1 Laatst bewerkt door kokkie (28-03-2011 12:07)

Onderwerp: [HOW TO] plooientaart

http://i56.tinypic.com/2wogncg.jpg


Je bekleedt dus eerst de taart met een dunne lap fondant, strijk glad af en snijd netjes af aan de onderkant, zoals 'normaal'.

(Ik lees nu (29/3) steeds vaker dat mensen dit achterwege laten, en zo te zien kun je hem dan evengoed mooi strak afwerken. Doe wat je het gemakkelijkst lijkt, dus! )

Bepaal het middelpunt van je taart en meet de afstand van het middelpunt naar de rand van de taart. Tel hierbij op de hoogte van je taart. Deze totaallengte wordt de lengte van de in de volgende stap te snijden rechthoeken. De breedte kun je zelf kiezen, wil je brede of smalle stroken? De taart op de foto had een diameter van 26cm, was 8 cm hoog en ik heb voor mijn taart dus rechthoeken van ongeveer 22x10 cm gesneden.

Rol daarna een volgende lap uit, en snijd hier een rechthoek uit.

http://i51.tinypic.com/54du8m.jpg

Snijd de rechthoek diagonaal door


http://i55.tinypic.com/zjgcg9.jpg

Vouw de fondant dubbel over de gehele schuine zijde, ongeveer 1 cm. Niet aandrukken; het mag niet te scherp worden.

http://i54.tinypic.com/205boe8.jpg

Om de driehoeken op je taart te plaatsen draai je ze om; de 'zoom' komt naar beneden te liggen, onzichtbaar dus. Leg de driehoeken 1 voor 1 op de taart; met de 'zoomkant' naar rechts. Begin met de scherpe punt in het midden te leggen en de brede kant naar buiten, over de rand naar beneden, naar je werkblad. Snijd de overtollige fondant netjes af. De volgende driehoek laat je een stukje overlappen, aan de linkse, rechte zijde van de driehoek die er al op ligt. Hier heb ik helaas geen foto's van, hoop dat het toch duidelijk is wat ik bedoel. Je werkt dus 'met de klok mee'.

De laatste driehoek sluit je netjes aan aan je eerst neergelegde driehoek, het overtollige fondant snijdt je voorzichtig af zodat je geen begin of einde meer ziet.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

2

Re: [HOW TO] plooientaart

SUPER!!!

Vond de taart al zo mooi, vroeg me af hoe je dat had gedaan!

Liefs Samantha

3

Re: [HOW TO] plooientaart

helemaal duidelijk :thumb: , dank je wel :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Re: [HOW TO] plooientaart

Vond de omschrijving bij de taart al duidelijk, maar zo is het nog beter natuurlijk  :thumb:

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een goed 2012!!

Re: [HOW TO] plooientaart

dank je wel voor deze superduidelijke uitleg.

Tracht dagelijks minstens één maal te glimlachen.

6 Laatst bewerkt door boonsnic (29-12-2010 09:08)

Re: [HOW TO] plooientaart

Wow bedankt voor deze how-to super

Lieve groetjes van Nicole

7

Re: [HOW TO] plooientaart

Super how-to!! Bedankt daarvoor.  :thumb:

Alleen vraag ik me af waarom je de taart eerst met een dun laagje fondant moet bekleden?  :think:

8

Re: [HOW TO] plooientaart

SUPER, bedankt

9

Re: [HOW TO] plooientaart

THNX, ik vind je taart GEWELDIG!!!!

N-Joy Cakes

10

Re: [HOW TO] plooientaart

TOP Wendy  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :Y  :Y  :Y

Vele en lieve groetjes Nicole

11

Re: [HOW TO] plooientaart

Duidelijke uitleg, prachtige uitvoering  :thumb:

Sofia schreef:

Super how-to!! Bedankt daarvoor.  :thumb:

Alleen vraag ik me af waarom je de taart eerst met een dun laagje fondant moet bekleden?  :think:

Ik heb het ook een keer gedaan, maar dan met gewone rechte reepjes (niet zo chique als deze), maar dat heb ik rechtstreeks op de met botercreme afgesmeerde taart gedaan (anders leek het me wel erg veel). Plakt daardoor ook makkelijk.  Volgens mij hoeft er niet eerst een laagje fondant op.

Groet, Jolanda

12

Re: [HOW TO] plooientaart

Ik heb hem ook alles eens gemaakt.. 1 keer op een dummie toen heb ik wel eerst een dunne laag fondant gedaan.. Tijd terug op een echte bruidstaart gedaan en dan direct op de botercreme... Werkt makkelijker als op fondant is mijn ervaring!

Maar goede how to!

13

Re: [HOW TO] plooientaart

:thumb: thanx  :)

Veel liefs Rafaëla

14

Re: [HOW TO] plooientaart

direct op fondant lijkt me ook prettiger alhoewel je wel zit met het einde dan, misschien dat je dan nog wat BC ziet zitten. een dunne onderlaag zie ik dus ook wel zitten.
Mooie How-to van deze techniek!

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

15

Re: [HOW TO] plooientaart

Bedankt voor de duidelijke uitleg, super taart!

Groetjes, Conny

16

Re: [HOW TO] plooientaart

Lot schreef:

direct op fondant lijkt me ook prettiger alhoewel je wel zit met het einde dan, misschien dat je dan nog wat BC ziet zitten.

Nee hoor, je kunt het laatste lapje gewoon onder de eerste leggen, dan loopt het geheel door en heb je geen begin/einde.

Groet, Jolanda

17

Re: [HOW TO] plooientaart

Ik vroeg me dus inderdaad af of ik dat onderlaagje dunne fondant kon weglaten. Hier thuis hebben we niks met dikke lagen fondant/marsepein.  :nooo   

Maar ik wil zó graag deze prachtige taart namaken voor mijn eigen verjaardag. Zo te lezen moet het lukken direct op de botercreme. Bedankt iedereen voor het meedenken.  ;)

18

Re: [HOW TO] plooientaart

wbpepe schreef:

Zelf denk ik dat je beter af bent als je er inderdaad een onderlaag op maakt. Gewoon heeeeeeeeel dun rollen.

Precies.
Iedereen is natuurlijk volkomen vrij om het te doen hoe hij/zij wil, ik heb zoals gevraagd een how-to gemaakt van MIJN taart, en dat was dus met onderlaag, omdat ik vind dat ik hem dan mooier, strakker af kan werken.
Vind je het beter zonder onderlaag: prima!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

19

Re: [HOW TO] plooientaart

Leuk! Deze gaat direct op mijn linkjessite :Y

Laat je het me even weten als je dat liever niet hebt, Wendy? Dan haal ik hem er weer af hoor!

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

20

Re: [HOW TO] plooientaart

Deze is geweldig!
Een prachtige taart met een goede, duidelijke uitleg.
Die ga ik zeker een keer proberen!

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

21

Re: [HOW TO] plooientaart

Jozien schreef:

Leuk! Deze gaat direct op mijn linkjessite :Y

Laat je het me even weten als je dat liever niet hebt, Wendy? Dan haal ik hem er weer af hoor!

Groetjes, Jozien.


Ik ben vereerd! Geen probleem dus, hahaha!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

22

Re: [HOW TO] plooientaart

hij is super, bedankt :thumb:

mijn taarten? zie: http://www.jouwtaart.nl/profile/DebbyvanVliet
groetjes debby

23

Re: [HOW TO] plooientaart

super duidelijk en ga em binnenkort proberen! kan het ook met marsepein??? of MMF?????

Groetjes Christa!

24

Re: [HOW TO] plooientaart

Wat een ontzettend gave taart!!!
En een hele duidelijke how-to.

Groetjes, Angela

25

Re: [HOW TO] plooientaart

Wauw, gaaf idee zeg :Y
Bedankt voor je uitleg!