1 Laatst bewerkt door Dagmar (26-12-2010 16:23)

Onderwerp: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Ik ben geen Madhuri (helaas..  :nooo ) maar ik vind zelf deze rozen wel heel mooi, en makkelijk te maken! Vandaar dat ik dacht 'ik maak er een how-to van', zodat andere beginners er misschien ook wat aan hebben.

1. Men neme een stuk fondant in gewenste kleur, twee verschillende grote rondjes uitstekers (als je die niet hebt zoek dan bijvoorbeeld twee verschillende maten borrelglaasjes) en een bol tooltje (groot en klein)

2. Maak van een stukje fondant een kegeltje met een spits puntje. Let op: In tegenstelling tot kleinere roosjes is dit een groot kegeltje, de doorsnede is ongeveer 3 centimeter

3.  Rol een stuk fondant zo dun mogelijk uit. Steek daarvan 5 kleine rondjes en 12 grotere rondjes

4. Fril de randjes van de rondjes,  wat uiteindelijk de bovenkant van de blaadjes worden. Je kan ook het hele blaadje frillen, maar dat vind ik te veel werk  ;)

5. Vouw 2 van de kleine rondjes rond het kegeltje. Druk alleen de onderkant van de rondjes aan, zodat aan de bovenkant de blaadjes 'vrij' blijven en de roos later makkelijker bewerkbaar blijft

6. Herhaal dit met de andere 3 kleine rondjes.

7. Vouw hierna 3 grotere rondjes rond de kegel. Daarna 4 en als laatste 5. (Je zal ergens tussendoor misschien de onderkant iets bij moeten snijden, alleen hier kon ik geen foto van maken... Was in mijn eentje bezig en heb helaas geen drie handen)

8. Bewerk de blaadjes van de roos nog wat met de kleinste boltool. Je kan ook de ruimte tussen de blaadjes nog iets groter maken.

9. KLAAAAAAR! Als het goed is zijn de rozen nu zo'n tien centimeter doorsnede. (afhankelijk van de grote van de rondjes en het kegeltje)


Hoop dat jullie er misschien wel wat aan hebben!

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

2

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

handige howto!! Ik maak roosjes nu meestal met een uitsteker, vindt ik veel handiger. maar denk  wel dat er veel mensen zijn die er wat aan hebben!!

Groetjes Serife..

3

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

mooi
zo heb ik het ook geleerd bij planet cake

groetjes nicole

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

super, die gaan we opslaan. bedankt!

5

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

hey gaaf, thanks :D

6

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Ik heb mijn rozen altijd gemaakt met stukjes klei/marsepein/fondant/... die ik zelf afscheurde (dus zonder uitsteker) en dat werkt ook prima. Enkel zijn deze mooi hetzelfde, en da's ook wel leuk.
Ik heb die modeling tools wel gekocht, maar had van de meesten eigenlijk nog geen idee hoe ze werken. Erg leuk dus dat ik nu weet dat ik met de bolle blaadjes kan frillen, hihi!
Leuke howto, bedankt!

7

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

bedankt Dagmar!
weer een nieuwe manier van roosjes maken voor mij, ga ik zeker uitproberen

groet Franka

~~~een beetje raar is zo gek nog niet~~~

8

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

dankje voor de uitleg ga deze ook opslaan

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Geweldig, dank je wel!!!

I'm not bossy, I just have better ideas...

10

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Dat is een goede how-to. Ik ga hem ook opslaan! Dank je!

11

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

deze gaan we ook maar eens uitproberen :D thx voor je uitleg ;)

Enjoy, Life, Laugh and Cake!

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Erg mooi! Ga het vanavond proberen!

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Even een vraagje (misschien blond, maar ben een beginner) hoe zorg je ervoor dat de blaadjes vast blijven zitten. Ik heb namelijk mmf gemaakt, maar dat plakt totaal niet. En nu had ik ergens gelezen dat je met een beetje water ervoor kon zorgen dat het plakte, maar dan word het hele roosje plakkerig.

En mijn roosje is nu meer een verwelkt roosje dan een mooie in bloei.. Hoe zorg ik ervoor dat de blaadjes niet zo hangen?

Heel erg bedankt namens een beginner

If there is no chocolate in heaven, I'm not going.

14

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Abigail-Virginia schreef:

Even een vraagje (misschien blond, maar ben een beginner) hoe zorg je ervoor dat de blaadjes vast blijven zitten. Ik heb namelijk mmf gemaakt, maar dat plakt totaal niet. En nu had ik ergens gelezen dat je met een beetje water ervoor kon zorgen dat het plakte, maar dan word het hele roosje plakkerig.

En mijn roosje is nu meer een verwelkt roosje dan een mooie in bloei.. Hoe zorg ik ervoor dat de blaadjes niet zo hangen?

Heel erg bedankt namens een beginner

ik heb het eerlijk gezegd nog nooit met mmf geprobeerd, alleen met rolfondant. Ik denk dat je dan een kleine beetje water met een kwastje op het kegeltje moet doen, en dan alleen de onderkant en een beetje de zijkanten van het blaadje vastplakken. Maar dan wel echt een heeeeeel klein beetje water gebruiken! Anders krijg je idd een hele plakkerige roos... Je zou anders ook een beetje icing, eetbare lijm (tylose+water) of poedersuiker met een drupje water kunnen proberen.

Ik zet altijd de rozen in een rond bakje en vorm dan de blaadjes naar wens met het kleine boltooltje. Fondant blijft eigenlijk altijd vanzelf wel een beetje omhoog staan, ik weet niet hoe dat met mmf zit... Misschien anders een beetje tylose erdoorheen, om hem wat steviger te maken?

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

15

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

met marsepein gedaan, werkt echt super!!!!
bedankt voor de how to

groet Franka

~~~een beetje raar is zo gek nog niet~~~

16

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

En ik ben geen Dagmar  :s  snik, Maar wel ontzettend goed gedaan hoor  :thumb:

17 Laatst bewerkt door woodstock (03-04-2010 13:42)

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Wauw wat een goeie howto!
Ik ga ze zo proberen!!
Thanks!!

"Kleine muisjes hebben kleine wensjes, beschuitjes met gestampte mensjes" (John O' Mill)
Groetjes Natasja S

18 Laatst bewerkt door manilla (16-08-2010 10:59)

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Hij is echt helemaal top. Ik ga hem meteen proberen
En na even proberen is het gelukt.
Ik ga er meteen verschillende maten mee maken voor me volgende taart

19

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Bedankt voor je leuke how-to, weer een andere en leuke manier voor roosjes!

20

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Misschien nog een tip.
Jij frilt de randjes van de rozeblaadjes met een modeling tool. Wat natuurlijk prima werkt.
probeer het eens met de hand. je legt wat blaadjes naast elkaar en doet er een stukje folie overheen. Nu met de muis van je hand een wrijvende beweging vanuit het midden van het blaadje naar de buitenkant maken. je krijgt de randjes dan mooi dun en je kunt zo sneller werken.

21

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Is er een mogelijkheid dat de foto's weer zichtbaar zijn..?

gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

zie ook niks meer :nooo , jammer :s

23

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

Hoop zo dat er nog een manier is om ze te gaan zien...
Of misschien zelfs op een bericht van Dagmar zelf...

Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

24

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

aaaah jammer dat de foto's er niet meer op staan, ben wel voor het makkelijke.

25

Re: [HOW TO] makkelijke grote rozen

hoe allemaal,

uhm ik kan de fotos niet zien :/

noori :)