1

Onderwerp: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

Ik heb erover gedacht of ik dit zou plaatsen of niet. Ik geef zelf workshops en je moet natuurlijk niet zomaar alles prijs geven. Maar voor de mensen die al eens een workshop hebben gevolgd en denken: 'hoe zat het ook alweer... '
Zet ik hier dus toch maar een heel verhaal neer met tips en trucs voor je taart. Aanvullingen zijn natuurlijk welkom, ik heb alleen niet zoveel zin in een discussie over hoe het ook anders kan, dus zet je toevoegingen of aanvullingen/verbeterpunten er lekker bij. Misschien is het een handige lijst. Als het niet goed valt zal ik vragen om dit topic te verwijderen.
Het is dus bedoelt als hulp, dit is niet de manier hoe het persé moet. 

Tips en Trucs bij het maken van taart!Biscuit:
*koop een goede mix, of gebruik het recept van de taartensite.
*leg de eieren even vijf minuten in warm, niet kokend water
*mix lang (zie verpakking) totdat er goede pieken ontstaan in het beslag, vaak minimaal 8 minuten
*je kunt hogere biscuits bakken door je bakblik te verhogen met bakpapier, plak hiervoor stroken bakpapier aan de binnenkant van de vorm (plak vast met bijv. boter of niet het vast)
*bak in stappen, bijv 10 min. op 135 gr, 10 min op 150 gr en 10 min op 160 gr. Zo gaart je biscuit beter.
*je biscuit is gaar als deze lijkt 'in te zakken' en iets loslaat aan de randen
*leg het biscuit in de vorm direct even op zijn kop nadat het uit de oven komt op een stukje bakpapier. De bolvorming (lucht) druk je dan even plat. Je kunt het biscuit daarna gelijk weer terugdraaien, maar ook zo even laten afkoelen.

Snijden van een taart:
*gebruik een taartzaag of een broodmes, bij de taartzaag kun je eerst even markeren met de zaag waar je wilt snijden. Snij het dan even in met een mesje zodat de zaag een goed begin heeft.
*bij het gebruik van het broodmes houdt je je hand waarmee je niet snijdt, zachtjes bovenop het biscuit. Hiermee draai je de taart, terwijl je met je andere hand rustig snijdt. Steek het mes niet te diep in het biscuit, je voorkomt dat je de taart zo doorsteekt en schade krijgt aan de andere kant.
*nadat je de taart in meerdere lagen hebt doorgesneden, steek je een cocktail prikker in elke laag van de taart, boven elkaar. Zo weet je hoe je de taart straks weer moet stapelen.

Vullen van de taart:
*Begin met de onderste laag van het biscuit, door de bovenste lagen tegelijkertijd voorzichtig op te pakken en naast je neer te leggen
*Het beste is om de zwaarste vulling onder te doen, het kan doorzakken voorkomen
*Zorg ervoor dat je vulling ook netjes recht is en blijf een halve cm uit de kant met vullen
*Maak bij natte vullingen eerst een dijkje met botercreme (1:1)
*Leg na het vullen alle lagen weer netjes op elkaar met alle stokjes boven elkaar.
*Verwijder de stokjes na het vullen en corrigeer de lagen daar waar nodig door rustig wat te schikken waar dat nog kan.
*Voor lekkere vullingcombinaties verwijs ik je naar de taartensite

Afsmeren van de taart:
*Gebruik voor het afsmeren altijd Botercreme 1:1 Dit is 1 deel poedersuiker op 1 deel (room)boter
*Zorg ervoor dat de Botercreme heel goed zacht is door erg lang te mixen (min. 10 minuten)
*Gebruik een paletmes of de achterkant van een deegschraper
*Vul eerst de ‘kieren’ aan de zijkant van de taart
*Strijk de zijkanten glad en smeer de bovenkant af.
*Daar waar de botercreme aan bovenkant iets uitsteekt strijk je hem aan de zijkant weer glad
* zet na het afsmeren de taart even in de koelkast (bij weinig tijd even in de vriezer)
*na het koelen kun je evt. de taart gladder maken met een warm paletmes (niet nat!) en een tweede laag botercreme aanbrengen, herhaal dan de twee stappen hierboven.
Bekleden van de taart
*zorg voor een strakke, net afgesmeerde taart, herhaal dit eventueel voor een mooi resultaat
*Warm je marspein evt. iets op in de magnetron (15 sec voor 400 gr) Zo werkt het wat soepeler
*Kleur marsepein (of fondant of marsefondof whatever) naar smaak (100 gram per ei in het biscuit, dus heb je vier eieren gebruikt, neem dan minimaal 4 ons)
*Zorg ervoor dat de kleur helemaal gemengd is
*Strooi een klein hoopje poedersuiker op je werkblad en leg je bal marsepein er voorzichtig op
*druk de bal iets plat en begin met rollen
*Blijf de marsepein om zijn as draaien (niet ondersteboven) tijdens het rollen
*Rol voornamelijk vanuit het midden naar de buitenkant, dit geeft het mooiste effect
*Probeer bij een ronde taart ook een ronde lap marsepein te krijgen
*Leg je lap marsepein voorzichtig over de taart
*Schik de plooien iets, maar ga niet trekken.
*Met je ene hand onder de marsepein (handpalm naar boven en duim er bovenop) zorg je ervoor dat je de plooien uit de marsepein haalt terwijl je met je andere hand voorzichtig de marsepein naar beneden toe glad strijkt.Werk rondom.
*Hoofdregel: NIET TREKKEN!
*Werk je taart naar beneden af. Gebruik een smoother of edger voor het strak afwerken.
*Snij de overige marsepein bij de onderrand weg en smoother evt. nogmaals.

Tips voor decoreren:
*Gebruik niet te veel verschillende kleuren, dit geeft een heel druk effect. Kies een paar mooie kleuren en laat het daarbij
*Strijk altijd datgene wat je op de taart wilt plakken in met water en niet de taart zelf
*Werk de taart af met een mooie rand
*Werk netjes en zorg ervoor dat er geen rafeltjes aan versieringen zitten
*Houdt rekening met de vulling van de taart en laat hem niet te lang buiten de koelkast staan.

Invriezen en Ontdooien:
*Vries je taart in een ruime zak zo luchtdicht mogelijk in, dit kan ook in een taartdoos
*Zorg dat de taart vrij in de vriezer staat zodat er geen schade aan ontstaat
*Indien je de taart wilt serveren, haal je deze met zak/doos en al uit de vriezer en zet je deze in de koelkast, dus MET zak of doos
*2 uur voordat je de taart gaat aansnijden haal je de deksel van de doos of de zak van de taart af, zodat deze aan de lucht kan drogen. Dit is voor het opdrogen van condens. Als het erg warm is doe je dit max. een half uur van te voren.


NOGMAALS: Ik geef dit mee als tips aan mijn cursisten, het leek me makkelijk om dit hier neer te zetten, er zitten tenslotte geen staatsgeheimen bij ;)  Dit is mijn manier, er zijn veel goede manieren natuurlijk.

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

dank je wel! fijn om alles eens op een rijtje te hebben staan...

liefs marieke

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

Super tips, bedankt :thumb:

4

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

:thumb:  :thumb:

5

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

WOW wat een werk. Goed zeg. Bedankt.

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

super!! :thumb:

Groetjes, Rianne
taartvanrianne.tk

7

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

en nu ophouden te verontschuldigen hoor; we snappen 'm! ;)  :)

Geweldig om dat allemaal 'prijs' te geven. Misschien zijn het veel open deuren, maar er is vast iemand die er een keer heeeeel blij mee is. :Y  O-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

ikke ben er erg blij me!! :)
dank je

9

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

Bedankt voor de handige tips! Super!

Miruna's Cakes te Helmond

10

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

Tips zijn altijd welkom!   ;-)

Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

11

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

super! valt me mee wat ik allemaal al in mijn hoofd heb zitten...

12

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

Hartstikke bedankt voor de tips!! erg blij mee. :thumb:

13

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

Carien schreef:

en nu ophouden te verontschuldigen hoor; we snappen 'm! ;)  :)

Geweldig om dat allemaal 'prijs' te geven. Misschien zijn het veel open deuren, maar er is vast iemand die er een keer heeeeel blij mee is. :Y  O-)

Ja het zijn vast wel 'open deuren' en voor de 'ervaren' taartenbakster is dit natuurlijk piece of cake, maar ik merk tijdens de workshops dat dit de vragen zijn die naar boven komen.
Ik verontschuldig me niet hoor, haha, ik wist alleen niet of dit op prijs gesteld wordt.

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

14

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

echt een groot compliment! erg duidelijk!

Groetjes, Dorothea.

15

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

Fijne tips!  :thumb:

Niet de ervaring zelf, maar het plezier eraan telt :)
http://www.mijntjestaart.mijnalbum.nl

16

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

haha, goed gedaan lot!

zelf vind ik het ook erg fijn werken om maizena te gebruiken samen met poedersuiker voor het uitrollen.

Enthousiaste groet, Maxime

17

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

heel fijn. Dank je wel. Nu heb ik ook meteen op mijn vraag over het ontdooien. Dus het kan gewoon in de doos in de vriezer en in de doos eruit en in de koelkast

Dank
Yvonne

18

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

Super! Wat fijn dat je dit wilt delen! :thumb:

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

19 Laatst bewerkt door Jultie (07-12-2010 15:22)

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

Wat super dit overzicht!

Ik heb een aantal dingen met een  :o gelezen. Om dan vervolgens te denken, mjah wel zo logisch inderdaad... (bijv. het insmeren met water van wat je wil plakken en niet je taart  :cool: )

~ Never waste a good crisis... ~

20

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

makkelijke tips
bedankt

groetjes Jolanda

Met vriendelijke groet
Jolanda

21

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

helemaal super!
Ik ben een beginner en heb ze opgeslagen en uitgeprint  :Y

~when you share a cake, you share love~

22

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

Nienes schreef:

helemaal super!
Ik ben een beginner en heb ze opgeslagen en uitgeprint  :Y

Ik ben blij dat sommigen van jullie er iets aan hebben.
Vragen zijn ook welkom hoor.

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

23

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

Heel erg bedankt!
Ik ben ook een beginner dus heel fijn om allemaal op een rijtje te hebben. Super!

24

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

super en bedankt.

25

Re: [TIPS] makkelijke tips voor bakken, vullen en bekleden

Onwijs bedankt voor de tips! Ben er heel erg blij mee!

-------------------------
Groetjes Chantal