1

Onderwerp: Koekjes deeg - probleempjes..

Ik vind koekjes maken hartstikke leuk maar het deeg wilt niet helemaal goed lukken.. mischien kunnen jullie me helpen..

Ik gebruik t recept van Peggy Porschen.

Het eerste probleem is dat het heel kruimelig/brokkelig is met uitrollen.
Ik laat t deeg rusten zoals in t recept staat (in de koeling). Ik krijg het t wel uitgerold maar echt met veel moeite en ergernis.. Het valt helemaal uit elkaar.

En dan het 2e puntje.. nadat ze gebakken heb je soms luchtbellen of de koekjes, kan ik dit voorkomen of doe ik iets verkeerd mischien.. vind het zo jammer van t koekje als er een luchtbel opzit.

Ik volg precies t recept. Eerst de boter en suiker luchtig kloppen, dan t ei erbij daarna de bloem erbij.

Bedankt alvast voor t meedenken!

2

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

De koekjes van Peggy ken ik niet maar bij het meeste koekjesdeeg werkt het ongeveer zoL

Als koekjesdeeg te brokkelig is kun je het beste of een klein scheutje melk toevoegen of met natte handen wat vocht aan het deeg toevoegen.
Ook kan het zijn dat als het uit de koeling komt de boter een beetje hard geworden, je kunt dan kneden tot net weer een beetje warm wordt zodat de boter weer soepel wordt.
Dus eerst even een klein beetje kneden, kijken of het wat soepeler wordt en als dat niet lukt, heel klein beetje vocht erbij.
En bij het uitrollen niet te veel bloem op je werkblad want daar wordt het weer droog van. Het liefste uitrollen op bijvoorbeeld marmer of graniet, dat werkt het bestel.

Luchtbellen heb ik nog nooit gehad, kan ik je niet mee helpen

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

3

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

Het recept van PP is als volgt:
200 gr boter
200 gr suiker
1 ei
400 gram bloem
en evt 1 EL vanilleextract oid.

Bedankt iig voor de tips.. morgen eens proberen.. ik had zelf idd ook het idee dat t deeg te koud/hard is..

4

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

Als het als een keiharde bonk uit de koelkast komt, moet het toch weer even wat zachter worden, anders kun je het gewoon niet bewerken.
Het kan ook aan de grootte van je ei liggen. 1 ei kan verschillende maten hebben, dus je kunt eventueel ook een klein beetje meer ei toevoegen.
Voordat je het in de koelkast laat rusten moet het wel een soepel deegje zijn dus niet aan elkaar gekleefde brokken deeg.
Als het soepel de koelkast ingaat, moet je dus even weer wat warmer laten worden en als het brokkig de koelkast in gaat zit er te weinig vocht in.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

5

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

Dan zit er bij mij te weinig vocht in.. ga er straks weer mee stoeien..
Ze zijn overigens wel erg lekker.. alleen lastig om te verwerken!

6

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

Lekker is altijd goed. Ik zal ze zelf eens proberen te maken....

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

7

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

Ik heb hetzelfde probleem als jou Joyce...vooral die luchtbellen vind ik erg vervelend!
Ben er ook nog niet achter hoe dit te voorkomen..

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

8

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

Ik gebruik dit recept zo vaak. Het deeg is bij mij niet brokkelig/kruimelig. Is dat wel het geval dan zou ik een klein beetje boter toevoegen. Het moet een zacht soepel deegje worden.

Het uitrollen doe ik tussen twee vellen bakpapier. Dat gaat prima.

Wat betreft die luchtbellen: weet je zeker dat je geen zelfrijzende bloem gebruikt? Ikzelf gebruik gewoon tarwebloem en heb geen last van luchtbellen.

9

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

Houd jij precies het recept aan Sofia? want dat heb ik namelijk wel gedaan.. en ook tarwebloem gebruikt.. 

Jij laat t ook rusten in de koelkast , hoe lang?

10

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

Ja, ik houd me precies aan het recept. Ik gebruik tarwebloem van de lidl en het deeg laat ik 1 uurtje in de koelkast. Niet langer.

Hier had ik het recept voor het eerst gebruikt en dit recept gebruik ik nog steeds.   :Y

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=88332

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

Ik denk als je het kneedt in plaats van mixt, dat je een stuk minder luchtbellen krijgt....  :think:

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

12

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

Nog even bedanken voor de tips! Vanochtend koekjes gemaakt.. ietsjes meer boter en een ei meer gebruikt.. ging super...
Super deeg om te verwerken en geen harde brokken meer!

13

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

Wat ik ook nog wel eens doe is direct na het maken van het deeg (wat ik in de mixer doe) alvast uitrollen op een bakplaat en daarna de koelkast in om te rusten. Liever lui dan moe :-).
Verder verwissel ik ook nog wel eens 100 gram bloem met 100 gram zelfrijzend bakmeel. Dan krijg je koekjes die net niet uitlopen, maar wel een beetje hoger/groter worden. Ideaal!
Luchtbellen heb ik nog nooit gehad, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Succes!

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

eef1976 schreef:

Wat ik ook nog wel eens doe is direct na het maken van het deeg (wat ik in de mixer doe) alvast uitrollen op een bakplaat en daarna de koelkast in om te rusten. Liever lui dan moe :-).
Verder verwissel ik ook nog wel eens 100 gram bloem met 100 gram zelfrijzend bakmeel. Dan krijg je koekjes die net niet uitlopen, maar wel een beetje hoger/groter worden. Ideaal!
Luchtbellen heb ik nog nooit gehad, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Succes!


wauw wat een goeie tip! ZIt hier nu een ons te wegen terwij lk wacht tot mijn deeg weer soepeler word, vreselijk wat een gedoe... Volgende keer liggen er bij mij ook al voorgerolde matten in de koeling  :lol:  :Y  ;)

15

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

deeg maak je altijd met je deeghaak, niet kloppen, boter in blokjes en suiker erbij en mengen en dan vocht en dan alleen even de bloem erdoorheen draaien tot het opgenomen is...

niet luchtig kloppen of je moet spuitdeeg willen maken

16

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

zoek me ook nog steeds te pletter naar een oplossing voor de luchtbellen en ook hier géén zelfrijzende bloem hoor...  :s

Take a walk on the cake side of life

17 Laatst bewerkt door djehr (18-06-2012 21:54)

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

luchtbellen krijg je als het deeg te luchtig geklopt is. Als je het deeg maakt in de mixer moet je heel kort mixen tot de ingrediënten net gemixt zijn. ik vorm er als alles bij elkaar zit met de hand een bal van en leg die een minuut of 15 in de koelkast.

ik gebruik alijd het recept van Peggy Porschen en heb nog nooit luchtbellen gehad... :think:

18

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

djehr schreef:

luchtbellen krijg je als het deeg te luchtig geklopt is. Als je het deeg maakt in de mixer moet je heel kort mixen tot de ingrediënten net gemixt zijn. ik vorm er als alles bij elkaar zit met de hand een bal van en leg die een minuut of 15 in de koelkast.

ik gebruik alijd het recept van Peggy Porschen en heb nog nooit luchtbellen gehad... :think:

Doe het ook zo, dus weer verder zoeken...

Take a walk on the cake side of life

19

Re: Koekjes deeg - probleempjes..

Ik gebruik ook het recept van Peggy Porschen, en ik heb geen last van luchtbellen, maar wel eens van bobbels. Wat hiertegen helpt is na het bakken meteen even met de smoother over het koekje heen strijken! Wel voorzichtig, want het koekje is nog zacht!

Mijn deeg is ook hard als ik het uit de koelkast haal, dus ik laat het meestal eerst 15-20 minuten staan, dan kneed ik het, en dan is het goed. Ik rol het altijd uit op een laagje bloem tegen het plakken.