1

Onderwerp: Strik maken - Fondant of Marsepein + TIPS nodig!

Hallo!

Voor a.s. vrijdag moet ik een strik maken. Nou heb ik al e.e.a. gelezen hier op het forum alleen de grote vraag blijft:

Ik heb van funcakes;
* Rolfondant
* Marsepein

Wat kan ik het beste gebruiken voor het maken van de strik?

Ik had al gelezen dat je onveer 1 theelepel (3 gr) Tylose per 200 gr fondant moet gebruiken en dat je de strik ongeveer 2 dagen moet laten uitharden. En dat je hem wat sneller kan laten uitharden door even in de oven te plaatsen.

Ik wil graag tips! en antwoord op bovenstaande vraag!

Help Me!

Groetjes,
Marleen

P.s. Wordt een taart voor een collega, mijn derde exemplaar dus best een uitdaging! ;-)

Zonder dalen kun je niet genieten van de pieken!

2

Re: Strik maken - Fondant of Marsepein + TIPS nodig!

Ik heb zaterdag een strik gemaakt van rolfondant, vermengd met tylose. Vlgs mij wordt marsepein niet hard, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb de how-to gebruikt van Tipsy-taartje: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=63051 , maar dan in 1 kleur.
Nu de tylose erdoor en morgen de strik maken, dan heb je nog tijd genoeg om het te laten mislukken ;) . Succes ermee!

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: Strik maken - Fondant of Marsepein + TIPS nodig!

ehm... marsepein wordt nauwelijks hard en funcakes fondant ook niet. Je kunt beter een ander merk fondant gebruiken, pettinice of regalice bijvoorbeeld.
Ik lees hier wel eens dat mensen toch marsepein oid gebruiken, maar dat het dan veel langer nodig heeft om te drogen, hou rekening met 1 week (denk ik)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Re: Strik maken - Fondant of Marsepein + TIPS nodig!

HAllo Marleen,


Ik adviseer je om je tylose te mengen alleen met fondant. Tylose werkt namelijk alleen maar met fondant hoor. Maak je stikje 2 dagen vantevoren om harde strikje te krijgen, blijf mooie stevige op je taart. Dit strikje is niet so lekker om te eten, dus alleen voor versiering.

Je taart kunt je gerust bekleden met fondant of marsepein, wat je maar lekker vind.

Success verder marleen.

Groet
Indri

5

Re: Strik maken - Fondant of Marsepein + TIPS nodig!

Carien schreef:

Ik heb zaterdag een strik gemaakt van rolfondant, vermengd met tylose. Vlgs mij wordt marsepein niet hard, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb de how-to gebruikt van Tipsy-taartje: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=63051 , maar dan in 1 kleur.
Nu de tylose erdoor en morgen de strik maken, dan heb je nog tijd genoeg om het te laten mislukken ;) . Succes ermee!


Ik bedoelde eigenlijk een grote strik http://www.tartacadabra.com/nl_main.html Zoals op deze site....

Zonder dalen kun je niet genieten van de pieken!

6

Re: Strik maken - Fondant of Marsepein + TIPS nodig!

Ik bedoelde eigenlijk een grote strik http://www.tartacadabra.com/nl_main.html Zoals op deze site....


Zij heeft ook een how-to van zo'n strik gemaakt hoor, staat ook in de lijst. Nog meer succes dan ;)  :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Re: Strik maken - Fondant of Marsepein + TIPS nodig!

ik gebruik marsepein met tylose en is op zich goed te doen voor strikken etc, maar het heeft idd een hele lange uithardtijd.

in de oven op bv 50-100 graden zou moeten lukken maar ik heb dat zelf nog nooit geprobeerd.

zelf vind ik marsepein met tylose niet te eten, maar ik zie dat het regelmatig (vooral kinderen) opgegeten wordt

N-Joy Cakes

8

Re: Strik maken - Fondant of Marsepein + TIPS nodig!

Marsepein wordt niet hard. Zelfs na twee weken drogen niet. Voorgekleurde (funcakes)fondant trouwens ook niet...

9

Re: Strik maken - Fondant of Marsepein + TIPS nodig!

mmmm nou ok.... geen strik dan maar.... Ik heb alleen maar FC marsepein en fondant en zo te lezen kan ik dat beter niet gaan gebruiken...... :(

Binnenkort dan maar even andere bestellen.

Zal even een nieuw topic gaan starten want moet nu dus ideetjes hebben voor een leuke mannentaart.... :rolleyes:

Zelf in te vullen!

Zonder dalen kun je niet genieten van de pieken!

10 Laatst bewerkt door Tessa92 (15-11-2010 18:57)

Re: Strik maken - Fondant of Marsepein + TIPS nodig!

Een lussenstrik moet met fondant en tylose.
Een normale strik voor aan de zijkant kan gewoon met marsepein zonder tylose ;) succes!