26

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Eventjes een review over deze cake  :P

Het is een prachtige zware donkerbruine cake, welke erg luchtig is maar toch ook heel erg stevig. Hij is vrij "nat" waardoor hij op je tong smelt (wel een aantal uren wachten voor je hem gaat proeven ;) ). Ook bij het snijden kruimelt deze cake bijna niet, en brokkelt dus ook niet af bij het snijden in 3d. Daarom is hij hier uitermate geschikt voor.

Zelf ga ik de volgende keer voor het originele amerikaanse recept welke ik inmiddels gevonden heb, van mij mag hij wel zoeter. Het origineel is met 400 gram witte suiker, maar dan doe ik dus net als wat jij doet 150 gram bruine bastardsuiker en 250 gram suiker. Heb zelf nog 1/3 cup koffie weggelaten en in plaats daarvan 1/3de cup amaretto gebruikt  :9

http://94.100.115.142/1042850001-1042900000/1042888801-1042888900/1042888889_5_eWgK.jpeg

In ieder geval bedankt voor je recept, hij is super!

Als het kon zou ik met mn kennie trouwen..

27

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

met veel belangstelling dit recept bekeken omdat mijn vriendinnetje dol is op chocola en gaat trouwen en drie keer raden wie de taart maakt..

dus, nou mijn vraag, als hij nattig is, gaat dat dan wel goedkomen met het bekleden met fondant?

La vie est pour apprendre à aimer est partager l'amour

28

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik denk niet dat het een probleem is. De cake is nattig ja, maar dat betekend niet dat hij waterig is ;) Afsmeren met botercreme en dan moet het goedkomen. Ik ga hem van de week gebruiken in een 3d taart dus dan laat ik het wel hier weten  :Y

Als het kon zou ik met mn kennie trouwen..

29

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik heb hem ook gewoon afgesmeerd en bekleed, geen probleem. Hij is niet echt nattig, maar wel lekker smeuiig...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

30

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

nog een ander vraagje:P

ik heb eerst die chocolate mudcake gemaakt, die is errug stevig van zichzelf, kan je stapelen zonder dowels.

kan dat bij deze ook of niet?

alvast bedankt!!
ga m zo maken, net als een klein beetje van de cc recepten van nigela, magnolia bakery en die velvet cc's:D:D

La vie est pour apprendre à aimer est partager l'amour

31

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik heb vandaag het recept dubbel gemaakt voor een Wilton bakblik van 35 cm rond. De taart is nauwelijks gerezen. toen hij gaar was kwam hij niet eens tot 3/4 van het blik . Had ik het recept misschien 3x moeten maken?
En weet iemand ook misschien hoelang je die taart goed houdt buiten de koeling?

Alvast bedankt.

I'm addicted to cake decorating

32

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

dubbel en niet gerezen..??? dat is wel raar, zal even uitrekenen..

oppervlakte is op 4cm2 na 2x zo groot... dus heel vreemd... hoe hoog is ie geworden in cm?
goed tussendoor geklopt? als er 5 min staat 5 min gedaan? ik gooi er soms wat extra bakpoeder of baksoda bij...

laat maar horen! 

bewaren, je kan het ook koel zetten, dus in een kelder met een doek erover of garage, dan blijft ie wel zeker 5, 6 dagen goed.

groetjes

La vie est pour apprendre à aimer est partager l'amour

33

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Bedankt voor de tip vwb de houdbaarheid. Wat het rijzen betreft denk ik dat ik het te kort heb gemixt. Morgen maak ik een nieuwe want deze taart is maar 4 cm hoog. Wel lekker luchtig maar helaas te plat.

papillonne schreef:

dubbel en niet gerezen..??? dat is wel raar, zal even uitrekenen..

oppervlakte is op 4cm2 na 2x zo groot... dus heel vreemd... hoe hoog is ie geworden in cm?
goed tussendoor geklopt? als er 5 min staat 5 min gedaan? ik gooi er soms wat extra bakpoeder of baksoda bij...

laat maar horen! 

bewaren, je kan het ook koel zetten, dus in een kelder met een doek erover of garage, dan blijft ie wel zeker 5, 6 dagen goed.

groetjes

I'm addicted to cake decorating

34

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

4 cm is geloof ik niet zo vreemd hoor... het recept lijkt op die van een sponscake en toen werd daar ook zoveel over geschreven dat ie maar 4cm werd.. maar dat werd ie bij iedereen...

probeer eens of je de taart makkelijk kan doorsnijden? dat lukte bij mijn spons heeeeeel goed, plakken waren stevig qua structuur, brokkelde niet.
gebruik je deze taart als try-out voor snijden:P

enne, denk dat je er gewoon 2 moet bakken en die stapelen. alle twee doormidden en dan heb je mooi 3 laagjes om te vullen:D

succes!

La vie est pour apprendre à aimer est partager l'amour

35

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik heb vandaag het recept wederom 2x gemaakt en hetvolgende extra toegevoegd aan het recept van Canadesje:
1 ei dus 7 eieren
15 gram baksoda
20 gram bakpoeder.
De taart is gebakken in een rechthoekig bakblik van 6 cm hoog en heeft een binnenmaat afmeting van 34,5 cm lang bij 23,5 cm breed. De taart is tot de rand gerezen en ik had hem 2/3 gevuld. Dus deze keer een beter resultaat dankzij papillon. Bedankt voor het meedenken. groetjes

I'm addicted to cake decorating

36

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

luukx schreef:

Ik heb vandaag het recept wederom 2x gemaakt en hetvolgende extra toegevoegd aan het recept van Canadesje:
1 ei dus 7 eieren
15 gram baksoda
20 gram bakpoeder.
De taart is gebakken in een rechthoekig bakblik van 6 cm hoog en heeft een binnenmaat afmeting van 34,5 cm lang bij 23,5 cm breed. De taart is tot de rand gerezen en ik had hem 2/3 gevuld. Dus deze keer een beter resultaat dankzij papillon. Bedankt voor het meedenken. groetjes

:grr:  :grr:  :grr:  Ik bedoelde 8 gram bakpoeder ipv 20 gram en in totaal waren het er 7 eieren. Lekker onduidelijk he???? :s  :s  :s

I'm addicted to cake decorating

37

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Wel flink stutten hoor als het te zwaar gaat worden! Mijn 3d pony zakte met zijn hoeven door het kussen heen, beide gemaakt van deze cake  :Y

Als het kon zou ik met mn kennie trouwen..

38

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

HELP-HELP-HELP!!!

Ik haalde vol verwachting 5 minuten geleden een heerlijk bijna zwarte cake uit de oven, maar nu ruikt hij helemaal naar ammoniak, naar de baking soda. Ik weet zeker, dat ik maar 9 gram erbij heb gedaan (tenzij mijn digitale weegschaal kapot is).
Wat heb ik fout gedaan? Ik heb alle droge bestanddelen ook eerst door elkaar geroerd, voordat ik het natte mengsel erbij heb gedaan.

Trekt deze geur nog weg? Zit er nu ook een ammoniaksmaak aan de cake? Zijn er soms verschillende soorten baking soda??

www.wenskoekjes.nl voor koekjes naar wens en workshops!
Groetjes, Wendy

39

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik denk niet dat het door de baksoda komt, want ik heb in mijn recept juist meer baksoda toegevoegd. Ik koop altijd bij de drogist zuiveringszout. En dat heeft geen amoniak geur. Je zou dat kunnen proberen. Desalnietemin denk ik wel dat de geur zal wegtrekken, want in Eierkoeken zit er ook ammoniak en dat proef en ruik je uiteindelijk ook niet. Alleen als ze net uit de oven komen.
Succes en ik denk dat het zal meevallen.

I'm addicted to cake decorating

40

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Vlugzout = Ammoniumbicarbonaat
Zuiveringszout = Backing Soda = Natriumbicarbonaat

Ik zou eens kijken welk type je hebt. En dit heb ik nog van internet:

Een ammoniakgeur in eierkoeken is, bij een geringe concentratie, onschadelijk voor de gezondheid. Het wordt veroorzaakt door het gebruik van het rijsmiddel ammoniumcarbonaat. Bij verhitting ontleedt deze stof in twee gassen, ammoniak en koolzuur, waardoor het deeg rijst. Als er teveel rijsmiddel is toegevoegd, wordt niet alles omgezet en ontstaat er een ammoniakgeur. Een ammoniakgeur kan ook ontstaan als de koeken tijdens het productieproces onvoldoende verhit worden. De gassen kunnen dan onvoldoende verdwijnen. Het is ook mogelijk dat de koeken ná het bakken te snel in een plastic zak werden verpakt. De koeken dienen ná het bakken voldoende tijd te krijgen om af te koelen en uit te wasemen. Daarmee verdwijnt de "ammoniakgeur" namelijk ook.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

41

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

de eerste keer dat ik deze maakte was ie echt perfect, mooi luchtig. Nu heb ik (naar mijn idee) hetzelfde gedaan maar hij is niet gerezen. Weet iemand hoe dat komt of ideeen?

Ik wilde hem nu net weer perfect hebben omdat mijn moeder komt, die kok/bakker is en ik indruk wilde maken... morgen maar een nieuwe maken :/

42

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

dank  :thumb: ben erg benieuwd; ga 'm beslist eens maken
(alleen  :think: hoe kom ik aan sterke koffie?? we hebben van die pads :rolleyes: )

enneuh, iemand die wel een foto heeft      O-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

43

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

staat ook nog op mijn verlanglijstje!!!

44

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

hallo

kan iemand mijn misschien vertellen waar ik zuiveringszout kan kopen

bedankt

45 Laatst bewerkt door lizzl (24-08-2011 21:26)

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Carien schreef:

dank  :thumb: ben erg benieuwd; ga 'm beslist eens maken
(alleen  :think: hoe kom ik aan sterke koffie?? we hebben van die pads :rolleyes: )


ik gebruik nescafé gold. 4 sticks in de maatbeker en aanvullen tot 235ml met kokend water. werkt perfect!

(en wat nescafé door de botercreme is de perfecte koffie bc maar dat is weer wat anders :D )

en die foto? http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=162172 :D

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

46 Laatst bewerkt door SweetTooth (25-08-2011 13:22)

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

patricia25 schreef:

hallo

kan iemand mijn misschien vertellen waar ik zuiveringszout kan kopen

bedankt

Bij de drogist; en dan dit zoeken:

http://www.drogisterij.net/producten/400x400/2577750_1_Gimborn_Zuiveringszout.jpg

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

47

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik weet dat dit een oud topic is maar wil toch nog reageren.
Ik heb dit recept eergisteren gebakken en hij is super. Ik heb boter gebruikt ipv olie. Wel heb ik wat kanttekeningen en begrijp wat met de ammoniakgeur/smaak wordt bedoeld. Ik heb dat ook zo ervaren. Zit er dan misschien toch teveel baking soda in?
Daarnaast was hij heel mooi gerezen maar zakte ook snel weer in. De top was "gescheurd en de randen rezen eerst en vielen toen naar binnen.... Ik heb de temperatuur juist heel goed in de gaten gehouden met m'n nieuwe oven thermometer.
De structuur was niet luchtig. Het lijkt meer op een brownie. Zou dit dan door de boter komen?
Ik ga m toch zeker weer maken. :-)
Groetjes.

48

Re: Erg lekker Chocolate Cake (Black Magic Cake)

Ik weet dat dit een oud topic is maar wil toch nog reageren.
Ik heb dit recept eergisteren gebakken en hij is super. Ik heb boter gebruikt ipv olie. Wel heb ik wat kanttekeningen en begrijp wat met de ammoniakgeur/smaak wordt bedoeld. Ik heb dat ook zo ervaren. Zit er dan misschien toch teveel baking soda in?
Daarnaast was hij heel mooi gerezen maar zakte ook snel weer in. De top was "gescheurd en de randen rezen eerst en vielen toen naar binnen.... Ik heb de temperatuur juist heel goed in de gaten gehouden met m'n nieuwe oven thermometer.
De structuur was niet luchtig. Het lijkt meer op een brownie. Zou dit dan door de boter komen?
Ik ga m toch zeker weer maken. :-)
Groetjes.