zeker eens proberen
Bedankt voor het plaatsen en de foto's   :thumb:

Ja hi hi ik kon niet meer slapen! Ik had in de vorige topic gezet dat ik dit weekend de howto zou maken en bedacht me toen ineens dat mijn campingoventje verleden week stuk was gegaan :mad:  :mad: Dus heb ik vanacht maar gebakken :D Nou belde manlief net even op om te vertellen dat hij een combi heeft gekocht voor me!!Wat een lieverd he! Het wordt nu wel heel luxe in de caravan! Gelukkig gaan we dit weekend(ondanks het slechte weer) heen en kan ik lekker verder knutselen.

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

9

Re: Het maken van een zout dummy.

Geweldig! Helemaal super  :thumb: !

Off topic: je woont dichtbij, zou het graag van je willen leren!

"There are far, far better things ahead than any we leave behind" - C.S. Lewis

10

Re: Het maken van een zout dummy.

Theatje schreef:
gertieneke schreef:

Jij was er al vroeg bij vanmorgen  :D
Helemaal top de How-to, ga ik zeker eens proberen
Bedankt voor het plaatsen en de foto's   :thumb:

Ja hi hi ik kon niet meer slapen! Ik had in de vorige topic gezet dat ik dit weekend de howto zou maken en bedacht me toen ineens dat mijn campingoventje verleden week stuk was gegaan :mad:  :mad: Dus heb ik vanacht maar gebakken :D Nou belde manlief net even op om te vertellen dat hij een combi heeft gekocht voor me!!Wat een lieverd he! Het wordt nu wel heel luxe in de caravan! Gelukkig gaan we dit weekend(ondanks het slechte weer) heen en kan ik lekker verder knutselen.

Hoi Zus,

Wat heb je toch een schat van een vent geef hem maar een dikke kus van mij groet en knuf Joke.

11

Re: Het maken van een zout dummy.

Heel erg leuke How To! :thumb:

Groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

12

Re: Het maken van een zout dummy.

wauw !! goeie howto........


maarre.........dit zou je toch evt ook "gewoon" met piepschuim kunnen doen ? denk dat een beetje hobby winkel wel rondjes heeft....of 2 halve....... (( in donkerbruin verleden een oma had die kerstballen maakte met stofjes daar in te steken))

of blijft ie dan te licht in gewicht..........of.........

geen idee eigenlijk !

maar de howto is in ieder gean erg duidelijk :d

Vegetables are a must on a diet...I suggest carrot cake, zucchini bread, and pumpkin pie.! (Jim.Davis) xx Liesjuh

13

Re: Het maken van een zout dummy.

Liesjuh! schreef:

wauw !! goeie howto........


maarre.........dit zou je toch evt ook "gewoon" met piepschuim kunnen doen ? denk dat een beetje hobby winkel wel rondjes heeft....of 2 halve....... (( in donkerbruin verleden een oma had die kerstballen maakte met stofjes daar in te steken))

of blijft ie dan te licht in gewicht..........of.........

geen idee eigenlijk !

maar de howto is in ieder gean erg duidelijk :d

Nee hoor, je kan het ook met piepschuim doen!Zeker niet te licht Dit was voor mij een expiriment. Ik wil soms andere vormen maken en dan moet je het piepschuim gaan snijden,als je dan te ver snijdt kun je het weggooien als het met brooddeeg niet lukt begin je gewoon opnieuw :lol:  :lol: Lekker zuinig he??Groetjes Thea

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

14 Laatst bewerkt door Theatje (11-08-2011 15:38)

Re: Het maken van een zout dummy.

joke schreef:
Theatje schreef:
gertieneke schreef:

Jij was er al vroeg bij vanmorgen  :D
Helemaal top de How-to, ga ik zeker eens proberen
Bedankt voor het plaatsen en de foto's   :thumb:

Ja hi hi ik kon niet meer slapen! Ik had in de vorige topic gezet dat ik dit weekend de howto zou maken en bedacht me toen ineens dat mijn campingoventje verleden week stuk was gegaan :mad:  :mad: Dus heb ik vanacht maar gebakken :D Nou belde manlief net even op om te vertellen dat hij een combi heeft gekocht voor me!!Wat een lieverd he! Het wordt nu wel heel luxe in de caravan! Gelukkig gaan we dit weekend(ondanks het slechte weer) heen en kan ik lekker verder knutselen.


Hoi Zus,

Wat heb je toch een schat van een vent geef hem maar een dikke kus van mij groet en knuf Joke.

Lief he? Ik zal hem een zoen van je geven.X Thea

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

15

Re: Het maken van een zout dummy.

Kiruiv schreef:

Geweldig! Helemaal super  :thumb: !

Off topic: je woont dichtbij, zou het graag van je willen leren!


Hoi Kim wat leuk dat had ik nog niet gezien! Lijkt me leuk om samen een keer te taarten maar dan wil ik bij jou in de leer want ik heb gezien dat je prachtig spuitwerk maakt ;) De zwarte taart met het kant had ik al van je opgeslagen !! Die is zooo gaaf, en de taart met de gespoten rozen vind ik ook super. Eind september ben ik weer terug van vakantie, zullen we dan een afspraak maken?? Ik hoor het wel van je. Groetjes thea

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

16 Laatst bewerkt door carol (11-08-2011 16:14)

Re: Het maken van een zout dummy.

toppyyyyy :thumb: en zo duidelijk , bedankt  :thumb:
groetjes Carla

17

Re: Het maken van een zout dummy.

wat is dit als ik vragen mag ?
een soort home made dummy ?  :think:

INACTIEF

18

Re: Het maken van een zout dummy.

Theatje schreef:
Kiruiv schreef:

Geweldig! Helemaal super  :thumb: !

Off topic: je woont dichtbij, zou het graag van je willen leren!


Hoi Kim wat leuk dat had ik nog niet gezien! Lijkt me leuk om samen een keer te taarten maar dan wil ik bij jou in de leer want ik heb gezien dat je prachtig spuitwerk maakt ;) De zwarte taart met het kant had ik al van je opgeslagen !! Die is zooo gaaf, en de taart met de gespoten rozen vind ik ook super. Eind september ben ik weer terug van vakantie, zullen we dan een afspraak maken?? Ik hoor het wel van je. Groetjes thea

Helemaal leuk! Doen we! Ik zal mijn gegevens ff mailen :thumb: !

"There are far, far better things ahead than any we leave behind" - C.S. Lewis

19

Re: Het maken van een zout dummy.

boterkoekje schreef:

wat is dit als ik vragen mag ?
een soort home made dummy ?  :think:

Ja inderdaad gemaakt van zoutdeeg. ;)

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

20

Re: Het maken van een zout dummy.

wat een super idee! en een duidelijke how-to  :thumb:

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

21

Re: Het maken van een zout dummy.

Theatje schreef:
boterkoekje schreef:

wat is dit als ik vragen mag ?
een soort home made dummy ?  :think:

Ja inderdaad gemaakt van zoutdeeg. ;)

ahhh hm, mischien zou ik ook maar eens een dummytje moeten maken voor op tafel... net mijn verjaardag geweest dus genoeg fondant !

INACTIEF

22

Re: Het maken van een zout dummy.

boterkoekje schreef:
Theatje schreef:
boterkoekje schreef:

wat is dit als ik vragen mag ?
een soort home made dummy ?  :think:

Ja inderdaad gemaakt van zoutdeeg. ;)

ahhh hm, mischien zou ik ook maar eens een dummytje moeten maken voor op tafel... net mijn verjaardag geweest dus genoeg fondant !

Leuk joh! Moet je doen! Die van mij staat nu ook op tafel te pronken.  Als je klaar bent en de fondant helemaal goed droog(na ongeveer een weekje) dan kun je hem met vernis(blanke lak) bespuiten zodat stof niet zo veel kans heeft. Bij de Action verkopen ze van die bussen. Laat je hem wel even zien als je er een gemaakt hebt?? Veel plezier groetjes Thea

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

23

Re: Het maken van een zout dummy.

Misschien een domme vraag maar kan je de slaolie ook vervangen door zonnebloemolie?

24

Re: Het maken van een zout dummy.

Jessica_1744 schreef:

Misschien een domme vraag maar kan je de slaolie ook vervangen door zonnebloemolie?

Ja hoor dat kan! ;)  Groetjes Thea

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

25

Re: Het maken van een zout dummy.

Theatje schreef:
Jessica_1744 schreef:

Misschien een domme vraag maar kan je de slaolie ook vervangen door zonnebloemolie?

Ja hoor dat kan! ;)  Groetjes Thea


Super bedankt dan ga ik het uitproberen :)