1

Onderwerp: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Omdat mij gevraagd werd om het recept van deze taart, zal ik hem even plaatsen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FEDHOCXR.jpg

voor de schuimbodems:
6 eiwitten
300 gram suiker
50 gram maizena
200 gram fijngemalen hazelnoten

Teken op bakpapier 3 vierkanten van ongeveer 22 bij 22. Klop de eiwitten met de helft van de suiker zeer stijf. Doe er op het laatst de overige suiker en de maizena bij. Spatel er daarna de gemalen hazelnoten door. Spuit hier de vierkanten van het centrum uit mee vol en egaliseer. Bak ze in een oven van 125 graden C. in 1.5 tot 2 uur gaar. Draai de oven uit en laat ze met de deur open nadrogen.

Voor de vulling:
250 ml slagroom
3 scheppen suiker

2 kopjes espresso (vers gezet of van espressopoeder)
3 druppels hazelnootaroma
100 gram mix voor botercr

oeps! weer zo'n recept dat door de migratie verminkt is. Gelukkig staat ie ook nog op de site zelf:

http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … grestaart/

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

2

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Zoooooooooooooo lekker!!!!!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

die ziet er heerlijk uit!!! :P :P
en die gaan we natuurlijk zeker eens uitproberen.!!

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

ik ben het recept ook aan het uitproberen. maar zo gauw ik de hazelnoten erbij doe zakt de stijfgeslagen eiwitten weer in. Komt dit door het vet in de hazelnoten?
Ik heb wel eerst de noten geroosterd om wat vet kwijt te raken. iemand een idee?

groeten Sylvia

5

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Mogelijk is het roosteren de oorzaak, omdat het vet dan meer aan de oppervlakte komt? Of te veel roeren bij het toevoegen van de hazelnoten?

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

de gouden tip tegen inzakken van je eiwit is je hazelnoten te mengen met de maizena en 100 gram poedersuiker, (dan wel 100 gram suiker minder doen omdat je dit vervangt door de poedersuiker. dus 200 gram suiker en 100 gram poedersuiker) en dit mengsel door je messcherpstijve eiwit te spatelen.

lekker duurt het langst!

7

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Sorry dat ik een oud topic omhoog haal, maar ik had even een vraagje! Ik moet deze taart komend weekend voor iemand maken, maar ik heb geen mix voor botercr

8

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Ik zou de Swiss merengue maken :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

9

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

JAAAA!!!Deze ga ik ook eens uitproberen!!!Thanx!

Groetjes Tamara
*Bake my Day*

10

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Ik weet dat het al een tijdje geleden is dat in dit topic geschreven is, maar ik heb toch een vraag. Ik wil deze taart graag met kerst maken, maar tot nu toe heb ik nergens in de buurt hier hazelnootaroma kunnen vinden. Weten jullie een supermarkt of ander soort winkel waar ze dit verkopen?

Fijne feestdagen vast!

11

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Misschien in een surinaamse of chinese toko? Daar hebben ze verschillende aroma's.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

12

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Ik had hem bij de Sligro vandaan...Maar zonder kan het ook hoor! Deze taart is heerlijk, ik ga hem binnenkort weer maken :9

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

13

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Hoi, bedankt voor jullie reactie. Ik kreeg van Lara van Tartacadabra de tip om haar swiss merengue botercreme te gebruiken met espresso en in plaats van chocola gemalen hazelnoot te gebruiken (dat laatste in plaats van het aroma). Dat werkte prima. Ik was inmiddels bij de toko hier geweest en die had het helaas niet. De sligro heb ik geen pasje voor helaas. Maar in ieder geval fijn dat jullie me nog even verder op weg hielpen. De smaak is helemaal geworden waar ik naar zocht.
Fijne feestdagen verder!

14

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Ziet en klinkt heerlijk!! Ga het zeker een keer proberen. Bedankt voor het delen!

Groetjes Megny...^_^

15

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

De lagen staan nu voor het eerst tegelijk in de oven heteluchtfunctie, we zijn benieuwd

lekker duurt het langst!

16 Laatst bewerkt door Gioooow78 (16-12-2010 15:51)

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Hai,

ik ben al ruim 2 maanden bezig met het recept van een hazelnotenschuimtaart.

De schuimlaag..daar had ik nogal moeite mee, maar zo te lezen komt dit door de hazelnoten die ik er zo in deed.

Even een tip! : Botercreme met vanille smaak voor de tussenlaag:

250gr Roomboter(goedkope verpakking met 82%vet) 375gr poedersuiker, 2 eetlepels halvarine en 1,5 zakje vanillesuiker, 2 theelepels heet water.

Hoe?  Klop de boter met 100gr poedersuiker tot het creme wordt. Los de vanille suiker op(voor zover mogelijk) met de 2 theelepels water.
Meng deze door de boter. Daarna de rest van het poedersuiker.

Ej voila!  (zó jummie!!)


Ik ga nog een poging wagen de schuimlaag goed te krijgen

17

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

klinkt echt super jummie ga het ook eens proberen  :9

jippie ik ben in mijn nopjes

18

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Ow, nu we het toch over schuimtaarten hebben :P

Ik heb in een soortgelijk recept een aantal afwijkende hoeveelheden staan :-S

Voor 6 eiwitten in totaal 750gr suiker...
600gr dien je te koken met een beetje water tot deze stroperig is... die giet je als laatste bij de geklopte eiwitten waardoor de eiwitten als een soort negerzoenvulling worden. Iemand enig idee wat hier nou handig(of juist niet handig) aan is?!

19

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Ik wil 'm ook proberen met kerst.
Korte vraag.
Voor de schuimlaag, welke soort suiker gebruik ik, kristal of poeder?
Hoop dat iemand me kan helpen.

20

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Oeps, ik heb dit veel te laat in de gaten om jullie vragen te beantwoorden... Nou goed, eerst de vraag van val64: kan beiden, wat je in huis hebt. Is ie nog gelukt? Was ie lekker??? Dit is echt één van mijn favorieten :D

Nou de vraag van Gioooow78: Meringue (eiwitschuim) kun je op vele manieren maken. Degene die jij beschrijft wordt wel Italiaanse meringue genoemd, dus hete siroop toevoegen aan je geklopte eiwitten. Zwitserse meringue maak je door je suiker op te lossen in de eiwitten en ze daarna op te kloppen. Maar ook gewoon de koude eiwitten met de suiker kloppen kan. Alle manieren werken! Het voordeel van de warme methodes is, dat je geen risico loopt op suikerkorreltjes die tussen je tanden knarsen...

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

21 Laatst bewerkt door peet78 (22-04-2011 17:16)

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

ik wil deze gaan maken vor aankomend weekend (hoop dus dat ik nog optijd antwoord krijg :) )

maar ik vind koffie dus echt niet lekker. en hazelnoot aroma heb ik ook niet :(  zou ik er ook iets anders door kunnen doen of het resept iets aanpassen?

ben benieuwd

en kan ik die schuimlagen zaterdag al maken en bewaren tot zondag? vul hem dan zondag??

22

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Je zou het goed een chocolade smaak kunnen geven denk ik ipv mokka/koffie.
bijvoorbeeld nutella of hazelnootpasta door de botercreme doen.  :)

23

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

hmm heb toch nog een potje met almond flavor gevonden (had ik laatst dus blijkbaar gekocht... maar ben over de smaak nog niet uit. door mokka zit natuurlijk altijd koffie en opzich vidn ik dat redelijk te eten. hmm

en anders nog een taartje erbij dat kan natuurlijk ook

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

Lijkt me echt heerlijkkkk..Mmmm :Y

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

25

Re: Progrestaart (Hazelnootschuimtaart)

peet78 schreef:

ik wil deze gaan maken vor aankomend weekend (hoop dus dat ik nog optijd antwoord krijg :) )

maar ik vind koffie dus echt niet lekker. en hazelnoot aroma heb ik ook niet :(  zou ik er ook iets anders door kunnen doen of het resept iets aanpassen?

ben benieuwd

en kan ik die schuimlagen zaterdag al maken en bewaren tot zondag? vul hem dan zondag??

Sorry Peet, ik lees je vraag nu pas. maar natuurlijk kun je de smaak aanpassen als je niet van koffie houdt! Lekkere alternatieven vind ik zelf cacao, hazelnootpasta, kaneel of vanille. Het hazelnootaroma kun je zonder problemen weglaten. Hou je van amandelen, kun je de hazelnoot vervangen door amandelen en de hazelnootaroma door amandelaroma. Of de botercreme maken met amaretto.

De schuimlagen kun je zonder problemen een dag van te voren maken, ik doe dat zelfs wel eens een dag of vier daarvoor (dan wel droog bewaren, bij voorkeur in een koektrommel).

Toevallig heb ik deze gisteren ook gemaakt, ik had alleen geen tijd voor een mooie foto. Vandaar een heel slechte van het stukje dat nog over is:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WPBY7D7B.jpg Deze keer wilde ik er een echte paastaart van maken :) De bovenkant is gedecoreerd met groen gekleurde vanillecreme, gespoten met een grastip. Ik had er een marsepeinen schildje op gedaan met 'vrolijk pasen' er op en wat gezellige kuikentjes. Gehakte chocolade tegen de zijkant. Hij was/is echt verrukkelijk! :9

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!