1 Laatst bewerkt door *Kikker* (26-03-2011 23:07)

Onderwerp: Fondant 'plakken' op cupcake

Hoi Ladies,

Ben al flink aan het oefenen geslagen met cupcakes. Ik ben vooral aan de slag gegaan met botercréme.

Mijn dochtertje is binnenkort jarig en nu wil ik graag cupcakes maken met fondant (heb ik nog niet eerder gedaan) met als thema Woezel en Pip (ga ik puzzelen).

Nu is mijn vraag (lees: waslijst met vragen haha):

1. hoe lang moeten de cakejes uit de oven zijn geweest voordat  de fondant erop kan?

2. Hoe plak ik de fondant op elkaar (voor het puzzelen) en hoe plak ik t geheel op de cupcakes? Ik weet dat het met botercreme kan, maar vaak zie je dan dat de botercreme onder de fondant uitkomt en dat wil ik niet.

3. mag de fondant een nachtje 'in de open lucht' staan? Als ik botercreme doe, en ik maak de cupcakes inclusief toef erop bijvoorbeeld op een vrijdag, laat ik ze gewoon in de kamer staan tot de volgende dag en dan zijn zowel de cakejes als de botercreme nog lekker. Ik vraag me af of dat ook zo is bij fondant.

Hopelijk kunnen jullie mij wat tips/antwoorden geven!

Alvast bedankt! Groetjes!

2

Re: Fondant 'plakken' op cupcake

Vragen mag altijd hoor!

1. ik laat ze vaak toch wel even een uurtje afkoelen.
2. fondant op elkaar plakken kan je met water doen. Heel dun met een kwastje, echt een weinig hoef je maar te gebruiken hoor.
3. heb ik nooit uitgeprobeert, het droogt wel sneller uit natuurlijk. Je kan er een deksel over heen zetten of bakpapier er over leggen.

Veel succes ermee!!

3

Re: Fondant 'plakken' op cupcake

Ik leg er zelf altijd wat folie overheen als ze klaar zijn. En vastplakken met bc kan wel. dan smeer je het alleen in het midden en niet tot de rand. Het hoeft niet tot de randjes vastgeplakt te zitten.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: Fondant 'plakken' op cupcake

Je kunt ook plakken met abrikozenjam.

Groetjes, Elly

5

Re: Fondant 'plakken' op cupcake

2. Gewoon niet te veel botercreme gebruiken en netjes smeren op je cupcake dan moet het er niet onder vandaan komen. met andere producten zoals jam of chocopasta werkt dat uiteraard hetzelfde.

3. vooral fondant wordt erg snel hard en ook de toef kan hard worden als je het niet afdekt. ik dek mijn cupcakes altijd af om dat soort dingen te voorkomen.

Re: Fondant 'plakken' op cupcake

Wat ik ook makkelijk vind is fondant met een héél klein beetje water in de microgolfoven(microwave)tot een soort lijmpje...Dit kan je perfect gebruiken om je fondant op je cc'tjes teplakken en je decoratie er op te plakken,gewoon met een penseeltje,heb je echt niet veel van nodig,en plakt heel goed!

Grtjs,marie!

Groetjes,Marie.
Making a cake.....It's my personal therapy!!!