51

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

hoi iedereen,

ik zou graag een suikervrij en koemelkvrij gebakje maken.
Heeft iemand leuke ideeën?

Dankje

groetjes
Anita

52

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Heb je pagina 1 ook gelezen daar staan een aantal suikervrije recepten. Het melk eventueel gewoon in soyamelk veranderen.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

53

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

ik was op zoek naar recepten en tips voor een lactose vrije taart(na flink zoeken en mail van iemand op het forum),heb ik het gevonden maar toch wel handig om deze tip erbij te doen,voor het bakken van een kapsel heb ik nu bij de webshop voorjetaart.nl  meel en vulling besteld voor een lactose vrije taart te maken.
groetjes Carla

54

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Je mag hier geen hele link neerzetten die te maken heeft met andere webshops. Even de www ervoor vandaan halen.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

55 Laatst bewerkt door jolanda71 (09-01-2011 14:31)

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Ik kan ook nergens de ingredienten van het lactose kapselmix vinden. Het staat erbij maar dit vind ik niet genoeg om het in de lijst op te nemen. Ik moet er zeker van zijn wat de ingredienten zijn.

De hebshop verkoopt ook meel die lactosevrij is

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

56

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

jolanda71 schreef:

Je mag hier geen hele link neerzetten die te maken heeft met andere webshops. Even de www ervoor vandaan halen.

Klopt :) Heb ik even aangepast.

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

57

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

SORRY wist het niet,dacht alleen hoef de volgende niet zo te zoeken,vandaar .Carla

58

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

hi
ik heb onlangs een veganistische vanillebotercreme gemaakt die erg enthousiast is ontvangen.
Dus ei en melk-vrij. (en e-nummer, weipoeder, honing vrij)
Ik heb wel custard gebruik waar op de verpakking staat dat er sporen van melk en ei in zitten. Als je dit vervangt voor een allergeenvrije of zelf gaat proberen met maiszetmeel en vanille dan kan je het ook helemaal ei en melk-allergeen veilig maken.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=129997

59

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

een tijdje terug heb ik al 2x de koemelkvrije slagroom gemaakt, de ene keer ging het wat makkelijker dan de andere keer. Maar nu ben ik al de halve middag bezig en steeds scheidt de margarine zich van de melk tijdens het mixen...
dus een enorme HELP!!!!!
als ik het weer licht opwarm, dan is het weer 1 massa, maar dus tijdens het mixen weer niet meer. Mix ik te veel, te hard of te lang??
Ik hoor het graag!!!

Groetjes, Dorothea.

60 Laatst bewerkt door Heidimaris (21-01-2011 10:08)

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Lactosevrij

Bosbesen kokostulband

250 ml rijstolie plus een beetje voor het invetten
3 eieren
225 gr basterdsuiker
2tl vanille extract
300 gr zelfrijzend bakmeel
50 gr geraspte kokos
175 ml sojamelk
140 gr verse of diepvries bosbessen plus een beetje extra voor garnering
Poedersuiker om te bestuiven

Verwarm de oven voor op 180 graden C. Vet een 22 cm tulbandvorm in.
Klop de olie, eieren, suiker en vanille in een grote kom. Meng de cocos met het bakmeel en voeg afwisselend sojamelk en het meelmengsel toe, eindigend met meelmengsel.
Doe een kwart in de vorm, meng dan de bosbessen door de rest van het beslag en doe dit ook in de vorm. Bak in ca 1-11/4 uur tot een breinaald droog uit de vorm komt. Bedek de cake met folie als hij te bruin wordt. Laat hem afkoelen in ca 10 min. Haal de tulband uit de vorm en laat hem afkoelen op een rooster. Vul het centrum van de tulband met de extra bosbessen en bestuif de tulband met poedersuiker.
*Als je bevroren bosbessen gebruikt, hoef je ze niet te ondooien   voor je ze door het beslag mengt, dat voorkomt 'lekken' in de cake.
* Als je geen rijstolie kunt vinden is deze te vervangen door raapstelenolie of zonnebloemolie. Het is alleen minder lekker.

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

61

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Ben afgelopen week flink aan het experimenteren geweest en ontdekte dat je voor bijvoorbeeld een botercreme prima kokosvet/olie als alternatief kunt nemen. Heb een gewone en swiss meringue gemaakt en gaat prima. Dus voor koemelk en sojavrije recepten een alternatief!

Groetjes Loltje

62 Laatst bewerkt door Dot (31-01-2011 22:15)

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

ik heb laatst al 2x een taart met lactose-vrije slagroom gemaakt die gewoon in een pakje te koop is bij de C1000!
Het heet Lactose-Minus en er zit per pakje <0,1gr lactose in. (inhoud 200ml.) En je kunt het gewoon opkloppen met vanillesuiker en klopfix en het is nog lekker ook!!

Ik had bij beide keren wel overlegd met de moeder van de kinderen of het haalbaar was en beide kinderen hebben er heel goed op gereageerd.

Groetjes, Dorothea.

63

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Heel mooi! Maar weet je toevallig ook of er geen soja in zit?

Groetjes Loltje

64 Laatst bewerkt door jolandavrk (01-02-2011 18:28)

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

oh wat goed

groetjes Jolanda

Met vriendelijke groet
Jolanda

65

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

ff googlen

http://www.minusl.nl/ingredienten.html

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties

66

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Inderdaad geen soja, maar denk dat het voor ons niet geschikt is, lactose is bij ons niet het probleem, maar de koemelkeiwitten. Toch bedankt voor de tip.

Groetjes Loltje

67

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Bij de groene winkel en diverse webwinkels kan je spuitbussen soja slagroom en ook rijst slagroom  (merk soyatoo) kopen !
Helemaal perfect als je geen koemelk mag en het niet goed lukt om het zelf te maken.

Groetjes, Sanne

68

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Hoi,

Vandaag was er in Life 4 you een recept voor vegan choco cake, dus die is koemelk- en eivrij. Het ziet er lekker uit, ik denk dat ik in ieder geval de vulling een keer ga proberen (ik heb een koemelkallergie):

http://www.life4you.nl/recepten/5351

69

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Voor de gene die melk en sojavrije slagroom willen; bij glutenvrijemarkt.com zijn bij de afdeling zuivelvervangers-pudding&desserts 2 soorten slagroom in een spuitbus te vinden; 1 met sojaslagroom en een met rijstslagroom. De laatste is overigens ook suikervrij. Mijn zoontje reageert heel goed  op de rijstslagroom, en dat is in ons geval echt een klein wonder....

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Mijn zoontje word bijna 1 jaar en nu zou ik graag een taartje/ cake'je voor hem willen maken. Hij heeft een koemelk allergie en noten/pinda allergie.

Ik zag de tip staan van koemelkvrije slagroom, dus dat ga ik zeker halen!

Maar nu ben ik zo onzeker over welke cake mix ik kan gebruiken. Hoe weet ik nu zeker of er zekerweten geen noten/pinda in zit. Ik zag deze mix ook staan en dat leek me wel wat. Maar geen idee of er noten/pinda in zitten.

http://www.glutenvrijsupermarkt.nl/meel … nille.html

Iemand een tip over wat ik dan het beste kan doen?
Ik zag ook een recept met banaan en zelfrijzend bakmeel. Weet iemand waar ik dit kan kopen en welke zonder pinda/noten is?

Alvast bedankt voor jullie hulp! Ik moet nog even mijn weg vinden op dit allergie gebied.  :o

71

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

xxxDaantjexxx schreef:

Maar nu ben ik zo onzeker over welke cake mix ik kan gebruiken. Hoe weet ik nu zeker of er zekerweten geen noten/pinda in zit.


Beste Daantje,

Als moeder van een kind met Coeliakie (glutenintollerantie) weet ik als geen ander dat je altijd de etiketten moet lezen. Voor de noten/pinda in de cake mix zou dat er dus op moeten staan. Volgens mij kun je ook de normale cakemix gebruiken. De mix die in je link staat is bijv. specifiek glutenvrij. Is overigens ook een magnetron cake. Heb daar zelf géén ervaring mee.

Ik zou een "gewoon" recept voor cake of biscuit (luchtiger tbv taart) gebruiken (wel even etiket checken dus, maar allergieën staan er expliciet op vermeld).
De glutenvrije "mix" zoals ik hem gebruik (staat hierboven in het topic ook wel) kunnen in ieder geval en zijn stukken goedkoper dan kant en klaar spul. Is in zijn algemeenheid wel een tip, je kunt je arm kopen aan speciale voeding, maar in het algemeen is er in een gewone supermarkt/toko genoeg te vinden dat je kindje wél mag eten!


Tenslotte nog even wat andere tips: let op met koemelkvrije slagroom. Vorig jaar heeft ons zoontje ook even lactosevrij moeten eten maar in mijn herinnering bevatten minus-L producten MINDER lactose, ze zijn niet geheel lactosevrij! Mocht het erg nauw komen dus niet doen, zou ik zeggen. Voor boter moet je even zoeken, maar er is koemelkvrije boter (weet zo even niet meer welke).

Marsepein is niet geschikt voor noten/pinda allergie; rolfondant zou dat wel zijn.

Voor mensen met ei en melk allergie blijkt mix voor kruidcake ook te kunnen!

Succes ermee!

Saskia

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties

72

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

saskia74 schreef:

Tenslotte nog even wat andere tips: let op met koemelkvrije slagroom. Vorig jaar heeft ons zoontje ook even lactosevrij moeten eten maar in mijn herinnering bevatten minus-L producten MINDER lactose, ze zijn niet geheel lactosevrij! Mocht het erg nauw komen dus niet doen, zou ik zeggen. Voor boter moet je even zoeken, maar er is koemelkvrije boter (weet zo even niet meer welke).


Voor mensen met ei en melk allergie blijkt mix voor kruidcake ook te kunnen!

Minus-L is niet koemelkvrij!!! Het IS koemelk waarin de lactose is voorverteerd.
Koemelkvrije boter bestaat ook niet, want boter is van room gemaakt en dat komt uit melk. Er is wel koemelkvrije margarine. B.v. Wajang.
Kruidcakemix wil idd nog wel eens kunnen, maar blijf ook hier lezen, want ze zijn niet allemaal melkvrij.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

73 Laatst bewerkt door BBB (05-09-2011 11:31)

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Ik vind dit topic echt gewellldig!

Ik hoef "alleen" maar cc te bakken voor een kindje met een koemelk allergie  en ben echt blij met de recepten die hier staan!

.....en er was taart....

74

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Ik heb net bij de ingezonden recepten een recept voor tarwe- en suikervrije cupcakes geplaatst:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=165862

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

75

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Zou je dan wel achter de bakpoeder en maizena willen zetten welk merk want beide zijn ook in niet een glutenvrije variant te verkrijgen.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.