1

Onderwerp: Gingerbread koekjes deeg

Grandma's Gingerbread Recipe (van Wilton):

800 gram (5-5,5 cups/1250ml) Bloem
5,7 gram (1 tsp) Backing Soda
7,3 gram (1 tsp) Zout
4,4 gram (2 tsp) Gemberpoeder (mag wel wat meer zijn vind ik, 6,6 gram of 3 tsp)
6,4 gram (2 tsp) Kaneel
2,5 gram (1 tsp) Gemalen nootmuskaat
2,5 gram (1 tsp) Gemalen kruidnagel
225 gram (1 cup) Boter
150 gram (1 cup) Suiker (ik heb witte basterdsuiker genomen)
300 ml (1,25 cup) Mais siroop of Maple siroop of ongezwavelde melasse
2 geklutste eieren

Verwarm de oven voor op 190 graden. Meng bloem, soda, zout en specerijen door mekaar. Smelt de boter in een grote pan, laat het een beetje afkoelen. Doe er de suiker, siroop en ei doorheen en meng het goed. Doe 4 cups droge ingredienten erbij en mix het weer goed door mekaar. Doe het mengsel op een licht bebloemde oppervlakte. Kneed de laatste overgebleven droge ingredienten met de hand er door heen. Voeg een beetje bloem toe als het deeg te slap is. Rol het deeg uit tot ongeveer 7mm dikte. Steek de koekjes uit en bak het met de volgende tijden:
Klein en medium: 6-10 minuten
Grote: 10-15 minuten

Het deeg is goed ingepakt in folie ongeveer 1 week in de koelkast houdbaar. Het heeft ongeveer 3 uur nodig om het uit de koelkast te verwerken.
Met 1x dit recept kan je ongeveer 40 (normale maat) koekjes maken.

Dit recept zat bij de Cookie Tree Kit van Wilton, smaakt erg lekker en is na het bakken lang houdbaar. Ik had er 2 kerstbomen mee gemaakt van een redelijke grootte. Ik was verbaasd dat het 1 week staand buiten een koektrommel nog zo goed eetbaar was. Je kan de koekjes ook nog versieren met Royal Icing. De specerijen heb ik met een teaspoon afgemeten en vervolgens op mijn mini weegschaal (weegt tot op 0,1 gram nauwkeurig) afgemeten. Daarom heb ik de officiele tsp en cup maten er ook achter gezet.

Zie: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2125695512

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

2

Re: Gingerbread koekjes deeg

Dit koekjesrecept lijkt mij ideaal; na 1 week buiten de koektrommel nog goed eetbaar :D

E

3 Laatst bewerkt door G.I. Jane (09-01-2010 06:00)

Re: Gingerbread koekjes deeg

Bij de natuurvoedingswinkel, je kan naar mijn idee ook lichte bietensiroop nemen als ze de andere niet hebben. Ik heb vorige keer Maple Syrup uit een blik geprobeerd wat mijn man nog uit Canada mee had genomen. Nu had ik caramel pannenkoeken stroop gebruikt, gaat ook prima qua smaak alleen het is zo dik. Ik heb nu koekjes gemaakt voor onderweg naar de wintersport , ben benieuwd hoe lang ze in de trommel goed blijven. Waarschijnlijk zijn ze al op voordat ze oud zijn.

Ik had nu de helft gemaakt en moest er meer bloem bij doen dan 400 gr.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

4

Re: Gingerbread koekjes deeg

Ik heb voor mijn koekhuis gewoon schenkstroop gebruikt, ging prima :)

van de week hebben we nog wat restantjes gegeten, smaakte echt nog steeds lekker! (heb hem de week voor kerst gemaakt) Ik heb overigens wel een iets ander recept gebruikt (van cookie house heaven). Maar melasse is stroop.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Re: Gingerbread koekjes deeg

ik ben natuurlijk veel te laat met deze reactie maar probeer het toch maar even.
Ik heb geprobeerd deze koekjes te maken en ze zagen er prachtig uit maar waren niet te eten. Ik heb melasse gebruikt en dat is zout kwam ik achter. :s
Wat heb jij gebruikt, maplesiroop, goldensiroop of maissiroop????
of gewoon stroop

6 Laatst bewerkt door G.I. Jane (19-11-2010 13:21)

Re: Gingerbread koekjes deeg

Melasse is echt heel vies vind ik, maar ik heb ouderwetse pannenkoekenstroop gebruikt. En ik heb het ook wel eens gemaakt met Maple Syrup, beide zijn lekker maar ik proef niet veel verschil.

En de koekjes zijn langer houdbaar dan de gewone koekjes had ik het idee. De trommel meegenomen naar de wintersport en die was binnen 1 week op zodat we op de terugweg geen koek meer mee hadden. En langer dan 1 week buiten de koektrommel hebben ze ook overleefd met icing erop.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

7

Re: Gingerbread koekjes deeg

G.I. Jane schreef:

Melasse is echt heel vies vind ik, maar ik heb ouderwetse pannenkoekenstroop gebruikt. En ik heb het ook wel eens gemaakt met Maple Syrup, beide zijn lekker maar ik proef niet veel verschil.

En de koekjes zijn langer houdbaar dan de gewone koekjes had ik het idee. De trommel meegenomen naar de wintersport en die was binnen 1 week op zodat we op de terugweg geen koek meer mee hadden. En langer dan 1 week buiten de koektrommel hebben ze ook overleefd met icing erop.


Ik ga het ook eens proberen met  gewone stroop of maplesiroop want inderdaad melasse is ook niet mijn ding

8

Re: Gingerbread koekjes deeg

Jozien schreef:

Ik heb voor mijn koekhuis gewoon schenkstroop gebruikt, ging prima :)

van de week hebben we nog wat restantjes gegeten, smaakte echt nog steeds lekker! (heb hem de week voor kerst gemaakt) ...

Haha, dit wilde ik erover gaan zeggen, maar dat had ik vorig jaar al gedaan zag ik :D

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

9 Laatst bewerkt door G.I. Jane (20-11-2010 12:33)

Re: Gingerbread koekjes deeg

Als je dat nu leest lijkt het net of de koekjes bijna een jaar houdbaar zijn :D

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

10

Re: Gingerbread koekjes deeg

:lol:

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

11

Re: Gingerbread koekjes deeg

Ojee, het sneeuwt en ik heb reuze zin om samen met mijn zoontje te gaan bakken. (en geen zin om naar buiten te gaan ;)  :o  )

Maar nu het probleem...ik heb geen gemberpoeder en gemalen kruidnagel in huis. Zou ik dat kunnen vervangen door koekkruiden?

En het baking soda voor bakpoeder?

12 Laatst bewerkt door G.I. Jane (17-12-2010 13:33)

Re: Gingerbread koekjes deeg

Je kan de koekkruiden vervangen voor de gemberpoeder/kruidnagel/kaneel/nootmuskaat. Helaas kan je de backing soda (dubbelkoolzure soda) niet vervangen voor bakpoeder.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

Re: Gingerbread koekjes deeg

G.I. Jane schreef:

Je kan de koekkruiden vervangen voor de gemberpoeder/kruidnagel/kaneel/nootmuskaat. Helaas kan je de backing soda (dubbelkoolzure soda) niet vervangen voor bakpoeder.

kan je alles door de koekkruiden vervangen; dus 6 tsp koekkruiden ipv al die andere dingen?

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

14

Re: Gingerbread koekjes deeg

Eigenwijs als ik ben....
gemaakt met bakpoeder...en ik weet niet wat er had moeten gebeuren met de backing soda, maar mooie, lekkere koekjes zijn er uit de oven gekomen.

Jammie. Ben wel benieuwd naar het effect met bacjing soda.

15

Re: Gingerbread koekjes deeg

Slagroomtoefje: ja, je kan al die kruiden ook vervangen voor 6 theelepels koekkruiden. Ik vind het zelf wel lekkerder om er meer gember aan toe te voegen, want het is tenslotte gingerbread, maar smaken verschillen. Ik had laatst om speculaas te bakken een oude pot koekkruiden gebruikt en later een nieuwe pot open gemaakt, maar wat een verschil was dat!

Momfert: gelukkig is het wel gelukt! maar heb je er meer bakpoeder aan toegevoegd? Want in bakpoeder zit geloof ik maar 40% backing soda. Ik ga ze volgende week ook bakken voor kerst en dan zo'n koekjeskerstboom of een koekhuisje ervan maken. Ik ben er nog niet over uit wat het gaat worden.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

16

Re: Gingerbread koekjes deeg

Lijkt me lekker!
Alleen snap ik niet dat je 800 gram bloem nodig hebt en er dan maar 40 normale koekjes uit komen. Ik zou zeker minimaal op het dubbele rekenen. Of rollen jullie echt zo dik uit (7 mm)?

17

Re: Gingerbread koekjes deeg

Ik kon er 2 grote Wilton kerstbomen van maken.

Zie: http://94.100.120.2/836350001-836400000/836377501-836377600/836377515_6_eJp0.jpeg

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

18

Re: Gingerbread koekjes deeg

Aha, mooi!
Maar die onderste koeken zijn wel mega groot!
Wel een leuk idee...

19

Re: Gingerbread koekjes deeg

@Biggeltaart: het is deze uitstekerset

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=2418

En dan had ik nog niet eens de allergrootste stervorm gebruikt  ;)

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

20

Re: Gingerbread koekjes deeg

G.I. Jane schreef:

Momfert: gelukkig is het wel gelukt! maar heb je er meer bakpoeder aan toegevoegd? Want in bakpoeder zit geloof ik maar 40% backing soda. Ik ga ze volgende week ook bakken voor kerst en dan zo'n koekjeskerstboom of een koekhuisje ervan maken. Ik ben er nog niet over uit wat het gaat worden.

Idd, op het zakje van het bakpoeder stond dat 1 zakje voor 500gr bloem was. Ik had de helft van het recept gemaakt. En dus de inhoud vh zakje omgerekend naar 400gr bloem.

Kan ik ze buiten de trommel ook goed houden? Aangezien ik nu 37 mini-lolly-gingerbreadmannetjes heb :o

21

Re: Gingerbread koekjes deeg

Ja dat gaat goed, de kerstboom heeft 1 week "buiten" gestaan en daarna was het evengoed nog te eten.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

22

Re: Gingerbread koekjes deeg

Hee, ga eens slapen!
Maar ik weet nu al wel wat ik mensen kado ga doen voor de feestdagen!

23 Laatst bewerkt door Biggeltaart (18-12-2010 03:06)

Re: Gingerbread koekjes deeg

Hee, ga eens slapen!
Maar ik weet nu al wel wat ik mensen kado ga doen voor de feestdagen!

Huh?
Een keer was echt genoeg!

24

Re: Gingerbread koekjes deeg

:( ik heb geen backing soda
alleen bakpoeder en droge gist

wat doet het verschil tussen de backing soda en het bakpoeder?

Groetjes,
Vivke

25

Re: Gingerbread koekjes deeg

Bakpoeder = backing soda + zuur + maïszetmeel (maizena)

Omdat ik daar ook vragen bij had wat nou het verschil was heb ik een blogje geschreven op mijn Hyves:

http://suzanne-mail.hyves.nl/blog/21073 … eder/1fok/

Als je het wil vervangen voor bakpoeder zou ik denk ik 2x die hoeveelheid van de backing soda nemen.
Want bakpoeder bevat ongeveer 40% backing soda (dubbelkoolzure soda).

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.