1

Onderwerp: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Ik heb vanochtend eens wat andere cupcakes gebakken dan die van nigella hier van de site. Vind die altijd erg vast.

Nu kwam ik dit recept ergens op internet tegen. En ze zijn echt goddelijk al zonder ook maar iets er op.

Wilde jullie het recept niet onthouden. Hier komt ie. Ik vind ze zelf persoonlijk het lekkerst als ze gebakken zijn in de oven met boven en onderwarmte.

200 gram suiker
125 gram zachte boter
2 eieren
2 theelepels vanille extract
2 theelepels bakpoeder
1/8 theelepel zout
180 gram bloem (patent/tarwe)
5 eetlepels melk

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Zet de keukenmachine klaar met het witte mengding (sorry weet zo niet hoe hij heet) in ieder geval niet de garde.
Meng de boter en de suiker door elkaar.
Meng daarna een voor een de eieren erdoor en de vanille totdat het een glad mengsel is.
Voeg alle droge ingrediënten toe (al door elkaar geroerd en gezeefd) mix nu op lage snelheid totdat het net allemaal gemend is.
Voeg nu de melk toe.
PAS OP VOOR OVERMIXEN!!
Roer alles nog even door met een spatel zodat ook de achtergebleven ingrediënten meekomen.

Verdeel het beslag nu over je cupcake papiertjes. Ik heb 40 gram per papiertje aangehouden. En kon er 16 vullen.

Bak ze nu af net iets onder het midden in de oven. In ca. 20 minuten. Als je prikker er schoon uit komt zijn ze klaar.

Als alles dan goed gaat komen ze er zo uit te zien. En zijn ze heerlijk luchtig.
http://94.100.123.76/1276150001-1276200000/1276187301-1276187400/1276187306_5_CfMd.jpeg
http://94.100.120.73/1276150001-1276200000/1276187301-1276187400/1276187328_5_Vq_7.jpeg

Groetjes Wendy

2

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

:thumb: super zeg, ga ze snel eens proberen.

3

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

dank je weer wat om uit te proberen, ik had het zelfde met dat recept van nigella.

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Ik ben heel benieuwd of jullie hem net zo lekker vinden als ik.
:Y  :Y

Groetjes Wendy

5

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Heb ze gemaakt. En natuurlijk was ik zo eigenwijs om het gewoon in 12 vormpjes te proppen, dus die kwamen niet meer spontaan los uit m'n muffinvorm :+

Verder waren ze idd heerlijk luchtig en werden ze ook heel mooi plat.

Maar ik zoek wel nog even verder. Want ik vond ze veeeeel te zoet!! (M'n kinderen zijn er overigens wel gek op :Y )

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

@ mirjam ze zijn inderdaad wel vrij zoet. Ik denk dat je er ook zeker wel een kwart minder suiker in zou kunnen doen denk dat ik dat de volgende keer uit ga proberen. Maar voor nu heb ik mijn recept gelukkig wel gevonden haha. Mijn dochter is er ook dol op.

Groetjes Wendy

7

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Altijd leuk om nieuwe recepten uit te proberen...

Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

8

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Ik heb zo vanochtend gemaakt en ze zijn heel goed gelukt!
Maar ik heb veel minder suiker gebruikt, 165 gr. dus ze zijn niet zo heel zoet, ook omdat ik ze gedecoreerd heb met fondant.

Dit recept blijf ik zeker gebruiken!

Groetjes
Louise

Groetjes Louise

9 Laatst bewerkt door CindyM (29-04-2011 20:57)

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Ze zitten in de oven  :Y  :Y  :Y  Ben heeeel benieuwd. Heb wel gelijk minder suiker gebruikt zoals cakelover want ook hier worden ze gedecoreerd (door de bovenbouw op koninginnedag  :) )

edit: ik heb dr. oetker cupcakes (die ik normaal NOOIT gebruik) en dan is 40 gram duidelijk te veel  :| . ze lopen een beetje over, zijn nog niet klaar, dus ik ben benieuwd hoe het er straks uitkomt....

edit 2: heerlijk. Inderdaad goddelijk  O-) . Wel duidelijk te veel vulling dus de 2e lading zit er nu in met ca. 35 gram per papiertje.

Mijn nieuwe cupcakes recept is een feit  :)

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

@ CindyM ga ze morgen nog een keer weer maken we krijgen zondag visite nog voor mijn dochters verjaardag. Dan ga ik ze ook met minder suiker maken.

Wat de 40 gram betreft per papiertje gaat het hier na een paar keer bakken ook net der over heel vreemd de eerste 2 keer niet haha. Doe er nu ook steeds 35 gram in.

Maar ben in ieder geval blij dat ik weer iemand blij heb gemaakt met het recept.

Groetjes Wendy

11

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Ga ze van de week zeker ook een keer maken, klinkt namelijk goed!

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

12

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

ik ga weer bijna schuimbekken als ik er aan denk  :D , maar ik mag ze toch echt volgende week pas weer bakken  :|

13 Laatst bewerkt door Kinke (04-05-2011 14:53)

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Ben ook een poging aan het doen. Heb papiertjes van Culpitt en die zijn flink hoog, de volgende keer doe ik er meer beslag in.

Update:
gevaarlijk lekker  :Y  :9

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

14

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Wendy ik kan je wel zoenen! Smak Smak! Echt ik meen het!! :)
Vanaf mijn 12e bak ik al cupcakes, die toen gewoon kleine cakejes heette. :D  Maar altijd met het evenveel recept en dan worden ze toch niet zo luchtig.

DUs ik op deze site op zoek naar het ultieme recept, en lekker, en luchtig en die goed omhoog komen. Vier verschillende recepten uitgeprobeert, zelf het recept wat niet kon mislukken, mislukte en het Amerikaanse recept was ronduit smerig. Ze kwamen niet op ook hoor..
Heel even dacht ik dat het aan mijn oven lag, ik heb zo´n joekel van een oven, een Msystem, is van Boretti. Tegen mezelf zei ik..OK doe nog 1 poging en anders ga terug naar mijn eigen vertrouwde, niet zo luchtige, receptje..

Ze zijn gelukt en hoe. Luchtig, mooi hoog en lekker. Bij mij hoeven ze maar 15 minuutjes in de oven ipv 20. Dus Wendy, dank je wel meis voor het delen van dit recept. Deze is het helmaal voor mij. :Y  :Y

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

@ biekie ben blij dat ze je zo goed bevallen haha.
Nu weet je in ieder geval zeker dat het niet aan je oven ligt.  :Y  :Y

Groetjes Wendy

16 Laatst bewerkt door CindyM (13-05-2011 21:48)

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

ik ga ze vanavond weer maken  :Y  :Y  :Y

edit: ze komen net uit de oven  :Y

17

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Ik heb (helaasch  O-) ) geen Kennie, kan ik dit ook mixen met een gewone mixer? Mijn mixer heeft ook nog andere haken, maar ik zou niet weten wat ik dan moet gebruiken..

Oh, en daarnaast vroeg ik me af hoe jullie de hoeveelheid afwegen. Zet je de kom op een weegschaal en haal je er dan mix uit ofzo?

18 Laatst bewerkt door Biekie (27-05-2011 17:02)

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

dindin schreef:

Ik heb (helaasch  O-) ) geen Kennie, kan ik dit ook mixen met een gewone mixer? Mijn mixer heeft ook nog andere haken, maar ik zou niet weten wat ik dan moet gebruiken..

Oh, en daarnaast vroeg ik me af hoe jullie de hoeveelheid afwegen. Zet je de kom op een weegschaal en haal je er dan mix uit ofzo?

Ik heb ook geen Kennie, alleen een oude handmixer. Ik gebruik dan die garde haken, niet de deeghaken(dus niet die gekrulde).

Afwegen doe ik met maatbekers en maatcups waar de maten opstaan. Ik heb geen elektronische weegschaal (wel een analoge) en met de maatbekers en maatcups gaat het altijd goed.

Dus aan de slag. :)  :Y

19 Laatst bewerkt door wjanzen (28-05-2011 20:56)

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Deze klinkt erg goed ga ik ook eens proberen...mmm jammer heb alles in huis alleen de bakpoeder niet.
Hoeveel suiker gebruiken jullie? Is dat gewone suiker of witte basterd suiker?

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

wjanzen schreef:

Deze klinkt erg goed ga ik ook eens proberen...mmm jammer heb alles in huis alleen de bakpoeder niet.
Hoeveel suiker gebruiken jullie? Is dat gewone suiker of witte basterd suiker?

Ik gebruik gewone kristalsuiker. Heb de laatste keren minder suiker gebruikt 150 gram. Plus een zakje vanille suiker. En dan liet ik de vanille weg. Wil prima.

Groetjes Wendy

21

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

wendyhaverkamp schreef:
wjanzen schreef:

Deze klinkt erg goed ga ik ook eens proberen...mmm jammer heb alles in huis alleen de bakpoeder niet.
Hoeveel suiker gebruiken jullie? Is dat gewone suiker of witte basterd suiker?

Ik gebruik gewone kristalsuiker. Heb de laatste keren minder suiker gebruikt 150 gram. Plus een zakje vanille suiker. En dan liet ik de vanille weg. Wil prima.


Bedankt :) Ik ga ze snel een keer maken ze lijken me erg lekker  :Y

22

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Biekie schreef:
dindin schreef:

Ik heb (helaasch  O-) ) geen Kennie, kan ik dit ook mixen met een gewone mixer? Mijn mixer heeft ook nog andere haken, maar ik zou niet weten wat ik dan moet gebruiken..

Oh, en daarnaast vroeg ik me af hoe jullie de hoeveelheid afwegen. Zet je de kom op een weegschaal en haal je er dan mix uit ofzo?

Ik heb ook geen Kennie, alleen een oude handmixer. Ik gebruik dan die garde haken, niet de deeghaken(dus niet die gekrulde).

Afwegen doe ik met maatbekers en maatcups waar de maten opstaan. Ik heb geen elektronische weegschaal (wel een analoge) en met de maatbekers en maatcups gaat het altijd goed.

Dus aan de slag. :)  :Y

Dankjewel! Ben inderdaad meteen aan de slag gegaan en ze zijn erg lekker! Heb wel per ongeluk de volle laag suiker erin gedaan, was even de suggestie van minder suiker vergeten  :o

Maar toch erg lekker dus, ik ga ze nu gauw decoreren!

23

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

Conclusie: erg lekkere cc's, ik had er geen last van dat ze te zoet waren (gedecoreerd met wilton buttercream icing / botercreme met webshopmix), maar ik moet ze maar niet meer in de koelkast zetten denk ik.. (ik geloof dat ik dat probleem ook met het recept van nigella had trouwens..  :o )

Ze waren erg lekker kreeg ik van meerdere kanten te horen  :Y

24

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

ik heb ze ook vorige week gemaakt en nu zitten ze weer in de oven!Ze vallen dus erg in de smaak!

25

Re: Heerlijke luchtige cupcakes recept laura vitales

ik heb ze ook gemaakt en had ze meegenomen toen we op visite gingen....kreeg de vraag waar ik ze gekocht had, ze vonden ze erg lekker!

groetjes cicindy......een enthousiaste beginneling