26

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Dit klinkt heerlijk! ik ga ze donderdag proberen te maken. ik heb het recept opgeslagen. bedankt! :thumb:

27

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ik heb ze gemaakt en ze zijn goed gelukt en ze smaken heerlijk. bedankt voor alle tips.

28

Re: Slagroomtruffels, recept 2

nu had ik een vraagje  :o

als ik nu bailey en champagne truffels wil maken moet ik dan iets minder slagroom doen en aanvullen met de drank ofzo.

dus bv 200 ml slagroom en 50 ml bailey of champagne?

alvast bedankt  :D

29

Re: Slagroomtruffels, recept 2

ik heb ze ook gemaakt gister maar had te weinig chocolade ...dus heb nog wat meer gesmolten ..namelijk een witte crispy chocolade ...erg lekker geworden
en ik heb omdat ik door mijn cacao heen ben  wat zelggemaakte borstplaat gaan malen tot korreltjes  de smaak mokka .....ik heb ze gemaakt met chocolade dip en zonder dip ....allemaal  erg lekkker ...
maar mijn keuken leek wel een slagveld zeg !!! :+

alles kan koffiekan ,thee kan ,melkkan !!

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ik heb ze vanmiddag gemaakt en inderdaad leek het evn mis te gaan. Maar na gewoon doormixen is het toch goedgekomen. Inmiddels heb ik ze door de cacao, cocos en nootjes gerolt en liggen ze in de koelkast, maar niet voor lang denk ik.
Dit schijnt het recept voor chocoladetruffel 2 te zijn. Wat is het recept van 1?

Groetjes van Monique      http://www.thefairycake.nl
Save the earth, it's the only planet with cake!

31

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ik heb vandaag "geprobeerd" de truffels te maken!
Iedereen is zo enthousiast dat ik dus geen idee heb wat ik allemaal fout heb gedaan  :o
Als eerste was het mengsel na het mixen zo dun (echt vloeibaar) en kon ik het dus niet spuiten met de spuitzak!
Ik heb het even in de koelkast gezet waardoor het iets steviger werd en toen leek het wel te gaan.
Vervolgens heb ik ze vanochtend al in de vriezer gezet maar het is nog steeds heel zacht?????
Ik snap er niets van  :s
Tips zijn van harte welkom!!! :Y

32

Re: Slagroomtruffels, recept 2

niemand????  :s

33

Re: Slagroomtruffels, recept 2

geen idee Mariss?
sorry....

leuk om te lezen dat er veel mee gevarieerd wordt. ik doe dat zelf ook
met smaakjes toevoegen, andere chocolade ,andere dipjes.
en nog steeds een groot succes als klein kadootje :D

groetjes José

34

Re: Slagroomtruffels, recept 2

kun je stap voor stap uitleggen wat je hebt gedaan Mariss?

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

35

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Kaasvrouwtje schreef:

kun je stap voor stap uitleggen wat je hebt gedaan Mariss?

Ik heb de boter romig geroerd en ondertussen op een zacht pitje de slagroom en suiker opgewarmd.
Toen alle suiker gesmolten was (al roerende) heb ik het pitje uitgezet.

Dit suiker mengsel heb ik toen met de mixer door de boter gemixt.

Dit was daarna gewoon zo dun als water! Er viel dus niets te spuiten dus heb ik het maar in de koelkast gezet.

Even later was het wel wat steviger geworden en heb ik het met een lepel op een snijplank gelegd. (prikkers erin gedaan)
Deze heb ik vervolgens de hele dag in de vriezer laten staan.

'S avonds was het nog steeds heel zacht ik kon het niet "optillen" met de prikker!

36

Re: Slagroomtruffels, recept 2

misschien heb je het slagroom/suikermengsel er in 1x bij gedaan?, dit kun je beter in kleine beetjes doen, ik mix altijd de boter door terwijl ik heel rustig het slagroom/suikermengsel erbij doe (zodat je kan zien of alles goed opgenomen wordt).

Verder klop ik in een aparte kom altijd nog 125ml slagroom stijf en mix dat er daarna ook weer doorheen (vooral omdat ik de vulling anders nog te boterig vindt...)

Als je het slagroom/suikermengsel er wel rustig aan hebt toegevoegd kun je misschien langer mixen.

Wat ook nog kan misschien is dat de boter te zacht is geweest, als je m in de magnetron hebt gezet ipv op kamertemperatuur laten komen?

en anders zou ik nog eens kijken of je wel de hoeveelheden hebt gebruikt die in het recept staan.

Ik ben benieuwd!

(oh ja hier nog een tip: als je de chocolade eromheen wil doen, doe dit dan niet in het pannetje, dan is het temperatuurverschil te groot en wordt je chocolade langzaam heel dik en onbruikbaar. Ik doe altijd de chocolade smelten (au bain marie) en dan steeds een beetje in een apart kommetje, vanuit dat kommetje giet ik met een lepel de chocolade over de binnenkant van de truffel. Overigens als iemand hier nog een makkelijkere manier voor heeft hoor ik dat graag!)

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

37

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Bedankt voor de tips, ik ga hier mee aan de slag!
Wanneer ik tijd heb probeer ik het nog eens en dan laat ik even weten of het gelukt is!!

Groetjes

38

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ik ben opnieuw aan de slag gegaan met de slagroom truffels en ook ben ik er inmiddels achter wat ik fout had gedaan!! Ik had het slagroom, suiker mengsel niet af laten koelen  :lol:
Nu was de vulling prima gelukt!!

Alleen het dippen in de choco vond ik een rot werkje hoor! De choco loopt er zo weer vanaf en wanneer ik het in de cacao rol word het een flinke rommel  :(
En inderdaad kaasvrouwtje het word al snel dik en onbruikbaar!

Is er dan niemand die hier een beter en handiger idee voor heeft?!

39

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ik heb nog geen truffels gemaakt maar bij cakeballetjes smelt ik altijd de chocolade au-bain-marie en dan giet ik de chocolade in een groot glas. Zo kun je het goed soppen!

40

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Als de choco eraf loopt dan is het temperatuurverschil tussen je choco en je vulling te groot. Je choco idd in een apart glas of bekertje doen en iets meer laten afkoelen (even flink doorroeren helpt meestal wel) voordat je de choco om de truffel heen doet.

Het heeft bij mij ook heel wat ge :mad:  :grr:  :x gekost voordat ik er een klein beetje handiger in werd...

succes!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

41

Re: Slagroomtruffels, recept 2

thnxx  :lol:  probeer ik het nog eens  :lol:

42

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ojee, dit klinkt echt té lekker!   :Y 
Dat afvallen stel ik nog maar even uit denk ik  :lol:

43

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Hallo,

Welke soort chocolade kan je het beste gebruiken :9, weet iemand waar je callets callebaut goedkoop kunt inslaan :)

MvG,

44

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ik weet niet wat het beste is om te gebruiken, maar zelf gebruik ik altijd Tony Chocolony... slaafvrij en voor een supermarktchocolode redelijk hoog in cacaobestanddelen (en lekker  :9 )

Suc6 en eet smakelijk  ;)

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

45

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Kaasvrouwtje schreef:

Ik weet niet wat het beste is om te gebruiken, maar zelf gebruik ik altijd Tony Chocolony... slaafvrij en voor een supermarktchocolode redelijk hoog in cacaobestanddelen (en lekker  :9 )

Suc6 en eet smakelijk  ;)

Gaat lukken, thankssss voor de tip :)

46

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ik wil ze ook graag maken want ze lijken me heerlijk!
Wou alleen ff vragen ivm het invriezen...
Lees namelijk dat sommige ze daar bewaren om ze later
op te eten maar kan dat wel als ze helemaal klaar zijn?
Inclusief jasje zeg maar, want ze zijn dan natuurlijk al een
keer ingevroren geweest voordat de chocolade eromheen ging??

Groetjes, Serena

47

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ik denk dat het wel kan, maar heb het zelf nooit geprobeerd (ze hebben bij mij geen kans om in de vriezer te raken  :o )

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

48

Re: Slagroomtruffels, recept 2

hahaha daarom MOETEN ze bij mij in de vriezer anders
weet ik al dat ik me misselijk ga eten aan die truffels  :lol:

Groetjes, Serena

49

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Verder niemand met ervaringen?

Groetjes, Serena

50

Re: Slagroomtruffels, recept 2

ja, dat kan idd, met jasje en al :D

groetjes José