1

Onderwerp: vraag over verse gist en droge gist

Ik moet voor een kerstbrood 50 gr.verse gist gebruiken.Die heb ik niet in huis wel droge gist hoeveel zou ik hiervan moeten gebruiken.Ik heb gezocht op het forum maar kon er niets over vinden.De droge gist die ik heb koop ik los dus kan ook niet terug grijpen op de verpakking of het daar eventueel bij zou staan. En aan verse gist is niet aan te komen komt zeker door de oliebollen.
Alvast heel hartelijk voor een reactie.

groetjes van Ann

2

Re: vraag over verse gist en droge gist

Ik lees hier http://www.broodbakken.info/Gist1.htm dat je er minder van nodig zou hebben maar er schijnt ook verschil te zijn tussen zakjes gedroogde gist en wat je los kan kopen?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

3 Laatst bewerkt door anotschka (23-12-2010 23:54)

Re: vraag over verse gist en droge gist

Ik neem altijd de helft van de verse gist
Normaal is het geloof ik 7 gram droge gist op 500  gram meel, als je van die zakjes gebruikt.
Maar als er bij het recept een fllinke hoeveelheid verse gist wordt gebruikt, gebruik ik ook wat meer droge gist. Maar ik gebruik ook gist uit een grote zak, met de kleine zakjes moet je volgens mij wat minder scheutig doseren want die zijn wat sterker, volgens mij. 
Overigens is het wel zo dat gist bij sommige broden wat lastig te vervangen is door droge. Mijn kaiserbroetchen vind ik alleen goed geslaagd met verse gist, met droge gist worden ze niet zo mooi.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

4

Re: vraag over verse gist en droge gist

Dank jullie voor de reactie.

groetjes van Ann