76

Re: Biscuitdeeg

Ik had de ovendeur op een kier gezet, toen zakte hij iets in. M'n moeder zei dat zij altijd de deur dichtlaat tot de taart helemaal is afgekoeld. Ik had 'm toen ie nog lauw was gestort, maar toen zakte de onderrand iets in, dus toen heb ik 'm terug in de vorm gedaan tot ie helemaal afgekoeld was en toen ging het wel goed.

77

Re: Biscuitdeeg

Ik denk dat ik beter dit topic even had kunnen lezen voor ik begon met het bakken. ;)
Ook bij mij is het kapsel erg laag gebleven (ong. 3.5 cm). Ik gok dat het door de temperatuur van de eieren komt? Ik heb ze wel in een bak met heet water gelegd, maar dat was dus kraanwater en niet uit de koker.
Verder na 40 min. gelijk de vorm uit de oven getrokken en uit de springvorm gekiept. Dat had ik dus kennelijk beter anders kunnen doen.  :+

Aangezien ik al botercreme en MMF heb gemaakt zit ik te twijfelen tussen nieuw kapsel maken (moet ik wel even eieren gaan halen), de rest bewaren tot volgende week (mits dat kan) of gewoon doen of ik gek ben en deze 1x doorsnijden en gewoon leuk afmaken?

~ Never waste a good crisis... ~

78

Re: Biscuitdeeg

hoi evelien

ik las in een berichtje dat je je taart laat afkoelen in de oven. zet je dan de oven ook open of laat je die dan dicht?? ben mijn eerste taart aan het bakken aan de hand van jou recept dus hoop dat het allemaal goed gaat

groetjes Annemarie

79

Re: Biscuitdeeg

hoi evelien

ik las in een berichtje dat je je taart laat afkoelen in de oven. zet je dan de oven ook open of laat je die dan dicht?? ben mijn eerste taart aan het bakken aan de hand van jou recept dus hoop dat het allemaal goed gaat

groetjes Annemarie

80

Re: Biscuitdeeg

Ik vind deze taart het lekkerst! Lekker luchtig zodat je een wat zwaardere vulling kan toepassen zonder gelijk vol te zitten!
Ik maak hem eigenlijk altijd zoals ook al in de recepten vermeld: met wat maizena en lekker lang mixen(10 minuten)... Ik kan er vaak 3 lagen van maken!

81

Re: Biscuitdeeg

Hey Evelien,

dit wordt mn tweede taart en aangezien de kapselmix op is gaan we het maar proberen met wat we in huis hebben :D. Hij staat er net in en het beslag zag er echt fantastisch uit. Als de rest ook goed gaat is het een geniaal recept! Heb het merendeel van de kapselmix nl besteed met uitvinden hoeveel er in mn bakvorm moest :S. Ik heb nog wel een vraagje, bij cake mag je de oven niet open oen vanwege temparatuur verschillen en dat je cake dan inzakt. Is dat bij dit recept ook?

groetjes,

Patricia

82

Re: Biscuitdeeg

Evelien zal niet reageren, die heeft het veel te druk.
Maar bij dit recept is het inderdaad ook zo dat de oven pas na minimaal 2/3 van de baktijd open mag. Dit 'verbod' geldt vooral voor biscuit, bij cake valt het inzakken na het open doen van de oven wel mee omdat het veel steviger is.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

83

Re: Biscuitdeeg

hello bedankt voor dit verhelderende topic  :thumb:
mijn taartje staat in de oven en het licht werkt niet meer dus benieuwd hoe hij eruit gaat komen,

maar over het beslag: TOP!

ik gebruikte 6 eieren ipv 5 in het recept omdat ik ze nogal klein vond, gewogen 60 gram, die van mijn eigen kippetjes zijn 70 g per stuk, dat scheelt nogal.

En omdat ik tegelijk aan de telefoon zat te kwebbelen heb ik lekker lang gemixed met de gardes op de hoogste stand, met warme eieren én daarbij nog boven een kom warm water...

Tot mijn verbazing werd het lobberige kapsel steeds luchtiger, elastisch en bijna stevig tegelijk, het rees bij wijze van mijn mengkom uit en het was nog net of er geen pieken op kwamen. Geen problemen gehad met inzakken toen ik de bloem erbij deed. Nogmaals verbaasd.

heb op 6 eitjes 150 gr suiker gebruikt + 125 g bloem, 15 g cacao en 10 g maizena.

Nu hoop ik natuurlijk dat ie niet gaat inzakken maar het kapsel zag er echt heel mooi uit! :)

groetjes,
Gaëlle

84

Re: Biscuitdeeg

Misschien nog leuk om toe te voegen. Ik heb dit recept vorig jaar ook geleerd toen ik bakcursus volgde. Wij deden de (op voorhand gezeefde) bloem beetje bij beetje bij de geklopte eieren/suikermix en mengde dit allemaal met de hand! Dus niks spatel! Voelt heerlijk fluweelachtig aan en je voelt precies aan wanneer alle klontertjes eruit zijn. Heel leuk om te doen :Y

85

Re: Biscuitdeeg

Evelien schreef:

Ik haal de taart pas uit de oven nadat hij helemaal afgekoeld is. Dan doe ik er een zak omheen (ook om de springvorm) en pas de volgende dag "pak ik hem uit". Zo zijn ze bij mij nog nooit ingestort! Je moet een biscuit trouwens sowieso altijd een dag later pas bewerken.

Sorry dat het mislukt is....

Groetjes Evelien

Oke.. ik ga even een domme vraag stellen.. Hoe weet ik of mijn taart afgekoelt is als ik hem in de oven laat staan ?  :x
ik ga binnenkort ook dit recept gebruiken voor het eerst dus ik ben benieuwt!

Pam

86

Re: Biscuitdeeg

Dat voel je toch. ;)

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

87

Re: Biscuitdeeg

Ohja.. oke ik voel me heel erg dom :nooo

88

Re: Biscuitdeeg

hallo allemaal,

Ik heb dit nooit mislukkende bescuit eens gemaakt omdat mijn bescuits altijd mislukte de laatste tijd met de bescuitmix van aveve
en daarom even getest. Hij staat nu af te koelen, ik had ook een kleine blanda gemaakt voor even te kunnen proeven, ik vindt hem vrij zoet, maar wel een super lekkere smaak, maar hij is niet heel erg gerezen hij is nu 4 centimeter dus dat wordt even opletten met doorsnijden, wel heel luchtig, want hij zit vol met luchtbelletjes en voelt ook wat sponzig aan. Ik had 6 eieren, 180 gram suiker, 150 gram bloem, 30 gram maizena en snuffie zout. In een vierkant bakblik van 24 bij 24.
Hij doet wel sjsjs als je er op drukt heel langzaam is dit goed of te nat of toch niet gaar kan toch niet na 45 minuten.


Ben benieuwd hoe ie verder werkt.
groetjes pluto.

89

Re: Biscuitdeeg

ik heb een vraag 
ik heb een bakvorm van 26  bij 26  vierkant

hoeveel moet  ik dan gebruiken

gr  sandra

90

Re: Biscuitdeeg

Vlindertjuh1985 schreef:

Hoi, als ik al cacao door het beslag gooi dan gebruik ik nog wel de aangegeven hoeveelheid bloem met maizena.. En ik heb nooit last van instorten...

Hoi,

Hoeveel cacao moet ik dan nog toevoegen of doe je het op de gok?

Groetjes

91

Re: Biscuitdeeg

Ik heb de formule gebruikt om de hoeveelheid te bepalen (zoals op 1e pagina.

Klopt het dat je voor een biscuit van 20 cm x 0,7 moet doen en voor een biscuit van 30 cm x 1,56? (de ingredienten van 24 cm dan?)
Dan kom ik uit op een biscuit van 20 cm:
4 eieren
105 gram suiker
105 gram bloem
4 snufjes zout
en voor een biscuit van 30 cm:
8 eieren
235 gram suiker
235 gram bloem
7 snufjes zout
Klopt dat zo?

92

Re: Biscuitdeeg

Hoi allemaal,

Bakken jullie op hetelucht of normale ovenstand?

Lalla_K

93

Re: Biscuitdeeg

Hi Evelien,

Je bent mijn held! Eindelijk is het gelukt! Ik heb werkelijk alles geprobeerd om mijn eerste taartbodem te bakken. Niets lukte, totdat ik jouw recept probeerde.. Eindelijk niet meer uitgelachen worden (uiteindelijk wordt zoiets een principekwestie dat snap je  ;) ), heeeeeeeeeeeerlijk!!

Dank dank en nog eens dank!!

94

Re: Biscuitdeeg

Hi evelien,

vandaag ook geprobeerd om met jouw recept een vorm van ca. 1,5 liter te vullen en bakken.
ik heb 4 eieren gebruikt ipv 3 omdat ik ze ietwat klein vond, zeker 10 min. op de hoogste stand geklopt, en voorzichtig de bloem er door gedaan.
oven voorverwarmd op 175 (kan niet lager) en vervolgens de 40 min. aangehouden.
Bij het open doen zag ik de cake wat instorten :/ , dus voor de zekerheid nog even 5 min aangezet. Helaas mocht dit niet baten en heb ik een sponzig taartje, die in het midden totaal instort :grr:
wat gaat er mis???????????? :(  hij smaakt wel errug lekker zoet en naar eieren   ;) hahahahaha net een eierkoek

gr natas

95

Re: Biscuitdeeg

Hoi Evelien,

Gisteren heb ik jou recept geprobeerd.

Na drie keer geporbeerd te hebben met de mix een chocotaart te maken, was ik er flauw van. Te kruimelig, Niet gaar en Te gaar.

Gisteren jou recept gebruikt en tot mijn verbazing lukt het recept. Wel vind ik de taart steviger dan een biscuit, aangezien die flueelzacht zijn altijd.

Kom het door de cacao dat de taart zo stevig is?  Ik heb er geen zak om gedaan, maar na het bakken was hij al zo stevig. Kun je ook te lang mixen? Vanavond ga ik hem lekker vullen..

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

96

Re: Biscuitdeeg

Hmm ik heb ook het recept gebruikt en in een blanda schaal van de Ikea gedaan....tijdens het maken zag het er erg luchtig uit en ik had goede hoop, maar nu ik hem eruit heb gehaald, zakt hij in het midden in en is niet erg hoog...hoe kan het dat hij in het midden inzakt??

97

Re: Biscuitdeeg

Hallo,

Schijnbaar is een mooi hoog luchtig biscuit bakken toch niet zo simpel. Vandaag met de funcake mix gebakken echter in een 20 cm vorm niet hoger dan 4 cm. Dat wordt maar twee lagen :) (eieren had ik goed warm en lang gemixt)
Nu wil ik morgen dit recept gebruiken want de verjaardagstaart moet toch echt drie lagen worden.
Ik snap alle tips en ga ze toepassen.
Toch nog 1 vraagje;
Wat voor suiker gebruiken jullie?
Basterd, kristal zeer fijne kristal of bakkerssuikerpoeder ?? en maakt het iets uit?

98

Re: Biscuitdeeg

Ik heb gewone suiker gekocht(wat in je de super koop, 1 kilo). Geloof dat dat kristalsuiker is.

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

99

Re: Biscuitdeeg

heb deze gebruikt voor mijn beschuitcake die nu in de oven staat ben benieuwd

heb het eier suiker zout mengsel ruim 10 minuten gemixt en me cake rijst mijn bakblik zowat uit

100

Re: Biscuitdeeg

Die van mij is ook niet helemaal gelukt. Heb maar een heel klein bakvormpje gebruikt, 16 cm van de hema. Dus ook mijn beslag met 1 ei gemaakt. In heet water gezet, maar kreeg het mengsel niet lobbig genoeg. Oud recept van mijn moeder erbij gepakt.. die doet er altijd paar lepels water bij. Dat dus ook maar geprobeerd, zonder resultaat.
Toch maar in de oven gezet. Hij is niet erg gerezen, maar mijn randen zijn naar binnen getrokken  :s
Ik heb het bakblik helemaal ingevet met boter en vervolgens bloem eroverheen. Had ik de randen niet moeten invetten soms ???

Groetjes Silvia

Groetjes Silvia