1

Onderwerp: Help soezen

Vroeger maakte ik  regelmatig soezen (eclairs) maar nu willen ze gewoon niet meer lukken.
Dit recept gebruik ik maar ze lukken niet meer...
100 gr witte bloem
2 dl water
snuifje zout
75 gr boter
2à3 eieren
1 lepel suiker
Bakken op 225 graden
Heeft iemand een beter recept!!!

Vele en lieve groetjes Nicole

Re: Help soezen

Ik ga voor je zoeken.

Groetjes Karine

Re: Help soezen

Soezen, 10 grote, 20-25 kleine

1 dl water
1 theelepel zout
50 gr boter of margarine
60 gr bloem
2 middelgrote eieren

-Water met zout en boter aan de kook brengen.
-in één keer de bloem erbij, tegelijk goed roeren en net zolang roeren tot je een stevige deegbal hebt.
-haal de pan van het vuur, en laat het deeg iets afkoelen
-klop de eieren los en voeg telkens kleine hoeveelheden ei, onder goed roeren toe. Net zolang roeren tot alle ei opgenomen is, dan pas weer nieuw.
-Roer het deeg net zolang tot het in stukken van de lepel valt.
-leg met twee lepels gladde bergjes op je bakplaat, op enige afstand van elkaar (een volle theelepel moet het wel doen voor een soesje, volgende keer gebruik ik denk ik de slagroomspuit) Ik had nu 20 soesje, maar wel grotere dan je ze in de winkel koopt.


Schuif de bakplaat middenin een voorverwarmde oven temp 220 graden (hetelucht 200). laat de soesje zo 10 minuten rijzen. Na die 10 min NIET openmaken, anders is je project totaal kansloos. Dus na die 10 minuten de temperatuur van de oven temperen naar 200 graden (hetelucht 180).
laat ze nu in 10 minuten gaar en lichtbruin worden. Als ze na die 10 minuten licht aanvoelen zijn ze klaar.

Zet de ovendeur iets open en laat de soesjes in de oven afkoelen.


Bij soesjes is het dus wel belangrijk dat je het recept goed opvolgt en dus NOOOOOIT de ovendeur openmaakt tijdens het bakken.

Groetjes Karine

4

Re: Help soezen

Ik gebruik altijd dit recept. Het is noors en heel gemakkelijk:

3 dl water
100 gr margarine of boter
120 gr bloem
3 eieren

Eerst water en margarine opkoken, dan de bloem al kloppend erbij doen door roeren tot het mengsel van de bodem los komt, het mag niet koken. Iets laten afkoelen, 1 voor 1 de eieren toevoegen en iedere keer goed doorkloppen. Wordt het mengsel te stevig, dan kun je eventueel wat water erbij doen.

Succes ermee!

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

5

Re: Help soezen

Bedankt Karine en Heidi  :thumb: ....ga deze recepten dan eens proberen...moet ik de bloem zeven???  ;)

Vele en lieve groetjes Nicole

6

Re: Help soezen

Ik heb gister toevallig 65 soezen gemaakt voor mijn man zn verjaardag dat ie die vandaag op zn werk kon neerzetten. Ik had het volgende recept, dit is goed voor ongeveer 30 soezen;

150ml water
75 gr boter
snufje zout

Dit opwarmen in een pan tot de boter gesmolten is

90 gram bloem, zeven en in 1keer erdoor doen

Pan van het vuur halen en roeren tot je een bolvorm krijgt
Dan 3 eieren die je er 1 voor 1 in doet en wacht met de volgende ei erdoorheen doen tot de ene is opgenomen

Dan een 15min laten rusten en dan in een spuitzak doen, in de oven op 180 graden (hetelucht) voor 15-18min en dan heb je super mooie soezen! Hier gister perfect gelukt  :D

Trotse mama van Iris en Milan, en wonder nr 3 onderweg <3

7

Re: Help soezen

MamaAlisha schreef:

Ik heb gister toevallig 65 soezen gemaakt voor mijn man zn verjaardag dat ie die vandaag op zn werk kon neerzetten. Ik had het volgende recept, dit is goed voor ongeveer 30 soezen;

150ml water
75 gr boter
snufje zout

Dit opwarmen in een pan tot de boter gesmolten is

90 gram bloem, zeven en in 1keer erdoor doen

Pan van het vuur halen en roeren tot je een bolvorm krijgt
Dan 3 eieren die je er 1 voor 1 in doet en wacht met de volgende ei erdoorheen doen tot de ene is opgenomen

Dan een 15min laten rusten en dan in een spuitzak doen, in de oven op 180 graden (hetelucht) voor 15-18min en dan heb je super mooie soezen! Hier gister perfect gelukt  :D

zo maak ik ze ook altijd. Zijn nog nooit mislukt. :)

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

8

Re: Help soezen

Ik gebruik het recept uit het basisboek van blue band.

1,5 dl water
75 gr boter
75 gr bloem
3 eieren.
snufje zout.

Breng het water met een snufje zout en de boter aan de kook.
Voeg er in 1 keer 75 gram bloem bij en blijf roeren tot het deeg als een bal van de bodem loslaat.
Neem de pan van het vuur en roer er 3 eieren 1 voor 1 door tot elk ei steeds volledig in het deeg is opgenomen. Blijf roeren tot het deeg blazen gaat trekken en glanzend is.
Maak met twee lepels kleine bergjes van het deeg op een licht ingevet bakblik, of spuit er langwerpige eclairs van.
Bak ze in ca. 20 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden.
lichtbruin. Tijdens het bakken de oven vooral niet openen. Knip soezen of eclairs na afkoeling open en vul ze met een zoete of hartige vulling.
Deze hoeveelheden zijn voldoende voor ca. 12 grote of 25 kleine soezen.

Tis al wel weer een hele poos geleden dat ik ze gemaakt heb, maar zijn me nog nooit mislukt.

Succes,

9

Re: Help soezen

Soms moet het laatste ei er niet helemaal bij, het deeg moet niet te dun worden.
Het beslag moet niet helemaal uitvloeien op de bakplaat.
Willy

10

Re: Help soezen

sil schreef:
MamaAlisha schreef:

Ik heb gister toevallig 65 soezen gemaakt voor mijn man zn verjaardag dat ie die vandaag op zn werk kon neerzetten. Ik had het volgende recept, dit is goed voor ongeveer 30 soezen;

150ml water
75 gr boter
snufje zout

Dit opwarmen in een pan tot de boter gesmolten is

90 gram bloem, zeven en in 1keer erdoor doen

Pan van het vuur halen en roeren tot je een bolvorm krijgt
Dan 3 eieren die je er 1 voor 1 in doet en wacht met de volgende ei erdoorheen doen tot de ene is opgenomen

Dan een 15min laten rusten en dan in een spuitzak doen, in de oven op 180 graden (hetelucht) voor 15-18min en dan heb je super mooie soezen! Hier gister perfect gelukt  :D

zo maak ik ze ook altijd. Zijn nog nooit mislukt. :)


Idd, nog nooit problemen gehad. En de bak met 65 soezen was toch echt leeg toen die uit zn werk kwam  :9

Trotse mama van Iris en Milan, en wonder nr 3 onderweg <3

11

Re: Help soezen

Hallo,

Dit is het recept dat ik met mijn leerlingen maak. Het mislukt nooit  ;)
2 dl water
80 g boter
160 g bloem
1 snuifje zout
1 koffielepel suiker
2 mespuntjes bakpoeder
4 eieren (of 3 als het grote eieren zijn)

werkwijze :
1. water met boter, zout en suiker laten koken. Dit tot de boter gesmolten is en best nog een klein beetje langer.
2. Bloem en bakpoeder toevoegen - goed roeren tot er een bol gevormd wordt en nog eventjes op een warme plaat zetten zodat de bloem kan binden (zeker blijven roeren).
3. Als het mengsel een beetje afgekoeld is: de eieren 1/1 toevoegen en ondermengen.
4. Bakplaat beboteren en bebloemen (dan schuiven de soezen niet bij het spuiten).
5. Soezen spuiten en daarna bakken.

12

Re: Help soezen

Ik ga alle recepten uitproberen! Ben benieuwd welke me het beste bevalt.

13

Re: Help soezen

Pucca schreef:

Ik ga alle recepten uitproberen! Ben benieuwd welke me het beste bevalt.

Je zou ook even kunnen kijken op de site van 24 kitchen en dan Rudolfs Bakery! Daar staan ook recepten op en errug lekker!!!

Groetjes

14

Re: Help soezen

Bedankt voor de tip Vanessa81, in heb meteen een kijkje genomen. Nog meer mogelijkheden :Y

15 Laatst bewerkt door etmc (14-05-2012 21:22)

Re: Help soezen

Soezen moet je juist niet laten rusten maar zsm bakken. en je kan halverwege de oveneven open doen om de stoom eruit te laten dan gaat er niks mis hoor. Op school bakken we ze meestal de eerste helft met de schuif dicht en daarna met de schuif open..

16

Re: Help soezen

Goed dat je het zegt want ik wilde dat juist uitproberen. Ik heb het recept met melk geprobeerd maar die krijg ik niet goed gevuld omdat die soezen te zacht zijn. Ik ben een newbie dus Rudolph kan me alles wijs maken  :o

17

Re: Help soezen

kan je die soezen ook dag van tevoren vullen? :(

18

Re: Help soezen

claudia1975 schreef:

kan je die soezen ook dag van tevoren vullen? :(

Ja hoor ze zijn de dag nadien nog steeds lekker  :Y

Vele en lieve groetjes Nicole

19

Re: Help soezen

Ik denk dat met het rusten bedoelt word...even wachten totdat het niet meer zo heet is, maar eigenlijk heb je dat al gedaan toen je de pan van het vuur haalde om de eieren 1 voor 1 toe te voegen.


Ik gebruik nooit bakpoeder of zelfrijzend bakmeel in mijn gebruikt recept
Is met glutenvrij meel en gewoon meel te maken

Deeg
1/4 liter water
100 gram boter Wajang margarine
½ theelepel zout
250 gram bloem Glutafin Universal Mehl (gebruik gv meel en geen zelfrijzend bakmeel)
7 eieren klasse M-L

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

Re: Help soezen

Hallo allemaal, mijn smoesjes lukken goed , zijn stevig en krokant maar na het afkoelen en bewaren (paar uurtjes) worden ze slappig. Wat kan ik er nog aan doen?

Re: Help soezen

Hallo allemaal, mijn smoesjes lukken goed , zijn stevig en krokant maar na het afkoelen en bewaren (paar uurtjes) worden ze slappig. Wat kan ik er nog aan doen?

22

Re: Help soezen

Een paar minuten langer bakken.
Maar uiteindelijk worden ze altijd zacht.

Als je zondigt zondig dan lekker